Anonym bruker Skrevet 27. september 2024 #1 Skrevet 27. september 2024 Er det noen som har erfaring med at en ungdom blir så dårlig av skolen (stresset og angsten er så stor at det er blitt PTSD og psykotiske symptomer) at det ikke er mulig å sende hen tilbake dit? Hva skjer egentlig da? Får de lærer hjem? Det er snakk om 10.klasse, og BUP og PPT er påkoblet, men akkurat nå er naturlig nok fokuset mest på å dempe stresset og unngå full psykose. Jeg lurer likevel på hva som vil skje etterpå, når ungdommen har blitt bedre, og vi vet at skolen sannsynligvis vil trigge nye anfall. Anonymkode: 3af92...d00
Anonym bruker Skrevet 27. september 2024 #2 Skrevet 27. september 2024 Bytte av skole og evt spesialskole kan bli et tema. De får ikke lærer hjem, skal barnet ha hjemmeskole må en av foreldrene ta jobben som lærer og få tilsyn av kommunen så de ser at barnet lærer det det skal. Har sett dette på nært hold et par ganger. I klassen til den ene sønnen min gikk en gutt som fikk store psykiske problemer i løpet av ungdomsskolen. Han var innlagt en periode, og droppet egentlig ut av skolen. Da han ble bedre fikk han plass på en spesialskole som vel er drevet av blåkors eller noe sånt. I klassen til ene datteren min gikk en jente som fikk mer og mer, og til slutt fullstendig skolevegring. Hun var veldig lite på skolen i 7.klasse og ikke på skolen overhodet i 8.klasse. Hun fikk hjelp fra bup, psykologer osv og da hun ble bedre begynte hun i 8.klasse på nytt, altså i klasse med de som er et år yngre, på en annen skole. Der snakket jeg litt med mammaen og hun ønsket hjemmeskole uten å undervise selv, men det har de ikke kapasitet til i kommunen. Anonymkode: 80714...085
Anonym bruker Skrevet 27. september 2024 #3 Skrevet 27. september 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Bytte av skole og evt spesialskole kan bli et tema. De får ikke lærer hjem, skal barnet ha hjemmeskole må en av foreldrene ta jobben som lærer og få tilsyn av kommunen så de ser at barnet lærer det det skal. Har sett dette på nært hold et par ganger. I klassen til den ene sønnen min gikk en gutt som fikk store psykiske problemer i løpet av ungdomsskolen. Han var innlagt en periode, og droppet egentlig ut av skolen. Da han ble bedre fikk han plass på en spesialskole som vel er drevet av blåkors eller noe sånt. I klassen til ene datteren min gikk en jente som fikk mer og mer, og til slutt fullstendig skolevegring. Hun var veldig lite på skolen i 7.klasse og ikke på skolen overhodet i 8.klasse. Hun fikk hjelp fra bup, psykologer osv og da hun ble bedre begynte hun i 8.klasse på nytt, altså i klasse med de som er et år yngre, på en annen skole. Der snakket jeg litt med mammaen og hun ønsket hjemmeskole uten å undervise selv, men det har de ikke kapasitet til i kommunen. Anonymkode: 80714...085 Jeg kan godt undervise datteren min hvis det er det som må til, men vi har ikke råd til at jeg tar permisjon fra jobben for å gjøre det, da må jeg få lønn og det skjer neppe. Alternativt sånn sett blir at jeg får pleiepenger, men driver med litt undervisning på gode dager. Problemet med spesialskoler er at det ikke finnes noen som passer henne. De jeg og rådgiver vet om er enten for ungdom med atferdsvansker, eller ungdom med store lærevansker, og hun passer ikke inn i noen av de kategoriene. HI Anonymkode: 3af92...d00
Anonym bruker Skrevet 27. september 2024 #4 Skrevet 27. september 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg kan godt undervise datteren min hvis det er det som må til, men vi har ikke råd til at jeg tar permisjon fra jobben for å gjøre det, da må jeg få lønn og det skjer neppe. Alternativt sånn sett blir at jeg får pleiepenger, men driver med litt undervisning på gode dager. Problemet med spesialskoler er at det ikke finnes noen som passer henne. De jeg og rådgiver vet om er enten for ungdom med atferdsvansker, eller ungdom med store lærevansker, og hun passer ikke inn i noen av de kategoriene. HI Anonymkode: 3af92...d00 Hvor bor dere? Anonymkode: 09905...73c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #5 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kan godt undervise datteren min hvis det er det som må til, men vi har ikke råd til at jeg tar permisjon fra jobben for å gjøre det, da må jeg få lønn og det skjer neppe. Alternativt sånn sett blir at jeg får pleiepenger, men driver med litt undervisning på gode dager. Problemet med spesialskoler er at det ikke finnes noen som passer henne. De jeg og rådgiver vet om er enten for ungdom med atferdsvansker, eller ungdom med store lærevansker, og hun passer ikke inn i noen av de kategoriene. HI Anonymkode: 3af92...d00 Dere har ikke noe som dette https://www.alta.kommune.no/lom.545557.no.html Anonymkode: fe032...986
