Gå til innhold

Kampen mot el-spark

Anbefalte innlegg

Eldste blir straks 12 år og det største ønske er el-spark. Vi er så inderlig og seriøst mot at barn skal fraktes rundt av motor pluss at trafikksikkerheten er et like stort tema.

Vi har en sunn og frisk fotballgutt som er flink til å være ute og liker å være med på tur i fjellet. Men det å frakte seg fra a til b for egen maskin er visstnok mer enn han kan takle. De aller fleste kompisene har el-spark og nå er det noen som har fått el-sykkel også! Friske barn som slipper å bli andpusten opp bakkene. Man skulle tro at foreldrene ønsket seg overvektige og inaktive barn. 

Er det andre her som klarer å holde på prinsippene og ikke la gruppepresset vinne? Jeg får jo vondt av at han blir den eneste uten, men jeg er genuint mot konseptet at jeg ikke ser for meg at vi gir oss på dette. 

Anonymkode: 194a6...022

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449808-kampen-mot-el-spark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må velge sine kamper tenker jeg, og dagens ungdom sitter virkelig nok inne foran skjerm.

Det å komme seg ut og fysisk møte venner ansikt til ansikt har høyest prioritet hos meg, så min tenåringsdatter har el-sparkesykkel, akkurat som alle sine venninner.

En av de mest brukte duppedingsene vi noen gang har kjøpt. 

Men overvekt og inaktivitet er ikke noe tema her da, hun trener turn 3 ganger i uken og er veldig slank. Det samme er hennes venner, selv om ingen av dem trener så ofte som hun gjør.

Anonymkode: 9361b...b0d

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Man må velge sine kamper tenker jeg, og dagens ungdom sitter virkelig nok inne foran skjerm.

Det å komme seg ut og fysisk møte venner ansikt til ansikt har høyest prioritet hos meg, så min tenåringsdatter har el-sparkesykkel, akkurat som alle sine venninner.

En av de mest brukte duppedingsene vi noen gang har kjøpt. 

Men overvekt og inaktivitet er ikke noe tema her da, hun trener turn 3 ganger i uken og er veldig slank. Det samme er hennes venner, selv om ingen av dem trener så ofte som hun gjør.

Helt enig med dette!

Han bruker den hver dag hele tiden, og har fått et helt nytt sosialt liv. De kommer seg lenger bort på kortere tid (vi bor på et lite tettsted), og har nå blitt kjent med ungene på naboskolene fordi de kjører avgårde. Det er faktisk en av de beste tingene vi har kjøpt til han, og det er til og med lettere å få han på skolen hver morgen. 

Jeg forstår godt motforestillingene mot det, men her har det altså gitt han et nytt liv rett og slett. Angrer ikke et sekund på at vi kjøpte den.

Anonymkode: 1878e...b1e

Mine jenter har ikke fått. Jeg mener 12-åringer ikke bør ha el-sparkesykkel. Små hjul og potensialet for stygge skader (jeg har en jobb det jeg ser disse skadene). Jeg ser ungdommer på disse syklene - inn og ut av veibanen, ser på telefon mens de kjører, opp til 3(!) på samme sykkel, uten hjelm osv. El-sykkel kan de få, men det må de betale selv og i og med at det er svindyrt er det ingen av dem som kjøper det av egen lomme. 

Anonymkode: 85467...3b2

El-sparkesykkel sier jeg tvert nei til. Jeg ser hvordan de brukes, og jeg har ingen interesse av at barna mine skal ende med hodeskader eller det som verre er. Det er bare for yngstemann at dette har vært et tema. Hun har derimot fått el-sykkel. Ikke fordi hun ikke skal bli andpusten, eller fordi vi ønsker oss overvektige barn, som du i din «prinsippfasthet» antar, men fordi vi gjerne vil at hun skal ha sykkelglede. Hun har hatet sykkelen inderlig siden den første kom i hus, selv om den er brukt, og nå ser vi at hun for første gang har glede av sykkelen sin. 

Annonse

Jeg ser absolutt nytten i enkelte situasjoner, men hva tenker dere om trafikksikkerheten? Jeg observerer daglig farefulle situasjoner med barn som ikke følger godt nok med og jeg føler at det er en tragedie som venter på å skje. Vi bor på et lite sted uten det store trafikkteykket, likevel er det pga bilistenes årvåkenhet at mange ukykker er unngått. 

