Gå til innhold

Ville du hatt betenkeligheter om datteren din var sammen med en fra Iran?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke hatt problemer med det hvis han var vokst opp i norge, kom fra et sekulært hjem, og ikke var religiøs. Jeg kjenner flere slike iranere, og de er jo omtrent som oss nordmenn. Drikker, fester, spiser det de vil og har fine menneske- og kvinnesyn. 

Anonymkode: a61c1...88b

Fortsetter under...

Hadde sønnen min blitt sammen med ei fra Iran hadde jeg ikke reagert. Han hadde behandlet henne som ei likeverdig.

Men hadde datteren min blitt sammen med en fra Iran, hadde jeg vært bekymret. 

Men vi er alle vokst opp med normer og verdier.  Uansett hvordan en vrir og vender på det, er muslimers kvinnesyn som regel ikke kommet på nivå der de er likestilte verdimessig.

Anonymkode: e94a8...ae2

De jeg kjenner fra Iran er opptatt av at landet skal befris fra regimet som er der, at kvinner skal være fri, slippe hijab, kunne ta utdanning osv. De er motstandere av moralpoliti og allverdens som undertrykker særlig kvinner der nede.

Så de heier på at kvinner tar høyere utdanning, er selvstendige og sterke.

De er muslimske, men ikke særlig religiøse.

Anonymkode: 42897...ee0

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt uaktuelt. Jeg er ikke rasist, men jeg vet at muslimer fra slike land har et helt annet syn og kultur. Blir de gift er det på med hodesjal, strengt regime. Har aldri skjedd her i hus. Jada, det finnes de som ikke er slik og slik, men majoriteten er slik. Det er den jeg går utifra 

Anonymkode: 2c3eb...b3a

De fleste iranere er muslimer som vi er kristne. De bruker heller ikke hijab. Jeg var gift med en iraner i 20 år. Søstrene hans var helt som andre norske damer. 

Anonymkode: 11a68...d7b

Nå kjenner ikke jeg mange iranere, men de tre jeg kjenner - en kvinne og to menn - er aldeles glimrende mennesker. Felles for dem er at de ikke er religiøse. Hadde datteren min blitt sammen med en iraner som praktiserte islam hadde jeg gjort alt i min makt for å påvirke henne til å finne en annen. Og nei, det er ikke rasistisk, jeg hadde blitt like skeptisk om hun hadde blitt sammen med en norsk kristenfundamentalist eller en sterkt troende jøde. Jeg er ikke rasist, bare ekstremt skeptisk til mennesker som praktiserer en religion veldig sterkt, og da spesielt de som tror at deres personlige overbevisning gir dem rett til å moralisere over andre, frata dem rettigheter til egne valg og i det hele tatt trykke dem ned. En gladkristen, gladmuslim eller gladjøde som anser troen sin som et personlig anliggende uten å plage andre med den har jeg derimot ingenting imot.

Anonymkode: 0c984...e49

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Herregud for en gjeng rasister dere er.

Anonymkode: f2218...e22

Så du tenker mange iranske foreldre ikke ville vært tilsvarende (og kanskje enda mer) skeptisk til at kidn hadde funnet seg en norsk jente? Dette handler nok ikke om rasisme for de fleste, det handler om kulturforskjeller. Som alle vet kan de være ganske så store i dette tilfellet.

Anonymkode: 079bb...e65

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så du tenker mange iranske foreldre ikke ville vært tilsvarende (og kanskje enda mer) skeptisk til at kidn hadde funnet seg en norsk jente? Dette handler nok ikke om rasisme for de fleste, det handler om kulturforskjeller. Som alle vet kan de være ganske så store i dette tilfellet.

Anonymkode: 079bb...e65

Jeg har vært i et bryllup hvor en norsk mann giftet deg med en dame med foreldre fra Iran. Hennes far sa i talen at han var veldig glad barns hans var så integrerte at datteren hadde funnet seg en norsk mann. 

