Gå til innhold

Høyt tempo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvinne og har en hjerne og en tankegang med et høyere tempo enn andre. Undervisning og jobbmøter blir for meg irriterende repitasjon da ting blir forklart inn med t skje. I jobbsammenheng er det nok med få ord før jeg forstår hva som skal skje, mens andre skal diskutere og ha det forklart. Jeg er en multitasker og er svært effektiv. Kan gjøre to ting samtidig, og utnytter tiden godt. Mens andre kan stå å dille med en ting i et kvarter gjør jeg samme tingen på 5 min. Dette fører til stress for meg. Lurer på om jeg har adhd, da jeg har et mye høyere tempo i hodet enn de fleste. Dere andre med adhd har dere høyt tempo på den måten? Jeg får ting gjort, og har system i sysakene. Men har jeg ikke noe planer kan jeg ligge på sofaen å sløve. Jeg liker å ligge et skritt foran og ha oversikt 

Anonymkode: 3ed16...bcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Benytt ledig tid til å lære deg rettskriving! 

Ellers: Ja, det er kjipt og kjedelig å være med på unødig opplæring osv, det kan jeg skrive under på, men da handler det om å godta at vi mennesker er forskjellige. For egen del får jeg f.eks. lest masse nyheter mens jeg har et halvt øre åpent for instruksjoner gitt med teskje. 

Anonymkode: 45aef...43a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Benytt ledig tid til å lære deg rettskriving! 

Ellers: Ja, det er kjipt og kjedelig å være med på unødig opplæring osv, det kan jeg skrive under på, men da handler det om å godta at vi mennesker er forskjellige. For egen del får jeg f.eks. lest masse nyheter mens jeg har et halvt øre åpent for instruksjoner gitt med teskje. 

Du er der ja, ocd på rettskriving 😅 

nei altså, jeg lurer jo på om jeg har adhd siden jeg har en kjappere hjerne enn andre. Handler ikke om å ikke godta, det handler om at jeg blir stresset av at andre er treig. Nei, det handler ikke om at jeg tror jeg er bedre enn andre. Skal vi ikke ha en viss funksjon og forståelse når vi har kommet oss gjennom en utdannelse og er i jobb? Når det står 40 år gamle kvinner og diskuterer i 10 min hvor mye grønnsaker som skal kokes til 15 barn? Når dette er jobben vår og de fleste har jobbet der i over 15 år? Mødre med barn hjemme. Hvor lenge skal et egg kokes? Noe må man klare å tenke selv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Du er der ja, ocd på rettskriving 😅 

nei altså, jeg lurer jo på om jeg har adhd siden jeg har en kjappere hjerne enn andre. Handler ikke om å ikke godta, det handler om at jeg blir stresset av at andre er treig. Nei, det handler ikke om at jeg tror jeg er bedre enn andre. Skal vi ikke ha en viss funksjon og forståelse når vi har kommet oss gjennom en utdannelse og er i jobb? Når det står 40 år gamle kvinner og diskuterer i 10 min hvor mye grønnsaker som skal kokes til 15 barn? Når dette er jobben vår og de fleste har jobbet der i over 15 år? Mødre med barn hjemme. Hvor lenge skal et egg kokes? Noe må man klare å tenke selv 

Jepp, har en smule ocd på rettskriving, yrkesskade. 🙈

Det du beskriver her hadde også jeg blitt smårar av. Men igjen - finn på noe annet, bare sørg for å ha et halvt øre åpent. 

I mitt yrke skremmes jeg av folk som ikke evner å sette inn signatur i emailen sin, som ikke evner å lese en enkel tabell som viser nøyaktig når de skal være på et bestemt sted, som må ha et rimelig oversiktlig dagsprogram presentert i detalj, osv. Jeg har gitt opp. Jeg forsøker å passe på meg selv, leser nyheter, spiller scrabble på nett eller bare slapper av. 

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det tyder på at du burde hatt noen diagnose. Du er bare relativt god til å få med deg ting, kan jobben din og er sannsynlig vis litt over snittet smart.

På den andre siden bør du huske at de fleste arbeidsplasser trenger mennesker med ulik kompetanse. En del av jobben til de fleste er å lære videre det du kan til andre og å lære av andre det de kan og vet. Selv om du raskt danner deg et bilde av hva som bør gjøres kan det jo hende andre har et annet perspektiv som kan være godt å få med seg før dere avgjør hvilken løsning dere skal bruke.

Anonymkode: 68f51...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...