Jeg vet ikke hvor stor rekkevidde det er på elspark, men det er neppe lenger enn det er innafor å forvente at en tolvåring kan sykle? 

hi

For meg er det helt uaktuelt. Senest i går ble trafikken stoppet i Oslo da en gutt i 12-13 årsalderen ble påkjørt på elsparkesykkel av en bil. Helt hinsides at foreldrene tillater dette. Barn på den alderen har ikke ferdig utviklet sidesyn, og de mangler dessuten konsekvenstenkning og forståelse av trafikkbildet. 

Anonymkode: 05287...f25

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser absolutt nytten i enkelte situasjoner, men hva tenker dere om trafikksikkerheten? Jeg observerer daglig farefulle situasjoner med barn som ikke følger godt nok med og jeg føler at det er en tragedie som venter på å skje. Vi bor på et lite sted uten det store trafikkteykket, likevel er det pga bilistenes årvåkenhet at mange ukykker er unngått. 

Jeg vet ikke hvor stor rekkevidde det er på elspark, men det er neppe lenger enn det er innafor å forvente at en tolvåring kan sykle? 

hi

Unger på el-sparkesykkel er det verste jeg vet. De svinger rett ut foran biler uten en gang å glo opp, de kommer ut fra ingenting og skjener mellom bilene, de farer over gangfelt uten å hverken bremse eller kikke opp. På gangveiene freser de av sted uten tankee for andre. Her om dagen vat det en ulykke mellom en bil og barn på el-sparkesykkel. ei jente kom i full fart over et gangfelt og kjørte rett i en bil som var på vei over. Majoriteten av de bruker heller ikke hjelm, og mange er to på syklene. Jeg skulle ønske hele dritten ble forbudt.

Anonymkode: 87d80...207

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

hi

Mye uvettig kjøring på el-sparkesykkel, ingen tvil om det. Men jeg synes ærlig talt voksne er verre enn ungene jeg da, de har null respekt for bilene...

Når det kommer til egne barn og trafikksikkerhet så er det faktisk foreldrenes ansvar å lære opp barna i trafikkregler og trafikksikkerhet. Der er det mange som svikter dessverre.

Jeg kan selvfølgelig ikke si at mine barn aldri er uvettig i trafikken, jeg er ikke naiv heller, men den typen ubetenksomhet som du beskriver ser jeg vel så ofte på tråsykkel som på el-sparkesykkel. Senest forrige uke syklet en ung gutt langs veien i samme retning som jeg kjørte, og plutselig la han seg ut rett foran meg, skulle over veien og så seg ikke for i det hele tatt. Livsfarlig.

Min datter har el-sparkesykkel som er lovlig, altså går den ikke i mer enn 20 km/t på flatmark, saktere i oppoverbakker. De som går fortere enn det er ulovlige.

Hun har også fått god opplæring, vi har snakket mye om det at el-sparkesykler etter loven er kjøretøy og må følge trafikkreglene. Ikke lov med to på, ikke lov å bruke mobilen når man kjører, alltid vikeplikt for gående, må se seg for og ikke minst gå av om de skal bruke overgangsfelt. Man kan ikke feie forbi gående eller forvente at biler skal stoppe ved overgangsfelt når de kommer på det som i følge loven også er et kjøretøy.

Foreldre må på banen med skikkelig opplæring. Om du setter en 12-åring på en sparkesykkel uten opplæring i trafikkregler er du uvettig, men det er en del uvettige foreldre der ute...

Mye uvettig kjøring på el-sparkesykkel, ingen tvil om det. Men jeg synes ærlig talt voksne er verre enn ungene jeg da, de har null respekt for bilene...

Når det kommer til egne barn og trafikksikkerhet så er det faktisk foreldrenes ansvar å lære opp barna i trafikkregler og trafikksikkerhet. Der er det mange som svikter dessverre.

Jeg kan selvfølgelig ikke si at mine barn aldri er uvettig i trafikken, jeg er ikke naiv heller, men den typen ubetenksomhet som du beskriver ser jeg vel så ofte på tråsykkel som på el-sparkesykkel. Senest forrige uke syklet en ung gutt langs veien i samme retning som jeg kjørte, og plutselig la han seg ut rett foran meg, skulle over veien og så seg ikke for i det hele tatt. Livsfarlig.

