Gå til innhold

Jeg savner raushet 💐

Anbefalte innlegg

Det virker som om folk har gått mer og mer inn i en boble der de kun tenker på seg selv og egen vinning, og mindre på å vise toleranse, respekt og raushet overfor medmennesker. Alt handler om en selv. De siste dagene har jeg eksempelvis opplevd følgende:

- Ute på en skogsbilvei med sønnen min, kom det en bil imot. Den kjørte ganske raskt. Vi gikk til siden, godt uti grøfta, og bilen passerte oss med kun centimetre uten å slakke ned farten eller vike ut mot kanten.

- Jeg hadde kun et brød jeg skulle betale i kassa på Kiwi. Dama foran meg hadde toppet handlevogn med varer. Hun så på meg og vurderte et øyeblikk om jeg skulle få gå foran, før hun bestemte seg for nei, og la alle varene sine på båndet.

- Naboen har et stort epletre hun burde ha høstet. Eplene bugner og det ligger minst 50 på bakken og råtner. En annen nabo banket ydmykt på døra og lurte på om hun kunne plukke 4-5 epler til en eplekake. Hun fikk nei.

-  Svigerinnen min skal flytte. Av fire søsken og en haug med friske familiemedlemmer var det kun mannen min som hjalp henne med å kjøre vekk møbler. Også hun som alltid stiller opp for alle andre.

Jeg syns det er trist at vi ikke kan være litt mer rause overfor hverandre. Hva har skjedd? Det var da ikke slik før?

Anonymkode: fbf88...9b1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450048-jeg-savner-raushet-%F0%9F%92%90/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjipe folk har det da alltid vært. Jeg har tenkt det motsatte den siste tiden. Facebook feeden min er full av annonser om gratis selvplukk av epler, pærer, plommer og bær fordi avlingene er så enorme i år. Noen plukker tilogmed og setter på bord ved veien så det bare er å forsyne seg. En la ved vippsnummeret til Leger uten grenser som man kunne betale til om man ville. 

På butikken er de fleste hyggelige og slipper frem de med 1-2 varer, men selvsagt har man også grinebiterne som tviholder på plassen sin. Jeg tenker st det kanskje kommer litt av på hva man selv legger merke til? Har man først begynt å legge merke til de egoistiske så er de nok mer synlige, tror du ikke?

Alt vi kan gjøre er å starte med oss selv og være den type menneske vi selv setter pris på å møte.  Og å lære barna våre folkeskikk og empati. 

Anonymkode: e8b26...3b2

Jeg har ikke det inntrykket. Som regel blir jeg møtt med mye raushet synes jeg. 

Hva som var årsaken i de eksemplene du nevner vet jeg jo ikke, men jeg har også naboer jeg sier nei til. Det er som regel de som stadig ber om noe eller vare tar seg til rette. Hun i kassa var kanskje sliten og om hun skulle sluppet frem alle med mindre varer hadde det aldri blitt hennes tur og når det gjelder flyttingen kan det hende de andre som ikke hjalp til hadde liknende unnskyldninger som det du hadde.

Raushet går også begge veier. Vi må ikke glemme rauzheten i å huske at andre kan være bra mennesker selv om de ikke hjelper til i akkurat den situasjonen vi selv er opptatt av.

Anonymkode: 251a1...7de

Glad dere har andre opplevelser.
Jeg vet ikke hva som foregår. Jeg anser meg selv som en positiv og raus person selv, men i det siste føler jeg ikke at jeg får igjen noe, hvis dere skjønner. Selv her inne, når jeg har spurt om noe eller bedt om råd, virker det som om «alle» er imot meg.
Jeg ber ikke om mye, bare ikke bli kjørt ned på søndagstur eller at folk sier hei når de svarer telefonen når jeg ringer. HI

Annonse

Jeg er delvis enig med deg HI. Jeg ser det ikke på de små tingene. Her deler folk fortsatt om de har så mye frukt at de ikke kan håndtere det, biler sakker farten ved smal passering av fotgjengere og folk med få varer får komme foran i køen. 

