Gå til innhold

Får deres barn fra 10 år og oppover styre på på kjøkkenet som de vil?

Anbefalte innlegg

Tenker da på å smøre brødskiver, lage seg en smoothie eller steke seg vafler? Er det fritt fram?

Hos oss er det mer eller mindre fritt fram og venner er ofte med, men jeg har lagt merke til at de ikke får lov hos de andre. Særlig hos bestevenninnen til datteren min, der får de ikke engang gå på kjøkkenet alene uten å spørre foreldrene. Så da kommer de hit da, og lager seg både det ene og det andre.

Hvordan praktiserer dere det? Jentene her er 13 år og har holdt på siden de var ca 10….

Anonymkode: fc7be...589

Fortsetter under...

Ja, stort sett, og fra lenge før de var 10 år også. Det eneste vi krever er at de rydder og vasker av etter seg etter beste evne, og at de spør først hvis de ser at det er siste rest av f.eks. egg, melk el. før de tar slik at det ikke går utover ting vi hadde tenkt å bruke til middag. 

Anonymkode: 83b5c...0a3

Var ikke helt fritt frem da de var 10 nei, de måtte spørre før de startet større prosjekter der inne. Når de var såpass små som 10 år gikk det mest i nudler o.l. sammen med venner, mer avanserte ting sammen med meg.

Det har jo gradvis blitt mer og mer fritt frem, de har blitt flinkere, de har laget mye sammen med meg og etterhvert fått prøve seg mer og mer alene. Det er jo meningen de både skal kunne lage seg middag og bake innen de flytter hjemmefra, da kan de ikke uten å ha øvd, og det må begynne ganske tidlig.

Jeg har to jenter med bare 1,5 mellom, de er nå 15 og 17 år gamle og har selvfølgelig ingen restriksjoner på kjøkkenet lenger, de lager mat og særlig baker jevnlig. Senest i går kveld bakte 17 åringen og en venninne en sjokoladekake.

Har sett begge deler hos venner, noen har hatt friere tøyler enn meg og der har de sølt, grist og laget uspiselige ting "bare for gøy", og andre har hatt det strengere og knapt sluppet til på kjøkkenet hjemme.

Vi har nok lagt oss ganske midt på. Jeg orket ikke en haug med uvante 10 åringer som griste fritt på kjøkkenet, men lot selvfølgelig mine egne hjelpe meg fra de var langt yngre. Så har de sluppet mer til alene og sammen med venner ettersom de ble flinkere og ryddigere.

Anonymkode: f2228...1f8

Ja, selvsagt. De lager mat både alene og ofte med alle vennene. Det er folk som ikke får lov å bruke kjøkkenet i det hele tatt, ikke rart de foretrekker å være her.  

Anonymkode: 907ae...f2c

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bruke komfyren, men å smøre seg brødskiver og sånt får 9-åringen gjøre.

Hun liker å være med når jeg lager mat da

Anonymkode: 86258...ad2

Hvorfor ikke bruke komfyr? Hun er jo ikke 2 år?

Anonymkode: 907ae...f2c

Så klart! Det er også barnas hjem. De får lage det de vil og rydde opp så godt de kan. Enkelte foreldre er bare så dumme. Barn som ikke får nærme seg kjøkkenet, og hvertfall ikke åpne kjøleskapet.. spesielt om det er bonusbarn. Enkelte foreldre jakter kjøkkenet sitt som dyr gjør overfor maten sin. Må ha dårlig råd

Anonymkode: 199db...403

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så klart! Det er også barnas hjem. De får lage det de vil og rydde opp så godt de kan. Enkelte foreldre er bare så dumme. Barn som ikke får nærme seg kjøkkenet, og hvertfall ikke åpne kjøleskapet.. spesielt om det er bonusbarn. Enkelte foreldre jakter kjøkkenet sitt som dyr gjør overfor maten sin. Må ha dårlig råd

Anonymkode: 199db...403

Oil!! Her var det mye antagelser i ett og samme innlegg 😂😂

Anonymkode: 75122...259

Vi har aldri sagt noe på dette, aldri vært et tema engang! 
Men barna er egentlig ikke glade i å holde på på kjøkkenet, og har de venner på besøk, har de andre ting de vil gjøre.

De lager mat, men helst smøre brødskive.

Det å lage nudler har heller ikke vært noe, men har sagt at når de var 10-12 år, så fikk de ikke lov uten at noen eldre var hjemme, og det ene og alene på grunn av eventuell fare for forbrenning av kokende vann. Jobber en plass det jeg har sett nok av brannskader med kokende vann, selv voksne folk.