Min datter har el-sparkesykkel som er lovlig, altså går den ikke i mer enn 20 km/t på flatmark, saktere i oppoverbakker. De som går fortere enn det er ulovlige.

Hun har også fått god opplæring, vi har snakket mye om det at el-sparkesykler etter loven er kjøretøy og må følge trafikkreglene. Ikke lov med to på, ikke lov å bruke mobilen når man kjører, alltid vikeplikt for gående, må se seg for og ikke minst gå av om de skal bruke overgangsfelt. Man kan ikke feie forbi gående eller forvente at biler skal stoppe ved overgangsfelt når de kommer på det som i følge loven også er et kjøretøy.

Foreldre må på banen med skikkelig opplæring. Om du setter en 12-åring på en sparkesykkel uten opplæring i trafikkregler er du uvettig, men det er en del uvettige foreldre der ute...

Man må ha profesjonell kjøreopplæring for å få lov til å kjøre bil etter fylte 18, og profesjonell kjøreopplæring for å få kjøre moped etter fylte 16. Hvorfor skal 12-åringer få tilgang til motorisert kjøretøy med kun instrukser fra foreldre? Det er galskap.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Man må ha profesjonell kjøreopplæring for å få lov til å kjøre bil etter fylte 18, og profesjonell kjøreopplæring for å få kjøre moped etter fylte 16. Hvorfor skal 12-åringer få tilgang til motorisert kjøretøy med kun instrukser fra foreldre? Det er galskap.

Fordi de kjører i max 20 km i timen og på den måten ikke er særlig raskere enn en tråsykkel med store hjul. Noen unger er uvettige i trafikken uansett om de har tråsykkel eller el-sparkesykkel, og det er foreldrene som må ta ansvar.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke så mange voksne som har elspark her jeg bor, men jeg syns uansett det er et ganske dårlig argumente. Barna blir ikke tryggere av at de voksne er verre. 

Sammenligning med sykkel er heller ikke helt adekvat, syns jeg, man har et høyere balansepunkt og man synes bedre i trafikken. 

Jeg syns det er ganske mye forlangt av en tolvåring at hn skal klare å lese trafikkbildet i en fart på 20 km/t, ikke minst med tanke på at verken syn eller kognitiv tenking er ferdig utviklet. Å sende barn ut i trafikken med motorisert kjøretøy uten annen opplæring enn det enkelte foreldre tar på seg er skikkelig skummelt i mine øyne. 

Og jeg tviler på at alle jeg ser som er 2-3 på samme elspark eller som ser på mobilen mens de kjører ikke har fått alvorspraten hjemme. 

hi

Annonse

Det har egentlig ikke vært et tema her, men jeg stusser på at trafikksikkerheten trekkes frem. Sikkerhet først, selvfølgelig, men sett bort fra små hjul bør det jo egentlig ikke være større fare for uhell med el-sparkesykkel enn med tråsykkel. Er deres opplevelse at ungdom på el-sparkesykkel oppfører seg mer uvørent i trafikken enn ungdom på sykkel? Kan ikke si at jeg har tenkt over det her. Det hender seg jeg ser to på samme sparkesykkel, eller at de kjører uten hjelm, men det samme gjelder sykkel. 

Anonymkode: 86cf9...a9a

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det har egentlig ikke vært et tema her, men jeg stusser på at trafikksikkerheten trekkes frem. Sikkerhet først, selvfølgelig, men sett bort fra små hjul bør det jo egentlig ikke være større fare for uhell med el-sparkesykkel enn med tråsykkel. Er deres opplevelse at ungdom på el-sparkesykkel oppfører seg mer uvørent i trafikken enn ungdom på sykkel? Kan ikke si at jeg har tenkt over det her. Det hender seg jeg ser to på samme sparkesykkel, eller at de kjører uten hjelm, men det samme gjelder sykkel. 

Anonymkode: 86cf9...a9a

Det med små hjul er jo et stort moment når man kommer opp i såpass stor fart. Vi bor et sted med mange bratte bakker og jeg har mer enn én gang kjørt bak vinglete barn med hjerte i halsen og en bønn om at det ikke ligger en sten eller er hull i veien. 

Jeg føler også at man kan manøvrere raskere med en elspark enn en tråsykkel slik at man blir enda mer uforutsigbar i trafikken. 

hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi de kjører i max 20 km i timen og på den måten ikke er særlig raskere enn en tråsykkel med store hjul. Noen unger er uvettige i trafikken uansett om de har tråsykkel eller el-sparkesykkel, og det er foreldrene som må ta ansvar.

