Gå til innhold

Hvor mye bor dere for?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har ikke lån eller fellesutgifter, så vi betaler kun strøm, forsikring og kommunale avgifter på både hus og hytte.

Jeg syns det er rart at man tar opp store lån når man har en inntekt på 150-200 000 i mnd, pluss millioner ‘på bok’. Hvorfor ikke kjøpe bolig etter evne og slippe å betale renter som kun er penger ut vinduet?

Anonymkode: 17576...b89

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi har ikke lån eller fellesutgifter, så vi betaler kun strøm, forsikring og kommunale avgifter på både hus og hytte.

Jeg syns det er rart at man tar opp store lån når man har en inntekt på 150-200 000 i mnd, pluss millioner ‘på bok’. Hvorfor ikke kjøpe bolig etter evne og slippe å betale renter som kun er penger ut vinduet?

Anonymkode: 17576...b89

Ingen som har millioner på bok samtidig som de har stort lån og betaler 40.000 i mnd i renter. Da skjønner man at det er ønsketenkning 

Anonymkode: cc7fd...bc5

Jeg betaler 10700 på lånet mitt.  Jeg betaler også 4300 i husleie.  Altså 15000.  

Jeg eier rekkehus alene, i Bergen, jeg har 1.6 mill i lån, og kunne dermed ha solgt huset, kjøpt en billig leilighet og blitt gjeldfri 🙂 

Men jeg forstå ikke helt spørsmålet ditt.  Renter er en kostnad, husleie er stort sett en kostnad og avdrag er sparing/reduksjon av gjeld.  Hvis jeg hadde betalt 10000 mer i mnd på lånet mitt ville ikke det vært en økt kostnad på 10000 kroner, jeg ville bare redusert gjelden min.   

Anonymkode: ca26b...c26

Vi har rammelån så bestemmer litt selv, men vi pleier å betale 20000 i mnd i lån og renter for selveid enebolig (altså ingen fellesutgifter). Kunne betalt mer men vi liker å ha råd til andre ting også. 

Anonymkode: 91402...a34

Annonse

Anonym bruker skrev (På 28.9.2024 den 13.08):

Mange som har mye gjeld her inne. Når man betaler 60.000 i lån da er man sårbar. Blir man syk og ufør har man ikke sjans til å beholde boligen. Vi har nedbetalt boligen om 7-8 år, og da kan vi leve godt. Før vi er 50 

Anonymkode: cc7fd...bc5

De fleste har nok ett sikkerhetsnett i form av fond og forsikringer slik at de vil klare å betale lån og utgifter. Personlig betaler jeg ganske mye til å være alene om utgiftene, men jeg betaler kun 14 % av den disponible inntenkten jeg har i måneden. I tillegg har jeg uførforsikring på en engangssum på 48 g + 2,5 g i utbetaling pr år, kritisk sykdom forsikring og fond.

Anonymkode: a0eaa...8de

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ingen kommunale avgifter eller eiendomsskatt?

Anonymkode: d612f...cd7

Hva tror du? Tror du vi slipper det? I HI står det husleie og lån. Det svarte jeg på. Det betyr ikke at vi ikke har utgifter. I tillegg til de du nevner kan jeg slenge på forsikring og vedlikeholdsutgifter.

Anonymkode: c7ccf...118

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva tror du? Tror du vi slipper det? I HI står det husleie og lån. Det svarte jeg på. Det betyr ikke at vi ikke har utgifter. I tillegg til de du nevner kan jeg slenge på forsikring og vedlikeholdsutgifter.

Anonymkode: c7ccf...118

Mem dette er utgifter som inkluderes i husleien i sameier.

Anonymkode: d612f...cd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...