Anonym bruker Skrevet 20. september #1 Del Skrevet 20. september Det kan ikke stemme at snart 1 av 5 barn har adhd, autismespekter eller har en form for diagnose? Hva skjedde med den frie leiken? I dag er leiken voksenstyrt, og alt er for organisert. Barn i dag er ikke vant til å kjede seg og lever i et raskere og raskere tempo. De får stimuli av pc spill og mob og alt skjer i ei voldsom fart. Dette merker jeg selv som voksen. Jeg har mindre tålmodighet fordi jeg tenker raskt og har et høyt tempo selv. Om noen somler i kassakøen eller er treig senker det mitt temp, og det øker stressnivået. Finner man en gammel Barne tv episode fra 80 tallet som f eks snekker Andersen går det voldsomt tregt. Nesten så man blir irritert, som å se på maling tørke. Vi mulitasker og har både tanker og gjøremål samtidig. Det kan tikke inn meldinger fra barna mine, skolen, treneren, andre foreldre og jobben min, samtidig som jeg handler i butikken, og møter en bekjent jeg skal holde tråden med samtidig. Da må man svitsje over og være flere steder mentalt samtidig. Det blir et høyt tempo i hjernen. Er vi virkelig skapt for dette tempoet? Vi blir mer og mer fjern, og det å ta inn sansene og bare lytte til naturlyder og kjenne etter er nesten ikke eksisterende. Vi går på yoga og driver med mindfullness for å finne igjen balansen i oss selv. For bare 20 år siden og før smarttelefonene drev vi led mindfullness uten at det var et navn på det. Vi blir mer og mer utbrente, søvnløse, drikker mer, og mange løper fra seg selv helt. Psykiatrien har lange køer, for 30 - 40 år siden var det ikke køer hos psykologen. Har alt dette en sammenheng? Hva tenker dere? Anonymkode: 1db40...05f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #2 Del Skrevet 20. september Helt enig i det du skriver Anonymkode: 25545...223 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #3 Del Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Helt enig i det du skriver Anonymkode: 25545...223 Jeg prøver å være bevisst på det og stoppe opp og ha dødtid etter jobb der jeg legger minst mulig planer. Min hjerne takler ikke dette kjøret mer. Anonymkode: 1db40...05f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det kan ikke stemme at snart 1 av 5 barn har adhd, autismespekter eller har en form for diagnose? Hva skjedde med den frie leiken? I dag er leiken voksenstyrt, og alt er for organisert. Barn i dag er ikke vant til å kjede seg og lever i et raskere og raskere tempo. De får stimuli av pc spill og mob og alt skjer i ei voldsom fart. Dette merker jeg selv som voksen. Jeg har mindre tålmodighet fordi jeg tenker raskt og har et høyt tempo selv. Om noen somler i kassakøen eller er treig senker det mitt temp, og det øker stressnivået. Finner man en gammel Barne tv episode fra 80 tallet som f eks snekker Andersen går det voldsomt tregt. Nesten så man blir irritert, som å se på maling tørke. Vi mulitasker og har både tanker og gjøremål samtidig. Det kan tikke inn meldinger fra barna mine, skolen, treneren, andre foreldre og jobben min, samtidig som jeg handler i butikken, og møter en bekjent jeg skal holde tråden med samtidig. Da må man svitsje over og være flere steder mentalt samtidig. Det blir et høyt tempo i hjernen. Er vi virkelig skapt for dette tempoet? Vi blir mer og mer fjern, og det å ta inn sansene og bare lytte til naturlyder og kjenne etter er nesten ikke eksisterende. Vi går på yoga og driver med mindfullness for å finne igjen balansen i oss selv. For bare 20 år siden og før smarttelefonene drev vi led mindfullness uten at det var et navn på det. Vi blir mer og mer utbrente, søvnløse, drikker mer, og mange løper fra seg selv helt. Psykiatrien har lange køer, for 30 - 40 år siden var det ikke køer hos psykologen. Har alt dette en sammenheng? Hva tenker dere? Anonymkode: 1db40...05f Du har rett i mye av det du sier. Det vi likevel skal huske på, er at vi i dag tar blant annet psykiske lidelser langt mer på alvor enn man gjorde for 30-40-50 år siden. Det var nok fryktelig mange som sleit fryktelig uten å få hjelp. Med det sagt, så er andelen psykisk syke i dag unaturlig høy. Blant annet fordi vi definerer å være engstelig