Gå til innhold

Min datter selvskader

Anbefalte innlegg

Hun er 15. Sier hun er avhengig og vil ikke slutte. Hun har fått time hos behandler men hun har ikke tro på det. 
Hun har dårlig samvittighet men vil ikke slutte. 
Hun truer med å stenge meg ute hvis jeg prøver å stoppe det. 
Far bor i utlandet og er ikke involvert. 
Jeg trenger så sårt solskinnshistorier om at det er håp for fremtiden 😢😢😢

Anonymkode: 20f22...a8a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449835-min-datter-selvskader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det e ren vanskelig situasjon å stå i. Det eneste jeg kan si er at selvskading er en måte å håndtere noe på. Det betyr at man kan læres «av» det, men da må man finne andre måter å håndtere det vonde på. Det kan være vanskelig, men man kan bli frisk. Jeg selvskadet selv som tenåring, men har ikke gjort det på 20 år. 

Anonymkode: 69cd7...71a

Det er en måte å håndtere tunge og vanskelige dager/tanker/følelser på, og man kan lære seg andre metoder å håndtere det på. De fleste gjør det, men hvor lang tid det tar og hvor mye hjelp som må til er individuelt. 

Fint at hun får hjelp.

Min datter fikk mye hjelp av å snakke med en jente som er 3 år eldre og gjorde det samme og angrer pga arrene. Arrene går aldri vekk...

De må forstå at alle har tunge dager og vanskelige følelser, og man må håndtere det på andre måter enn ved å selvskade, men de må ville det selv.

Det er der datteren din nå må få hjelp, til å ville det.

Min datter begynte da å bruke meg og fellesarealene i stua mer aktivt. Satt hun på rommet og ble overveldet av tunge tanker og ønske om å skade seg kom hun til stua. Trengte ikke si noe, bare komme og se litt tv eller noe.

Det har gått seg til, hun er på et mye bedre sted nå, men arrene vil alltid være der.

Anonymkode: 89cfb...86f

Stol på at hjelp endrer det en dag, selv om hun ikke ser det selv akkurat nå. Det er en tung situasjon for deg å stå i, men det gjør mye at dere er åpne og kan snakke om det. Vi hadde en avtale med vår da hun slet at hun kan komme til oss når som helst, trenger ikke prate eller forklare. Da snurret vi en film, spilte et spill eller bare satt i rommet og leste en bok eller tegnet litt. Bare være i situasjonen, var angst som utløste det, til hun en dag kanskje mestret det selv. 

Det blir bedre ❤️

Anonymkode: 9b3c8...83a

Takk alle sammen. Heldigvis kommer hun fortsatt til meg og snakker men hun vil ikke gå med på å slutte med kuttingen. Hun sier hun er avhengig. Håper hun går til behandling med et åpent sinn 😔. Jeg er også redd hun vil angre på arrene en dag

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk alle sammen. Heldigvis kommer hun fortsatt til meg og snakker men hun vil ikke gå med på å slutte med kuttingen. Hun sier hun er avhengig. Håper hun går til behandling med et åpent sinn 😔. Jeg er også redd hun vil angre på arrene en dag

Det hun trenger er å lære seg å håndtere vanskelige følelser på en mer konstruktiv måte. Utfordringen er at tenåringer ikke forstår, vil eller tenker lengre enn her og nå. Det er det som er så forbanna vanskelig. Har selv en tenåring, selvskader ikke, men har andre utfordringer. Å forstå sitt beste men ikke orke å gjøre noe med det. Mer behagelig å unngå 

Anonymkode: e22a4...416

Annonse

At hun sier at ikke vil slutte å skade seg for hun er avhengig virker for meg som en unnskyldning for å fortsette. For hun mye oppmerksomhet rundt dette? Vet det var en periode det var populært å skade seg og dokumentere det, med å ligge å filme seg selv, i ambulanse osv.. jeg tenker bare siden hun sier at hun ikke vil slutte med det. Oftes sier de at de vil slutte men får det ikke til, ikke omvendt. Snakk med henne om hva hun får ut av å drive med å skade seg selv. Få henne til å sette ord på det. 

