Gå til innhold

Jeg begynner å mislike min tenåring, hilsen far

Anbefalte innlegg

Vi skulle på høstferie. Alt er bra. Plutselig får hun panikk og ikke vil reise. Jeg spør og spør, hva feiler. Hun sier ikke spør, du forstår ikke.

Ferien ødelagt for meg og to andre søsken. 

Nå har hun lenge prøvd å smiske og please meg. " Pappa jeg vet jeg ødela", "pappa er du sur"  

Men hun vil ikke fortelle hva aom feiler. Jeg vet det har med hennes mor å gjøre.  Hun er glad i å sabotere siden min kjæreste også skulle bli med. Jeg er lei.  Mine barn har ikke noe i mot min kjæreste.

Hva gjør man?

Anonymkode: 584a1...965

Fortsetter under...

Hun sliter kanskje mentalt med noe som er vanskelig å sette ord på. Og du virker ikke som en som forstår. Du skriver hun fikk panikk, samtidig som du skriver at hun er glad i å sabotere. Hva med hennes mor? Hvordan har mor med dette å gjøre? Prøv heller å Finn ut hva som ligger bak, fremfor å mislike henne, bli sint og sur. 

Anonymkode: cae63...a1e

Du oppfører deg som en voksen og slutter å kalle det "smisking" når barnet ditt prøver å gjøre deg glad igjen fordi du tydeligvis oppfører deg som om du er sint på henne. Selvfølgelig forteller hun deg ikke noe som er sårbart og vanskelig mens du er sur. Du må gjøre slik at hun har *lyst* til å fortelle det til deg, ikke som om du har krav på å vite det.

Slutt å være sur på henne. Ferien får du jo ikke tilbake, så slutt å furte som en tenåring og oppfør deg som faren hennes. Tror du virkelig hun med vilje ødela ferien for alle sammen fordi moren hennes ville det? Det virker jo lite sannsynlig. 

Tenåringsjenter er noen manipulative selvsentrerte små... jeg må vel skrive "engler" her for ellers blir jeg stengt ute fra forumet. Jeg vet, jeg har vært en selv. Hun vil prøve å tvinne deg rundt lillefingeren. Klarer hun det vil hun aldri respektere deg igjen. Du må bare være en mann og sette grenser. Ikke prøv å gjøre deg til for henne for åler du for henne en gang mister hun all respekt for deg.

Anonymkode: 32d33...4a2

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tenåringsjenter er noen manipulative selvsentrerte små... jeg må vel skrive "engler" her for ellers blir jeg stengt ute fra forumet. Jeg vet, jeg har vært en selv. Hun vil prøve å tvinne deg rundt lillefingeren. Klarer hun det vil hun aldri respektere deg igjen. Du må bare være en mann og sette grenser. Ikke prøv å gjøre deg til for henne for åler du for henne en gang mister hun all respekt for deg.

Mistenker troll her - uansett bør du overhode ikke ta til deg det som står i dette innlegget. 
Hun er tenåring: det kan være mange grunner til at hun ikke vil dra. Grunner hun vet av sin erfaring at du ikke vil forstå (selv om du kanskje VILLE forstått).  Eller som hun ikke klarte å fortelle deg. Kanskje så enkelt som at hun fikk mensen og syntes det var vanskelig å reise bort. Å være hard mot henne, og tro at du må sette tydelige og urokkelige grenser for å få henne til å ha respekt for deg, er helt idiotisk.  

Anonymkode: bba84...1ed

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi skulle på høstferie. Alt er bra. Plutselig får hun panikk og ikke vil reise. Jeg spør og spør, hva feiler. Hun sier ikke spør, du forstår ikke.

Nå har hun lenge prøvd å smiske og please meg. " Pappa jeg vet jeg ødela", "pappa er du sur"  

Men hun vil ikke fortelle hva aom feiler. Jeg vet det har med hennes mor å gjøre.  Hun er glad i å sabotere siden min kjæreste også skulle bli med. Jeg er lei.  Mine barn har ikke noe i mot min kjæreste.

Hva gjør man?

Det er tøft i den alderen. Både for tenåringer og foreldre. Men prøv å kjøre taktikken med «Jeg er glad i deg uansett hva det er. Jeg synes det er vanskelig når jeg ikke vet hva det er og jeg ikke får hjulpet deg. Er det noe jeg kan gjøre? Noen vi kan prate med eller noe jeg kan fikse? Jeg lover å ikke bli sint uansett hva det er». Og stå for det, møt henne med respekt og forståelse om hun åpner seg uansett hvor vanskelig det er for deg å høre.

Og hva enn det er, ikke la henne føle at hun står i en skvis mellom deg og mor. Det er dere som må være de voksne her. Og uansett om mor ikke klarer det så vinner du på å ikke baksnakke mor ovenfor datteren din. 

Kanskje hun kan/vil være hos mor eller besteforeldre eller evt en venninne mens dere andre drar? Det er ikke riktig at hun skal hindre en planlagt reise for fire andre. Samme hvor forståelsesfull man vil være. Da må man finne en løsning sammen som funker for alle.

Anonymkode: 3a8a6...5a3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mistenker troll her - uansett bør du overhode ikke ta til deg det som står i dette innlegget. 
Hun er tenåring: det kan være mange grunner til at hun ikke vil dra. Grunner hun vet av sin erfaring at du ikke vil forstå (selv om du kanskje VILLE forstått).  Eller som hun ikke klarte å fortelle deg. Kanskje så enkelt som at hun fikk mensen og syntes det var vanskelig å reise bort. Å være hard mot henne, og tro at du må sette tydelige og urokkelige grenser for å få henne til å ha respekt for deg, er helt idiotisk.  

