Gå til innhold

ADD/ADHD og fritak nynorsk


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herlighet. Hvorfor trenger du å være en drittsekk? Fikk du ikke oppdragelse hjemme?

Anonymkode: 197ac...7e4

Jeg lurer oppriktig, for det er jo nettopp dette du argumenterer med. Når skolen skal vurdere en søknad om fritak fra sidemål så tar de jo utgangspunkt i dagens situasjon og elevens diagnose, ikke hva som har skjedd og ikke skjedd tidligere.

Anonymkode: 20fc3...5ec

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer oppriktig, for det er jo nettopp dette du argumenterer med. Når skolen skal vurdere en søknad om fritak fra sidemål så tar de jo utgangspunkt i dagens situasjon og elevens diagnose, ikke hva som har skjedd og ikke skjedd tidligere.

Anonymkode: 20fc3...5ec

Jeg argumenterer ikke med noe, jeg er ikke hi.
 

Jeg reagerer på den kollektivt negative stemningen i tråden. Ingenting tilsier at hi verken duller med eller ignorerer utfordringene til sønnen, at hun ikke har kommet på at han bør utredes for adhd er ikke unikt. Om man ikke kjenner til diagnosen så er det lett å tenke at barna bare er litt ukonsentrerte og rampete.

Det må virkelig være lov å stille et spørsmål uten å få hodet bitt av av folk som av en eller annen grunn finner det akseptabelt å svare spydig og tillegge andre all slags ufine egenskaper. Hva med å være litt rause med hverandre (det gjelder mange i tråden, at jeg siterer deg er tilfeldig akkurat angående dette). 

Anonymkode: 197ac...7e4

Har han spesialundervisning og iop i norsk? Hvis han ikke har det blir han ikke vurdert for fritak for vurdering i sidemål. Og det er kun snakk om fritak for vurdering. Undervisningen må han fortsatt delta i. Jeg har opplevd at elever får fritak, men da har de alvorlig dysleksi eller ssv og spesialundervisning og dårlig karakter i norsk. Jeg har også opplevd at elever med generelle lærevansker får fritak, men da snakker vi om lett utviklingshemming, og disse elevene har ofte fritak i flere teoretiske fag. 

Optatium skrev (5 timer siden):

Det er et minefelt for skolen å foreslå utredning, det ligger egentlig utenfor kompetansefeltet også. Hvem som egentlig burde hjelpe til med sånt er uavklart, men det er ikke skolens ansvar å be om utredning. Skjønner derimot godt at det er frustrerende at det har gått mye tid og mye er tapt for han. 

Klart det er skolens oppgave å kalle inn til foreldremøte når et barn er urolig og ukonsentrert. De har også plikt til å informere foreldrene om at de ønsker å kople på ppt for kartlegging og observasjon av eleven. Kjempe svikt av skolen. Jeg er selv pedagog 

Anonymkode: 8e514...83f

Nei, en diagnose i seg selv gir ikke fritak, man må se på helheten. Datteren min på 15 år har ikke dysleksi, men hun har både ADHD, Tourettes syndrom og er under utredning for autismespekteretforstyrrelser. Hun er lynende intelligent og har ingen lærevansker i vanlig forstand, men blir så tappet for krefter og energi av å gå på skolen at hun må ha tilpasninger likevel. Hun har IOP på det grunnlaget, og har fritak for vurdering i sidemål og KRØ for å øke sjansen for at hun skal klare å fullføre skolen. Så man må ikke ha dysleksi nødvendige, men man må ha svært tungtveiende grunner.

Anonymkode: 76ecc...5d4

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hei,

sønnen min går på videregående og etter maaange år med vanskelig skolegang er det endelig gått opp et lys for alle og han har fått diagnosen ADHD, ukonsentrert type. Altså det som før ble kalt ADD. 
Det skal ha blitt satt igang tiltak men han merker liten forskjell. Han sliter ekstremt nå og merker han blir mer og mer umotivert. En som tipset meg om at vi burde søke om fritak for nynorsk da han heller kan fokusere på hovedmålet, og ikke både hovedmål og sidemål. Noen med erfaring med dette og evt hva som kreves av en slik søknad? 
 

 

Anonymkode: 44d38...d6b

Får ikke fritak for ADHD, og i tillegg anbefales det ikke for noen å få fritak, om de har Dyseleksi heller! Skoler seg heller at en får en karakter isteden for ikke noe, i tillegg vil det og dra ned snitt..

Anonymkode: 9822a...a24

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Får ikke fritak for ADHD, og i tillegg anbefales det ikke for noen å få fritak, om de har Dyseleksi heller! Skoler seg heller at en får en karakter isteden for ikke noe, i tillegg vil det og dra ned snitt..

Anonymkode: 9822a...a24

Dette stemmer ikke. Dersom en elev har fått innvilget fritak for eksempel pga dysleksi vil ikke dette faget telle i snittet. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Får ikke fritak for ADHD, og i tillegg anbefales det ikke for noen å få fritak, om de har Dyseleksi heller! Skoler seg heller at en får en karakter isteden for ikke noe, i tillegg vil det og dra ned snitt..

Anonymkode: 9822a...a24

Når man har fritak så får man ikke karakter, ergo har det ingen innvirkning på snittet.

Jeg jobber ved en videregående skole og det er flere som får fritak på forskjellig grunnlag, adhd kan være ett av dem. Så rart det er med folk som deg som svarer på ting dere ikke vet. 

Anonymkode: 306dd...78b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Får ikke fritak for ADHD, og i tillegg anbefales det ikke for noen å få fritak, om de har Dyseleksi heller! Skoler seg heller at en får en karakter isteden for ikke noe, i tillegg vil det og dra ned snitt..

Anonymkode: 9822a...a24

Jeg tror du blander fritak med IV (ikke vurdert). Skolen ser helst at elever får karakterer i stedet for IV da eleven har flere rettigheter og muligheter da. Et fritak er noe annet. 

Anonymkode: 987d8...e4e

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg lurer oppriktig, for det er jo nettopp dette du argumenterer med. Når skolen skal vurdere en søknad om fritak fra sidemål så tar de jo utgangspunkt i dagens situasjon og elevens diagnose, ikke hva som har skjedd og ikke skjedd tidligere.

Anonymkode: 20fc3...5ec

Du skjønte ikke at det var siste del av det innlegget du refererte til tidligere som var kjernen i spørsmålet? Altså, han har slitet igjennom skolen i 12 år og nå endelig fått diagnose. Dagens situasjon er da at han henger veldig etter skolemessig og har kun dette siste året å dra alt i land på. Norsk er et vanskelig fag med mange karakterer (opptil 5-6 karakterer på vitnemålet). Å bli fritatt for karakter i nynorsk hadde lettet situasjonen. 
skjønte du det nå? 
 

for alle dere andre, takk for fine tilbakemeldinger. Da er ikke dette relevant for han tror jeg. Da var han selv om sa en på trinnet hadde fritak pga adhd. Men krever nok mer enn en diagnose i seg selv. 
 

Anonymkode: 44d38...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...