Gå til innhold

Dette blir første jula uten barna/ungdommene (10-15 år)

Anbefalte innlegg

Jeg skal levere de til faren 22.12 og de kommer igjen 28.12. Tenker å ha ei lite mini julefeiring før de reiser. Er det vanlig? Hva gjør vi? Lov å åpne gaver då eller må de vente. God mat og spill/film? Treng litt ideer🤔

Anonymkode: d080a...f29

Fortsetter under...

De er så store at jeg synes du skal snakke med dem om hvordan de synes dere bør gjøre det. I utgangspunktet synes jeg det blir litt feil å tyvstarte på jula med å ha en ekstra julefeiring før julaften. Da ville jeg heller ventet til de kom tilbake, men det er meg.

Snakk med dem om hvordan de vil ha det og så finner du ut hvordan du vil feire ut fra det.

Anonymkode: 29914...04d

Alt er lov. :) Dere gjør det på deres måte. 

Men når det er sagt så har vi skilte foreldrer i vår familie/slekt der mor praktiserer å åpne gaver sammen med barna før julaften det året de skal til far å feire. Det som da skjer er at barna sitter på julekvelden med myyye mindre gaver en resten av ungeflokken ( søskenbarn osv) og blir lei seg for at DE ikke får like mange gaver som de andre. Så det er jo alltids noe å ta med i beregningen.

Anonymkode: 7c704...add

Alt er lov - du bestemmer i samråd med ungene. 

Personlig synes jeg det er tullete å ha en egen julefeiring for meg og ungene de årene de feirer med far (og omvendt). Julaften er den 24, og ungene feirer da med alt av gaver og hele pakka. Det er vi voksne som bestemte at vi ikke ville leve sammen lenger. En konsekvens av dette er at vi ikke får alle høytider med ungene. Vi er heldigvis enig om at vi ikke lager separate julefeiringer, konfirmasjoner osv. 

Anonymkode: 403c8...d9c

Jeg ville aldri feiret julaften på forhånd, det tar jo vekk mye av magien og det å glede seg. Den som skal ha ungene på julaften får jo da en unge som allerede har feiret en jul...

Vi sparer gaven fra den forelderen de ikke er hos til de kommer hjem, og tar en hyggelig kveld sammen i romjula.

Anonymkode: f5a69...756

Vi var mine og dine barn før, så ungene kom hjem litt ulikt. Så vi tok første dag de var hjemme etter julaften og hadde en kose dag. Vi feiret i jul som på julaften,vi laget den maten ungene hadde lyst på, så på film, spilte elller gjorde det vi hadde lyst til sammen. Om det var å åpne gaver i pysjen tidlig eller senere på dagen varierte veldig, saken var at vi hadde en kosedag sammen. Ungene syns denne dagen var hyggligere enn julaften, for vi hadde null stress og hadde det hyggelig sammen. 

Moren til mine tidligere bonusbarn åpnet gavene lillejuaften ett år og da ble ikke julaften så spennende syns ungene. Da hadde de hatt julemiddag, pyntet seg og åpnet gaver slik at de igrunn var ferdig med julaften. Vi merket det også på ungene, såvi var glade de sa det selv slik at vi kunne ta det opp med moren. Heldigvis forsto hun det og gikk tilbake til gamle vaner de hadde hatt før. Jeg vet ikke helt hvordan de gjorde det hos moren, men tror de hadde en nyjulaften endag i romjula. (Veldig kristene og feiret litt anderledes enn oss) 

Nå har begge mine blitt myndige og eldste feirer mye med sin kjæreste, men hun kommer fortsatt hjem for å ha kosedag når hun ikke feirer julaften med meg. Den tradisjonen skal ikke bli brutt sier hun, så nå henger kjærester og tantebarn med på slep. Skal sies at jul ofte er høyt tempo og mange litt stivere middager/lunsjer så den rolige dagen er vel det som er best. Om vi skifter ut av pysjen eller ei bryr jeg meg lite om, det er oss sammen som betyr noe. Og det har tydligvis vært riktig for ungene. Vi har også invitert folk hjem den dagen, men da er det fortsatt kosedag og de kan bli møtt av oss i pysj. Om vi ikke får møtt noen i familien og det er eneste dag, så kan vi slå det sammen. Det er den rolige dagen og at vi er sammen som er viktig, gavene er bare ett pluss. 

Anonymkode: 155f7...00a

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ungene et så store at de klarer fint å vente til julematen med alle gavene. En ekstra julefeiring på forhånd er bare tull og ødelegger mer enn det gir.

Anonymkode: bcc04...273

Julefeiring er ikkje bare gaver. Tenker mer fellesskapet, lage noe god mat. Spille spill, se film eller gjøre noe annet ekstra koselig før den reiser til faren. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Julefeiring er ikkje bare gaver. Tenker mer fellesskapet, lage noe god mat. Spille spill, se film eller gjøre noe annet ekstra koselig før den reiser til faren. 

Det kan du fint gjøre med ungene når de kommer til deg - etter selve julefeiringen med far

Anonymkode: 403c8...d9c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan du selvfølgelig, uten å lage en minijulaften.

En hyggelig adventskveld med middag, dessert, julefilm og brettspill er helt innenfor det. Men ikke lag julemiddag og åpne gaver, julaften skal de ha hos pappa i år.

Lag dere en koselig tradisjon dere, med mat alle liker osv.

Vi pynter juletre og har en sånn familiekveld siste søndagen før julaften, uansett hvor ungene skal være på julaften. Da steker vi vafler og ser julefilm vi da, men dere kan jo lage en god middag eller hva dere nå ønsker.

Anonymkode: f5a69...756

Kan dere ikke lage en helt annen, hyggelig tradisjon? 
Vi har en dag før jul hvert år hvor vi overrasker barna med en «helaften». I pakkekalenderen får de billetter til juleteater/konsert/kino el.l. 
Så drar vi ut på den aktiviteten hele familien, spiser god middag ute, rusler i julegatene, sover på hotell i egen by, og avslutter med hotellfrokost og kanskje litt julegaveshopping før vi drar hjem. 

En slik kveld kan tilpasses ungdommenes ønsker og interesser, og man kan gjøre det så stort eller lite man vil. «Bare» en middag ute er også veldig hyggelig. og man unngår å «kuppe» julaften med en feiring før den ordentlige feiringen. 

Anonymkode: 47213...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...