Gå til innhold

Håndtere en sosiopat / psykopat

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega jeg har jobbet sammen med i snart 15 år, kjent henne litt privat også. Jeg er ganske sikker på at hun er psykopat/ sosiopat. Alle er livredd henne, og hun er veldig skarp og frekk. Går til angrep ved den minste ting, dette gjør at folk går på nåler rundt henne. Hun viser empati i form av tillært adferd, men hun kan ikke føle empati med andre enn seg selv. Hun flakker med blikket når noen sier noe til henne som hun oppfatter som kritikk, og smiler på en ekkel måte. Hun kan gjerne hviske til noen å le høyt for så å se på en annen, og hun nyter at folk blir usikker. Det hun hvisker om kan være noe helt annet, men hun liker å få andre til å tro at de ler av de. Hun er psykisk svak, og må på en eller annen måte ha det fryktelig vondt. Jeg har gjennomskuet henne for lenge siden, og biter ikke på. Dette plager henne veldig. Hun kan komme med anklagelser mot meg, og prøver å fyre opp til en diskusjon ( på seg selv kjenner man andre ) men jeg sier bare Åå? Ja.. nei.. o.l jeg responderer ikke, og hun får det ikke som hun vil. Dette skaper et raseri og et sinne i henne. Jeg later som ingenting. Jeg holder meg langt unna henne, og opptrer profesjonelt og saklig, ellers ingen small talk. Hun har ødelagt relasjoner mellom folk, også parforhold. Dette for å vise makt. Hvordan håndtere en slik person? Hun har vært slik i alle år, og hatt en del personalsaker og klager på seg. Hun kan ikke endres. 

Anonymkode: 6c365...5f5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449848-h%C3%A5ndtere-en-sosiopat-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du håndterer henne helt rett. Ikke mat galskapen.

Anonymkode: 45d2d...c2e

Takk, er det jeg prøver på men hun gir seg aldri. Hele tiden blikk og et smil som ikke passer med kroppsspråket for å sette folk ut. 

Skap avstand er det eneste som har funket for meg. Jeg har en sånn i ytre krets. Har erfart hvor utrolig ubehagelig og utspekulert hun kan være. Jeg holder meg unna. Oppsøker ikke, ringer ikke, har trukket meg ut av felles aktivitet og er avvisende om hun tar kontakt. Hun har prøvd på mange ulike måter å hekte seg inn på livet mitt igjen og det har vært krevende, men jeg vil ikke ha henne innpå meg. 

Jeg anbefaler deg å google grey rocking.  Metoden handler om at du skal vise at du ikke engasjerer deg følelsesmessig i det vedkommende sier.  Svar kort & høflig.  Unngå å vise engasjement.  Vær kort.  Unngå øyekontakt.  Gå ut av situasjonen hvis mulig.  "Det har jeg hørt om. Men jeg må videre til neste avtale. Ha det".  

Psykopater elsker oppmerksomhet, de elsker å føle seg viktige, elsker å se resultater av det de gjør og sier.  Ikke mat trollet.  Demonstrer at du ikke biter på, gå videre. 

Siden dette er på jobb kan du eventuelt melde fra til leder/tillitsvalgt/verneombud, men det er ikke sikkert du vil vinne noe på det.  

Anonymkode: 14789...579

Jeg synes du allerede håndtere så riktig du kan i møte med noen som har en personlighetsforstyrrelse. Du kommer uansett aldri i mål med fornuft eller diskusjon, tror en lever best hvis en ufrivillig utsettes for dette, hvis en aksepterer det og ser på vedkommende som syk på sitt vis. Hvis dette ikke er selve ledelsen, bør jo ledelsen på banen. 

Jobbet en kort stund i et selskap hvor eier/daglig leder er etter alt jeg forstå, narsissist. Veldig sjarmerende i starten, store ord og lovnader, men det lå ingen handling bak. Den ene løgnen etter den andre, etterhvert fant jeg også ut at ene kollegaen ble utsatt for mye rart. Trykke ned, skylde på ut til kunder, tok æren for jobb kollegaen min gjorde. Det ble sprede løgner om situasjoner og mennesker som sa i mot eller stilte nødvendige, kritiske spørsmål rundt alle røverhistoriene. Da jeg sa opp kom den virkelige siden frem. Holdt igjen lønn, spreder rykter både internt og ekstern. Det var såpass absurd lite selvinnsikt, var på nivået det er den ansattes skyld at leder ikke betalte ut lønnen. 

Uansett. Jeg gjorde som deg. Svarte korte svar og unngikk diskusjon, holdt avstand så langt det var mulig. I dag holder jeg meg helt konkret og kort ved nødvendige «gjør oppmerksom på», når jeg får en tirade tilbake lar jeg bare være å svare. Hensikten er uansett å dokumentere for min egen del at jeg har gitt beskjed når det er nødvendig. 

