Gå til innhold

ADD/ADHD og fritak nynorsk


Anbefalte innlegg

Hei,

sønnen min går på videregående og etter maaange år med vanskelig skolegang er det endelig gått opp et lys for alle og han har fått diagnosen ADHD, ukonsentrert type. Altså det som før ble kalt ADD. 
Det skal ha blitt satt igang tiltak men han merker liten forskjell. Han sliter ekstremt nå og merker han blir mer og mer umotivert. En som tipset meg om at vi burde søke om fritak for nynorsk da han heller kan fokusere på hovedmålet, og ikke både hovedmål og sidemål. Noen med erfaring med dette og evt hva som kreves av en slik søknad? 
 

 

Anonymkode: 44d38...d6b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449840-addadhd-og-fritak-nynorsk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Optatium skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke i mine år i vgs vært borti at den diagnosen har gitt fritak for vurdering i sidemål. Det er det kun dysleksi som har gitt såvidt jeg kjenner til. 

Takk. Den generelle forskriften for fritak er «sykdom, skade, dysfunksjon eller funksjonshemming som gjør det vanskelig å lære både hovedmål og sidemål» 

Anonymkode: 44d38...d6b

Grunnen at jeg spør er fordi lærerene har klagd på han siden førsteklasse på barneskolen (at han ikke fokuserer og mister konsentrasjonen og prater i timen) uten en eneste gang forslå utredning for adhd (eller noe annet). Hatt masse møter og samtaler med skolen som er omtrent kun klaging. Helt til sønnen min sa til meg engang «føler det er noe galt i hodet mitt. Alle klager på meg men jeg klarer ikke uansett hvor mye jeg prøver». 
nå går han siste året på vgs og nydiagnosert i sommer. Han henger veldig langt etter da karakterene har blitt dårligere og dårligere for hvert år. Krever ekstremt mye jobb for han å komme seg igjennom dette året, og sidemål gjør det jo enda verre. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen at jeg spør er fordi lærerene har klagd på han siden førsteklasse på barneskolen (at han ikke fokuserer og mister konsentrasjonen og prater i timen) uten en eneste gang forslå utredning for adhd (eller noe annet). Hatt masse møter og samtaler med skolen som er omtrent kun klaging. Helt til sønnen min sa til meg engang «føler det er noe galt i hodet mitt. Alle klager på meg men jeg klarer ikke uansett hvor mye jeg prøver». 
nå går han siste året på vgs og nydiagnosert i sommer. Han henger veldig langt etter da karakterene har blitt dårligere og dårligere for hvert år. Krever ekstremt mye jobb for han å komme seg igjennom dette året, og sidemål gjør det jo enda verre. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Det er et minefelt for skolen å foreslå utredning, det ligger egentlig utenfor kompetansefeltet også. Hvem som egentlig burde hjelpe til med sånt er uavklart, men det er ikke skolens ansvar å be om utredning. Skjønner derimot godt at det er frustrerende at det har gått mye tid og mye er tapt for han. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen at jeg spør er fordi lærerene har klagd på han siden førsteklasse på barneskolen (at han ikke fokuserer og mister konsentrasjonen og prater i timen) uten en eneste gang forslå utredning for adhd (eller noe annet). Hatt masse møter og samtaler med skolen som er omtrent kun klaging. Helt til sønnen min sa til meg engang «føler det er noe galt i hodet mitt. Alle klager på meg men jeg klarer ikke uansett hvor mye jeg prøver». 
nå går han siste året på vgs og nydiagnosert i sommer. Han henger veldig langt etter da karakterene har blitt dårligere og dårligere for hvert år. Krever ekstremt mye jobb for han å komme seg igjennom dette året, og sidemål gjør det jo enda verre. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Men alt dette er jo ikke noe som blir tatt med i en vurdering om hvorvidt han får fritak fra sidemål eller ikke…

Anonymkode: 20fc3...5ec

Optatium skrev (2 minutter siden):

Det er et minefelt for skolen å foreslå utredning, det ligger egentlig utenfor kompetansefeltet også. Hvem som egentlig burde hjelpe til med sånt er uavklart, men det er ikke skolens ansvar å be om utredning. Skjønner derimot godt at det er frustrerende at det har gått mye tid og mye er tapt for han. 

