Gå til innhold

Er det etisk riktig å "nekte" noen å få barn?

Anbefalte innlegg

La oss tenke oss at en person har de barnene personen personen ønsker seg, og møter en ny partner som ikke har egne barn.
Den nye partneren ønsker seg egne barn.
Er det etisk riktig å si nei, man ønsker ikke å få flere barn, eller bør man gi seg og få et barn til?

Anonymkode: 535b1...c46

Fortsetter under...

Man nekter jo ikke personen barn. Man gir bare beskjed om at personen ikke kan få barn med en selv. Det er viktig at man er tydelig på dette tidig i forholdet. Da vil det være lettere for personen å gå og finne seg en annen å få barn med. Det er slemt å forlede en person til å tro man skal få barn sammen. Det er ikke slemt å ha som en forutsetning at man ikke skal ha flere barn når man går inn i forhold med. Da må den andre vurdere om ønske om barn er større enn ønske om å fortsette kjæresteforholdet og ta beslutninger det etter. 

Anonymkode: 6f7b0...d59

Det er riktig å si nei til flere barn om man ikke ønsker det. Om ny partner ønsker barn må han nesten få barn med noen andre. Dette er noe som bør avklares tidlig i forholdet. Samtidig kan en endre mening etterhvert. Jeg hadde aldri gitt en evt ny mann flere barn. Jeg er ferdig med små barn 

Anonymkode: 5ac5c...36f

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

La oss tenke oss at en person har de barnene personen personen ønsker seg, og møter en ny partner som ikke har egne barn.
Den nye partneren ønsker seg egne barn.
Er det etisk riktig å si nei, man ønsker ikke å få flere barn, eller bør man gi seg og få et barn til?

Anonymkode: 535b1...c46

Det er ikke riktig å nekte partneren å få barn, men det er heller ikke riktig å gi seg og få et barn når du ikke ønsker flere barn. Det riktigste blir at partner velger mellom et liv med deg, uten barn eller gjøre det slutt og treffe en ny som ønsker seg barn. 

Anonymkode: 5b0a9...ec1

Annonse

Jeg vet jeg vil bli hatet for at jeg har et så romantisk syn på saken, men, barn skal (burde) bli til av kjærlighet. Det er ikke han, eller hun, som får barn, det er "vi" som får barn. Den kjærligheten "vi" har er så stor at den blir et eget lite menneske som overøses med det som er (av kjærlighet). Og likevel er der mer kjærlighet å ta av. Hvis der bare er et "du" og et "jeg" men ikke et "vi" er det ikke rett hverken å få barn eller å en gang gå inn i et forhold. Da vinner solipsismen over og den andre er bare en ting, et verktøy, et objekt, som er bruk og kast.

Anonymkode: ea0f8...5e5

Du nekter jo ikke partneren barn, du sier at du ikke vil ha barn, så velger partneren om han/hun likevel vil være sammen med deg eller finne noen andre som vil ha barn.

Man skal være to om å få barn. Tenkt om du får et barn med spesielle behov, også ville du ikke ha barn engang...

Anonymkode: ce660...295

En kan jo snu på spm. Er det riktig å tvinge noen til å få barn? Det er mange kvinner som ikke er fornøyd med 2 barn og maser på partneren om det tredje barnet. Partner er dausliten etter to barn og klarer ikke er barn til. 

Anonymkode: 5ac5c...36f

Jeg traff nylig en barnløs mann på 39 år. Selv er jeg 41 og har et barn på 11 år.

Jeg sa på første date, at om han ønsker biologiske barn, må han finne noen andre. For jeg skal ikke ha flere barn. Heldigvis var det helt greit og vi er i dag kvalmende forelsket kjærester.

Anonymkode: 1f714...0b7

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg traff nylig en barnløs mann på 39 år. Selv er jeg 41 og har et barn på 11 år.

Jeg sa på første date, at om han ønsker biologiske barn, må han finne noen andre. For jeg skal ikke ha flere barn. Heldigvis var det helt greit og vi er i dag kvalmende forelsket kjærester.

Anonymkode: 1f714...0b7

Alfa mannen får pult, beta mannen får betale.

Anonymkode: d78d6...71d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...