Gå til innhold

Uanmeldt besøk - greit eller ei?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

På hvilken måte forventet hun at alle skulle tilpasse seg henne og hennes behov? Det virket som om dere faset henne ut av vennegjengen fordi hun ikke var like spontan og positiv til uanmeldt besøk som dere andre. 

Anonymkode: 13857...ca5

Og noen ganger er det faktisk helt greit å ikke ønske mer kontakt med mennesker som har en helt annen måte å leve på. Man er ikke forpliktet til å omgås alle mennesker, og venner er noe man velger å ha ikke noe man kan kreve å være. 

Anonymkode: 6111d...a2f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Av den enkle grunn at hun hadde den holdningen at ingen skulle komme på uanmeldt besøk til noen da hun da risikerte å gå glipp av ting. Vi gjør ofte spontane ting sammen ved at en eller flere dukker opp uanmeldt hos noen, og vi kan da f.eks ende på skogtur sammen. Denne venninnen mente da at det var urettferdig at vi dro på skogtur sammen da hun ikke hadde blitt invitert, og mente at hvis vi skulle gjøre noe gøy så måtte dette planlegges da hun skulle ha muligheten til å være med. Hun hadde ingen forståelse av at dette blir spontant bestemt basert på at noen dukker opp uanmeldt hos noen, og ingen av oss andre ønsker å miste den spontaniteten ved at vi må invitere og vente på svar på noen som mener vi i utgangspunktet lever livet våres feil.

Det virker jo litt merkelig at flere helt tilfeldig og spontant dukker opp hos noen, for så å dra på skogstur sammen (som krever en viss type kles og sko-bekledning) Det må jo ha vært snakket om i forkant. Da er det ingen god følelse å ikke bli invitert. Det er jo bare å sende en melding og spør om denne vennen også vil være med? Her er det dere som er lite inkluderende. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og noen ganger er det faktisk helt greit å ikke ønske mer kontakt med mennesker som har en helt annen måte å leve på. Man er ikke forpliktet til å omgås alle mennesker, og venner er noe man velger å ha ikke noe man kan kreve å være. 

Nei det er jo sant. Bare veldig umodent og merkelig å fase ut en såkalt venn bare fordi hun ikke er like spontan liksom 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette var uten grunn fordi dere ikke ønsket henne med! 

Anonymkode: c4847...605

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dere har funnet dere unnskyldning for at det var greit, men det var ikke fint. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Dere har funnet dere unnskyldning for at det var greit, men det var ikke fint. 

Nå projiserer du bare. Dette handler faktisk ikke om deg.

Anonymkode: e612b...985

Annonse

Nei det er jo sant. Bare veldig umodent og merkelig å fase ut en såkalt venn bare fordi hun ikke er like spontan liksom 

Det må du gjerne mene, og det lever jeg meget godt med.

Det virker jo litt merkelig at flere helt tilfeldig og spontant dukker opp hos noen, for så å dra på skogstur sammen (som krever en viss type kles og sko-bekledning) Det må jo ha vært snakket om i forkant. Da er det ingen god følelse å ikke bli invitert. Det er jo bare å sende en melding og spør om denne vennen også vil være med? Her er det dere som er lite inkluderende. 

Klarer du å tenke at andre lever annerledes enn deg, eller er det kun din levestil som eksisterer i hodet ditt? Du har ingen holdepunkter for å påstå at mine venner og familie ikke er bekledd på en måte som gjør skogtur uproblematisk av den enkle grunn at vi er kledd på den måten nesten hele tiden på fritiden. Og nei skogtur eller andre aktiviteter som blir spontant bestemt er selvfølgelig ikke planlagt da det ligger i ordet spontant. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Klarer du å tenke at andre lever annerledes enn deg, eller er det kun din levestil som eksisterer i hodet ditt? Du har ingen holdepunkter for å påstå at mine venner og familie ikke er bekledd på en måte som gjør skogtur uproblematisk av den enkle grunn at vi er kledd på den måten nesten hele tiden på fritiden. Og nei skogtur eller andre aktiviteter som blir spontant bestemt er selvfølgelig ikke planlagt da det ligger i ordet spontant. 

