GĂ„ til innhold

Jeg savner raushet 💐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om folk har gÄtt mer og mer inn i en boble der de kun tenker pÄ seg selv og egen vinning, og mindre pÄ Ä vise toleranse, respekt og raushet overfor medmennesker. Alt handler om en selv. De siste dagene har jeg eksempelvis opplevd fÞlgende:

- Ute pÄ en skogsbilvei med sÞnnen min, kom det en bil imot. Den kjÞrte ganske raskt. Vi gikk til siden, godt uti grÞfta, og bilen passerte oss med kun centimetre uten Ä slakke ned farten eller vike ut mot kanten.

- Jeg hadde kun et brÞd jeg skulle betale i kassa pÄ Kiwi. Dama foran meg hadde toppet handlevogn med varer. Hun sÄ pÄ meg og vurderte et Þyeblikk om jeg skulle fÄ gÄ foran, fÞr hun bestemte seg for nei, og la alle varene sine pÄ bÄndet.

- Naboen har et stort epletre hun burde ha hÞstet. Eplene bugner og det ligger minst 50 pÄ bakken og rÄtner. En annen nabo banket ydmykt pÄ dÞra og lurte pÄ om hun kunne plukke 4-5 epler til en eplekake. Hun fikk nei.

-  Svigerinnen min skal flytte. Av fire sÞsken og en haug med friske familiemedlemmer var det kun mannen min som hjalp henne med Ä kjÞre vekk mÞbler. OgsÄ hun som alltid stiller opp for alle andre.

Jeg syns det er trist at vi ikke kan vĂŠre litt mer rause overfor hverandre. Hva har skjedd? Det var da ikke slik fĂžr?

Anonymkode: fbf88...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipe folk har det da alltid vÊrt. Jeg har tenkt det motsatte den siste tiden. Facebook feeden min er full av annonser om gratis selvplukk av epler, pÊrer, plommer og bÊr fordi avlingene er sÄ enorme i Är. Noen plukker tilogmed og setter pÄ bord ved veien sÄ det bare er Ä forsyne seg. En la ved vippsnummeret til Leger uten grenser som man kunne betale til om man ville. 

PÄ butikken er de fleste hyggelige og slipper frem de med 1-2 varer, men selvsagt har man ogsÄ grinebiterne som tviholder pÄ plassen sin. Jeg tenker st det kanskje kommer litt av pÄ hva man selv legger merke til? Har man fÞrst begynt Ä legge merke til de egoistiske sÄ er de nok mer synlige, tror du ikke?

Alt vi kan gjÞre er Ä starte med oss selv og vÊre den type menneske vi selv setter pris pÄ Ä mÞte.  Og Ä lÊre barna vÄre folkeskikk og empati. 

Anonymkode: e8b26...3b2

Skrevet

Jeg har ikke det inntrykket. Som regel blir jeg mÞtt med mye raushet synes jeg. 

Hva som var Ärsaken i de eksemplene du nevner vet jeg jo ikke, men jeg har ogsÄ naboer jeg sier nei til. Det er som regel de som stadig ber om noe eller vare tar seg til rette. Hun i kassa var kanskje sliten og om hun skulle sluppet frem alle med mindre varer hadde det aldri blitt hennes tur og nÄr det gjelder flyttingen kan det hende de andre som ikke hjalp til hadde liknende unnskyldninger som det du hadde.

Raushet gÄr ogsÄ begge veier. Vi mÄ ikke glemme rauzheten i Ä huske at andre kan vÊre bra mennesker selv om de ikke hjelper til i akkurat den situasjonen vi selv er opptatt av.

Anonymkode: 251a1...7de

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke samme inntrykket som deg. Jovisst er det noen rÄtne epler i kurven, men det er ikke noe nytt. Jeg synes folk jevnt over er bÄde rause og omtenksomme. Mange langt utover hva man kunne forvente. 