Men når det er sagt, mat er dyrt for mange, og viss barna skal bare lage seg alt mulig godt i tider og utider, er nok ikke dette greit, og det respekterer jeg! En som voksen må slutte å henge ut andre for de gjør ting forskjellig hjemme, og heller bruke energi på seg selv og sitt hjem

Anonymkode: 3dd5f...0d3

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men når det er sagt, mat er dyrt for mange, og viss barna skal bare lage seg alt mulig godt i tider og utider, er nok ikke dette greit, og det respekterer jeg! En som voksen må slutte å henge ut andre for de gjør ting forskjellig hjemme, og heller bruke energi på seg selv og sitt hjem

Det er et budskap mange foreldre burde ta til seg. ikke minst endel her inne. Ikke rart unger mobber hverandre, sånn som noen foreldre holder på.

Anonymkode: 73625...8a3

Litt morsomt at du spurte. Ser jeg kanskje er litt streng. De får ikke drive på alebe når det ikke er noen voksne hjemme. Da kun mikroovnen, brød ol, ikke noe ovn, vannkoker, kokeplater ol. Rett og slett pga sikkerhet, redd de brenner seg/søler varm væske på seg ol eller glemmer kjeler ol så det oppstår Brann. Når vi er hjemme får de gjøre alt, nesten. Men kanskje det dere spurte svarte ut i fra, hva de kan gjøre med voksne tilstede i huset?

Anonymkode: 4d2a3...21d

Det er ikke fritt frem nei. Sunn og god mat får hun lage, men jeg har ikke økonomi til at hun hver dag får ‘slå seg løs’ på kjøkkenet og hun får heller ikke lage søtsaker som kjeks, kaker etc. jevnt og trutt 

Anonymkode: fd44c...8e6

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Litt morsomt at du spurte. Ser jeg kanskje er litt streng. De får ikke drive på alebe når det ikke er noen voksne hjemme. Da kun mikroovnen, brød ol, ikke noe ovn, vannkoker, kokeplater ol. Rett og slett pga sikkerhet, redd de brenner seg/søler varm væske på seg ol eller glemmer kjeler ol så det oppstår Brann. Når vi er hjemme får de gjøre alt, nesten. Men kanskje det dere spurte svarte ut i fra, hva de kan gjøre med voksne tilstede i huset?

Anonymkode: 4d2a3...21d

Så bra at du sier dette!

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke fritt frem nei. Sunn og god mat får hun lage, men jeg har ikke økonomi til at hun hver dag får ‘slå seg løs’ på kjøkkenet og hun får heller ikke lage søtsaker som kjeks, kaker etc. jevnt og trutt 

Anonymkode: fd44c...8e6

Godt å høre, for her inne høres det ut så barna får gjøre alt de vil…. Jeg støtter denne !

De får lage hva de vil så lenge de rydder etter seg, ja. 

Eller, de får ikke lov til å ta f.eks. en pakke kjøttdeig etter skolen, og så er det ikke nok når jeg skal lage middag. 

Men med unntak av matvarer som er tiltenkt middag så kokkelerer de helt fritt. 

Anonymkode: 54ea4...be7

Nesten fritt frem, ja, men de må spørre før de tar noe "middagsaktig". Vi handler bare en gang i uka så da bør de ikke bruke opp noe som skulle være brukt på middag noen dager senere.

Anonymkode: 1b7ad...560

Det er forskjell på barna… den ene hos oss har hatt full kontroll på kjøkkenet da hun var 10, og de to andre…not so much… Så da er det litt forskjellige regler . Eller egentlig litt forskjellig oppfølging tilgjengelig der og da,  som er avgjørende. Men det er klart at hvis barna vokser opp med å ikke ha lov å gjøre noe alene på kjøkkenet, så blir de jo kanskje sånne som ikke kan koke ris engang når de er 20, da.

Anonymkode: ee644...4f9

Eldste på 11 får lov til å prøve seg frem alene. Men er ikke så interessert.  Har kun brukt vannkoker, toastjern og mikro. Men har ønske om å lage seg grandis, men jeg vil være hjemme første gang han bruker stekeovn. 

Yngste på 8 hjelper alltid til ved middagslaging,og flipper pannekaker, rører i sauser,skjærer opp grønnsaker og hjelper til ved kakebaking. Men alene så får han kun bruke brødrister ennå. Har laget seg toast mens jeg har sittet på stua.

Anonymkode: 8ee45...267

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Eldste på 11 får lov til å prøve seg frem alene. Men er ikke så interessert.  Har kun brukt vannkoker, toastjern og mikro. Men har ønske om å lage seg grandis, men jeg vil være hjemme første gang han bruker stekeovn. 

Yngste på 8 hjelper alltid til ved middagslaging,og flipper pannekaker, rører i sauser,skjærer opp grønnsaker og hjelper til ved kakebaking. Men alene så får han kun bruke brødrister ennå. Har laget seg toast mens jeg har sittet på stua.                                        Begge er gutter

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...