Den der må du dra lenger ut på landet med. Du og dine venner er alltid kledd for en skogstur, derfor er det helt naturlig at opptil flere av dere tilfeldigvis kommer innom en og samme venn for å dra på tur sammen. Og fy så slitsomt å måtte sende melding eller ringe en ekstra venn for å høre om hun også vil bli med. Da passer det jo slett ikke at den ene vennen som ikke er i samme kategori som dere, er en del av gjengen. Nei da er det bedre å fase henne ut, for hun har jo ikke samme levestil som dere andre tydeligvis. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nå projiserer du bare. Dette handler faktisk ikke om deg.

Anonymkode: e612b...985

Ikke om meg nei, men ville de hatt henne med hadde det vært fult mulig. 

Jeg simpelthen ELSKER at folk bare står på trappa (eller rettere sagt plutselig i stua siden det her er uvanlig med låst dør annet enn på natta eller at man er bortreist). Er vant til at naboer og venner bare kommer rett inn, og roper "hallo". Dette er helt vanlig i denne "Nordnorgebygda" der jeg er født, oppvokst og fortsatt bor. Folk her er nok ekstremt gjestfrie og sosiale, og har ingen problemer med å omgås andre uansett. Det er svært uvanlig å avtale besøk. Sist uke stakk jeg innom ei venninne. Hun var på tur til sin kusine og spurte likegodt om jeg ikke bare ble med dit, og det gjorde jeg. Kusina ble kjempeglad for besøk, og vi ble sittende mye lenger enn jeg hadde tenkt. Om jeg hadde flyttet til et sted med alle disse "vanskelige" menneskene som krever nøye planlegging for en enkel kaffekopp, hadde jeg nok dødd av ensomhet 😆

Anonymkode: 51177...598

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg simpelthen ELSKER at folk bare står på trappa (eller rettere sagt plutselig i stua siden det her er uvanlig med låst dør annet enn på natta eller at man er bortreist). Er vant til at naboer og venner bare kommer rett inn, og roper "hallo". Dette er helt vanlig i denne "Nordnorgebygda" der jeg er født, oppvokst og fortsatt bor. Folk her er nok ekstremt gjestfrie og sosiale, og har ingen problemer med å omgås andre uansett. Det er svært uvanlig å avtale besøk. Sist uke stakk jeg innom ei venninne. Hun var på tur til sin kusine og spurte likegodt om jeg ikke bare ble med dit, og det gjorde jeg. Kusina ble kjempeglad for besøk, og vi ble sittende mye lenger enn jeg hadde tenkt. Om jeg hadde flyttet til et sted med alle disse "vanskelige" menneskene som krever nøye planlegging for en enkel kaffekopp, hadde jeg nok dødd av ensomhet 😆

Oj, såpass!

Så i steder for å sende en meldig til venninna di og spurt om du kunne komme innom en tur, eller rundt en kusine for å avtale å treffes, så hadde du altså gått hen og dødd av ensomhet?

Det virka jo litt… dramatisk og lite løsningsorientert.

Anonymkode: 6e7e5...c8c

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Oj, såpass!

Så i steder for å sende en meldig til venninna di og spurt om du kunne komme innom en tur, eller rundt en kusine for å avtale å treffes, så hadde du altså gått hen og dødd av ensomhet?

Det virka jo litt… dramatisk og lite løsningsorientert.

Det er sånn vi her i bygda er vant å ha det. Det ville blitt kulturkræsj å måtte huske på å avtale alle besøk. Da kunne jeg ikke bare stikke innom noen når jeg går forbi, men måtte stå utenfor huset og sende melding først? Såå rart!

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er sånn vi her i bygda er vant å ha det. Det ville blitt kulturkræsj å måtte huske på å avtale alle besøk. Da kunne jeg ikke bare stikke innom noen når jeg går forbi, men måtte stå utenfor huset og sende melding først? Såå rart!

