Gå til innhold

Ja… Hva skal man si? Koronavaksinering

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Selvsagt får de avslag de aller fleste. Fagfolk innrømmer ikke feil.

Men du vil i hvert fall ikke ha på deg at du er konspiratorisk og paranoid. Slett ikke.

Anonymkode: 0dce5...cdd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vi hadde en vitenskap, som var riktig. Beklager, dere hadde feil. Ingenting ved vaksinen var positivt. Vi visste det, men dere nekta. Vel, det viser seg at vi hadde rett. Hvor mye smitte hindret vaksinen?

Anonymkode: 713b5...1a7

Feil! Mye med vaksinen var positivt, folk ble mindre syke eller ikke syke.  Covid i seg selv kan jo også gi kraftige bivirkninger / senskader.  

Alle vaksiner, alle medisiner, all behandling enten det er hos lege, tannlege, fysioterapeut eller andre kan gi bivirkninger eller føre til skade.  En helt vanlig paracet har mange bivirkninger på lista.  Da handler å veie det ene opp mot det andre. Til og med en vanlig hudkrem kan i ytterste verste tilfelle gi en kraftig allergisk reaksjon.

Man må veie det ene opp mot det andre.  Snakk med sykepleierne og legene som svettet seg gjennom lange arbeidsdager med alvorlig syke pasienter som måtte snues flere ganger om dagen og som bare såvidt overlevde, men ikke uten senskader.  For å ikke snakke om pårørende som ikke fikk være med sine alvorlig syke i en så krevende situasjon.  

(Det er likevel bra at det blir forsket på, for det er viktig å lære både det positive og det negative med medisiner, vaksiner og behandling generelt)

Anonymkode: 0ef30...ea4

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var mange av oss som forsøkte å forklare konsekvensene av nedstengningen og hastevaksinen. Vi talte for døve ører og ble hetset og mobbet til svar. Selv mistet jeg en kjær venninne som var helt overbevist om at jeg var flat earther, og moren min vendte meg ryggen fordi jeg valgte å stå over vaksinen. En «frivillig» hastevaksine utviklet på ny teknologi i full fart. Så fikk vi begge korona, hun ble sjuk, mens jeg merket ingenting. Så fikk hun «long-covid,» som viste seg å være vaksinebivirkninger. 
Jeg skal ikke si hva var det jeg sa, men det føles godt å ha stått i det og kommet hel ut på andre siden. For for min del var hetsen, blikkene og utestengingen mye verre enn pandemien. 
Hi

Anonymkode: 8d37d...eb3

Og jeg kjenner en med long-covid som ikke var vaksinert. Jeg har tatt vaksinen flere ganger og har ikke long-covid. Hva beviser det? 

Anonymkode: 11575...0df

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hehe, kjør på dere. Jeg mener fremdeles dere altfor lett lot dere skremme og manipulere. Jeg var aldri ekstrem på noe som helst vis, jeg var kritisk til de hodeløse beslutningene som ble tatt i panikk. Og så var jeg skremt over hvor lett folk både her inne og ute i det virkelige liv lot seg rive med i mobben mot de som sa ‘hei, vent litt, vi skal ikke bare tenke litt over disse ekstreme inngripende tiltakene to dager?’ Jeg ble beskyldt for å drepe bestemor fordi jeg ikke ville la meg injisere. At mamma kuttet meg ut sier mer om henne enn meg. Jeg gjorde aldri noe galt, jeg ville bare ikke putte en uutprøvd eksperimentell vaksine i kroppen min, og folk var ondskapsfulle mot meg for det.

Hi

Det er klart at du var ekstrem om folk rundt deg kuttet deg ut. Jeg snakket ikke om mitt syn på vaksiner til noen. Hvorfor skulle jeg det? Jeg tok valg for meg selv og vet ikke hva andre rundt meg gjorde. 