Men jeg ser det på de store tingene. Folk er opptatt av at slekten skal være der for dem og hjelpe dem, mens de selv har tusen unnskyldninger. Om de ser at et søsken eller søskenbarn hjelper så føler de at det er dekket selv om det er mye arbeid og det stor sett blir den samme som stiller opp. Den som stiller opp er gjerne ikke den som har best helse eller best tid heller, men den som evner å sette andre foran seg selv (og gjerne føler seg presset til å gjøre dette for ofte fordi ingen andre stiller). Det samme skjer i idrettslag, klassekontakt/FAU, natteravnene, fritidsklubber, vakt på skoleball, 17. mai arrangement etc. Alle er interessert i at barna skal ha det beste tilbudet, men det er vanskeligere å få folk til å stille. Det er stort sett de samme man treffer på i alle arena. Det er også interessant å se hvordan enkelte, som selv ikke stiller, oppfører seg mot de som stiller. Hvor høye krav de har til aktiviteter på 17. mai, alt de mener treneren bør gjøre (spesielt overfor deres barn) osv. 

Jeg synes vi går mot et samfunn der den enkelte higer etter å optimalisere for egne barn (og seg selv). Det er som de føler at de selv fortjener det beste og ikke ser sin rolle i å hjelpe andre å få det bedre. Dette er i grunnen ironisk for all forskning peker på at det som gjør mennesker lykkeligst er å hjelpe andre....

Anonymkode: 17787...e0d

De finnes ennå, jeg ble sluppet foran både i kassa og ved utkjøring uka som gikk. Gjør akkurat det samme selv. Naboene våre la ut info på Facebook at det henges poser med epler som folk kan hente. 

Bare fortsett å være den du ønsker andre skal være, vis takknemlighet når andre tar bryet, så er man med på å holde i gang det rause i samfunnet 🤩

Anonymkode: 69755...d4d

Jeg er også enig med deg, HI. 

Jeg har til og med opplevd å bli vist fing til i trafikken i en situasjon hvor jeg stoppet for å unngå at bilen bak skulle måtte vente på at jeg skulle rygge inn i et gårdsrom. Dette i en gate hvor det ikke er lov til å kjøre gjennom og jeg er helt sikker på at duden som viste meg fingeren kjørte der ulovlig.  Samme dag ble jeg vist fingeren av en syklist som mente han var eneeier av veien og som brøt vikeplikten.

Og så ser du jo de som krysser sperrelinja, for å kjøre forbi, selv om man holder fartsgrensen. De må alltid forbi.

Og 17. mai, da parkerer de foran garasjer, står på andres lødde mur for å se toget, stiller seg foran deg selv om du stod helt foran. Da later de som om de "treffer" noen de kjenner og bare skal slå av en prat men plutselig har de stått der helt til toget er over. 

Og så har man de som legger seg opp i hva andre skal gjøre. Typisk eksempel er: hvor skal du bo nå,da? Eller: hvorfor skal du selge? De er egentlig ikke selv klar over at de legger seg opp i noe de ikke har noe med.

De som parkerer på handikap, fordi de skulle bare..........

Lang kø på butikken og du er bakerst. Ny kasse åpner seg og da er du plutselig først i køen. Han som stod foran deg er nå bak deg i køen.

Har også sett besteforeldre som stiller opp hele tiden for sine voksne barn, men de får aldri hjelp tilbake. Krav, krav, krav. De takker heller ikke foreldrene sine som gjør alt de kan for barna. Gråter i telefonen, livet er så hardt liksom.

Inviterte en vennegjeng på lunsj. Men så ble jeg syk og måtte avlyse. Hun ene venninnen er fortsatt fornærmet over at jeg måtte avlyse. Nå har jeg tenkt at hun kan invitere selv, men det kommer ikke til å skje.

Så har du de som argumenterer for hvorfor de ikke stiller som foreldrekontakt i klassen: Der er for ikke å frata andre gleden av å være foreldrekontakt, tilfellet noen hadde veldig lyst til å være det. 

Foreldre som ikke feirer barneselskap men sender eget barn i alle bursdager. Lista er lang.

Anonymkode: c8e88...b7e

HI her. Må bare føye til et eksempel til.

- På jobben nå nettopp. Jeg sier alltid ja når det er noe ekstra. Jeg strekker meg langt for å få gjennomført dagen. Og hva skjer? Jeg gikk til leder og spurte om jeg kunne kjøpe en plante til å ha på kontoret for å live opp en ellers grå hverdag. Nei. Det gikk ikke. Nope. Det ironiske er at Else på nabokontoret fikk dekket utgiftene til en plante som kostet 8000,- (!) mens jeg ikke får en til 399,- på IKEA.

Trist. 

Ser det samme som deg. Spesielt den på butikken, jeg slipper alltid folk foran meg, som har lite, når jeg har mye. Men noen ganger skal jeg bare innom butikken og kjøpe en ting, og står det noen foran med mye, så slipper de meg ikke frem. Noe jeg syntes de fleste gjorde før.