som angst, å være lei seg som deprimert osv. Når det gjelder barn og diagnoser, så har du nok også til en viss grad rett, jeg mener vi overdiagnostiserer både unge og voksne, og ja, dette er jeg rimelig sikker på at delvis henger sammen med det oppjagede tempoet og all støyen vi alle befinner oss i hele tiden Anonymkode: 1c694...73f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september Autisme og ADHD er tilstander man blir født med, de utvikles ikke pga skjermtid og stress altså. Det kan godt hende det er noe med vår moderne livstil som gjør at disse nå blir mer vanlige, men en stor del av grunnen er rett og slett at folk er flinkere å stille diagnose. Jeg kjenner faktisk ganske mange voksne som jeg mener har autisme og/eller ADHD som aldri fikk diagnose som barn pga det var ikke noe man tenkte på i den generasjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september Pobie skrev (11 minutter siden): Autisme og ADHD er tilstander man blir født med, de utvikles ikke pga skjermtid og stress altså. Det kan godt hende det er noe med vår moderne livstil som gjør at disse nå blir mer vanlige, men en stor del av grunnen er rett og slett at folk er flinkere å stille diagnose. Jeg kjenner faktisk ganske mange voksne som jeg mener har autisme og/eller ADHD som aldri fikk diagnose som barn pga det var ikke noe man tenkte på i den generasjonen. Dette! 👆 Anonymkode: 4f8bc...906 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #7 Del Skrevet 20. september Pobie skrev (12 minutter siden): Autisme og ADHD er tilstander man blir født med, de utvikles ikke pga skjermtid og stress altså. Det kan godt hende det er noe med vår moderne livstil som gjør at disse nå blir mer vanlige, men en stor del av grunnen er rett og slett at folk er flinkere å stille diagnose. Jeg kjenner faktisk ganske mange voksne som jeg mener har autisme og/eller ADHD som aldri fikk diagnose som barn pga det var ikke noe man tenkte på i den generasjonen. Ja, det er sant men så innrømmer bup at de overdiagnotiserer mange og mange er feildiagnotisert Anonymkode: 1db40...05f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #8 Del Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du har rett i mye av det du sier. Det vi likevel skal huske på, er at vi i dag tar blant annet psykiske lidelser langt mer på alvor enn man gjorde for 30-40-50 år siden. Det var nok fryktelig mange som sleit fryktelig uten å få hjelp. Med det sagt, så er andelen psykisk syke i dag unaturlig høy. Blant annet fordi vi definerer å være engstelig som angst, å være lei seg som deprimert osv. Når det gjelder barn og diagnoser, så har du nok også til en viss grad rett, jeg mener vi overdiagnostiserer både unge og voksne, og ja, dette er jeg rimelig sikker på at delvis henger sammen med det oppjagede tempoet og all støyen vi alle befinner oss i hele tiden Anonymkode: 1c694...73f Mange som lidde i stillhet før i tiden, og mange drakk mye. Min farmor mistet sin mann brått da de begge var ung. Dette skulle ikke snakkes om, og hun sto helt alene i det. Det var skam. Hun havnet på psykiatrisk flere ganger da hun ble liggende i dyp sorg. Hadde det vært åoenhet og støtteapparat den tiden hadde dette gått fint. Anonymkode: 1db40...05f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september #9 Del Skrevet 20. september Pobie skrev (15 minutter siden): Autisme og ADHD er tilstander man blir født med, de utvikles ikke pga skjermtid og stress altså. Det kan godt hende det er noe med vår moderne livstil som gjør at disse nå blir mer vanlige, men en stor del av grunnen er rett og slett at folk er flinkere å stille diagnose. Jeg kjenner faktisk ganske mange voksne som jeg mener har autisme og/eller ADHD som aldri fikk diagnose som barn pga det var ikke noe man tenkte på i den generasjonen. Det er medfødt ja, mange ble sett på som snålinger, men de hadde autisme. Men i dag blir gutter født i des overrepresentert med adhd fordi de er urolig på skolen, men de er umoden. Anonymkode: 1db40...05f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449863-h%C3%B8yt-temp/#findComment-150139110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå