Gå til innhold

Hva tenker dere om uskole, den seneste trenden blant influensere for tiden?

Anbefalte innlegg

Den seneste trenden blant influensere på tiktok er å la barna få gå gjennom en slags "uskole". Det skal gi barna muligheten til å lære i eget tempo det barn selv ønsker å lære. Det gjør at de har større interesse for å lære.

Er dette en bedre måte å lære barn på enn gjennom skole?

Anonymkode: 9a600...f75

Fortsetter under...

Mens foreldrene poster ting på TikTok i stedet for å lære ungene noe?. Ser ikke annet enn at lobotomerte influensere produserer en ny generasjon med ekstra lobotomerte, selvopptatte og selvopphøyende folk. Som ikke evner å se utenfor sitt egen boble. Nice! Gleder meg til å bli operert av en YouTuber som er selvlært! 

Anonymkode: b302c...3a3

Synes det er en stor uting å holde på med dette og legge alt ut på some.

Vet at mange foreldre sikkert kan finne på dette, men da må de kunne nok selv, for å lære ungene pensum.

Mange av oss er bare ikke lærere, og da vil barna henge etter, både skolemessig og sosialt.

Men en må jo ikke gjøre alt influensere finner på, da tenker man lite selv! Influensere er synsere, de har ikke fasit

Anonymkode: 48c1d...5d7

Det var da voldsomt! Det er da ikke så vanskelig å lære barna sine selv? Det er flere og flere som lærer barna sine hjemme i stedet for å sende de på skole. Man trenger ikke være lærer for å kunne lære barna å lese og skrive.

Anonymkode: 0cb23...931

Barn trenger å måtte utfordre seg, øve seg på ubehag og måtte stå i det, øve seg på å justere seg og tilpasse seg samfunnet (og samfunnets krav og regler) osv. Barn er heller ikke modne nok til å vurdere og bestemme egen utvikling, og tempo.

For at barn skal kunne utvikle seg innenfor normalen trenger de stødige voksne som organiserer og planlegger, er forutsigbare, og som gjennomfører. Barn trenger ledere som loser dem igjennom. 

Ser for meg at det kan bli gøy når alle disse "vi må ha tilpassning og vil ta alt vi vårt eget tempo"-barna skal ut i jobb

Anonymkode: 02f06...8ce

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var da voldsomt! Det er da ikke så vanskelig å lære barna sine selv? Det er flere og flere som lærer barna sine hjemme i stedet for å sende de på skole. Man trenger ikke være lærer for å kunne lære barna å lese og skrive.

Anonymkode: 0cb23...931

Skolegang er da uendelig mye mer enn å lese og skrive. 

Anonymkode: 525ae...52a

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvor store barn er det snakk om da?

I mange land begynner de på skole når de er 4 år, det er jeg enig i at er tidlig.

Men fra 6-7 års alder bør de på skole.

Anonymkode: 6b212...e13

I akkurat hovedinnlegget er det snakk om en 6-åring. Men det er mange av de på tiktok, her er en mor av en 9-åring som har tatt sin 9-åring ut av skolen for å "unschool" hen.

Legger til en til. Men altså, det er bare til å søke på google, tiktok eller youtube etter "unschooling" så dukker massevis av disse opp, der det blir gitt råd om hvordan en lar barn lære "i sitt eget tempo", "ikke hindrer barnets kreativitet", og så videre. Det er tydeligvis en hel del som stiller seg bak denne trenden med barn i varierende aldre.

Høres jo ut som pedagogikken til steinerskolen?

Er ikke det samme greia, barnet skal få lære det det er interessert i, kreativiteten skal blomstre, og alle barn vil få lyst til å lære lese, men det spiller ingen rolle om det er i 1. eller 3. klasse....

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Er ikke det samme greia, barnet skal få lære det det er interessert i, kreativiteten skal blomstre, og alle barn vil få lyst til å lære lese, men det spiller ingen rolle om det er i 1. eller 3. klasse....

Hehe, ikke helt sånn det funker på steinerskolen. Sønnen går på steiner og de lærer bokstaver fra 1.klasse og har klare mål på når barna burde kunne lese. Og de leser lange tekster fra 3.klasse. 

Men de lærer det på en litt annen måte enn i tradisjonell skole. 

Anonymkode: c42c1...b2f

Synes ikke det er så dumt jeg.

Jeg fikk bare 5-ere og 6-ere på skolen, har mastergrad med B fra Univetsitetet i Oslo, det samme har min mann, og vi er begge ganske oppgitt over skolesystemet (som begge våre barn går på).

Begge barna våre kunne lese før de begynte på skolen, og akkurat som mannen min og jeg da vi var små, må de kjede seg mens de som henger etter skal gå gjennom ting. Lidenskapen for læring blir slukket i offentlig skole.

Jeg nailet skolesystemet selv. Skjønte at det bare var å lese på kvelden før prøven, så fikk jeg 5.  utviklet derfor ikke gode arbeidsmetoder, fordi jeg kunne prokrastinere og være lat, og å komme ut i det virkelige liv i jobbe var jeg ikke forberedt på. Jeg har i voksen alder blitt diagnostisert med ADHD uopppmerksom type, og sliter med konsentrasjon og gjennomføring.

Men å ta prøver av skole-typen nailer jeg alltid. Et eksempel: tok lappen først i en alder av 35 år, og fikk null feil på teoriprøven, men den praktiske prøven måtte jeg ta tre ganger.

Å være «flink» på skolen og ha høye karakterer gjør en ikke nødvendigvis bedre i stand til å takle det ekte livet.

Jeg har lest mye om Montessori-pedagogikken, som er styrt etter barnas interesser. Hadde vi hatt en montessori-skole i nærheten hadde jeg vurdert å sende barna dit.

Jeg tror ikke alle gjør en like god jobb med å lære opp barna hjemme, og det jeg ville vært mest bekymret for er barnas manglende sosiale utvikling, som jeg mener er noe av det viktigste med skolen.

Anonymkode: fed8e...48b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Høres mer ut som Reggio Emilia, men selv da styrer de voksne, skaper de voksne interesse og stiller pedagogiske spørsmål som får barna til å tenke og reflektere. Det er altså ikke Reggio Emilia, men det høres mer ut som dét enn som Steiner.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...