Gå til innhold

Uanmeldt besøk - greit eller ei?

Anbefalte innlegg

Jeg hater det! Går aldri på uanmeldt besøk uten å sende en sms eller ringe først. Samme setter jeg pris på at andre gjør overfor meg. Jeg har nesten alltid planer etter jobb. Om det er husarbeid, trening, andre gjøremål eller rett og slett behov for å slappe av, så blir jeg sur om noen kommer på døra mi. Jeg viser det jo ikke, men jeg synes ikke det er koselig en plass. 

Hva synes dere? Er dere vant til det? 

Anonymkode: 13857...ca5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449794-uanmeldt-bes%C3%B8k-greit-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, slik er det ikke lenger, en går bare ikke på besøk uten avtale.

Før kunne en gå til nabo en prater med på kaffe, få besøk av slektninger så bare ville hilse på osv.

Nå er det slik at det blir en snakkis viss en gjør det! Synes det var koseligere før jeg 😊

Anonymkode: eb99e...e79

Kommer ann på hvem. Besteforeldre er ALLTID velkommen, de har jo vokst opp i en tid der uanmeldt besøk var normalen. Dessuten, våre besteforeldre har alltid med noe hjemmebakt og det er deilig. 
Venninner med barn kan gjerne avtale, ikke alltid jeg har lyst på huset fullt av unger. 
Venninner kan gjerne svingen innom på kort varsel, de sender alltid sms, passer det med en kaffekopp om ti minutter. 
Jeg synes besøk er hyggelig så lenge de ikke blir i fem timer. 😊

Anonymkode: 68acd...969

Det er ikke så vanlig lengere,iallefall ikke i vår omgangskrets.     Folk er gjerne opptatt,barn som skal på aktiviteter,middager til forskjellige tidspunkt ut i fra når man slutter på jobb og treninger.   
Synes det er koselig med besøk vi,men kjedelig om folk tar turen så er vi på vei ut.     

Anonymkode: 1b786...0ee

Nei det er ikke greit! Heldigvis får jeg aldri det - alle tar kontakt på forhånd og avtaler. Jeg hadde ikke blitt blid om noen dukket opp uanmeldt. Jeg har feks ikke lyst på besøk hvis jeg har planer, skal spise middag, komnet rett ut av dusjen, akkurat stått opp eller har lyst til å ligge på sofaen i pysjen. 

Anonymkode: e184b...08d

Jeg elsker det og takk og lov synes min omgangskrets at det er den beste måten å leve på også. Ei venninne eller rettere sagt eksvenninne ble drit sur når folk kom på uanmeldt besøk, og hun ble fort faset ut av folk og er nå sur fordi hun ikke er en del av gjengen mer. Men alle synes det også er helt greit hvis det ikke passer når man kommer på besøk.

Anonymkode: 6111d...a2f

Annonse

Jeg skulle gjerne vært så raus at jeg sa helt greit, men jeg lever ikke et liv hvor det er rom for sånt akkurat nå. Hender jeg tar meg litt sammen når svigers dukker opp rett etter jobb, de kan finne på å sitte tre timer. Prøver å sette pris på det og tenker at det er ingen selvfølge at vi har de her, men samtidig ender jeg jo opp da med å spise middag 21-22 om kvelden, vaske klær og gjøre unna det som ventet på jobb til langt over midnatt. Akkurat det er ikke så trivelig hvis jeg skal være ærlig. 

Anonymkode: d4910...fbf

Det har vel blitt mer og mer faset ut etter at vi kvinner begynte arbeide utenfor huset 

Det er ikke sånn lenger at noen stor sett alltid er hjemme og kaffekjelen alltid står på ovnen 

Jeg ser for meg at det å stikke innom naboen og skravle litt over en kaffekopp var den sosiale pausen våre bestemødre som var hjemmeværende hadde, og da var det utelukkende koselig og positivt 

Vår generasjon lever et helt annet liv og uanmeldt besøk nærmest blitt borte. Det skjer ikke i vår omgangskrets.

Eneste som kommer uanmeldt hit er våre utflyttede barn, men jeg sender alltid en sms før jeg stikker innom dem.

Anonymkode: 49243...bb1

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg ikke alltid synes det er koselig. Noen ganger passer det og den som kommer har vett til å skjønne at man kanskje har planer og derfor ikke sitte i timevis, og da er det koselig. Andre ganger er jeg travel eller ikke helt i form og da hadde jeg avverget besøket om de hadde ringt på forhånd. Om jeg har masse jeg skal rekke og noen kommer og blir sittende og ikke tar hint om at kaffepausa er over så blir jeg irritert, på innsida vel å merke. Har en bekjent som kan "stikke innom" for å si hei når hun er i området og så bli sittende i 8- 10 timer eller lure på om hun kan overnatte. Heldigvis er hun ikke så ofte på denne kanten. 

Himmel og hav skrev (7 minutter siden):

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg ikke alltid synes det er koselig. Noen ganger passer det og den som kommer har vett til å skjønne at man kanskje har planer og derfor ikke sitte i timevis, og da er det koselig. Andre ganger er jeg travel eller ikke helt i form og da hadde jeg avverget besøket om de hadde ringt på forhånd. Om jeg har masse jeg skal rekke og noen kommer og blir sittende og ikke tar hint om at kaffepausa er over så blir jeg irritert, på innsida vel å merke. Har en bekjent som kan "stikke innom" for å si hei når hun er i området og så bli sittende i 8- 10 timer eller lure på om hun kan overnatte. Heldigvis er hun ikke så ofte på denne kanten. 