Anonymkode: b81f8...76f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt uaktuelt. Jeg er ikke rasist, men jeg vet at muslimer fra slike land har et helt annet syn og kultur. Blir de gift er det på med hodesjal, strengt regime. Har aldri skjedd her i hus. Jada, det finnes de som ikke er slik og slik, men majoriteten er slik. Det er den jeg går utifra 

Jeg er ikke rasist, men…

Da har man tapt fra første setning. 

Forøvrig har du nok lite å si om hvem barna dine velger som kjæreste når de er oppi tenårene. Veldig få kutter ut kjæresten fordi mamma ikke godkjenner forholdet. Om du prøver å styre barna på den måten er du ikke hakket bedre enn din forestilling om hvordan alle muslimer er. 

Anonymkode: b16bc...55f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vet du hva du snakker om i det hele tatt? Mange iranere i Norge er sekulære eksil-iranere. De måtte flykte etter den islamske revolusjonen, og det var ikke fordi de var så religiøse og muslimske, akkurat.

Anonymkode: db365...e13

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i et bryllup hvor en norsk mann giftet deg med en dame med foreldre fra Iran. Hennes far sa i talen at han var veldig glad barns hans var så integrerte at datteren hadde funnet seg en norsk mann. 

Anonymkode: b81f8...76f

Er der ukjent for deg at mange muslimske familier foretrekker, eller til og med forlanger, at barna skal gifte deg med en muslim? Da min kusine skulle gifte seg med sin muslimske mann måtte hun først konvertere til islam, ellers hadde hun ikke blitt godtatt av mannens familie. Er ikke det også rasisme?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er der ukjent for deg at mange muslimske familier foretrekker, eller til og med forlanger, at barna skal gifte deg med en muslim? Da min kusine skulle gifte seg med sin muslimske mann måtte hun først konvertere til islam, ellers hadde hun ikke blitt godtatt av mannens familie. Er ikke det også rasisme?

A) Rasisme er å dele mennesker opp i raser ("langskaller, kortskaller", og de lavest på rangstigen, politikere). Islam er ikke en rase, det er en religion. Det er ikke noe galt å kritisere islam. Det er galt å påstå at fordi noen er muslim så er personen slik eller sånn, men det er fordommer, ikke rasisme. Skjønt, selv om det er et hakk opp fra rasisme så er ikke fordommer sjarmerende det heller altså.

2) Ditt siste spørsmål burde du la være. Det er ikke for å kritisere eller vondt ment, men det åpner for at den du diskuterer med "styrer" hele debatten. Det er som å gi fra seg ballen i fotball til en motspiller og så håpe på å likevel få scoret. Du søker bekreftelse fra ei som aldri vil gi deg det.

Anonymkode: ac563...c28

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Herregud for en gjeng rasister dere er.

Anonymkode: f2218...e22

Jeg er ikke rasist. Men jeg er ganske lei av mannfolk som ikke har samme kvinnesyn, verdier, oppdragerstil og kultur som oss. Har mange venner fra alle verdens hjørner. 

Men mannfolk fra Midtøsten, håper jeg barna holder seg unna. 

Hver enste dag ser jeg barn av utlendinger fra spesielt Iran, Tyrkia og Pakistan  oppfører seg dritt, gaper og lager kvalm i friminuttene på skolen. Drar ikke alle over en kam, men la oss kalle en spade for en spade. 

Vi har totalt forskjellige kulturer. Barna eier ikke oppdragelse, den får de senere. 

Svigerinne mi er halvt tyrkisk, kjempealrigt. 

Jeg har naboer som er fra Midtøsten, gaping og bråk fra bare disse husene i gata her. Merker jeg er litt fedd up. 

Anonymkode: 327c9...439

Annonse

Nei. Jeg har selv vært i langvarig forhold med en fra Iran, og kjenner mange fra Iran. Og han jeg var sammen med, var akkurat som andre nordmenn. Hans familie var fantastiske, og tok meg imot med åpne armer. 