Fordi det var veldig lite som tilsa frivillighet, i alle kanaler. Med mindre du ville bli betegnet som konspiratorisk og egoistisk og en sosial idiot. Vi ble betegnet som smittebærere som kun tenkte på oss selv, og tok ikke ansvar og gjorde vår plikt som hjernevasket norsk statsborger. 

I 2023 fikk NPE i overkant av 700 søknader om erstatning for vaksineskader, og de aller fleste fikk avslag.

Selvsagt får de avslag de aller fleste. Fagfolk innrømmer ikke feil. Jeg tenker det er utrolig mye vi aldri får vite rundt dette. Men forhåpentligvis er det flere som lærer noe. Noen få i hvertfall, jeg er ikke optimist mht antallet.

Anonymkode: 870bd...199

Det var jo helt greit å takke nei til vaksine. Når dere hadde så stort behov for å snakke om det til alle så er det klart at dere fikk reaksjoner. Hvorfor syns du det var viktig at alle rundt deg visste om din holdning til vaksinering`, om det ikke var for å påvirke andre?

Annonse

Hehe, kjør på dere. Jeg mener fremdeles dere altfor lett lot dere skremme og manipulere. Jeg var aldri ekstrem på noe som helst vis, jeg var kritisk til de hodeløse beslutningene som ble tatt i panikk. Og så var jeg skremt over hvor lett folk både her inne og ute i det virkelige liv lot seg rive med i mobben mot de som sa ‘hei, vent litt, vi skal ikke bare tenke litt over disse ekstreme inngripende tiltakene to dager?’ Jeg ble beskyldt for å drepe bestemor fordi jeg ikke ville la meg injisere. At mamma kuttet meg ut sier mer om henne enn meg. Jeg gjorde aldri noe galt, jeg ville bare ikke putte en uutprøvd eksperimentell vaksine i kroppen min, og folk var ondskapsfulle mot meg for det.

Hi

Hvorfor drar du diskusjonen ned på personnivå?

Anonymkode: 86fea...76a

Østerdølen skrev (7 timer siden):

Nei, dere har ikke riktig, dere KAN HA DELVIS riktig, i noe vi alle var klar over (du vet at ALLE vaksiner KAN gi bivirkninger?Men at det veier opp for alle de positive sidene ved å vaksinere mennesker?)

Nei, at det sparte 20 millioner liv, at det gjorde at presset på helsevesenet mindre osv. er ikke positivt for deg?20 millioner liv er ingenting for deg,er det vel?!

Nå var uansett ikke vaksinen for å hindre smitte (og er du ikke klar over hvordan vaksiner virker,så kanskje du ikke skulle uttale deg?) den var for at selve sykdommen ikke skulle bli så hard på kroppen, siden kroppen ikke hadde opparbeidet seg motstand.

Det er fasinerende hvor lite intelligente noen kan fremstå, samtidig som man påstår at man har rett....

Vi som jobber i helsevesenet ble presset til å vaksinere oss for å hindre smitte til pasienter. Rett og slett feilinfo. 

Anonymkode: 2dd14...2c1

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vi som jobber i helsevesenet ble presset til å vaksinere oss for å hindre smitte til pasienter. Rett og slett feilinfo. 

Jeg ble ikke presset

Anonymkode: ab6d1...d3e

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er umulig å vite...

Man vet ikke hvor mange som ville dødd av korona om vaksinen ikke kom.

Ingen trodde vaksinen ville være helt uten bivirkninger og alle visste at det nok kom studier etterhvert som viste hvor mange som opplevde bivirkninger. 

Men svaret på om det beste var vaksine var best eller ikke vil vi aldri få, for vi vet ikke og vil aldri få vite hvor mange vi hadde mistet av sykdommen.

Jeg kjenner personlig flere med long kovid, hvor mange som har long kovid mot hvor mange som opplevde bivirkninger av vaksinen kan vi måle, men vi vet ikke hvor mange som ville dødd uten.