Anonymkode: 9c792...3ac

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

At hun sier at ikke vil slutte å skade seg for hun er avhengig virker for meg som en unnskyldning for å fortsette. For hun mye oppmerksomhet rundt dette? Vet det var en periode det var populært å skade seg og dokumentere det, med å ligge å filme seg selv, i ambulanse osv.. jeg tenker bare siden hun sier at hun ikke vil slutte med det. Oftes sier de at de vil slutte men får det ikke til, ikke omvendt. Snakk med henne om hva hun får ut av å drive med å skade seg selv. Få henne til å sette ord på det. 

Hun skammer seg og vil egentlig ikke si til meg fordi hun ikke vil ha oppmerksomhet rundt det. Og hun bruker ikke unnskyldninger for å fortsette. Hun sier rett ut at hun ikke vil/klarer å slutte.
Det kan hende det er annerledes med vennene men jeg tror ikke det er grunnen. Det er nok et rop om hjelp men det skal hun få. 
Hun sier hun er avhengig for det får henne til å føle seg bedre en kort stund. Etterpå kommer skammen og litt redsel for at hun skal få betennelse el.l. Det er nok ganske komplekst dette. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun skammer seg og vil egentlig ikke si til meg fordi hun ikke vil ha oppmerksomhet rundt det. Og hun bruker ikke unnskyldninger for å fortsette. Hun sier rett ut at hun ikke vil/klarer å slutte.
Det kan hende det er annerledes med vennene men jeg tror ikke det er grunnen. Det er nok et rop om hjelp men det skal hun få. 
Hun sier hun er avhengig for det får henne til å føle seg bedre en kort stund. Etterpå kommer skammen og litt redsel for at hun skal få betennelse el.l. Det er nok ganske komplekst dette. 

Bare vær obs på at folk som driver med dette trigger hverandre.

Selvskading har alltid eksistert, men nå er det mange flere som driver med det fordi de har fått ideen fra andre.

Både på tiktok og andre steder er det mange som legger ut hva de driver med, og tipser hverandre om hvor de kan skade seg uten at det er så lett å se/oppdage av foreldre osv.

Det tok litt tid før jeg oppdaget at datteren min gjorde det, for det var ikke i mine tanker at hun kunne gjøre det. At hun plutselig ønsket seg pulsvanter o.l trodde jeg var en motegreie, jeg ble skikkelig overrasket da jeg skjønte at det var for å skjule risping og kutt på underarmene.

Det er utrolig vanskelig å se på at barnet har det så vanskelig og ikke klarer håndtere det på andre måter. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Bare vær obs på at folk som driver med dette trigger hverandre.

Selvskading har alltid eksistert, men nå er det mange flere som driver med det fordi de har fått ideen fra andre.

Både på tiktok og andre steder er det mange som legger ut hva de driver med, og tipser hverandre om hvor de kan skade seg uten at det er så lett å se/oppdage av foreldre osv.

Det tok litt tid før jeg oppdaget at datteren min gjorde det, for det var ikke i mine tanker at hun kunne gjøre det. At hun plutselig ønsket seg pulsvanter o.l trodde jeg var en motegreie, jeg ble skikkelig overrasket da jeg skjønte at det var for å skjule risping og kutt på underarmene.

Det er utrolig vanskelig å se på at barnet har det så vanskelig og ikke klarer håndtere det på andre måter. 