De fleste jeg kjenner har giftet seg med etniske nordmenn. Og er like mye muslimer, som de fleste nordmenn er kristne. 

Anonymkode: 05674...864

Ja, det hadde jeg dessverre vært helt i mot! Det samme gjelder motsatt og, kjenner en som er sammen med en muslimsk jente, for foreldrene til jenta har gitt klar beskjed , at hun skal gifte seg med en muslim fra der de kommer fra…… 

Såååååå hvem er rasist nå??

Anonymkode: 4a3a5...d4f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det hadde jeg dessverre vært helt i mot! Det samme gjelder motsatt og, kjenner en som er sammen med en muslimsk jente, for foreldrene til jenta har gitt klar beskjed , at hun skal gifte seg med en muslim fra der de kommer fra…… 

Såååååå hvem er rasist nå??

Anonymkode: 4a3a5...d4f

At andre også er rasister gir ikke deg frikort, altså. 

Anonymkode: b16bc...55f

Jeg ønsker at han som blir sammen med datteren min skal behandle henne pent, uavhengig av hvor han kommer fra. 

Datteren min var kjæreste med en fra Afghanistan. En helt nydelig gutt som vi begge to savner masse! 

Er gutten veldig religiøs er drt selvsagt ett problem. Men det gjelder uansett hvilken religion det er snakk om. 

Ev venninne av meg ble sammen med en jødisk mann. Tro meg - der ble det store problemer og de gikk hvert til sitt! 

Klarer de å ta hensyn til hverandre, så vil drtte gå veldig bra 😊

Anonymkode: 8e293...9ef

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjenner du en kjenner du en. Du kjenner ikke personen på innsiden. Min kollega var en dyktig sykepleier, varm og hyggelig, dyktig og klok. Hjemme dengte han kona og hun fikk ikke lov å drikke alkohol. 

Ikke så ulik et blendahvitt utskudd av den  norske kongefamilien, med andre ord.

Anonymkode: e2b9f...92e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

A) Rasisme er å dele mennesker opp i raser ("langskaller, kortskaller", og de lavest på rangstigen, politikere). Islam er ikke en rase, det er en religion. Det er ikke noe galt å kritisere islam. Det er galt å påstå at fordi noen er muslim så er personen slik eller sånn, men det er fordommer, ikke rasisme. Skjønt, selv om det er et hakk opp fra rasisme så er ikke fordommer sjarmerende det heller altså.

2) Ditt siste spørsmål burde du la være. Det er ikke for å kritisere eller vondt ment, men det åpner for at den du diskuterer med "styrer" hele debatten. Det er som å gi fra seg ballen i fotball til en motspiller og så håpe på å likevel få scoret. Du søker bekreftelse fra ei som aldri vil gi deg det.

Anonymkode: ac563...c28

Jeg tror kanskje du må lese mitt svar i sammenheng med innlegget jeg svarte på, samt innlegget dette igjen var svar på. 
Poenget her var rasismeanklager, og den underforståtte påstanden er da: Hvis man er rasist fordi man ikke ønsker at barna skal gifte seg med en muslim, så er også en muslim rasist dersom hen ikke ønsker at barnet skal gifte seg med en norsk/ikke-muslim. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Som ved alle kulturer og religioner, det fins mange sider av dem.
Det hadde helt kommet an på hvor integrert familien han hadde vært, hvor opptatt han hadde vært av å bevare sin kultur og hvor religiøs og hvordan han hadde vært religiøs.