Neida. Det bare virker litt dramatisk at du liksom hadde «dødd av ensomhet» snarere enn å tilpasse deg en annen situasjon. Man kan liksom treffe mennesker like ofte selv om treffene er avtalt, man MÅ ikke sitte inne og dø av ensomhet selv om man ikke praktiserer uanmeldt besøk.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den der må du dra lenger ut på landet med. Du og dine venner er alltid kledd for en skogstur, derfor er det helt naturlig at opptil flere av dere tilfeldigvis kommer innom en og samme venn for å dra på tur sammen. Og fy så slitsomt å måtte sende melding eller ringe en ekstra venn for å høre om hun også vil bli med. Da passer det jo slett ikke at den ene vennen som ikke er i samme kategori som dere, er en del av gjengen. Nei da er det bedre å fase henne ut, for hun har jo ikke samme levestil som dere andre tydeligvis. 

Hva er det som gjør at du vet mer om mitt og mine venners/familie sitt liv enn oss? Hva er det som gjør at det er helt utrolig at folk går i joggesko/fjellsko og turklær på fritiden såfremt man ikke skal på fest? De jeg omgås er friluftsliv folk som går inn og ut av dørene til hverandre uten at man sender ei melding om det passer eller ikke. Vi ønsker å leve ett slikt liv og det ville ikke hun vi ikke omgås lenger. Jeg forstår at du finner det provoserende, men vi lever vårt liv som vi vil så kan du og hun vi ikke omgås lenger leve det livet dere vil. Vi kunne sikkert levd etter prinsippet att vi må sende melding og høre, men det gjør vi da ikke og det er faktisk vårt valg. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som gjør at du vet mer om mitt og mine venners/familie sitt liv enn oss? Hva er det som gjør at det er helt utrolig at folk går i joggesko/fjellsko og turklær på fritiden såfremt man ikke skal på fest? De jeg omgås er friluftsliv folk som går inn og ut av dørene til hverandre uten at man sender ei melding om det passer eller ikke. Vi ønsker å leve ett slikt liv og det ville ikke hun vi ikke omgås lenger. Jeg forstår at du finner det provoserende, men vi lever vårt liv som vi vil så kan du og hun vi ikke omgås lenger leve det livet dere vil. Vi kunne sikkert levd etter prinsippet att vi må sende melding og høre, men det gjør vi da ikke og det er faktisk vårt valg. 

Jeg finner det aldeles ikke provoserende. Men at dere selv ikke skjønner at dere er ekskluderende og ufine, er rart synes jeg. Dere gjør jo selvsagt som dere vil, og jeg tenker at utfasingen av den ene vennen kanskje er like greit for henne. For slike venner som dere virker å være, kan man klare seg godt uten. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke provoserende i det hele tatt, bare litt… rart at man utelukkende vil være venn med folk som er klin like seg selv. Det kan være veldig fint å utvide horisonten sin litt, og bli kjent med mennesker som ikke er helt dønn lik en selv. Mangfold er egentlig en ganske fin ting. Ekskluderingskriteriet deres er jo veldig, veldig smalt: liker du ikke uanmeldt besøk og/eller er ikke kledd og klar for tur i skog og mark idet øyeblikket en annen i gjengen er det, så blir du fasa ut, liksom. Veldig spesielt.

Det kan til og med være lokalt store forskjeller internt i byer om hva som er «normalt» eller ikke. Jeg bor på sørvest landet. Forrige byggefelt var det helt uhørt med uanmeldt besøk, alt måtte planlegges og meldes om. Til og med mellom nære naboer. 
Mens her jeg bor nå, 10 min kjøretid fra forrige felt. Her går både barn og naboer og venner inn dørene om de står åpne og roper «halloi!», eller ringer på om det er låst.  Jeg synes uanmeldt besøk er meget avslappet. De får komme når tid som helst, men da og vite at jeg verken har tenkt på mat, ryddet eller vasket meg hurra meg rundt på forkant. Slenger bare kaffekopper på bordet og det jeg har for hånden der og da. Det er og helt greit å si at det ikke passer så godt akkurat nå. Slapp av og la livet komme som det er, i stedet for at alt skal være så organisert

Anonymkode: 74dc9...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...