Skrevet

Glad dere har andre opplevelser.
Jeg vet ikke hva som foregÄr. Jeg anser meg selv som en positiv og raus person selv, men i det siste fÞler jeg ikke at jeg fÄr igjen noe, hvis dere skjÞnner. Selv her inne, nÄr jeg har spurt om noe eller bedt om rÄd, virker det som om «alle» er imot meg.
Jeg ber ikke om mye, bare ikke bli kjÞrt ned pÄ sÞndagstur eller at folk sier hei nÄr de svarer telefonen nÄr jeg ringer. HI

Skrevet

Idioter og egoister har alltid eksistert, men de var ikke i flertall fÞr og er det ikke nÄ.

Anonymkode: c2757...97e

Skrevet

Jeg er delvis enig med deg HI. Jeg ser det ikke pÄ de smÄ tingene. Her deler folk fortsatt om de har sÄ mye frukt at de ikke kan hÄndtere det, biler sakker farten ved smal passering av fotgjengere og folk med fÄ varer fÄr komme foran i kÞen. 

Men jeg ser det pÄ de store tingene. Folk er opptatt av at slekten skal vÊre der for dem og hjelpe dem, mens de selv har tusen unnskyldninger. Om de ser at et sÞsken eller sÞskenbarn hjelper sÄ fÞler de at det er dekket selv om det er mye arbeid og det stor sett blir den samme som stiller opp. Den som stiller opp er gjerne ikke den som har best helse eller best tid heller, men den som evner Ä sette andre foran seg selv (og gjerne fÞler seg presset til Ä gjÞre dette for ofte fordi ingen andre stiller). Det samme skjer i idrettslag, klassekontakt/FAU, natteravnene, fritidsklubber, vakt pÄ skoleball, 17. mai arrangement etc. Alle er interessert i at barna skal ha det beste tilbudet, men det er vanskeligere Ä fÄ folk til Ä stille. Det er stort sett de samme man treffer pÄ i alle arena. Det er ogsÄ interessant Ä se hvordan enkelte, som selv ikke stiller, oppfÞrer seg mot de som stiller. Hvor hÞye krav de har til aktiviteter pÄ 17. mai, alt de mener treneren bÞr gjÞre (spesielt overfor deres barn) osv. 

Jeg synes vi gÄr mot et samfunn der den enkelte higer etter Ä optimalisere for egne barn (og seg selv). Det er som de fÞler at de selv fortjener det beste og ikke ser sin rolle i Ä hjelpe andre Ä fÄ det bedre. Dette er i grunnen ironisk for all forskning peker pÄ at det som gjÞr mennesker lykkeligst er Ä hjelpe andre....

Anonymkode: 17787...e0d

Skrevet

De finnes ennÄ, jeg ble sluppet foran bÄde i kassa og ved utkjÞring uka som gikk. GjÞr akkurat det samme selv. Naboene vÄre la ut info pÄ Facebook at det henges poser med epler som folk kan hente. 

Bare fortsett Ă„ vĂŠre den du Ăžnsker andre skal vĂŠre, vis takknemlighet nĂ„r andre tar bryet, sĂ„ er man med pĂ„ Ă„ holde i gang det rause i samfunnet đŸ€©

Anonymkode: 69755...d4d

Skrevet

Ser det samme som HI. Egoismen vokser. 

Anonymkode: 393c0...91b

Skrevet

Jeg er ogsÄ enig med deg, HI. 

Jeg har til og med opplevd Ä bli vist fing til i trafikken i en situasjon hvor jeg stoppet for Ä unngÄ at bilen bak skulle mÄtte vente pÄ at jeg skulle rygge inn i et gÄrdsrom. Dette i en gate hvor det ikke er lov til Ä kjÞre gjennom og jeg er helt sikker pÄ at duden som viste meg fingeren kjÞrte der ulovlig.  Samme dag ble jeg vist fingeren av en syklist som mente han var eneeier av veien og som brÞt vikeplikten.

Og sÄ ser du jo de som krysser sperrelinja, for Ä kjÞre forbi, selv om man holder fartsgrensen. De mÄ alltid forbi.

Og 17. mai, da parkerer de foran garasjer, stÄr pÄ andres lÞdde mur for Ä se toget, stiller seg foran deg selv om du stod helt foran. Da later de som om de "treffer" noen de kjenner og bare skal slÄ av en prat men plutselig har de stÄtt der helt til toget er over. 