For å si det slik, jeg har en kollega fra Iran, han er født muslim, men anser seg ikke som det. Er med på lønningspils svin og er aldri i moskeen for å si det slik. Hadde ikke hatt noen problemer med om min datter hadde vært sammen med sønnen hans.
Noen tidligere naboer av oss var også fra Iran, og de var ekstremt opptatt av å være muslimer og bevare sin kultur, ønsker å integrere seg minst mulig og hadde ingen respekt for norsk kultur, væremåte og lov dersom det gikk mot deres. Hadde min datter blitt sammen med deres sønn hadde jeg blitt veldig skeptisk.
Og så fins det alt mellom de 2 ytterpunktene. Tenker at jeg hadde sett det an

Anonymkode: 696e3...b54

Enig med deg, grunnleggende verdier og syn på likestilt ekteskap er avgjørende. Finnes rasshøl blant etnisk norske også. 

Anonymkode: 3b471...427

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje du må lese mitt svar i sammenheng med innlegget jeg svarte på, samt innlegget dette igjen var svar på. 
Poenget her var rasismeanklager, og den underforståtte påstanden er da: Hvis man er rasist fordi man ikke ønsker at barna skal gifte seg med en muslim, så er også en muslim rasist dersom hen ikke ønsker at barnet skal gifte seg med en norsk/ikke-muslim. 

Svaret på det er jo ja. For et merkelig spørsmål. Rasisme går jo begge veier, det kan umulig være ny informasjon.

MissSaigon skrev (1 time siden):

Svaret på det er jo ja. For et merkelig spørsmål. Rasisme går jo begge veier, det kan umulig være ny informasjon.

Takk for din analyse av spørsmålet. Jeg tror heller ingen i denne tråden har uttrykt at det er ny informasjon at rasisme kan gå begge veier?

Personlig mener jeg ikke det er rasisme å være skeptisk til giftemål mellom ulike religioner eller mellom en religiøs og en ateist, så jeg reagerer vel mest på rasismeanklagene i denne tråden.

Endret av Nevis
Var ikke ferdig…
Nevis skrev (12 minutter siden):

Takk for din analyse av spørsmålet. Jeg tror heller ingen i denne tråden har uttrykt at det er ny informasjon at rasisme kan gå begge veier?

Personlig mener jeg ikke det er rasisme å være skeptisk til giftemål mellom ulike religioner eller mellom en religiøs og en ateist, så jeg reagerer vel mest på rasismeanklagene i denne tråden.

Jeg svarte på et direkte spørsmål om man er rasist om utenlandske ikke vil gifte seg med nordmenn kun basert på etnisitet og religion. Derav mitt svar. Hva du legger i rasisme er ikke noe jeg har tatt stilling til i det hele tatt, naturlig nok, i og med at jeg ikke har sett at du har vært aktiv i tråden før. 

Jeg tror vi snart må finne et bedre ord enn rasisme. I dag er det å ikke være komfortabel med andres kultur tydeligvis rasisme for veldig mange. Kulturforskjeller kan være så store at de skaper enorme problemer. Det har ingen ting med rase å gjøre.

Vi ser det over alt, og hver eneste dag. Folk flest, uavhengig av kultur, er helt ok, det tror jeg på. Men uønsket oppførsel er i overveldende flertall representert av enkelte kulturer. Målt opp mot vår kultur. Og i Norge er det den norske målestokken som gjelder. Hva som er normalt i andre land og andre kulturer er en helt annen sak. Det er ikke hudfarge som er årsaken til elendig oppførsel. 

https://www.vg.no/sport/i/LM60Mq/julia-17-hetset-som-fotballdommer-fuck-deg-hore

Anonymkode: ada8c...15b

MissSaigon skrev (14 minutter siden):

Jeg svarte på et direkte spørsmål om man er rasist om utenlandske ikke vil gifte seg med nordmenn kun basert på etnisitet og religion. Derav mitt svar. Hva du legger i rasisme er ikke noe jeg har tatt stilling til i det hele tatt, naturlig nok, i og med at jeg ikke har sett at du har vært aktiv i tråden før. 

Den er god!

Til informasjon er jeg anonym …e49.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...