Gå til innhold

Legger din 10 åring seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos faren er det god natt og så går faren ut av rommet og til sitt eget rom for å trykke på telefonen,( slik som før) . Hos meg snakker vi og vi leser litt og han har av og til musikk på svakt i bakgrunnen for å sovne lettere. Hva er vanlig?🤷

Anonymkode: a95d2...465

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er vel vanlig? Jeg «la» eldste til hun var 13. Mellomste ville ordne seg selv fra han var 8, mens 11 åringen slutta jeg å synge for i fjor. 

Anonymkode: 04da9...4b0

Skrevet

Begge deler kan være vanlig og ingen av de er feil. Dere er 2 forskjellige personer som praktisere ulikt noe som er helt normalt. 

Skrevet

Jeg setter stor pris på stunden på sengekanten og tror den er verdifull. Jeg syns det er rart at folk ikke følger ungene sine, leser og prater litt, selv når de er 10, men sier det ikke til dem. 

Anonymkode: b641d...f19

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg setter stor pris på stunden på sengekanten og tror den er verdifull. Jeg syns det er rart at folk ikke følger ungene sine, leser og prater litt, selv når de er 10, men sier det ikke til dem. 

Ja du setter pris på det, men er ikke alle som er like. Mange kjenner at de har gjort sitt i løpet av dagen med å være med barnet, lest tidligere på dagen osv, eller så er det ikke alle som har en slik rutine som du. Noen barn liker å være i fred når de legger seg og kanskje lese selv ei bok

Skrevet
Gladjente00 skrev (10 minutter siden):

Ja du setter pris på det, men er ikke alle som er like. Mange kjenner at de har gjort sitt i løpet av dagen med å være med barnet, lest tidligere på dagen osv, eller så er det ikke alle som har en slik rutine som du. Noen barn liker å være i fred når de legger seg og kanskje lese selv ei bok

Jøss, så lite hyggelig svar da. Ab...f19 må da få uttrykke meningen sin uten at du skal være så snerpete.  Gladjente du liksom 🙈

Anonymkode: 71177...4be

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jøss, så lite hyggelig svar da. Ab...f19 må da få uttrykke meningen sin uten at du skal være så snerpete.  Gladjente du liksom 🙈

Anonymkode: 71177...4be

Er ikke snerpette men er lei av å lese folk som skriver her inne om at de skal være så ekstra med barna sine, og hvis andre ikke er det samme som de, så er de dårligere foreldre omtrent. Man må ikke lese for en 10 åring og vil man selv gjøre det, go for it. Bare ikke sitt å kritiser andre som ikke velger å gjøre det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er rart at voksne folk ikke skjønner at man kan velge annerledes og likevel følge opp barna sine helt supert. Vi følger noen ganger mens andre ganger så ordner han alt selv. 

Anonymkode: f4a76...a05

Skrevet

Jeg har sjeldent eller aldri gjort det med mine to barn. Vi leste ofte bøker på kvelden, men det var før vi fant senga. Eldste har atopisk eksem og måtte smøres mye hver kveld, så mens olja trakk inn leste vi bøker, spilte spill, hørte på musikk eller noe som ungene ville der og da som var litt rolig. 

Når ungene krøyp under dyna så sa vi god natt til hverandre og en nattaklem, og det var det. 

Anonymkode: c487f...00f

Skrevet

Det barnet vil. 

Vi legger ikke 12 åringen akkurat. Men vi får opp sammen alle 4. Jeg ordner 8 åringen. Mannen sitter på stol på rommet til 12 åringen . Snakker litt, leser fra nett eller bok. Ikke eventyr lenger, men fakta opplysninger, info om historie/ geografi/ forskning. Da sovner hun innen 5 min. 

Eller så legger hun seg selv. Syns det er koselig så lenge hun vil det selv. Vi kommer ALDRI til å si nei til lesing.  

Anonymkode: 573a0...ad3

Skrevet

Her har vi alltid tatt kosestund før de ligger i senga. Jeg vil at de skal lære seg å falle til ro selv. Selvsagt var det en nattasang da de var små, nå pleier vi ta 15 minutter på sofaen med kos og prat. 
En tiåring er jo stor da. Synes det høres ut som om du bare vil ta far. 

Anonymkode: fdc21...71a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her har vi alltid tatt kosestund før de ligger i senga. Jeg vil at de skal lære seg å falle til ro selv. Selvsagt var det en nattasang da de var små, nå pleier vi ta 15 minutter på sofaen med kos og prat. 
En tiåring er jo stor da. Synes det høres ut som om du bare vil ta far. 

Anonymkode: fdc21...71a

Nei, ikke egentlig. Men gutten liker f. eks og å bli klødd.. Jeg liker det selv godt også så kan forstå det. Jeg klødde han litt på armen mens vi las og han klødde meg og på eget initiativ. Jeg sa mest for tull : ja, nå er det en uke til neste gang, i og med at de skal til faren i dag. Da sier gutten min at det er det for meg og fordi far bare sier god natt og går og legger seg på rommet sitt. Gutten sier og at de finner kveldsmat og sitter med bordet alene fordi faren er ute og jobber. Men at hos meg så er jeg stort sett der.

Skrevet

Her har det gått av seg selv, alt etter hva barna ønsker selv! Men vi har aldri « dullet» med dem, og de har lært å sovne selv , tidlig!

Anonymkode: 2c18c...f79

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke egentlig. Men gutten liker f. eks og å bli klødd.. Jeg liker det selv godt også så kan forstå det. Jeg klødde han litt på armen mens vi las og han klødde meg og på eget initiativ. Jeg sa mest for tull : ja, nå er det en uke til neste gang, i og med at de skal til faren i dag. Da sier gutten min at det er det for meg og fordi far bare sier god natt og går og legger seg på rommet sitt. Gutten sier og at de finner kveldsmat og sitter med bordet alene fordi faren er ute og jobber. Men at hos meg så er jeg stort sett der.

15 åring gammel jente kryper og  borti armkroken i stova og er stort sett i stova på kveldene og gjer leksene der Faren har selv sagt at hun er mye på rommet sitt hos han. Så lurer litt på hvordan de egentlig har det hos han.🤔 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her har det gått av seg selv, alt etter hva barna ønsker selv! Men vi har aldri « dullet» med dem, og de har lært å sovne selv , tidlig!

Anonymkode: 2c18c...f79

Jeg duller heller ikke. Går ut av rommet før de sovner og de får ikke stå opp etter at de har lagt seg ned mindre de skal på do. HI

Skrevet

Jeg har aldri lest på srngen for ungene eller sittet lenge på sengekanten. De fikk ikke melk på flaske en gang i senga da de var helt små. Alt sånt gjorde vi sammen i stua før de gikk og la seg.

Anonymkode: 662a9...c0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vi tar praten ved kveldsmaten, sier godnatt på rommet og så ligger niåringen og leser litt før han legger seg til å sove. For ham har det vært en naturlig utvikling fra å ha oss med på sengekanten, til å prate litt før tannpuss og lese selv heller enn å bli lest for.

Anonymkode: 50d96...8af

Skrevet

Hun kan hvis hun må, og av og til hvis jeg er opptatt med søsteren eller noe annet så legger hun seg selv. De fleste kveldene leser jeg for henne, prater litt og sier godnatt.

Anonymkode: b2f5a...7d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...