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #6 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Er det noen som har erfaring med at en ungdom blir så dårlig av skolen (stresset og angsten er så stor at det er blitt PTSD og psykotiske symptomer) at det ikke er mulig å sende hen tilbake dit? Hva skjer egentlig da? Får de lærer hjem? Det er snakk om 10.klasse, og BUP og PPT er påkoblet, men akkurat nå er naturlig nok fokuset mest på å dempe stresset og unngå full psykose. Jeg lurer likevel på hva som vil skje etterpå, når ungdommen har blitt bedre, og vi vet at skolen sannsynligvis vil trigge nye anfall. Anonymkode: 3af92...d00 Hva gjør skolen egentlig? Her ble barnet sendt til bupp, helsesøster, skolelege, ppt , vi familiesenter og barnevern. Barnet maktet ikke skole. Så ble det bytte av lærer! Barnet er på skolen hver bidige barn. Jeg blir så engasjert, og forbanna. Barnet hadde ikke angst eller depresjoner. Det var ikke trygg på skolen. Ppt sa faktisk unnskyld til oss. Teamleder på skolen også. Begynn i det små? Han trenger bare sitte der. Uten å prestere. Sitte med en kompis. Her begynte vi med å bare sitte i klasserommet og lytte. Mye læring i det. Det er faktisk skolen som skal finne ut av hvordan de kan hjelpe. Statsforvalter? Hvis det blir skolebytte.. Snakk med lærer FØR 1. Skoledag. Ting må snakkes om og tilrettelegges. Anonymkode: c81ce...0db
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #7 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør skolen egentlig? Her ble barnet sendt til bupp, helsesøster, skolelege, ppt , vi familiesenter og barnevern. Barnet maktet ikke skole. Så ble det bytte av lærer! Barnet er på skolen hver bidige barn. Jeg blir så engasjert, og forbanna. Barnet hadde ikke angst eller depresjoner. Det var ikke trygg på skolen. Ppt sa faktisk unnskyld til oss. Teamleder på skolen også. Begynn i det små? Han trenger bare sitte der. Uten å prestere. Sitte med en kompis. Her begynte vi med å bare sitte i klasserommet og lytte. Mye læring i det. Det er faktisk skolen som skal finne ut av hvordan de kan hjelpe. Statsforvalter? Hvis det blir skolebytte.. Snakk med lærer FØR 1. Skoledag. Ting må snakkes om og tilrettelegges. Anonymkode: c81ce...0db Skolen gjør masse! De har virkelig strukket seg langt og prøvd omtrent alt som går an, og hun har en kontaktlærer hun liker godt. Men her er det mye mer som ligger bak, og hun er veldig syk akkurat nå. Det er snakk om både alvorlig angst, depresjon og psykotiske symptomer, og vi får tett oppfølging av helsepersonell. HI Anonymkode: 3af92...d00
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #8 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere har ikke noe som dette https://www.alta.kommune.no/lom.545557.no.html Anonymkode: fe032...986 Delvis, men de to tilbudene vi har her treffer ikke. Det ene er spesielt rettet mot elever med store atferdsvansker og veldig praktisk lagt opp. Det andre er rettet mot elever med store lærevansker. Vi, altså rådgiver på skolen og oss foresatte, har sett på begge, og hørt med kommunen om flere alternativer, samt kontaktet flere private skoler, men det eksisterer rett og slett ikke tilbud som dekker det vi har behov for. Hun har ikke atferdsvansker og hun har eksepsjonelt høyt evnenivå, altså i utgangspunktet absolutt ingen lærevansker. Der ligger problemet mer i rigiditet og eksekutive vansker. For å ta et konkret eksempel. I matten i fjor skulle de lære om algebra, og hun skjønte overhodet ikke poenget og gjorde absolutt ingenting. Samtidig lå matteboken til ene broren framme, med R2- matte. Hun synes det så spennende ut, og broren forklarte. Det var veldig mange helt ny komponenter der hun aldri hadde hørt om, men etter én forklaring, løste hun 15 matteoppgaver uten en eneste feil. Poenget er bare at bildet her er så utrolig komplisert og sammensatt, så hun passer liksom ikke inn noen steder. HI Anonymkode: 3af92...d00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå