Gå til innhold

Er det ok å gå på skolen etter at man har borret i en tann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

På 90 tallet hadde vi skoletannlege i samme bygning som skolen. Da ble vi hentet av tannpleier. Tannlegen gjorde jobben og vi ble sendt tilbake til klassen etterpå

Anonymkode: 0a92f...683

Det husker jeg. Vi hadde en telefon i klasserommet og når den ringte viste vi at det var tannlegen. Alle ble stille og ventet spent på hvem sitt navn som ble ropt opp. Da dro vi alene. Nå er foreldrene med til de er tenåringer 

Anonymkode: 2b8e1...fe7

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det husker jeg. Vi hadde en telefon i klasserommet og når den ringte viste vi at det var tannlegen. Alle ble stille og ventet spent på hvem sitt navn som ble ropt opp. Da dro vi alene. Nå er foreldrene med til de er tenåringer 

Seriøst, er det sant? Det er noe av det rareste jeg har hørt. Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet.

Anonymkode: 86772...468

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Seriøst, er det sant? Det er noe av det rareste jeg har hørt. Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet.

Sånn var det på min skole også, helsesøster og skoletannlege ved siden av hverandre i ene enden av skolen.

Gikk alene fra vi begynte på skolen.

Når vi gikk fra tannlegen fikk vi navnet på den vi skulle sende inn etter oss.

Jeg er født i 74, så gikk på barneskolen på 80 tallet.

Anonymkode: 4ff3b...dd4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånn var det på min skole også, helsesøster og skoletannlege ved siden av hverandre i ene enden av skolen.

Gikk alene fra vi begynte på skolen.

Når vi gikk fra tannlegen fikk vi navnet på den vi skulle sende inn etter oss.

Jeg er født i 74, så gikk på barneskolen på 80 tallet.

Jeg skrev det innlegget med telefon i klasserommet. Født i 74 jeg også 😉

Mye bedre tannleger nå en da jeg gikk til skoletannlege. Født i 1981.Skulle borre og fikk bedøvelse som ikke funket da fra de sa jo da den funker. En holdt meg med på magen en holdt hode så virret de i vei mens jeg skrek . Dette har ført til en fryktelig tannlegeskrekk så når skal gjøre no hos tannlege nå må jeg dopes ned for å få det gjort . Etter denne hendelsen tok mamma meg ut av skoletannlege og gått hos en veldig flink privat tannlege. 

Anonymkode: afe45...160

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mye bedre tannleger nå en da jeg gikk til skoletannlege. Født i 1981.Skulle borre og fikk bedøvelse som ikke funket da fra de sa jo da den funker. En holdt meg med på magen en holdt hode så virret de i vei mens jeg skrek . Dette har ført til en fryktelig tannlegeskrekk så når skal gjøre no hos tannlege nå må jeg dopes ned for å få det gjort . Etter denne hendelsen tok mamma meg ut av skoletannlege og gått hos en veldig flink privat tannlege. 

Anonymkode: afe45...160

Det var nok både gode og mindre gode tannleger den gangen som nå, men miljøet må ha vært ensomt å jobbe i. En tannlege ansatt på hver skole liksom. De dårlige tannlegene fikk vel holde på mye lenger også enn de får gjort i dag, hvor de har samlet kommunale tannleger på en klinikk også må skolebarna komme dit.

Jeg husker tannlegen på barneskolen som veldig søt, en empatisk, rolig og snill dame som vi egentlig likte godt selv om det var litt skummelt å gå til tannlegen.

På ungdomskolen derimot 🙈 Det jeg husker spesielt godt fra han var at han ikke brukte hansker, og han hadde gule røykefingre som stinket "sneip". Vi har snakket om det flere ganger i voksen alder, at den skoletannlegen der, han var grusom...

Annonse

Jeg tror ordningen med skoletannleger ikke var bra. Noen av dem borret for sikkerhets skyld selv om det ikke var hull og borret mye mer enn de trengte. Ved små hull borret de vekk mye tann. Jeg tror en del av årsaken var at de måtte forsvare sin eksistens og dermed ble nok noen litt vel ivrig på borringen/behandlingen. 

Anonymkode: f6fac...083

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ordningen med skoletannleger ikke var bra. Noen av dem borret for sikkerhets skyld selv om det ikke var hull og borret mye mer enn de trengte. Ved små hull borret de vekk mye tann. Jeg tror en del av årsaken var at de måtte forsvare sin eksistens og dermed ble nok noen litt vel ivrig på borringen/behandlingen. 

Anonymkode: f6fac...083

Det har skjedd en stor utvikling på tannlegefronten altså. F.eks størrelsen på borrene. De private tannlegene gjorde akkurat det samme, borret store hull rundt karies'en og fyllte med amalgan.

Før borret man også det man i dag kaller "nestenhull", for sikkerhets skyld. Nå venter man og ser endringen fra år til år, blir det større borrer mann, gjør det ikke lar man det være.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det var nok både gode og mindre gode tannleger den gangen som nå, men miljøet må ha vært ensomt å jobbe i. En tannlege ansatt på hver skole liksom. De dårlige tannlegene fikk vel holde på mye lenger også enn de får gjort i dag, hvor de har samlet kommunale tannleger på en klinikk også må skolebarna komme dit.

Jeg husker tannlegen på barneskolen som veldig søt, en empatisk, rolig og snill dame som vi egentlig likte godt selv om det var litt skummelt å gå til tannlegen.

På ungdomskolen derimot 🙈 Det jeg husker spesielt godt fra han var at han ikke brukte hansker, og han hadde gule røykefingre som stinket "sneip". Vi har snakket om det flere ganger i voksen alder, at den skoletannlegen der, han var grusom...

Jeg beit skoletannlegen, han var helt forferdelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...