Gå til innhold

Kollega, sykemelding og ferieavvikling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dersom dere hadde en kollega som ble sykemeldt i mai, og etter det gikk fra den ene sykemeldingen til den andre.
Det vil si, først ble sykemeldt for en ting, kom delvis tilbake frem til sommerferien, ble sykemeldt for noe annet i ferien og fikk tilbake feriedager, kom tilbake fult noen få uker før person ble sykemeldt for en tredje ting. For det siste var personen sykemeldt fult og så delvis frem til nå.

Personen ligger etter med en del oppgaver, nå er det høstferie og denne personen har tatt ut høstferie.

Hadde dere som kollegaer blitt sure?

Personen sier selv at h*n skal bruke ferien til å komme seg slik at h*n kan komme tilbake for fult etterpå

Anonymkode: 463b3...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt ikke. Jeg ønsker det beste for mine kollegaer og at de skal bli friske og komme tilbake i jobb. 

Anonymkode: 1ef59...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å bli sur for? Ferien må jo vedkommende ta ut i år og det er arbeidsgiver som godkjenner det. Det er begrensninger på hvor mange dager man kan overføre til neste år. Om fraværet går ut over dere andre så er det en ting dere må ta med leder og ikke den som har vært så uheldig å være syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom dere hadde en kollega som ble sykemeldt i mai, og etter det gikk fra den ene sykemeldingen til den andre.
Det vil si, først ble sykemeldt for en ting, kom delvis tilbake frem til sommerferien, ble sykemeldt for noe annet i ferien og fikk tilbake feriedager, kom tilbake fult noen få uker før person ble sykemeldt for en tredje ting. For det siste var personen sykemeldt fult og så delvis frem til nå.

Personen ligger etter med en del oppgaver, nå er det høstferie og denne personen har tatt ut høstferie.

Hadde dere som kollegaer blitt sure?

Personen sier selv at h*n skal bruke ferien til å komme seg slik at h*n kan komme tilbake for fult etterpå

Anonymkode: 463b3...17d

Nei så klart ikke, det er fullt lovlig med både ferie og være sykemeldt i Norge

Anonymkode: 1dae9...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom dere hadde en kollega som ble sykemeldt i mai, og etter det gikk fra den ene sykemeldingen til den andre.
Det vil si, først ble sykemeldt for en ting, kom delvis tilbake frem til sommerferien, ble sykemeldt for noe annet i ferien og fikk tilbake feriedager, kom tilbake fult noen få uker før person ble sykemeldt for en tredje ting. For det siste var personen sykemeldt fult og så delvis frem til nå.

Personen ligger etter med en del oppgaver, nå er det høstferie og denne personen har tatt ut høstferie.

Hadde dere som kollegaer blitt sure?

Personen sier selv at h*n skal bruke ferien til å komme seg slik at h*n kan komme tilbake for fult etterpå

Anonymkode: 463b3...17d

Sur for hva? Hvis kollegaer blir sur og irritert så er det tydelig at det er et dårlig klima og en ukultur på din arbeidsplass. Når folk er sykmeldte er det ofte sammensatt sykdomsbilde der flere ting spiller inn. Min leder har vært knallhard på dette på min arbeidsplass. Hun vil ikke ha noe skitsnakk om de som er sykmeldt, og spekulasjoner rundt dette. Privat helse er en sak mellom ansatt og lege. - og arbeidsgiver om det blir langvarig i form av oppfølging. Spekulasjoner gjør ofte at det tar lengre tid for syke å bli frisk 

Anonymkode: 15ee4...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart hun kan ta ut ferien sin i høstferien, det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Hvis du føler deg irritert og sur bør du ta opp med arbeidsgiver at det plager deg. Påvirker det deg at personen ligger etter med flere oppgaver? Bør sjefen sette inn vikar? 

Anonymkode: 15ee4...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dersom dere hadde en kollega som ble sykemeldt i mai, og etter det gikk fra den ene sykemeldingen til den andre.
Det vil si, først ble sykemeldt for en ting, kom delvis tilbake frem til sommerferien, ble sykemeldt for noe annet i ferien og fikk tilbake feriedager, kom tilbake fult noen få uker før person ble sykemeldt for en tredje ting. For det siste var personen sykemeldt fult og så delvis frem til nå.

