Gå til innhold

Hvilke strikkepinner er best til nybegynnere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en del rastløs å har da ikke roen til å sitte å se på tv,så lurte på å prøve å lære meg å strikke. Bare for å ha noe å gjøre på,så kommer ikke til å strikke noe stort. Men ser de har ekstremt mange ulike strikkepinner å velge i.  Hvilken størrelse er best som nybegynner? Å hvilken strikkepinner er best å kjøpe når jeg aldri har strikket før? 

Anonymkode: a0d44...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det enkleste er å starte med pinner som ikke er for tykke. Størrelse 3,5 eller 4 er lettest, synes jeg. Og så er det faktisk stor forskjell på kvaliteten, så jeg ville ikke valgt pinner fra Europris, men heller gått for noen litt dyrere fra en garnbutikk. Personlig liker jeg Cubics godt, det er firkantete trepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5-5,5 er fin str til nybegynner. Jeg liker de runde i bjørk, har aldri testet firkantet. Pinner av bambus er også gode, men knekker lettere enn bjørk. 

Aluminium og stålpinner er bare irriterende, klirrer, føles harde osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over. Begynn med størrelse 3,5-5 et sted, litt ettersom hva du vil strikke. Det viktigste er nesten å først finne noe du har lyst til å strikke, og så står det i oppskriften hvilke pinner og garn som anbefales. Ellers synes jeg det er litt det samme om det er pinner av metall eller tre, men kvaliteten er veldig, veldig viktig! Jeg skjønner godt fristelsen over å kjøpe billige pinner, men de billige pinnene er i seg selv så dårlige at man kan miste motivasjonen av dem. Garnet sklir dårlig på dem, rett og slett. 

Hvis du ikke skal strikke noe stort, så må man gjerne ha pinner beregnet for dette. Her er det litt en smakssak, men jeg personlig elsker de som heter crazy trio til når jeg strikker ting som votter, sokker, ermer på gensere ol. Andre foretrekker sett med 5 pinner, eller å bruke rundpinne der de strikker med en spesiell teknikk. 

Egentlig vil jeg anbefale deg å oppsøke en garnbutikk og be om råd der. De vil hjelpe deg til å finne det du trenger. 

Anonymkode: 13a1d...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i en garnbutikk og be om råd. Der kan du ofte kjenne på pinner og garn, da får du en følelse av hvordan de er å holde i. 
 

Min første genser strikket jeg i pinne nr 4 og det syns jeg var en veldig grei str å strikke i. Litt greit å ha litt str på pinnen første gang for da ser du at det går fremover. Min datter startet på en genser som har pinne nr6 tror jeg, hun syns det var greit å strikke med og klarte det. Men hun er så rastløs at hun kom ikke veldig langt før hun stoppet. (Hun skal helst bli ferdig med ting på noen timer) 

Anonymkode: f3fe9...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...