Og sÄ har man de som legger seg opp i hva andre skal gjÞre. Typisk eksempel er: hvor skal du bo nÄ,da? Eller: hvorfor skal du selge? De er egentlig ikke selv klar over at de legger seg opp i noe de ikke har noe med.

De som parkerer pÄ handikap, fordi de skulle bare..........

Lang kÞ pÄ butikken og du er bakerst. Ny kasse Äpner seg og da er du plutselig fÞrst i kÞen. Han som stod foran deg er nÄ bak deg i kÞen.

Har ogsÄ sett besteforeldre som stiller opp hele tiden for sine voksne barn, men de fÄr aldri hjelp tilbake. Krav, krav, krav. De takker heller ikke foreldrene sine som gjÞr alt de kan for barna. GrÄter i telefonen, livet er sÄ hardt liksom.

Inviterte en vennegjeng pÄ lunsj. Men sÄ ble jeg syk og mÄtte avlyse. Hun ene venninnen er fortsatt fornÊrmet over at jeg mÄtte avlyse. NÄ har jeg tenkt at hun kan invitere selv, men det kommer ikke til Ä skje.

SÄ har du de som argumenterer for hvorfor de ikke stiller som foreldrekontakt i klassen: Der er for ikke Ä frata andre gleden av Ä vÊre foreldrekontakt, tilfellet noen hadde veldig lyst til Ä vÊre det. 

Foreldre som ikke feirer barneselskap men sender eget barn i alle bursdager. Lista er lang.

Anonymkode: c8e88...b7e

Skrevet

HI her. MĂ„ bare fĂžye til et eksempel til.

- PÄ jobben nÄ nettopp. Jeg sier alltid ja nÄr det er noe ekstra. Jeg strekker meg langt for Ä fÄ gjennomfÞrt dagen. Og hva skjer? Jeg gikk til leder og spurte om jeg kunne kjÞpe en plante til Ä ha pÄ kontoret for Ä live opp en ellers grÄ hverdag. Nei. Det gikk ikke. Nope. Det ironiske er at Else pÄ nabokontoret fikk dekket utgiftene til en plante som kostet 8000,- (!) mens jeg ikke fÄr en til 399,- pÄ IKEA.

Trist. 

Skrevet

Ser det samme som deg. Spesielt den pÄ butikken, jeg slipper alltid folk foran meg, som har lite, nÄr jeg har mye. Men noen ganger skal jeg bare innom butikken og kjÞpe en ting, og stÄr det noen foran med mye, sÄ slipper de meg ikke frem. Noe jeg syntes de fleste gjorde fÞr.

Tar og offentlig transport i rushen, og ingen reiser seg for gamle, gravide, folk med krykker osv. De sitter heller med sekk osv, pÄ setet ved siden av seg.

Anonymkode: ce8fd...22b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ogsÄ enig med deg, HI. 

Jeg har til og med opplevd Ä bli vist fing til i trafikken i en situasjon hvor jeg stoppet for Ä unngÄ at bilen bak skulle mÄtte vente pÄ at jeg skulle rygge inn i et gÄrdsrom. Dette i en gate hvor det ikke er lov til Ä kjÞre gjennom og jeg er helt sikker pÄ at duden som viste meg fingeren kjÞrte der ulovlig.  Samme dag ble jeg vist fingeren av en syklist som mente han var eneeier av veien og som brÞt vikeplikten.

Og sÄ ser du jo de som krysser sperrelinja, for Ä kjÞre forbi, selv om man holder fartsgrensen. De mÄ alltid forbi.

Og 17. mai, da parkerer de foran garasjer, stÄr pÄ andres lÞdde mur for Ä se toget, stiller seg foran deg selv om du stod helt foran. Da later de som om de "treffer" noen de kjenner og bare skal slÄ av en prat men plutselig har de stÄtt der helt til toget er over. 

Og sÄ har man de som legger seg opp i hva andre skal gjÞre. Typisk eksempel er: hvor skal du bo nÄ,da? Eller: hvorfor skal du selge? De er egentlig ikke selv klar over at de legger seg opp i noe de ikke har noe med.