Det hjelper ufattelig lite at det er foreldrene som må ta ansvar når skaden har skjedd.

Jeg skulle ryggeparkere for noen år siden. Det var snakk om å parkere mellom to biler, med min egen bil. Så kommer det en jypling på to hjul og skal bak meg mens jeg parkerer. Det var kun min lave fart og årvåkenhet som gjorde at det gikk bra. Det ville ikke hjulpet meg et fnugg om foreldrene tok ansvar.  

Anonymkode: f1120...752

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For meg er det helt uaktuelt. Senest i går ble trafikken stoppet i Oslo da en gutt i 12-13 årsalderen ble påkjørt på elsparkesykkel av en bil. Helt hinsides at foreldrene tillater dette. Barn på den alderen har ikke ferdig utviklet sidesyn, og de mangler dessuten konsekvenstenkning og forståelse av trafikkbildet. 

Det er jo samme greia om de sykler på sykkel? Får de ikke lov til det heller?

Anonymkode: c4fa2...135

Det hjelper ufattelig lite at det er foreldrene som må ta ansvar når skaden har skjedd.

Jeg skulle ryggeparkere for noen år siden. Det var snakk om å parkere mellom to biler, med min egen bil. Så kommer det en jypling på to hjul og skal bak meg mens jeg parkerer. Det var kun min lave fart og årvåkenhet som gjorde at det gikk bra. Det ville ikke hjulpet meg et fnugg om foreldrene tok ansvar.  

Jeg skjønner det, men det er jo ikke sparkesykkelen sin skyld. Det kunne like gjerne vært tråsykkel, eller løpesko.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Eldste blir straks 12 år og det største ønske er el-spark. Vi er så inderlig og seriøst mot at barn skal fraktes rundt av motor pluss at trafikksikkerheten er et like stort tema.

Vi har en sunn og frisk fotballgutt som er flink til å være ute og liker å være med på tur i fjellet. Men det å frakte seg fra a til b for egen maskin er visstnok mer enn han kan takle. De aller fleste kompisene har el-spark og nå er det noen som har fått el-sykkel også! Friske barn som slipper å bli andpusten opp bakkene. Man skulle tro at foreldrene ønsket seg overvektige og inaktive barn. 

Er det andre her som klarer å holde på prinsippene og ikke la gruppepresset vinne? Jeg får jo vondt av at han blir den eneste uten, men jeg er genuint mot konseptet at jeg ikke ser for meg at vi gir oss på dette. 

Det er tydelig at du ikke vet hva en el-sykkel er! El sparkesykkel kan jeg forstå da man kun står på den uten å måtte gjøre noen aktivitet selv, men med el-sykkel må du tråkke hele tiden og man får kontinuerlig bevegelse og med det mosjon. Her har ikke barnet el-sparkesykkel og det får hun nok ikke, men hun fikk el-sykkel i sommer slik at hun kommer seg avgårde til sin fritidsaktivitet uten at jeg må kjøre hver dag. Aktiviteten er 12 km unna og kun bakker på vei til så hun hadde ikke syklet denne veien 5 ganger i uken uten el-sykkel. 

Anonymkode: 6b15f...f54

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er kjempeskummelt, de dukker opp fra intet og  tror du kan smette inn over alt.

Anonymkode: 87d80...207

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

El spark? Er det el sparkesykkel du mener eller en el spark?

Anonymkode: 01388...863

Jeg har inntrykk av at disse el-sparkene går mye fortere enn vanlig fart på tråsykkel. Selv blir jeg forbikjørt av dem hele tida når jeg sykler. Argumentet for å bruke dem er vel også at det går fortere, i tillegg til at det er mindre slitsomt?

Her er det flest av de leie-sparkesyklene. På dem er det ingen som bruker hjelm, selv om de fleste gjør det på vanlig sykkel med store hjul og mye lavere fart. Det virker opplagt på meg at de er mye mer trafikkfarlige. 

Anonymkode: 55d80...77e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi har sagt nei, og nei blir det! Ungene forstår det når vi forklarer hva vi mener med desse el sparkesyklene!

Er late folk som ikke gidder å bruke kroppen ved å gå eller sykle selv, det er dyrt og det er farlig i trafikken.

Anonymkode: ad513...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...