Gå til innhold

Får deres barn fra 10 år og oppover styre på på kjøkkenet som de vil?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tenker da på å smøre brødskiver, lage seg en smoothie eller steke seg vafler? Er det fritt fram?

Hos oss er det mer eller mindre fritt fram og venner er ofte med, men jeg har lagt merke til at de ikke får lov hos de andre. Særlig hos bestevenninnen til datteren min, der får de ikke engang gå på kjøkkenet alene uten å spørre foreldrene. Så da kommer de hit da, og lager seg både det ene og det andre.

Hvordan praktiserer dere det? Jentene her er 13 år og har holdt på siden de var ca 10….

Anonymkode: fc7be...589

Her får de lov når de er alene, men alt ettersom hvem de har med av venner hjem får de ikke lov. Enkelte av vennene griser voldsomt og/eller spiser opp alt usunt de måtte greie å komme over. 

Anonymkode: b62ea...c13

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke bruke komfyr? Hun er jo ikke 2 år?

Anonymkode: 907ae...f2c

Hvorfor skal hun bruke den allerede nå? Hun er ganske energisk og uforsiktig. Kan hende andre 9-åringer er mer forsiktige. Det kan ikke jeg vurdere. 

Anonymkode: 86258...ad2

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tenker da på å smøre brødskiver, lage seg en smoothie eller steke seg vafler? Er det fritt fram?

Hos oss er det mer eller mindre fritt fram og venner er ofte med, men jeg har lagt merke til at de ikke får lov hos de andre. Særlig hos bestevenninnen til datteren min, der får de ikke engang gå på kjøkkenet alene uten å spørre foreldrene. Så da kommer de hit da, og lager seg både det ene og det andre.

Hvordan praktiserer dere det? Jentene her er 13 år og har holdt på siden de var ca 10….

Smøre seg brødskiver, varme rester, lage smoothie og lignende får de gjøre som de vil. Større prosjekter som baking eller lage en matrett må de spørre først. 

Anonymkode: 2d864...118

Min snart ti-åring lager middag en gang i uken. Noen ganger er det bare å varme opp, noen ganger er det å lage spaghetti og kjøttdeig. Hun baker muffins av og til. Smører seg mat, men har da valgt knekkebrød eller lomper, er ikke trygg på forskjærskniven vet jeg. 

Litt langt i tid her men en 6 åring men. Hun kunne lagd seg noe godt og sunt så lenge det ikke går over middags ingredienser og hun rydder etter seg.

Med venner hadde det ikke vert like fritt. Ønsker ikke at barnas venner skulle ha spist oss ut av huset så da måtte de ha spurt. Og heller ville ikke blitt så glad om det ble spist ting vi skulle brukt til frokost eller middag. 

Anonymkode: 60481...6fc

Ja, mine er 11 og 14. De er ikke veldig avanserte, men kan varme seg pizza, lage ostesmørbrød og kaker og smoothie. 

Men kravet er at de rydder etter seg, og akkurat det hadde vi en prat om i dag, siden de glemte å rydde opp etter å ha laget cookies over hele mitt nyvaskete kjøkken. Så da fikk de øve seg litt på gulvvask og litt forskjellig også! De var ikke veldig glade for det, da... 

Annonse

Optatium skrev (2 timer siden):

Min snart ti-åring lager middag en gang i uken. Noen ganger er det bare å varme opp, noen ganger er det å lage spaghetti og kjøttdeig. Hun baker muffins av og til. Smører seg mat, men har da valgt knekkebrød eller lomper, er ikke trygg på forskjærskniven vet jeg. 

Hvorfor bruker dere ikke brødkniv da? 

Anonymkode: 8e886...99d

Mine var med på å lage mat fra de var små og da de var ti var de såpass drevne at de håndterte det meste av redskaper på kjøkkenet på egenhånd. De fikk lov til å lage mat og prøve seg fram, men med begrensninger på hva de fikk ta fra skuffer og skap så jeg ikke kom hjem til tomt kjøleskap og at de rydda og vaska etter seg. Eldste stoppa ved havregrøt, eggerøre, ostesmørbrød og annet enkelt. Yngste kosa seg med å lage mer avanserte ting. Så ble han også kokk. De begynte å lage middag til familien en dag i uka fra de var ca 12 med planlegging, skrive handleliste og gjennomføring. Da jeg var barn startet vi alltid på middagen før foreldrene våre kom hjem fra jobb. Så jeg var vel ikke mer enn 8-9 da jeg satte på poteter, forberedte grønnsaker osv. Jovisst har både jeg og ungene mine både skåret oss på kniver, raspet oss på rivjern og brent oss på varme plater, men det er jo en del av det å lære. Eller lære og lære...seinest i forrige uke brant jeg meg på håndleddet på stekepanna. 