Jeg ser helt klart den, men det har tydeligvis ikke vært et minefelt for lærerene å ringe hjem til meg for å klage, og omtrent spørre om vi passer på at han sover nok om nettene og spiser bra. Følte omtrent omsorgssvikt. En lærer mente han så plaget ut på skolen og lurte på om han holdt på en traume. Jeg var med han i terapi og har prøvd alt. Så er det ADHD. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du skylde på skolen når det er du som ikke har tatt tak i problemene til barnet ditt? 

Anonymkode: b6f0d...006

Vel, dette er kun på skolen og vi ser ingenting av dette hjemme da han er en veldig rolig gutt. Jeg har ikke engang vist om ukonsentrert type av ADHD. Alle lærerene som har klagd på han mener han bare er lat og uinteressert i skolen. Jeg skylder ikke på skolen, men han henger jo etter da det ikke er gjort noen forsøk på tiltak i alle disse årene. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men alt dette er jo ikke noe som blir tatt med i en vurdering om hvorvidt han får fritak fra sidemål eller ikke…

Anonymkode: 20fc3...5ec

Neivel, er liksom det jeg lurer på her da 😅

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser helt klart den, men det har tydeligvis ikke vært et minefelt for lærerene å ringe hjem til meg for å klage, og omtrent spørre om vi passer på at han sover nok om nettene og spiser bra. Følte omtrent omsorgssvikt. En lærer mente han så plaget ut på skolen og lurte på om han holdt på en traume. Jeg var med han i terapi og har prøvd alt. Så er det ADHD. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Lærere har ikke lov å gi diagnoser. Har du ikke prøvd å finne ut av dette tidligere, utenom terapi.?

Anonymkode: 22fff...e2d

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser helt klart den, men det har tydeligvis ikke vært et minefelt for lærerene å ringe hjem til meg for å klage, og omtrent spørre om vi passer på at han sover nok om nettene og spiser bra. Følte omtrent omsorgssvikt. En lærer mente han så plaget ut på skolen og lurte på om han holdt på en traume. Jeg var med han i terapi og har prøvd alt. Så er det ADHD. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Det er jo positivt at læreren har fulgt med og fulgt opp! Her har su faktisk gjort jobben sin - de har vært bekymret og har rettet forespørsler til deg. Så er det primært ditt ansvar å følge opp helsetilstanden til barnet ditt. Hvis du har vært med han i terapi så var vel BUP inne i bilde?

Anonymkode: ee1e3...040

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Neivel, er liksom det jeg lurer på her da 😅

Anonymkode: 44d38...d6b

Du lurer på om at argumentet «skolen er slem som ikke har bedt om utredning av sønnen min» gir fritak fra sidemål?

Anonymkode: 20fc3...5ec

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vel, dette er kun på skolen og vi ser ingenting av dette hjemme da han er en veldig rolig gutt. Jeg har ikke engang vist om ukonsentrert type av ADHD. Alle lærerene som har klagd på han mener han bare er lat og uinteressert i skolen. Jeg skylder ikke på skolen, men han henger jo etter da det ikke er gjort noen forsøk på tiltak i alle disse årene. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Enig. Det er veldig ofte slik når det gjelder bråkmakere og de som ikke gjør leksene/skolearbeid, det må være noe skolene gjør feil for disse små englene er slettes aldri slik hjemme.

Anonymkode: f7e35...d17

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vel, dette er kun på skolen og vi ser ingenting av dette hjemme da han er en veldig rolig gutt. Jeg har ikke engang vist om ukonsentrert type av ADHD. Alle lærerene som har klagd på han mener han bare er lat og uinteressert i skolen. Jeg skylder ikke på skolen, men han henger jo etter da det ikke er gjort noen forsøk på tiltak i alle disse årene. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Det er jo helt håpløst for lærere. Hvis de prøver å hjelpe en elev og gir tilbakememdiiønger til foreldrene om hvordan eleven funker på skolen, så blir de anklaget for å «klage». Sier de ikke noe til hjemmet så «følger de ikke opp»…

Ta ansvar for ungen din selv og slutt å legg skylden på alle andre.

Anonymkode: 20fc3...5ec

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neivel, er liksom det jeg lurer på her da 😅

Anonymkode: 44d38...d6b

Man får ikke fritak fordi fager er vanskelig. Det er flust av ungdommer som synes ulike skolefag er vanskelig. 
 