De som parkerer pÄ handikap, fordi de skulle bare..........

Lang kÞ pÄ butikken og du er bakerst. Ny kasse Äpner seg og da er du plutselig fÞrst i kÞen. Han som stod foran deg er nÄ bak deg i kÞen.

Har ogsÄ sett besteforeldre som stiller opp hele tiden for sine voksne barn, men de fÄr aldri hjelp tilbake. Krav, krav, krav. De takker heller ikke foreldrene sine som gjÞr alt de kan for barna. GrÄter i telefonen, livet er sÄ hardt liksom.

Inviterte en vennegjeng pÄ lunsj. Men sÄ ble jeg syk og mÄtte avlyse. Hun ene venninnen er fortsatt fornÊrmet over at jeg mÄtte avlyse. NÄ har jeg tenkt at hun kan invitere selv, men det kommer ikke til Ä skje.

SÄ har du de som argumenterer for hvorfor de ikke stiller som foreldrekontakt i klassen: Der er for ikke Ä frata andre gleden av Ä vÊre foreldrekontakt, tilfellet noen hadde veldig lyst til Ä vÊre det. 

Foreldre som ikke feirer barneselskap men sender eget barn i alle bursdager. Lista er lang.

Anonymkode: c8e88...b7e

Jeg er enten heldig eller fullstendig bevisstlÞs nÄr jeg beveger meg rundt i samfunnet. 

Jeg syns forĂžvrig at du blander snĂžrr og barter her. Noe av det du ramser opp er brudd pĂ„ lover mens andre ting bare er brudd pĂ„ sunn folkeskikk. Jeg registrerer jo at noen sniker i kĂžen og at noen ikke inviterer til selskap, men jeg tenker alltid at det nok finnes grunner som ikke alle vet om. Å gĂ„ rundt og tenke pĂ„ og gremme seg over alt du ramser opp her tror jeg i hvert fall ikke er sunt. Da ender man fort opp som en bitter gammel kjerring, og det er det vel ingen av oss som Ăžnsker. 

Skrevet

Siden du HI er veldig tydelig pÄ hva du mener sÄ skal jeg nÄ si mot deg. Du tar feil feil fei! Alle jeg kjenner har akkurat den motsatte opplevelse av det du beskriver og det finnes ingen erkjennelse om at du har et poeng. Hilsen den gemene DiBber/BiMmer.

Anonymkode: c70af...04b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Siden du HI er veldig tydelig pÄ hva du mener sÄ skal jeg nÄ si mot deg. Du tar feil feil fei! Alle jeg kjenner har akkurat den motsatte opplevelse av det du beskriver og det finnes ingen erkjennelse om at du har et poeng. Hilsen den gemene DiBber/BiMmer.

Anonymkode: c70af...04b

Jesus, enkelte av dere altsĂ„ 🙈

Anonymkode: f6264...4a3

Skrevet

Jeg kan fint vĂŠre den som ikke slipper deg foran kĂžen da jeg har innsett at min tid er like verdifull som andres tid. Å slippe frem en person med fĂ„ varer en gang i blant kan jeg gjĂžre, men Ă„ gjĂžre det hver gang er uaktuelt da det omtrent alltid kommer flere enn en som mener at han/hun har rett til Ă„ gĂ„ foran meg til tross for at jeg kanskje har stĂ„tt en stund i kĂžen allerede. Men jeg er ikke helt egoist pĂ„ dette omrĂ„det da jeg alltid lar de som sto foran meg gĂ„ fĂžrst hvis en ny kasse Ă„pnes opp pga for lang kĂž ol. Det finnes mange som hiver seg frem for Ă„ komme fĂžrst i den nyĂ„pnede kassen selv om de stĂ„r bakerst i kĂžen i utgangspunktet.

Anonymkode: 76436...d34

Skrevet

Opplever det ogsÄ i mitt liv helt motsatt. Det er unntakene som ikke er rause, folk flest er bra. Mulig ditt fokus er negativt.

Anonymkode: 14f08...ed4

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...