Anonymkode: 5600e...1e4

Vet om flere som ble dårlige av vaksina, men ble ikke tatt på alvor. Var dårlige lenge, og fikk til slutt korona (som de fleste gjorde). Symptomene etter vaksinen var der enda, men først etter kovid, ble de diagnostisert med long-covid. Er nok mange mørketall der ute....

Anonymkode: dd4b1...847

Østerdølen skrev (8 timer siden):

Nei, dere har ikke riktig, dere KAN HA DELVIS riktig, i noe vi alle var klar over (du vet at ALLE vaksiner KAN gi bivirkninger?Men at det veier opp for alle de positive sidene ved å vaksinere mennesker?)

Nei, at det sparte 20 millioner liv, at det gjorde at presset på helsevesenet mindre osv. er ikke positivt for deg?20 millioner liv er ingenting for deg,er det vel?!

Nå var uansett ikke vaksinen for å hindre smitte (og er du ikke klar over hvordan vaksiner virker,så kanskje du ikke skulle uttale deg?) den var for at selve sykdommen ikke skulle bli så hard på kroppen, siden kroppen ikke hadde opparbeidet seg motstand.

Det er fasinerende hvor lite intelligente noen kan fremstå, samtidig som man påstår at man har rett....

Det du skriver her er direkte feil. Det ble sagt da vaksinen kom, at den ville forhindre smitte!! Har du glemt julebordskandalen? Så viste det seg at det ikke stemte, folk ble smittet like godt, både vaksinerte og uvaksinerte. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det du skriver her er direkte feil. Det ble sagt da vaksinen kom, at den ville forhindre smitte!! Har du glemt julebordskandalen? Så viste det seg at det ikke stemte, folk ble smittet like godt, både vaksinerte og uvaksinerte. 

Jepp! Vi skulle oppnå flokkimunitet ved å vaksinere oss. Og det skjedde da overhodet ikke.

Jeg angrer dypt at jeg lot meg vaksinere - hadde mensen daglig i 6 måneder etterpå, og sliter fortsatt med smerter. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og takk for det. Dere burde presses til å ta alle vaksiner, faktisk. I tillegg til at man kunne ønsket seg at dere ikke beviste hvor lite dere kan.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hørte jeg aldri - det ble sagt at den ville forhindre alvorlig sykdom.  Vi jo visste også at det var en ny vaksine som var komponert / produsert på kort tid, og alle med vett i hodet skjønte / burde skjønne også at den var mindre testet enn enn om man kunne fremstille den i en ideell verden.  Jeg har longcovid, men om det er vaksinen, sykdommen - påvist smittet to ganger, det bryr jeg meg ikke om. Post-covid utmattelse / etter-sykdommer er jo ikke ut bare en covid-relatert sykdom.  Det er kanskje ikke så vanlig, men i heller ikke uvanlig i forbindelse med forskjellige andre virus også. 

Anonymkode: 0ef30...ea4

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, jeg brente aldri noe munnbind. Nei, jeg sa aldri at viruset var laget av myndighetene. Dere fortsetter og fortsetter. Jeg var en av de som var skeptisk til en ny hasteutviklet mrna-vaksine som skulle pumpes i oss, ikke bare én, ikke to, ikke tre, men opp til sju ganger! Jeg var skeptisk til segregeringen med koronapass, at folk skulle miste jobben eller ikke kunne reise på bakgrunn av vaksinestatus. Og dette på en vaksine som ikke engang beskyttet mot smitte. Jeg var skeptisk til nedstengningen, hjemmeskole og bhg. Unger ble satt i isolasjon, fikk ikke leke. Hva gjør det med barn og mennesker? 

Vi vet ikke hvor mange som døde som følge av korona. Hvor mange dør ikke årlig som følge av influensa? Hvorfor har vi ikke like inngripende tiltak mot det?

Men forsett, dere. Fortsett å ilegge meg holdninger jeg ikke har. Dere har ikke lært noe. 

Hi

Men der viser du jo kunnskapsnivået ditt. Vaksiner beskytter ikke mot smitte!Den hindrer deg i å bli skikkelig syk OM du blir smittet!