Tar og offentlig transport i rushen, og ingen reiser seg for gamle, gravide, folk med krykker osv. De sitter heller med sekk osv, på setet ved siden av seg.

Anonymkode: ce8fd...22b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er også enig med deg, HI. 

Jeg har til og med opplevd å bli vist fing til i trafikken i en situasjon hvor jeg stoppet for å unngå at bilen bak skulle måtte vente på at jeg skulle rygge inn i et gårdsrom. Dette i en gate hvor det ikke er lov til å kjøre gjennom og jeg er helt sikker på at duden som viste meg fingeren kjørte der ulovlig.  Samme dag ble jeg vist fingeren av en syklist som mente han var eneeier av veien og som brøt vikeplikten.

Og så ser du jo de som krysser sperrelinja, for å kjøre forbi, selv om man holder fartsgrensen. De må alltid forbi.

Og 17. mai, da parkerer de foran garasjer, står på andres lødde mur for å se toget, stiller seg foran deg selv om du stod helt foran. Da later de som om de "treffer" noen de kjenner og bare skal slå av en prat men plutselig har de stått der helt til toget er over. 

Og så har man de som legger seg opp i hva andre skal gjøre. Typisk eksempel er: hvor skal du bo nå,da? Eller: hvorfor skal du selge? De er egentlig ikke selv klar over at de legger seg opp i noe de ikke har noe med.

De som parkerer på handikap, fordi de skulle bare..........

Lang kø på butikken og du er bakerst. Ny kasse åpner seg og da er du plutselig først i køen. Han som stod foran deg er nå bak deg i køen.

Har også sett besteforeldre som stiller opp hele tiden for sine voksne barn, men de får aldri hjelp tilbake. Krav, krav, krav. De takker heller ikke foreldrene sine som gjør alt de kan for barna. Gråter i telefonen, livet er så hardt liksom.

Inviterte en vennegjeng på lunsj. Men så ble jeg syk og måtte avlyse. Hun ene venninnen er fortsatt fornærmet over at jeg måtte avlyse. Nå har jeg tenkt at hun kan invitere selv, men det kommer ikke til å skje.

Så har du de som argumenterer for hvorfor de ikke stiller som foreldrekontakt i klassen: Der er for ikke å frata andre gleden av å være foreldrekontakt, tilfellet noen hadde veldig lyst til å være det. 

Foreldre som ikke feirer barneselskap men sender eget barn i alle bursdager. Lista er lang.

Anonymkode: c8e88...b7e

Jeg er enten heldig eller fullstendig bevisstløs når jeg beveger meg rundt i samfunnet. 

Jeg syns forøvrig at du blander snørr og barter her. Noe av det du ramser opp er brudd på lover mens andre ting bare er brudd på sunn folkeskikk. Jeg registrerer jo at noen sniker i køen og at noen ikke inviterer til selskap, men jeg tenker alltid at det nok finnes grunner som ikke alle vet om. Å gå rundt og tenke på og gremme seg over alt du ramser opp her tror jeg i hvert fall ikke er sunt. Da ender man fort opp som en bitter gammel kjerring, og det er det vel ingen av oss som ønsker. 

Annonse

Siden du HI er veldig tydelig på hva du mener så skal jeg nå si mot deg. Du tar feil feil fei! Alle jeg kjenner har akkurat den motsatte opplevelse av det du beskriver og det finnes ingen erkjennelse om at du har et poeng. Hilsen den gemene DiBber/BiMmer.

Anonymkode: c70af...04b

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Siden du HI er veldig tydelig på hva du mener så skal jeg nå si mot deg. Du tar feil feil fei! Alle jeg kjenner har akkurat den motsatte opplevelse av det du beskriver og det finnes ingen erkjennelse om at du har et poeng. Hilsen den gemene DiBber/BiMmer.

Anonymkode: c70af...04b

Jesus, enkelte av dere altså 🙈

Anonymkode: f6264...4a3

Jeg kan fint være den som ikke slipper deg foran køen da jeg har innsett at min tid er like verdifull som andres tid. Å slippe frem en person med få varer en gang i blant kan jeg gjøre, men å gjøre det hver gang er uaktuelt da det omtrent alltid kommer flere enn en som mener at han/hun har rett til å gå foran meg til tross for at jeg kanskje har stått en stund i køen allerede. Men jeg er ikke helt egoist på dette området da jeg alltid lar de som sto foran meg gå først hvis en ny kasse åpnes opp pga for lang kø ol. Det finnes mange som hiver seg frem for å komme først i den nyåpnede kassen selv om de står bakerst i køen i utgangspunktet.

Anonymkode: 76436...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...