Gå til innhold

Takke ja til å være med på en studie over tre år på vegne av barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Forskere skal gjennomføre en studie over tre år på skolen der sønnen min går. Han er skeptisk til å bli filmet og at lyd tas opp, og vil ikke være med. Jeg kan ærlig talt forstå han. Samtidig er det en studie i regi av Oslo met, så antar den er ok. Men dog, tre år der folk kommer inn i klasserommet, filmer og tar opp lyd for å bruke det i forskning? Hva tenker dere?

Anonymkode: 6fba1...fff

Fortsetter under...

Hvis han ikke har lyst er svaret nei, med mindre det er tungtveiende grunner til å si ja (jeg tenker f eks hvis barnet er sykt og det er medisinsk forskning). I dette tilfellet ville jeg sagt nei. 

Altså, at det er i regi av Oslo Met er virkelig ikke et kvalitetsstempel!

Selvsagt skal han få slippe dette, det er din plikt som forelder å ikke eksponere ungen din for slikt.

Anonymkode: d4aa4...6d4

Annonse

Hvis han ikke vil, så nei. Han er på skolen for å lære. Han er ikke der for å være nervøs for å bli filmet og grue seg til det. Jeg tenker det kan påvirke læringen. 3år er lenge.

Kommer jo an på hva de skal bruke det til. Om det er for studentene selv som skal forske på læring er det jo en ting. Om han vil eller ei vil han jo ha disse folkene i klasserommet. Han kan jo si nei til å bli filmet og en av de som forskes på. Men

de er ikke så opptatt av akkurat han, men kanskje undervisningen, læring, motivasjon, dynamikk osv. 

Anonymkode: e5756...f62

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ok, takk for svar. Jeg var bare litt redd for at jeg skulle tolkes som en konspi/antivaks/helikoptermamma for å si nei.

hi

Det skal du absolutt ikke tenke på. Det er helt frivillig å delta i forskning, og forskerne har regnet med både frafall underveis og at enkelte ikke ønsker å delta. 

Anonymkode: 9f7ce...870

Helt klart du kan si nei. Men sånne typer studier er veldig lite interessert i enkelte barn, de studerer en gruppe eller et fenomen, og barna blir anonymisert, det skal ikke være mulig å spore tilbake fra resultatene til hvem sa hva der og da. 

Anonymkode: c3594...f9a

Hadde blitt nei her i huset. Hadde mine barn vært tvilende så hadde jeg ikke spurt mer eller presset, gitt ett enkelt svar at jeg ikke lar mitt barn være med på dette. 

Da føler ikke barnet på det når det blir snakk på skolen, for da var det nemlig mamma som sa nei og barnet føler ikke at det må forsvare hvorfor det ikke ble med. 

Mine barn har vært med på litt forskjellig, men jeg har også satt ned foten og sagt nei til noe. Tre år er lenge og veldig lenge om barnet ikke syns det er helt greit. Det å trekke seg ut av slikt når det blir merkbart i en klasse er veldig vanskelig. 

Anonymkode: 5df2f...198

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ok, takk for svar. Jeg var bare litt redd for at jeg skulle tolkes som en konspi/antivaks/helikoptermamma for å si nei.

hi

Du er smart som sier nei. 

Barnet kan utvikle skolevegring pga dette, og det vil du ikke. 

Anonymkode: 42dff...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...