Gå til innhold

Helsemyndighetene oppfordrer nordmenn til å fornye kikhostevaksinen. Har du oppdatert kikhostevaksine?

Har du oppdatert kikhostevaksine?  

29 stemmer

1. 1. Har du oppdatert kikhostevaksine i løpet av de 10 siste årene?

• Ja
      15
    • Nei
      6
    • Skal gjøre det
      8
    • Kommer ikke til å gjøre det
      0

Anbefalte innlegg

Kikhostevaksinen må oppdateres hvert tiende år, for å ha effekt.

Ser det er mer smitte av den i år enn tidligere, her jeg bor så har det vært flere som har fått bekreftet kikhoste. Akkurat nå er det visst mangel på vaksinene, selv fikk jeg vaksine på legevakten i sommer etter en skade. Før det så må jeg innrømme at jeg egentlig ikke har tenkt på revaksinering.

Hva med deg, passer du på å revaksinere deg?

https://www.vg.no/helse/i/GyjaKx/fortsatt-oekning-i-luftveisinfeksjoner-mangler-kikhostevaksiner

Anonymkode: b455b...6be

Fortsetter under...

Det har jeg ikke gjort, men skal til legen på torsdag og kan få resept da. Man må sikkert ordne med å få satt den selv på apotek eller lignende? Jeg har en venninne som er helsesykepleier som kan ta den på meg

Takk for påminnelsen!

Anonymkode: 63024...6ed

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Etter koronavaksinene tør jeg ikke

Anonymkode: 1fb50...ad4

Litt rart å sammenligne de vaksinene da...

Kikhoste har vært på vaksinasjonsprogrammet i mange tiår, vi har fått den før, både som spedbarn og på grunnskolen.

Anonymkode: d6acb...c80

Annonse

Ja den tok jeg for to år siden. Da var det et utbrudd her. Synes det er rart at denne informasjonen ikke er mer tydelig. Fikk mamma til å ta den også. 

Anonymkode: b4a0a...d40

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Kikhostevaksinen må oppdateres hvert tiende år, for å ha effekt.

Ser det er mer smitte av den i år enn tidligere, her jeg bor så har det vært flere som har fått bekreftet kikhoste. Akkurat nå er det visst mangel på vaksinene, selv fikk jeg vaksine på legevakten i sommer etter en skade. Før det så må jeg innrømme at jeg egentlig ikke har tenkt på revaksinering.

Hva med deg, passer du på å revaksinere deg?

https://www.vg.no/helse/i/GyjaKx/fortsatt-oekning-i-luftveisinfeksjoner-mangler-kikhostevaksiner

Ja, det gjør jeg! 
Og det passer jeg på at barna og skal gjøre, er egentlig enkelt å huske, da det er hvert 10.år fra de er 15..

Det er da boostrix polio de bør sette, da den tar både stivkrampe, kikhoste og polio, slik som i barneprogrammet

Anonymkode: 6a152...d47

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det gjør jeg! 
Og det passer jeg på at barna og skal gjøre, er egentlig enkelt å huske, da det er hvert 10.år fra de er 15..

Det er da boostrix polio de bør sette, da den tar både stivkrampe, kikhoste og polio, slik som i barneprogrammet

Og difteri. Det var det jeg fikk på legevakten, kunne vellge mellom bare stivkrampe, eller hele pakka.

Hi

Boostervaksinen er dessverre bare effektiv for 80% av dem som tar den, og gir kun beskyttelse i 2-5 år. Dessuten blir effekten mindre for hver gang man revaksineres. Den nyeste versjonen de begynte å bruke på slutten av 90 -tallet er også mindre effektiv enn den gamle.

Nå er det i tillegg nasjonal mangel på vaksinen.

Bare å glede seg til mye mer kikhoste i årene som kommer!  

Anonymkode: dbf4e...e9a

Annonse

Hadde alvorlig tilfelle av kikhoste for 3 år siden, så jeg regnes som "vaksinert". Skal revaksinere meg om 7 år. Kikhoste var grusomt, og selv om jeg er ung og frisk, ble jeg innlagt på sykehuset.

Anonymkode: cd392...d90

Har hatt det og fikk høre da at jeg ikke trengte å ta vaksine mer, men ser nå at jeg bør gjøre det innimellom. Så jeg får gjøre det når jeg er hos legen engang. 

Har bedt begge ungene å ta vaksina, de bør helst ikke få dette siden begge har kroniske sykdommer ifra før av. 

Anonymkode: d5fd5...99d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva var galt med koronavaksine? 

Anonymkode: bdb03...08e

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Boostervaksinen er dessverre bare effektiv for 80% av dem som tar den, og gir kun beskyttelse i 2-5 år. Dessuten blir effekten mindre for hver gang man revaksineres. Den nyeste versjonen de begynte å bruke på slutten av 90 -tallet er også mindre effektiv enn den gamle.

Hvis den kun gir beskyttelse i 2-5 år,hvorfor anbefaler den da hvert tiende år? At effekten ble mindre for hver revaksinasjon var jeg heller ikke klar over.

Hi

Anonym bruker skrev (På 29.9.2024 den 20.10):

Samme her. Bare å se på de som fikk skader knyttet til koronavaksinen, så å si ingen får erstatning. Bivirkninger produsentene ikke har oppført gir ikke erstatning, nå har forskning funnet flere bivirkninger så lurer på om disse gir rett på erstatning.

Nåløyet er for lite og om noe skulle skje så står du der alene og du blir i tillegg mistrodd og hånt. Myndighetene tørr ikke være ærlige da de er redd for vaksine skepsis men tror ikke deres taushet har hjulpet noe særlig der. 

Anonymkode: 4e843...0d1

Anonym bruker skrev (På 29.9.2024 den 22.04):

Hvor står dette ??

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her. Bare å se på de som fikk skader knyttet til koronavaksinen, så å si ingen får erstatning. Bivirkninger produsentene ikke har oppført gir ikke erstatning, nå har forskning funnet flere bivirkninger så lurer på om disse gir rett på erstatning.

Nåløyet er for lite og om noe skulle skje så står du der alene og du blir i tillegg mistrodd og hånt. Myndighetene tørr ikke være ærlige da de er redd for vaksine skepsis men tror ikke deres taushet har hjulpet noe særlig der. 

Men kikhostevaksinen er jo ingen ny vaksine, den er godt utprøvd, og dere har mest sannsynlig fått den to ganger allerede. Den kan jo ikke sammenlignes med koronavaksinen i det hele.tatt.

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kikhostevaksinen kom på 40-tallet! 40-tallet!

Den er godt prøvd ut, og er overhodet ikke laget på samme måte som koronavaksinen. Det er helt bak mål å sammenligne dem,

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle som følger det vanlige vaksinasjonsprogrammet i Norge får kikhostevaksine, mange ganger. Det er veldig få rapporterte bivirkninger på den. Det har også blitt satt i så mange år at det ikke dukker opp nye bivirkninger på den, de som finnes er godt dokumenter. Min 10.klassing får den på skolen nå etter høstferien, og da får hun den for femte (!) gang, det gjør også de andre i klassen hennes.

I dag blir barn vaksinert mot kikhoste ved 3, 5 og 12 måneders alder i kombinasjon med flere andre sykdommer. Når man er 7-8 år gammel får man en boosterdose. Deretter venter man i underkant av ti år før man setter oppfriskningsvaksine når man er 15-16 år gammelt. Hvis man tjenestegjør i militæret, vil man også få satt vaksinen når man er rundt 18-19 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...