Gå til innhold

Konto i barnas navn, begge foreldre tilgang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjør man da om en forelder begynner ta fra de kontoene?

Anonymkode: 76c15...d65

De fleste løser det vel ved at barnet ikke har egen konto.

Vet foreldre som har en ekstra konto med eget kort i sitt navn som barnet benytter, men jo eldre barnet blir jo vanskeligere blir det egentlig. Min 17 åring har jo jobb, lønnskonto, vips osv, og sånt utgår jo når en forelder ikke virker...

Det går an å få konto uten begge foreldrene, men det er en prosess som er ganske lang og tungrodd.

Anonymkode: 1239f...976

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Våre barns kontoer er ordnet sånn at begge må godkjenne om noe skal taes ut fra kontoen. Det tenke jeg er lurt uansett hvor mye man tror man kan stole på den andre forelderen.

Anonymkode: 2894d...44d

Ja, det er jo lurt. Men tungvint da for meg som administrerer kontoene. 

Min venninne har egen sparekonto og brukskonto i eget navn til barnet.  Det fordi faren var en som tømte ungens konto når han var blakk. Skulle betale tilbake men det skjedde jo ikke. Han er rimelig sur fordi alle pengegaver nå går inn til mor, men FVK gav vel mor medhold når han tok det opp. 
Tenk å stjele fra egne barn!! Helt sjukt. 

Anonymkode: 17323...96f

Her har jeg og barnefar en konto vi begge måtte signere på. Den har også begge tilgang på. Her går alt av pengegaver (jul/bursdag). Ellers har vi hver vår høyrentekonto der vi sparer til barna. Barnekontoen her i barnets navn og hn får de pengene på 18-årsdagen. Sparepengene jeg har på høyrente er teknisk sett mine, og jeg bestemmer når de skal brukes, men de kommer til å gå til barnet selv om hn ikke har rett på de, sånn teknisk sett. Jeg er litt skeptisk til at hn skal få tilgang på 18-års opptjente penger på en dag, derfor gjør vi det sånn. 

Anonymkode: 9d96e...6bb

Her har barna en konto som de kan bruke etter 18 årsdagen( høyrentekonto), og en de har kort til, som de bruker av til der de vil/trenger.

De 2 eldste har og en ekstra sparekonto, til f eks russefeiring/ bil osv.

Vi har hatt tilgang begge 2 til alle konto, frem til de blir 18 år!

Normalt bør foreldre kunne stole på hverandre, men kan og låse kontoer. Hadde tatt dette opp med bank og funnet en løsning, viss en er så uheldig at barnet har forelder som tar penger fra de

Anonymkode: 85eb2...c69

Begge må ikke signere. Vi bor ikke sammen, far er ikke til å stole på pga gambling. 

Jeg bestilte konto og visakort til barn via min nettbank, uten å involvere far. De har brukskonto og sparekonto, og Visa (kalles spink i sparebank1)?

Om far hade fått tilgang er jeg usikker på, men han har en annen bank. Tenkte ikke samtykke for å ordne dette.

Anonymkode: e1b22...bef

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Begge må ikke signere. Vi bor ikke sammen, far er ikke til å stole på pga gambling. 

Jeg bestilte konto og visakort til barn via min nettbank, uten å involvere far. De har brukskonto og sparekonto, og Visa (kalles spink i sparebank1)?

Om far hade fått tilgang er jeg usikker på, men han har en annen bank. Tenkte ikke samtykke for å ordne dette.

Det skal ikke være mulig uten å søke om det via statsforvalteren 

Når en foreldrer søker om konto sender banken info om det til den andre forelderen, som må godkjenne det i sin nettbank

https://www.statsforvalteren.no/vestland/verjemal/verje-og-representant-for-barn-og-unge/forholdet-mellom-verjene-til-mindrearig/

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det skal ikke være mulig uten å søke om det via statsforvalteren 

Når en foreldrer søker om konto sender banken info om det til den andre forelderen, som må godkjenne det i sin nettbank

https://www.statsforvalteren.no/vestland/verjemal/verje-og-representant-for-barn-og-unge/forholdet-mellom-verjene-til-mindrearig/

Ok, jeg gjorde det uansett. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg gjorde det uansett. 

Sikker på det ikke gikk et varsel til far som han bare godkjente?