Jeg som i utgangspunktet elsker det uformelle ved uanmeldt besøk hadde ikke vært veldig blid hvis ett besøk blir i 8-10 timer eller spør om å overnatte. Ett uanmeldt besøk i min krets er å stikke tilfeldig innom for en kaffe/tekopp og bli en stund, men ikke i timevis. Hadde mine venner og familie gjort det slik så hadde jeg nok vært meget negativ til uanmeldt besøk.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker det og takk og lov synes min omgangskrets at det er den beste måten å leve på også. Ei venninne eller rettere sagt eksvenninne ble drit sur når folk kom på uanmeldt besøk, og hun ble fort faset ut av folk og er nå sur fordi hun ikke er en del av gjengen mer. Men alle synes det også er helt greit hvis det ikke passer når man kommer på besøk.

Samme her😍 jeg elsker å bare kunne reise til vennine eller foreldre uten å måtte avtale først, vente på svar osv og det samme motsatt. Å avtale ett besøk synest jeg er mer ukoselig og stivt. Her kan de bare komme inn og slenge seg på sofaen, hente seg noe drikke og evt hjelpe hvis jeg skulle trenge hjelp til noe. Spontanitiet er noe folk mangler nå i hverdagen og burde være ett must

Det er helt greit å si at det ikke passer om man kommer på besøk, men våger du deg til å si at du ikke ønsker uanmeldt besøk så blir du kasta ut av vennegjengen…? Fine venner må jeg si, her gjelder det å være helt like!

Anonymkode: 6e7e5...c8c

Jeg synes det er veldig trist at det har blitt sånn at vi ikke vil ta imot gjester uten at det er avtalt. Jeg liker det. Da setter jeg gjestene i arbeid med å lage mat, hjelpe meg i hagen eller hva jeg nå driver med. Er jeg sliten kan jeg heller ta det rolig dagen etter. Det er jo uansett ikke så ofte noen kommer innom for å bli mer enn 30 minutter. Jeg tror ikke det skjer hver uke en gang. Hadde det vært ofte ville det kanskje vært noe annet.

Anonymkode: d9325...67e

Liker det ikke. Men gi en lyd før og hør om det passer synes jeg er greit. Det kan være 100 grunner til at det ikke passer og det kan ikke være noe kjekt å være den som kommer uanmeldt på folk heller. 

Anonymkode: c4847...605

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Liker det ikke. Men gi en lyd før og hør om det passer synes jeg er greit. Det kan være 100 grunner til at det ikke passer og det kan ikke være noe kjekt å være den som kommer uanmeldt på folk heller. 

Hvor ikke bare ringe? Eller melde først? 

Kom hjem fra jobb i dag, og mamma og niesen min hadde laget middag til jeg kom hjem. Så vi spiste alle sammen. Selv om jeg er litt sliten rett etter jobb så er det veldig koselig og noe jeg setter stor pris på. 

Anonymkode: 5673b...fec

Spørs. Er det folk eg ikkje kjenner som setter seg til og ventar på at gubben skal kome heim, synes eg det er skikkelig kjipt. Er det folk som treng oppvartning, også kjipt. Dei som kan ta praten medan eg henger opp klesvasken eller lagar middag er hjarteleg velkomne.

Det er helt greit å si at det ikke passer om man kommer på besøk, men våger du deg til å si at du ikke ønsker uanmeldt besøk så blir du kasta ut av vennegjengen…? Fine venner må jeg si, her gjelder det å være helt like!

Anonymkode: 6e7e5...c8c

Hun ble faset ut av vennegjengen fordi hun mente at alle skulle tilpasse seg henne og hennes behov, men hun nektet å tilpasse seg oss på noen som helst måte. Slikt vennskap er ikke ett vennskap, og da blir selvfølgelig ikke hun prioritert.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hun ble faset ut av vennegjengen fordi hun mente at alle skulle tilpasse seg henne og hennes behov, men hun nektet å tilpasse seg oss på noen som helst måte. Slikt vennskap er ikke ett vennskap, og da blir selvfølgelig ikke hun prioritert.

På hvilken måte forventet hun at alle skulle tilpasse seg henne og hennes behov? Det virket som om dere faset henne ut av vennegjengen fordi hun ikke var like spontan og positiv til uanmeldt besøk som dere andre. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

På hvilken måte forventet hun at alle skulle tilpasse seg henne og hennes behov? Det virket som om dere faset henne ut av vennegjengen fordi hun ikke var like spontan og positiv til uanmeldt besøk som dere andre. 

Av den enkle grunn at hun hadde den holdningen at ingen skulle komme på uanmeldt besøk til noen da hun da risikerte å gå glipp av ting. Vi gjør ofte spontane ting sammen ved at en eller flere dukker opp uanmeldt hos noen, og vi kan da f.eks ende på skogtur sammen. Denne venninnen mente da at det var urettferdig at vi dro på skogtur sammen da hun ikke hadde blitt invitert, og mente at hvis vi skulle gjøre noe gøy så måtte dette planlegges da hun skulle ha muligheten til å være med. Hun hadde ingen forståelse av at dette blir spontant bestemt basert på at noen dukker opp uanmeldt hos noen, og ingen av oss andre ønsker å miste den spontaniteten ved at vi må invitere og vente på svar på noen som mener vi i utgangspunktet lever livet våres feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...