Gå til innhold

"Holder" denne lønna?

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til maks nivå lønn for min kompetanse, ca 650000 brutto. Det er jo ikke høy lønn, men ok? Hvis jeg skal gå mer opp må jeg evt ta et 2-3 års studie ved siden av jobb (og barn og familie og livet).. og da vil jeg kunne gå opp til ca 900000 brutto. Men er det verdt det? Jeg er snart 50 også, så "kun" 20 år igjen før jeg blir pensjonist. Tror studiet vil føre til at jeg blir ganske utslitt, men hadde vært deilig å slippe å tenke så mye på økonomi også..

Anonymkode: 994a6...b73

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449920-holder-denne-l%C3%B8nna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på utgifter - har du bolig uten boliglån, har du lite boliglån, bor du sammen med noen, er det noe arv inn i bilde en gang i fremtiden osv. 

Har litt over det du har, og for meg er et hopp til 900t betyr lederansvar - og DET er helt uaktuelt, er mer opptatt av helse og fritid når jeg nærmer meg 50 🙂 

Anonymkode: f8994...f8b

Jeg har begynt på deltids master nå, ferdig om fire år. Ganske grei lønnsøkning, og helt verdt det. Jeg studerer med flere over 50, bare så du vet det, du skal kanskje jobbe nesten tjue år til! Verdt å få med kronene både på veien og i pensjonen!

Anonymkode: 0b0e3...195

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kommer litt an på utgifter - har du bolig uten boliglån, har du lite boliglån, bor du sammen med noen, er det noe arv inn i bilde en gang i fremtiden osv. 

Har litt over det du har, og for meg er et hopp til 900t betyr lederansvar - og DET er helt uaktuelt, er mer opptatt av helse og fritid når jeg nærmer meg 50 🙂 

Har litt lån, 1,5 x inntekten min ca, er alene med tre barn og dårlig med arv tror jeg, kanskje en million i verdier etter fordeling. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har litt lån, 1,5 x inntekten min ca, er alene med tre barn og dårlig med arv tror jeg, kanskje en million i verdier etter fordeling. 

Er barna store og på vei ut, hadde jeg ikke ofret en tanke for videre studier og mer ansvar. Man må ikke jobbe ihjel for å ha happy life 😀👌

men vi er forskjellige - noen finner masse glede, aktivitet, underholdning, hobby og reiser i tillegg til jobben, mens andre har kjørt seg fast i arbeidsoppgavene sine og klarer ikke å se andre ting i livet som gir mening og verdi 

Annonse

Om den holder har vel mest med kostnadsnivå å gjøre. 

Helt uproblematisk å studere med 20 igjen i arbeidslivet, for mange er det helt riktig tid, men du må være motivert. Hvis du ikke er det, vel da er det kanskje ikke riktig. Økonomien kan bedres både ved å redusere kostnader eller øke inntekt. Akkurat nå har du tre barn, men en dag er de voksne og da vil lønnen strekke lengre enn i dag. 

Anonymkode: 62ad4...ce0

Å studere i voksen alder er lettere synes jeg. Med erfaring og kunnskap innen den retningen jeg utdanner meg gjør at forståelsen er umiddelbart tilstede. 
Jeg tok bachelor og master før jeg startet i arbeidslivet, jeg syntes masteren var vanskelig. Nå tar jeg ny master, samme emne men utviklingen har vært stort så mye nytt. Jeg synes det er helt plankekjøring egentlig. Det er jo tidkrevende fordi man må være tilstede, gjøre oppgaver og samarbeide med andre. Det blir jo mer tid borte fra hjemmet. 
Jeg er svart 50, merker ingen forskjell på egen utholdenhet mot mine yngre medelever. Hjernen blir aldri for gammel til å ta til seg kunnskap. Har en tante som tok doktorgrad etter pensjonsalder. Den dama var kvikk i hodet. 

Anonymkode: ff466...0ca

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Å studere i voksen alder er lettere synes jeg. Med erfaring og kunnskap innen den retningen jeg utdanner meg gjør at forståelsen er umiddelbart tilstede. 
Jeg tok bachelor og master før jeg startet i arbeidslivet, jeg syntes masteren var vanskelig. Nå tar jeg ny master, samme emne men utviklingen har vært stort så mye nytt. Jeg synes det er helt plankekjøring egentlig. Det er jo tidkrevende fordi man må være tilstede, gjøre oppgaver og samarbeide med andre. Det blir jo mer tid borte fra hjemmet. 
Jeg er svart 50, merker ingen forskjell på egen utholdenhet mot mine yngre medelever. Hjernen blir aldri for gammel til å ta til seg kunnskap. Har en tante som tok doktorgrad etter pensjonsalder. Den dama var kvikk i hodet. 

Anonymkode: ff466...0ca

Nei hodet er det ikke noe galt med, har alltid lært fort. Men det er jo tidkrevende og slitsomt for det. Når man i tillegg har jobb, hus, barn og et liv. Var jo Easy peasy når man var student og kun hadde seg selv å tenke på. 

Hvor mange års studier har du bak deg da? Og hva slags jobb har du? Har du mye ansvar?

Jeg har 7 år studier (hvorav en mastergrad) fra universitetet. Har en jobb med mye ansvar, 660 000 kr i lønn, og er 40 år.

I forhold til mitt utdanningsnivå og hvor mye ansvar jeg har i jobben synes jeg ikke lønnen er spesielt bra 

Anonymkode: 018cb...451

Annonse

Dersom du studerer ved siden av å jobbe fulltid må du bruke kvelder og helgene på studier.

