Gå til innhold

Jeg gikk tur med valpen min på et slått jorde. Det skulle jeg ikke gjort.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gøy tråd.

Jeg vred på problemstillingen. Det er jeg som er bonden. Jeg skjelte riktignok ikke dama ut, men var streng. Hun ble paff. Fint å vite at jeg har støtte og at jeg til og med fortjener kake! 🎂

Lurer på om svarene hadde vært de samme hvis jeg var ærlig fra starten av? 😉

Anonymkode: c4ec1...7d9

Du er nok en pest og en plage. Har ALDRI oppleve bønder som blir sur for slikt. 
Hvorfor får ikke folk gå på et slått jorde? Du er maktsyk. 

Anonymkode: d12f2...431

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Innmark - dyrka mark - er uansett privat eiendom, og eieren er i sin fulle rett til å si nei til å ferdes der. Som regel lar eierne folk bruke marka, etter slåtten eller treskinga er ferdig, men de kan nekte. 

Anonymkode: 4a937...94b

Det er klart at de kan. Jeg har bare aldri vært borti eller hørt om noen her jeg bor som har gjort det. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger skal bonden bruke jordet selv til et eller annet etter at det er slått. Det kan gå dyr der, det kan være sprøytet eller kalket for eksempel.

Anonymkode: 76ae0...1bd

Hvem fader er opptatt av mark og skog som vet alt dette? Bare å legge seg flat å beklage, ei mark er ei mark- men for bønder er dette matjord, penger og levebrød 

Anonymkode: 9f0b9...361

De bøndene vi kjenner til, bryr seg ikke om folk går over innmark etter at det er slått, men dette er sausebønder (ekstranæring). Generasjonen før var mye mer streng på det. De opplevde det som respektløs om noen valset over innmarken. Andre plasser av landet ser man at turister camper på innmarken fordi de ikke forstår forskjellen. 

Var jeg bonde ville jeg nok antatt at folk ikke visste forskjell på innmark og utmark. Om noen kom tuslende tur på innmark, og jeg ikke likte det, hadde jeg informert om det. Det å være frekk eller streng, gjør bare at noen som gjorde feil blir satt ut og forlegen og jeg ser ingen grunn til å gjøre dette ettersom ingenting ble ødelagt og det ikke var noen fare ved dette annet enn at jeg ikke ønsker det. Da kunne turgåeren gått derfra med mer kunnskap og fortsatt følt at hun hadde en fin dag. Kjeft/irettesettelse kan fort gjøre en fin dag dårligere. Hadde det derimot gjentatt seg, kunne jeg ble strengere/krassere etter hvert.  Men som første reaksjon ser jeg ingen grunn til å reagere slik. 

Anonymkode: f9396...383

Annonse

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Jeg viste heller ikke at man ikke kunne gå på jordene før frosten har kommet. Her ser jeg folk som rir og går over jordene hele tida så fort det er treska og jeg har vokst opp og bor med jorder på alle kanter. Jeg har aldri hørt om noen som har reagert på det. Da vi var barn var jo det morsomste i verden å lage halmborger og kaste halmbomber på hverandre så fort skurtreskeren var ferdig, løpe om kapp over pløgsla eller galoppere i full fart og det var aldri noen som stoppet oss. Tvert i mot. Vi gikk selvfølgelig aldri på jordene etter at det var sådd.

Vet jo det er innmark, men her og går folk på jordene. Er det snø, lages det til og med skiløyper der og ungene leker. Sådd mark og jorder med korn og grønnsaker holder man seg unna. Har aldri vært reaksjoner på det (så vidt jeg vet) og hadde vært interessant å høre grunnen til ikke å gå der (bort sett fra at det er innmark)

Oi, den loven ante jeg ikke noe om så bra jeg leste dette da. Trodde det var helt greit jeg, og ville blitt kjempelei meg hvis noen hadde blitt sint på meg hvis jeg hadde gjort det. Jeg hadde sikkert begynt å gråte, og jeg hadde nok tenkt på det veldig lenge etterpå. Det hadde jo ikke vært med vilje, og slike ting tar jeg veldig tungt for jeg er nøye med å følge lover og regler. Men det er vanskelig å undersøke ting man ikke aner eksisterer. 

Anonymkode: 3831a...4a3

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Flott, da blir min neste tur i din hage. For du er vel ikke maktsyk? Og jeg ødelegger ikke noe, jeg bare går. 

Anonymkode: ba8de...5a5

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Flott, da blir min neste tur i din hage. For du er vel ikke maktsyk? Og jeg ødelegger ikke noe, jeg bare går. 

Du kan ikke sammenligne hagen med et dyrka jorde. Jeg ville aldri gått rundt husveggen til folk. 
For all del, kjør på å vær sur. Bøndene her jeg bor er hyggelige. 😊

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne hagen med et dyrka jorde. Jeg ville aldri gått rundt husveggen til folk. 

Du vet at man kan være blid store deler av tiden selv om man ikke liker at folk går på ens jorder…? 

Anonymkode: 29d12...482

Å sette merkelapper på folk som maktsyk fordi de reagerer når andre ikke har satt seg inn i regler før de tar seg til rette, sier egentlig mer om deg. Så toppa du det med passiv aggressiv, for all del, kjør på å vær sur. 

Det er ikke vanskelig å være raus når det ikke er deg det går utover. 

Anonymkode: cccda...9c3

Annonse

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Å sette merkelapper på folk som maktsyk fordi de reagerer når andre ikke har satt seg inn i regler før de tar seg til rette, sier egentlig mer om deg. Så toppa du det med passiv aggressiv, for all del, kjør på å vær sur. 

Det er ikke vanskelig å være raus når det ikke er deg det går utover. 

Hun klarer jo ikke svare på hvorfor de ikke kan gå der, så da handler det jo åpenbart om å markere at det er HUN som eier jordet. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun klarer jo ikke svare på hvorfor de ikke kan gå der, så da handler det jo åpenbart om å markere at det er HUN som eier jordet. 

Hun trenger ikke å svare på hvorfor hun ikke ønsker armt folk skal gå på jordene hennes, bare for at du skal gjøre deg til dommer over svaret hennes. Du har ikke lov til å gå der. Det er alt du trenger å forholde deg til.

Anonymkode: 29d12...482

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun trenger ikke svare på det når det er hun som eier det heller. Hvis du har behov for en forklaring, klarer du sikkert å finne ut av den selv, hvis du gjør et forsøk. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hun trenger ikke svare på det når det er hun som eier det heller. Hvis du har behov for en forklaring, klarer du sikkert å finne ut av den selv, hvis du gjør et forsøk. 

Hun er rimelig kjip om man ikke får gå der. For HVORFOR er ikke det lov? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fordi folk søpler noe forjævlig og hunder driter?

Anonymkode: 8bd1a...6ba

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HVORFOR har vi privat eiendomsrett?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16/KAPITTEL_1#§1. Paragraf 3.

Anonymkode: 4a937...94b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...