Da har du aldri hatt en tenåring. Eller vært en. Den oppførsel som man tillater er en oppførsel som det oppfordres til. Derfor må man sette grenser og være hard på de. Gjør man ikke det mister tenåringen respekten.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er tøft i den alderen. Både for tenåringer og foreldre. Men prøv å kjøre taktikken med «Jeg er glad i deg uansett hva det er. Jeg synes det er vanskelig når jeg ikke vet hva det er og jeg ikke får hjulpet deg. Er det noe jeg kan gjøre? Noen vi kan prate med eller noe jeg kan fikse? Jeg lover å ikke bli sint uansett hva det er». Og stå for det, møt henne med respekt og forståelse om hun åpner seg uansett hvor vanskelig det er for deg å høre.

Og hva enn det er, ikke la henne føle at hun står i en skvis mellom deg og mor. Det er dere som må være de voksne her. Og uansett om mor ikke klarer det så vinner du på å ikke baksnakke mor ovenfor datteren din. 

Kanskje hun kan/vil være hos mor eller besteforeldre eller evt en venninne mens dere andre drar? Det er ikke riktig at hun skal hindre en planlagt reise for fire andre. Samme hvor forståelsesfull man vil være. Da må man finne en løsning sammen som funker for alle.

Han er jo ikke glad i henne uansett. Det er derfor han har laget tråden, for å få støtte på at det er greit å ikke like barna sine om de ikke legger til rette for at far får pult på ferie.

Anonymkode: c1911...9ea

Her er det helt tydelig at tenåringen har havnet i en skvis mellom mor, deg og din nye kjæreste. Det er en utrolig vanskelig situasjon for en ungdom. Og så blir hun i tillegg bare anklaget av deg, uten noen som helt forståelse for hvorfor hun fikk panikk. Stakkars stakkars jente. 

Anonymkode: e9e21...d62

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør man?

Hun prøver å please og smiske med deg? Hun prøver vel å få litt forståelse fra pappa'n sin. Du virker svært umoden og egoistisk. Tror du at hun ødelegger med vilje? At panikkanfall er skuespill? 

Annonse

Det er pussig at du skriver "mine barn" har ikke noe imot min kjæreste ". 

Regner du ikke henne som" ditt barn"? 

Eller betyr dette at du har to barnekull fra tidligere og nå har møtt en ny kjæreste? 

Kan det hende at hun er litt lei av å stadig måtte forholde seg til nye damer? Hvor lenge har du egentlig kjent denne kjæresten? Og hvor lenge har datteren din kjent henne? 

Og hvor voksent oppfører du deg egentlig, lurer jeg på, siden hun føler at hun må smiske og få deg til å ikke være sur? 

Anonymkode: 8986d...390

Pussig at ferien er ødelagt før ferien har begynt, gitt. 

Anonymkode: b25bb...a67

Her hadde vi høstferie denne uken. Siste høstferiedag i dag 

Anonymkode: e7b72...143

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da har du aldri hatt en tenåring. Eller vært en. Den oppførsel som man tillater er en oppførsel som det oppfordres til. Derfor må man sette grenser og være hard på de. Gjør man ikke det mister tenåringen respekten.

Joda, har hatt flere tenåringer og faktisk vært en selv. Og min far var en slik type du beskriver. Jeg har lite respekt for han, men ble veldig flink til å unngå han. Og er fremdeles det. Ble dessuten veldig «flink» til ikke å ta hensyn til egne behov og grenser. Det er ikke positivt.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tenker du at det finnes noen som ikke har vært tenåring her inne? At det barn i småskolen som sitter her og diskuterer. Hvis ikke så er slike utsagn bare idiotiske.

Man kan fint ha grenser for tenåringer uten å være hard og kreve respekt. 

Anonymkode: 99f41...8ee

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Han er jo ikke like glad i henne uansett. Han klarer ikke livet med en tenåring, så da føler han på at han misliker barnet i stede for å se sin rolle i konflikten. 

Anonymkode: 99f41...8ee

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hva gjør man?

Med mindre det er noe alvorlig på gang, så velger man ett av to; man tvinger ungdommen med på ferie eller man lar ungdommen være igjen hjemme og reiser med resten av familien. 

Personlig ville jeg reist. Ingen av tenåringene her hadde fått liv til å spolere en planlagt ferie for resten av familien 

Anonymkode: c598e...537

Her hadde vi høstferie denne uken. Siste høstferiedag i dag 

Anonymkode: e7b72...143

Her er en oversikt over høstferie i norske skoler i 2024.

Høstferie uke 40:
30. september-4. oktober 2024

Oslo

Akershus

Buskerud

Østfold

Agder

Nordland

Troms og Finnmark: Fri f.o.m. onsdag 2. oktober t.o.m fredag 4. oktober.

Svalbard: Fri f.o.m. fredag 4. oktober t.o.m. tirsdag 8. oktober.

Høstferie uke 41:
7.-11. oktober 2024

Innlandet

Trøndelag

Vestfold

Telemark

Rogaland

Vestland

Møre og Romsdal

Anonymkode: b25bb...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...