Du sier du har barn på småskolen. Tiden du vil bruke til studiene er tid hvor du mister barna sin oppvekst. Tid med barna i den alderen de er i som du aldri vil få igjen.

Dersom økonomien går rundt med den inntekten du har i dag ville jeg aldri ha gjort det

Anonymkode: 032cd...8cd

Studier er tøft og krever mye av deg, men det er også en fantastisk mulighet til å utvikle både personlig og faglig. Er du motivert og har lyst til å utvikle deg faglig gjennom en videreutdanning så er det absolutt verdt det. Kanskje det også åpner muligheter i arbeidslivet som gjør at du får en mer spennende arbeidshverdag. 

Men klarer du deg fint uten, og økonomi er eneste motivasjon, så tror jeg ikke det er verdt det. 

For min del tjener jeg 680k, pluss noen tillegg, og det er med både bachelor og videreutdanning, jeg tenker egentlig at det er en ok lønn. Men vi er to voksne, og mannen min tjener 3x min inntekt, så familieøkonomien vår er romslig selv om jeg har en helt middels inntekt. Det er jo bare du som kan vurdere din egen livssituasjon, og avgjøre om videreutdanning er riktig for deg💛

Anonymkode: 42404...9aa

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Haha, ærlig talt. Hva tror du folk flest tjener egentlig?

Anonymkode: 304e1...29d

40 ca er det di fleste har i mnd og jeg har enda mindre enn det jeg har bare 25 i mnd og klarer meg fint på det

så da bør en som får 60 klarer seg mer enn nok

Anonymkode: 16d1e...4c1

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

40 ca er det di fleste har i mnd og jeg har enda mindre enn det jeg har bare 25 i mnd og klarer meg fint på det

så da bør en som får 60 klarer seg mer enn nok

IMG_0342.thumb.jpeg.1a04ae0ff978f739c46185b985de71ba.jpeg

gjør litt research, kjære deg. Se så langt man kommer med et bittelite google-søk. Gjennomsnittet i 2022 var 53 150 kr i mnd. I år er det sikkert godt opp til 60 000 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

gjør litt research, kjære deg. Se så langt man kommer med et bittelite google-søk. Gjennomsnittet i 2022 var 53 150 kr i mnd. I år er det sikkert godt opp til 60 000 

De som tjener veldig mye trekker opp. Median månedslønn i 2023 lå på 50 660 kroner (brutto)

Anonymkode: b8d10...00e

Så er så mange folk  misunnelige på uføretrygdede, som kanskje får rundt 20 000....

Anonymkode: 89303...3a5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De som tjener veldig mye trekker opp. Median månedslønn i 2023 lå på 50 660 kroner (brutto)

Anonymkode: b8d10...00e

Skulle til å svare det samme, og det utgjør en årslønn på rett under 608.000,- som er mindre enn hva HI tjener

vel jeg fikk opp 40 når jeg så en sånn statesikk for noen dager siden

det var uansett ikke poenge, poenget var når man klarer og leve på 25 da klare man fint og leve på 60 da er det faen meg ikke synd på dem

Det var da voldsomt da...

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

vel jeg fikk opp 40 når jeg så en sånn statesikk for noen dager siden

det var uansett ikke poenge, poenget var når man klarer og leve på 25 da klare man fint og leve på 60 da er det faen meg ikke synd på dem

Så siden du klarer deg på 25 i måneden så må alle andre også gjøre det?
Hva man trenger å leve på kommer helt an på hvor man bor, om man er alene og hvor mange barn man har.
For eksempel koster det nærmere 10.000,- i måneden å leie en hybel i Oslo.
Er man alene med 3 barn i Oslo og trenger et sted å bo med 4 soverom vil hele lønnen på 25 og vel då det gå til leien

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så siden du klarer deg på 25 i måneden så må alle andre også gjøre det?
Hva man trenger å leve på kommer helt an på hvor man bor, om man er alene og hvor mange barn man har.
For eksempel koster det nærmere 10.000,- i måneden å leie en hybel i Oslo.
Er man alene med 3 barn i Oslo og trenger et sted å bo med 4 soverom vil hele lønnen på 25 og vel då det gå til leien

gud nei det er ikke det jeg sier, jeg sier bare at det ikke er noe synd på dem

man bør klarer seg helt fint på 60 ikke noe man trenger og klage over da bør man heller ta og se over hvor mye man sløser i mnd

og nei har ikke så mye og si på hvor man bor men hva man buker i mnd

altså foreldrene til min samboer  tjener kanskje 70 i mnd og det er nok til at bare en av foreldrene trenger og jobbe og forsørger hele 3 barn på en inntekt og dem bor i oslo og er helle ikke noe fatimans kost der hver gang jeg ha vært der er det dyr mat og nok til et helt nabolag

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

gud nei det er ikke det jeg sier, jeg sier bare at det ikke er noe synd på dem

man bør klarer seg helt fint på 60 ikke noe man trenger og klage over da bør man heller ta og se over hvor mye man sløser i mnd

og nei har ikke så mye og si på hvor man bor men hva man buker i mnd

altså foreldrene til min samboer  tjener kanskje 70 i mnd og det er nok til at bare en av foreldrene trenger og jobbe og forsørger hele 3 barn på en inntekt og dem bor i oslo og er helle ikke noe fatimans kost der hver gang jeg ha vært der er det dyr mat og nok til et helt nabolag

Foreldrene til din samboer er nok eldre enn de fleste her inne og kom seg også inn på boligmarkedet før prisene fløy i været.
Du snakker også om 60 utbetalt i måneden.
HI har 650.000 i året, det vil si rett over 54 i måneden FØR skatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...