Optatium skrev (55 minutter siden):

Hun er ikke trygg på den. Forskjærskniv/brødkniv. 

Rart å bruke kniv som er til å kutte opp stek/kalkun med til å skjøre brød. Det klarer ikke jeg heller, barnet burde få prøve med brødkniv som har «tenner».

Anonymkode: 5d8ae...9d7

De har lagd middag en dag i uka fra de var 10 år, fikk egne kokkekniver fra de var 4år. https://www.skarpekniver.com/4ar-barnekniv-bla-bamse.html Viktig at de lærer seg å jobbe med riktig verktøy på kjøkkenet også. De har lært seg å holde god orden mens de holder på, og ta siste rydding etterpå. Vi har brukt mye matstart.no i starten, der de må trykke seg videre for hvert steg. Posemat har de aldri laget, tomatsuppe tar ikke lang tid fra bunnen for en 10åring. 

Nå når de er tenåringer kan jeg sende melding om de kan handle og lage middag om jeg er sein på jobb. Veldig deilig å ha selvstendige barn. 

Litt alt ettersom. Dei lå spørre først. Dei får lov så lenge dei ryddar, men om ryddinga ikkje skjer kan eg fint seie nei dei neste par gongane dei spør om å få lage seg noko. Eine likar godt å bake muffins med ei venninne, den andre trur eg ikkje har prøvd å bake aleine.

Mine er nok oppdratt omtrent som frk Nilsen sine, de har hatt ansvar for middag en gang i uka fra de var 10. Får penger på ukelønna, og planlegger og handler selv. Den ene er ganske lite oppfinnsom, de andre to leter opp oppskrifter og lager god, sunn og variert mat. De startet alle tre med matstart.no. Rydding og vasking er en naturlig del av ansvaret. 

En av våre lager mye mat i tillegg til egen middagsdag. Hun baker, lager mellombarer osv. Da hun var 8-9 spurte hun først, nå gjør hun det bare, og sørger for å kjøpe inn nye egg f.eks hvis hun bruker opp de vi har. 

Annonse

Jeg har ikke vært flink til å ta med barna på kjøkkenet, så det å styre på kjøkkenet utover å smøre seg skiver eller knekkebrød og lage seg nudler o.l. har faktisk ikke vært et tema for noen av mine tre barn. Jeg er som regel hjemme i god tid før middag så den tar jeg meg også av. Det er latskap av meg og jeg ser at jeg bør skjerpe meg med yngste som er den eneste som bor hjemme.

Men begge de to som har flyttet for seg selv er blitt flinke på kjøkkenet da, selv uten særlig opplæring hjemmefra. Begge studerer og lager seg middag hjemme 4-6 ganger i uken, resten spiser de enten hos andre eller på kafe/resturant. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Rart å bruke kniv som er til å kutte opp stek/kalkun med til å skjøre brød. Det klarer ikke jeg heller, barnet burde få prøve med brødkniv som har «tenner».

Anonymkode: 5d8ae...9d7

Du misforstår. Jeg kaller brødkniven forskjærskniv. Selvfølgelig har vi ulike kniver og det vet hun også. Hun bare er ikke trygg nok på store kniver. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Mine har vært med på kjøkkenet fra de var ganske små. Og se har hatt ansvaret forbå lage middag en dag i uka fra de gikk på ungdomsskolen. 

De kan både lage matbod bake, er trygge på redskaper, ovner osv. De får selvfølgelig lov til å kokkelere på kjøkkenet alene. Men NEI; det er absolutt ikke fritt fram til å lage hva som helst på kjøkkener når det måtte passe de. Da hadde de glatt hatt huset fullt av tenåringer som bakte feks skoleboller, kaker, eller laget pizza og wok rett før middag. 

Anonymkode: 7806a...985

Nja.. ikke helt. Har noen regler de må følge.

De må spørre meg om de får lov å lage ditt eller datt. Det hender jeg har planer for eggene i kjøleskapet. Eller pastaen i skapet. Men skal det ikke brukes til noe spesielt, så får de lov mot at de rydder etter seg. Det inkluderer å sette ting i oppvaskmaskinen. Kjøkkenet skal se ut som det gjorde før de begynte. 

Anonymkode: 04ff2...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...