Anonymkode: d4665...55f

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes du allerede håndtere så riktig du kan i møte med noen som har en personlighetsforstyrrelse. Du kommer uansett aldri i mål med fornuft eller diskusjon, tror en lever best hvis en ufrivillig utsettes for dette, hvis en aksepterer det og ser på vedkommende som syk på sitt vis. Hvis dette ikke er selve ledelsen, bør jo ledelsen på banen. 

Jobbet en kort stund i et selskap hvor eier/daglig leder er etter alt jeg forstå, narsissist. Veldig sjarmerende i starten, store ord og lovnader, men det lå ingen handling bak. Den ene løgnen etter den andre, etterhvert fant jeg også ut at ene kollegaen ble utsatt for mye rart. Trykke ned, skylde på ut til kunder, tok æren for jobb kollegaen min gjorde. Det ble sprede løgner om situasjoner og mennesker som sa i mot eller stilte nødvendige, kritiske spørsmål rundt alle røverhistoriene. Da jeg sa opp kom den virkelige siden frem. Holdt igjen lønn, spreder rykter både internt og ekstern. Det var såpass absurd lite selvinnsikt, var på nivået det er den ansattes skyld at leder ikke betalte ut lønnen. 

Uansett. Jeg gjorde som deg. Svarte korte svar og unngikk diskusjon, holdt avstand så langt det var mulig. I dag holder jeg meg helt konkret og kort ved nødvendige «gjør oppmerksom på», når jeg får en tirade tilbake lar jeg bare være å svare. Hensikten er uansett å dokumentere for min egen del at jeg har gitt beskjed når det er nødvendig. 

Anonymkode: d4665...55f

Fy fader, mange av slike folk opererer i det skjulte, og smisker seg veldig inn med andre igjen. Det er ikke alle som klarer å gjennomskue slike, for når det røyner på så kommer de med krokodilletårer og sanker sympati, og mange går rett i fella. Hun holder enkelte nær for å vise de hun har i mot at hun har folk i ryggen. Så langt tilbake jeg kan huske har hun vært slk

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Veldig uvanlig med kvinnelige sosiopater men det kan jo være. Kanskje hun er narsissistisk?

Hold deg unna henne så godt det lar seg gjøre, ikke la henne forstå at du har gjennomskuet henne. 

Anonymkode: 031f2...c89

Jeg tror kanskje hun forstår jeg har gjennomskuet henne, jeg vet ikke. Jeg trekker meg unna, og hun gir ikke opp. Skal hele tiden komme med et stikk. Så tydelig at hun ikke får det helt til med meg som hun ønsker. Jeg selv får høy puls av å være i nærheten av henne. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Veldig uvanlig med kvinnelige sosiopater men det kan jo være. Kanskje hun er narsissistisk?

Hold deg unna henne så godt det lar seg gjøre, ikke la henne forstå at du har gjennomskuet henne. 

Anonymkode: 031f2...c89

Hva som feiler henne vet jeg ikke. Men hun har en del dysfunksjonelle trekk. Hun vokser når andre har det vondt, hun blir øsete og glad når andre feiler. Dette er en personlighet jeg ikke ser hos andre. Jeg er over snittet god menneskekjenner, selv om jeg også kan bli lurt. Men etter så mange år så har jeg sett mye. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror kanskje hun forstår jeg har gjennomskuet henne, jeg vet ikke. Jeg trekker meg unna, og hun gir ikke opp. Skal hele tiden komme med et stikk. Så tydelig at hun ikke får det helt til med meg som hun ønsker. Jeg selv får høy puls av å være i nærheten av henne. 

Gjennomsyret narsissist. Har en bror som er sånn, men jeg biter ikke på lenger. Jeg har gått på nåler rundt ham hele oppveksten, men ikke nå lenger. Det irriterer vettet av ham, så for tiden snakker han ikke med meg. Han tror han straffer og sårer meg ved at jeg ikke får treffe niesene og nevøen min noe særlig akkurat nå, men det er jo først og fremst barna som blir lidende. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Gjennomsyret narsissist. Har en bror som er sånn, men jeg biter ikke på lenger. Jeg har gått på nåler rundt ham hele oppveksten, men ikke nå lenger. Det irriterer vettet av ham, så for tiden snakker han ikke med meg. Han tror han straffer og sårer meg ved at jeg ikke får treffe niesene og nevøen min noe særlig akkurat nå, men det er jo først og fremst barna som blir lidende. 

Ok, så det er slik det er. Hun her kan også ignorere meg og og ser en annen vei, i håp om at jeg blir usikker eller såret. Jeg blir ukomfortabel det blir jeg, men prøver hardt å ikke vise det, for den skal hun ikke få 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Synes du ikke det er det minste flaut å slenge rundt deg med diagnoser i offentlig forum? Tenker du fortjener det du får, jeg.

Anonymkode: e25de...1ba

Det er jo ingen som vet hvem hn snakker om😂følte du deg kanskje litt truffet av beskrivelsen av kollegaen?

Anonymkode: 43b87...3de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...