Mange dør av influensa, selv om vi vaksinerer (med bivirkninger på den vaksinen også).I gjennomsnitt død 900 mennesker i Norge hvert år.

Rundt 20 millioner døde i verden av koronaviruset, WHO: Millioner av leveår tapt til korona (sykepleien.no)

I Norge var det mellom mars 2020 og 2022, 5787 mennesker, altså fem ganger flere som døde av korona enn influensa.5787 døde av Covid-19 fra mars 2020 til oktober 2022 | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Det slike som dere ikke forstår, er at man kan IKKE sammenligne disse virusene. Vanlig influensa er vi kjent med, kroppen og immunforsvaret har opparbeidet seg motstand, mens koronaviruset var totalt ukjent for immunforsvaret, og vi hadde ikke opparbeidet oss noe motstandskraft mot dette viruset enda. Det er jo nettopp derfor vi brukte vaksinene til å få dette. 

Fordi så mange ble alvorlig syke samtidig, ble presset på helsevesenet så stort at det sto i fare for å kollapse (for det var jo ikke kun koronapasienter, men hjertesyke, billulykker, kreft osv. som også måtte ha behandling). Dett eklarte vi å dempe opp for ved å stenge ned landet, bruke munnbind og vaksinere oss.

Ser du det i et større historisk perspektiv:Når Europere kom til Amerika, hvorfor tror du at store deler av urbefolkning døde?Jo, fordi Europerne hadde med seg virus og bakterier som urfolkets immunforsvar ikke var kjent med. Det samme skjedde med koronaviruset når det kom ut i verden.

Og takk for det. Dere burde presses til å ta alle vaksiner, faktisk. I tillegg til at man kunne ønsket seg at dere ikke beviste hvor lite dere kan.

Du kan ikke jobbe i helsevesenet, om du mener at vaksiner hindrer smitte...Så det tror jeg ingenting på!

Jepp! Vi skulle oppnå flokkimunitet ved å vaksinere oss. Og det skjedde da overhodet ikke.

Jeg angrer dypt at jeg lot meg vaksinere - hadde mensen daglig i 6 måneder etterpå, og sliter fortsatt med smerter. 

Ja, flokkimmunitet er jo ikke det samme som å hindre smitte!ER der mulig!

Den hindrer at folk blir syke OM de blir smittet, men smittet kan du jo uansett bli,om du er vaksinert eller ikke.Nå viser det seg faktisk at vaksinen delvis hindret smitte,så uansett hvordan du vender på det tar du feil.

Stopper koronavaksinene smittespredning?. Faktisk.

Østerdølen skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke jobbe i helsevesenet, om du mener at vaksiner hindrer smitte...Så det tror jeg ingenting på!

De hindrer jo visst smitte. Flere virus er utryddet takket være vaksiner. Det er fordi de hindrer smitte. Detver du som er kunnskapsløs her. Koronavaksinen var ikke en av dem. 

Østerdølen skrev (4 minutter siden):

Ja, flokkimmunitet er jo ikke det samme som å hindre smitte!ER der mulig!

Den hindrer at folk blir syke OM de blir smittet, men smittet kan du jo uansett bli,om du er vaksinert eller ikke.Nå viser det seg faktisk at vaksinen delvis hindret smitte,så uansett hvordan du vender på det tar du feil.

Stopper koronavaksinene smittespredning?. Faktisk.

Etter at barnevaksinasjonsprogrammet ble etablert, har blant annet meslinger, røde hunder og difteri nesten blitt helt borte i Norge, og polio forekommer ikke lenger.

Fra FHIs sider.

Det er ingen vaksinerte som får disse sykdommene. Man får ikke et snev av Polio feks...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble ikke presset

Anonymkode: ab6d1...d3e

Debatten har hele veien vært ganske polarisert og lite konstruktiv. 