Fritak kan i sjeldne tilfeller gis dersom ungdommen ikke kan nyttegjøre seg undervisningen på grunn av sykdom - i hovedsak dysleksi og ikke adhd 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Der er kun dysleksi som gir fritak. Og selv da er det vanskelig å få innvilget

Anonymkode: ee1e3...040

Det er absolutt ikke vanskelig å få innvilget om man har dysleksi.  

Anonymkode: effdb...a23

Jeg ser mange var vanskelig med leseforståelsen her inne. Jeg har ikke lagt skylden på skolen, men at han endelig har fått diagnose etter mange år hvor han slet på skolen. 
 

lærerene har kanskje prøvd å uttrykke det og jeg ikke har skjønt det men lærerene har sagt at han virker som en «festgutt» og at det sikkert blir enklere på skolen hvis han sover i helgene istedenfor å feste. Han var aldri ute på fest. De mente han hang med feil gjeng og at det ville bli bedre hvis han fant seg nye venner som brydde seg mer om skolen. Syns det er vanskelig å tolke dette som at jeg burde ha fått han til utredning. 
 

Jeg har vel heller ikke skrevet at skolen burde gitt han en diagnose? 😂 Men jeg har et par venninner hvor lærerene har sendt et bekymringsmelding om at barnet kanskje bør utredes. Det hadde jeg faktisk satt pris på, men sånn er det ikke blitt. 
 

Jeg ser her at vi kvinner er vår verste fiende. Noen svarer helt fint, mens andre er spydige og mener dette burde jeg som mamma ha skjønt for lenge siden. Du som antyder «bråkmaker og aldri ville funnet på dette hjemme» mener da at jeg aldri ville funnet feil ved min egen sønn. Vel han er ikke en bråkmaker. Han klarer ikke konsentrere seg. Ergo mister han fokus og begynner å prate med sidemannen etc. 

Men takk for noen konstruktive tilbakemeldinger. Da legger jeg den ballen død. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo positivt at læreren har fulgt med og fulgt opp! Her har su faktisk gjort jobben sin - de har vært bekymret og har rettet forespørsler til deg. Så er det primært ditt ansvar å følge opp helsetilstanden til barnet ditt. Hvis du har vært med han i terapi så var vel BUP inne i bilde?

Anonymkode: ee1e3...040

Nei, vi gikk til privat ungdomsterapeut. 

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo helt håpløst for lærere. Hvis de prøver å hjelpe en elev og gir tilbakememdiiønger til foreldrene om hvordan eleven funker på skolen, så blir de anklaget for å «klage». Sier de ikke noe til hjemmet så «følger de ikke opp»…

Ta ansvar for ungen din selv og slutt å legg skylden på alle andre.

Anonymkode: 20fc3...5ec

Trodde jeg tok ansvaret for barnet mitt nå jeg ved å få han utredet og i tillegg sjekke hvilke tiltak som kan gjøres dette siste året så han kommer seg igjennom. 🤷‍♀️

Anonymkode: 44d38...d6b

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du lurer på om at argumentet «skolen er slem som ikke har bedt om utredning av sønnen min» gir fritak fra sidemål?

Anonymkode: 20fc3...5ec

Herlighet. Hvorfor trenger du å være en drittsekk? Fikk du ikke oppdragelse hjemme?

Anonymkode: 197ac...7e4

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er absolutt ikke vanskelig å få innvilget om man har dysleksi.  

Anonymkode: effdb...a23

Jo det er det:)

Først må det foreligge en utredning fra PPT. Det er ikke diagnosen i seg selv som danner grunnlaget for fritak, men hvilke vansker elevene har til å lære selve faget. Det er dette PPT i såfall må utrede og det er ofte en tilleggsvurdering til selve diagnosen.
 

Det skal da ta hensyn til hva som kompenseres med eventuelle hjelpe under og se på «rest-vanskene» hva gjelder selve innlæringen. At man feks har lesevansker i seg selv er ikke kok , fordi det kompenseres med lederprogrammer og lydbøker.

dersom barnet har vedtak om spesialundervisning er det lettere p få fritak. Fordi spesialundervisning i seg selv angir at barnet ikke kan tilegne seg stoffet med ordinær tilrettelegging. 
 

Og så er det viktig å forstå at det er kun karakteren det gis fritak for. Barnet må fortsatt følge undervisning og gjøre alle innleveringer/oppgaver

Anonymkode: ee1e3...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...