Det skal gjøres automatisk i banken. De finner barnets personnr i folkeregisteret og sender en forespørsel til begge registrerte foresatte, det gjøres automatisk, ihvertfall før barnet får kort og bank-id.

OBS !!!!!! Til alle påståelige, og spesielt du som må kommentere at begge foreldrene må signere som om jeg sitter og dikter opp et svar 🤦‍♀️

Som jeg prøvde å si, jeg bestilte konto med kort til mine barn uten å involvere faren deres.

Screenshot_20240925_073716_Chrome.jpg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på det ikke gikk et varsel til far som han bare godkjente?

Det skal gjøres automatisk i banken. De finner barnets personnr i folkeregisteret og sender en forespørsel til begge registrerte foresatte, det gjøres automatisk, ihvertfall før barnet får kort og bank-id.

Helt sikker. Hvorfor skulle du vite dette bedre enn jeg som har gjort dette? Å sitte å synse og tro, når det faktisk er jeg som sitter på fasiten fordi det er mitt tilfelle jeg snakker om, det er pinlig. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Helt sikker. Hvorfor skulle du vite dette bedre enn jeg som har gjort dette? Å sitte å synse og tro, når det faktisk er jeg som sitter på fasiten fordi det er mitt tilfelle jeg snakker om, det er pinlig. 

Jeg har akkurat vært gjennom det med min tenåring jeg også, men hun fikk vips og bank id i samme slengen da, og forespørsel ble sendt automatisk.

Beklager, da må det være det som gjorde at det automatisk ble sendt forespørsel til begge, men når jeg ser på nettsiden til vår bank står det at det automatisk går forespørsel til begge foreldre, og begge foreldre får bankkontoen i sin nettbank, så da gjør bankene forskjellig.

Rådet til hi må da bli å finne en bank som ikke krever begge foreldrene. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

OBS !!!!!! Til alle påståelige, og spesielt du som må kommentere at begge foreldrene må signere som om jeg sitter og dikter opp et svar 🤦‍♀️

Som jeg prøvde å si, jeg bestilte konto med kort til mine barn uten å involvere faren deres.

Jeg har ikke protestert på at det er mulig, men det er jo litt rart at det er forskjellig praksis i bankene. Da vi åpnet for våre barn var det aldri spørsmål, begge måtte signere. Men siden det ikke var noe problem hos oss så sjekket jeg jo ikke mer. Det er bra at det kan fikses av kun den ene, jeg ser ikke helt behovet for at begge må signere, egentlig. 

Anonymkode: 799a0...696

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Våre barns kontoer er ordnet sånn at begge må godkjenne om noe skal taes ut fra kontoen. Det tenke jeg er lurt uansett hvor mye man tror man kan stole på den andre forelderen.

Anonymkode: 2894d...44d

Jeg kan disponere barnas penger uten å involvere far. Helvete hadde fryst til is før noen av oss hadde tatt penger fra barnas konto, såpass bør man kunne stole på den man har valgt å leve med. 

Anonymkode: 799a0...696

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er idioti å spare i barnas navn. 

Anonymkode: 52f71...8d3

De må jo ha kortkonto. Sparekonto er en liten buffer så de ikke har tilgang på alle pengene der kortet er.

Selve sparingen med mye penger er i fond i mitt navn.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Interessant. Ser ut som det er Sparebank1 ?
Har åpnet kort og konto for mine barn i sommer i DnB, og det er kun mulig hvis begge foreldre godkjenner/samtykker, men den som bestiller konto kan velge om en eller begge foreldre skal ha tilgang til barnets konto. 

Anonymkode: 0911b...c98

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Interessant. Ser ut som det er Sparebank1 ?
Har åpnet kort og konto for mine barn i sommer i DnB, og det er kun mulig hvis begge foreldre godkjenner/samtykker, men den som bestiller konto kan velge om en eller begge foreldre skal ha tilgang til barnets konto. 

Anonymkode: 0911b...c98

Ja det er sparebank1. Helt supert for barn med 2 hjem der den ene forelderen enten ikke er delaktig til tross for delt foreldreansvar, evt uenighet om barnet skal ha konto/kort, eller som hos oss der far er en del av livet til barna men gambler bort sparepengene de har liggende (fysisk, sparegris feks).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...