Men man kan ikke lenger stikke hodet i sanden åbsi det ikke ble gjort feil og det bør man ha fått med seg om man har fulgt litt med. 

Fake news og konspirasjon så de det var at viruset kom fra laboratorie lekkasje. Her viste en rekke ledende vitenskapsmenn at det var mest sannsynlig. De gikk alikevel ut med at det var konspiratorisk men samtidig snakket de seg selv mellom at det ikke måtte komme ut for vanlige folk ville ikke tåle å høre det. 

Facebook ble også presset til å sensurere innlegg om lab lekasje. Det ble de av Biden regjeringen, noe også Facebook har fortalt vår feil vurdering men de var under hardt press. 

Tror det er mye rundt håndteringen av pandemien som vil vise seg å være feil, dette er noe vi alle må ta lærdom av spessielt de som sitter i maktposisjoner...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Etter at barnevaksinasjonsprogrammet ble etablert, har blant annet meslinger, røde hunder og difteri nesten blitt helt borte i Norge, og polio forekommer ikke lenger.

Fra FHIs sider.

Det er ingen vaksinerte som får disse sykdommene. Man får ikke et snev av Polio feks...

Nei, fordi vaksinene er så effektive at man ikke utvikler sykdommen, om man blir utsatt for smitte. Det er heller ikke mye smitte i Norge. Men det hindrer ikke smitte, man kan bli smittet selv om man er vaksinert. Man blir bare ikke syk av det. Samtidig ser vi jo at sykdommer, slik som Tuberkulose, som tidligere var i vaksineringsprogrammet blusser opp igjen, fordi vi får inn mennesker med smitte fra andre land, samtidig som Tuberkolosevaksinen er tatt ut av programmet. 

Østerdølen skrev (5 minutter siden):

Nei, fordi vaksinene er så effektive at man ikke utvikler sykdommen, om man blir utsatt for smitte. Det er heller ikke mye smitte i Norge. Men det hindrer ikke smitte, man kan bli smittet selv om man er vaksinert. Man blir bare ikke syk av det. Samtidig ser vi jo at sykdommer, slik som Tuberkulose, som tidligere var i vaksineringsprogrammet blusser opp igjen, fordi vi får inn mennesker med smitte fra andre land, samtidig som Tuberkolosevaksinen er tatt ut av programmet. 

Da hindrer jo vaksinen smittespredning. Hallo. Noe koronavaksinen ikke gjør, da alle blir syke av det og derfor sprer smitte. 

Alt dette er så forbanna lett si nå. Sannheten er at vi hadde et nytt virus som tok oss med storm, folk fallt jo som fluer i starten. Vi ante ikke konsekvensene av dette og det kunne faktisk heller ikke du vite. Jeg er evig takknemlig for at jeg bor i et land som tok dette på alvor. Og evig takknemlig for at det finnes vaksiner. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er en del av den store saueflokken som gjengen din snakker om, men fordi, som andre påpeker, jeg tok et frivillig valg om at vaksine var det beste av to onder. 

Anonymkode: 3be78...d55

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da hindrer jo vaksinen smittespredning. Hallo. Noe koronavaksinen ikke gjør, da alle blir syke av det og derfor sprer smitte. 

Jeg føyer til fra FHI:

Flokkbeskyttelse

Når de aller fleste i befolkningen er vaksinert mot en sykdom, blir det få personer igjen som er mottagelige for smitte. Ved at de aller fleste i befolkningen er vaksinert mot en sykdom, er de også med på å beskytte de minste barna som er for unge til å få vaksine, og personer med spesielle sykdommer som gjør at de ikke kan vaksineres. 

Ved hjelp av vaksinasjoner det mulig å utrydde enkelte sykdommer fullstendig i hele verden. Dette er hittil opp­nådd for virussykdommen kopper.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Men ER det ikke smitte,kan jo ikke smitte spredes. Uansett hindret koronavaksinen noe spredning, så uansett tar du feil.Stopper koronavaksinene smittespredning?. Faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...