Personen ligger etter med en del oppgaver, nå er det høstferie og denne personen har tatt ut høstferie.

Hadde dere som kollegaer blitt sure?

Personen sier selv at h*n skal bruke ferien til å komme seg slik at h*n kan komme tilbake for fult etterpå

Anonymkode: 463b3...17d

Hadde ikke blitt sur på kollegaen, men hadde tatt opp med leder at vi måtte finne en løsning på oppgavene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winterlady skrev (1 time siden):

Hadde ikke blitt sur på kollegaen, men hadde tatt opp med leder at vi måtte finne en løsning på oppgavene

Enig. Måten hi ordlegger seg på virker som at hun mener sin kollega ikke er syk men utnytter systemet og har hele tiden nye grunner for sykmelding. tror også hun ble sykmeldt i ferien bare for å få igjen ferien senere. Det er en uting å spekulere slik om sine kollegaer. Jeg har hatt kollegaer som har vært sykmeldt og skyldt på ryggen, migrene og ulike ting. Sannheten var at hun slet voldsomt psykisk, men ikke ville si dette på jobb. 

Anonymkode: 15ee4...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig frustrerende for kollegiet med ustabile ansatte med mye fravær. Oppgavene må jo dekkes. Jeg hadde krevd at ledelsen fant en løsning.

Anonymkode: 732e2...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at jeg hadde blitt greit sur av å ha deg som kollega. 

Urover det, nei. Kollegers sykdom må arbeidsgiver håndtere.

Anonymkode: c4646...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne ansatte er et mareritt for en arbeidsplass. Jeg skjønner ikke at slike personer ikke ser dette selv? Jobber med et par slike selv og hører jo snakket på jobb «akkuratt ja, sykmeldt igjen» eller «nå har hun tross alt jobbet noen uker, kommer vel en sykmelding snart». 

Anonymkode: 26c9a...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sånne ansatte er et mareritt for en arbeidsplass. Jeg skjønner ikke at slike personer ikke ser dette selv? Jobber med et par slike selv og hører jo snakket på jobb «akkuratt ja, sykmeldt igjen» eller «nå har hun tross alt jobbet noen uker, kommer vel en sykmelding snart». 

Anonymkode: 26c9a...0d5

Marerittet på jobb er vel den som støtt er sykemeldt og borte... Snakk om å snu problemet på hodet. Så sjuke er ikke folk som har full stilling - de kommer ikke så langt. 

Anonymkode: ac448...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig gøy å stadig vekk bli sykmeldt. Hver gang man tror man er frisk, så smeller det. Det verste er kollegaene som okker og affer seg. Gruer meg til å komme tilbake for alle kommentaren jeg vet kommer. 

I tillegg jobber jeg med HR og vet hvorfor de fleste er borte fra jobb. Det er ikke av vond vilje, folk er faktisk syke 

Anonymkode: 48afa...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Marerittet på jobb er vel den som støtt er sykemeldt og borte... Snakk om å snu problemet på hodet. Så sjuke er ikke folk som har full stilling - de kommer ikke så langt. 

Anonymkode: ac448...762

Hva mener du med siste setning? Kan ikke folk i full stilling bli syke?

Anonymkode: 1ef59...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen.
Er jeg som har vært av og på sykemelding.
Trenger denne ferien til å komme meg slik at jeg kan være 100% tilbake på jobb igjen.
Samtidig som jeg er litt redd for hva mine kollegaer tenker når jeg som har vært så mye borte tar ferie.

HI

Anonymkode: 463b3...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk alle sammen.
Er jeg som har vært av og på sykemelding.
Trenger denne ferien til å komme meg slik at jeg kan være 100% tilbake på jobb igjen.
Samtidig som jeg er litt redd for hva mine kollegaer tenker når jeg som har vært så mye borte tar ferie.

HI

Anonymkode: 463b3...17d

Det er alltid noen som TenkerSitt (tm). Det må man nesten bare overse. 

Anonymkode: c4646...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...