Ja, hun gjør nok ganske mye research på sosiale medier, men vennene hun er med sliter heldigvis ikke med tilsvarene.   Jeg er veldig takknemlig for at hun ber om hjelp ved å si det til meg. 
Aller helst vil jeg riste henne og si at det er meningsløst og det gjør ting bare verre men jeg MÅ holde meg rolig og håpe at hun tar imot hjelp fra profesjonelle. Er livredd for at hun skal trekke seg helt vekk. 
Hvordan går det med din datter nå? Og evt hva hjalp henne? 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Les deg opp, mange blir avheng av det. Hun trenger profesjonell hjelp som foreldre ikke kan gi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Les deg opp, mange blir avheng av det. Hun trenger profesjonell hjelp som foreldre ikke kan gi

Jeg har lest og hun får hjelp. Jeg er bekymret for fremtiden. Tror ikke du skal snakke om ting du ikke har peiling på

Annonse

Takk dere som svarer. Jeg vet hva selvskading er, hvorfor hun gjør det og hvor vanlig det er og hva avhengighet er. og alt det. Jeg har lest og lest!!
Og hun skal få hjelp! Vi venter på timen.  Det jeg spør om om noen som har vært gjennom det samme har solskinnshistorier som kan gi meg litt håp for fremtiden. Og noen ganger hjelper det å føle at man ikke er alene om å oppleve dette 😔

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, hun gjør nok ganske mye research på sosiale medier, men vennene hun er med sliter heldigvis ikke med tilsvarene.   Jeg er veldig takknemlig for at hun ber om hjelp ved å si det til meg. 
Aller helst vil jeg riste henne og si at det er meningsløst og det gjør ting bare verre men jeg MÅ holde meg rolig og håpe at hun tar imot hjelp fra profesjonelle. Er livredd for at hun skal trekke seg helt vekk. 
Hvordan går det med din datter nå? Og evt hva hjalp henne? 

Hun er mye bedre nå, hun var verst i 8.klasse, litt bedre i 9.klasse og nå går hun i 10.klasse.

Hun har ikke skadet seg selv siden i fjor vinter, så jeg er spent på denne vinteren.

Hun er på en mye bedre plass nå, har det bedre, men hun har tidligere hatt litt tunge vintere så jeg håper hun har modnet litt og takler vinter-blues bedre nå. Hun kom tidlig i puberteten og det har vært et vanskelig jentemiljø i klassen, men det har bedret seg veldig. Jeg håper denne vinteren blir bra.

De fleste som har tøffe ungdomsår får det jo bedre etterhvert, men det er tøft når det står på altså.

Selvskading er relativt vanlig blant ungdom, og relativt uvanlig blant voksne. Det betyr jo at de fleste slutter med det. Heldigvis utvikler vi oss, og får mer adekvate måter å håndtere følelser på. Det å oppleve seg avhengig kan jo bety at hun ikke har bedre måter å håndtere vanskelige følelser på, og ikke har erfart at mer adekvate løsninger gir samme lettelse/utløsning etter følelse av fortvilelse og kaos. For hver gang hun kutter og opplever at det virker, blir hun bekreftet i oppfattelsen av at dette er noe hun «må». Dermed er maset om at hun må slutte en trussel mot noe som er viktig for henne. Forhåpentlig kan hun lære andre strategier gjennom terapi, eller hun vil ved å modnes stoppe av seg selv. 

Iiiiik skrev (5 timer siden):

Selvskading er relativt vanlig blant ungdom, og relativt uvanlig blant voksne. Det betyr jo at de fleste slutter med det. Heldigvis utvikler vi oss, og får mer adekvate måter å håndtere følelser på. Det å oppleve seg avhengig kan jo bety at hun ikke har bedre måter å håndtere vanskelige følelser på, og ikke har erfart at mer adekvate løsninger gir samme lettelse/utløsning etter følelse av fortvilelse og kaos. For hver gang hun kutter og opplever at det virker, blir hun bekreftet i oppfattelsen av at dette er noe hun «må». Dermed er maset om at hun må slutte en trussel mot noe som er viktig for henne. Forhåpentlig kan hun lære andre strategier gjennom terapi, eller hun vil ved å modnes stoppe av seg selv. 

Takk for betryggende ord ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...