Gå til innhold

Hvorfor er det så provoserende at man bruker feks wegovy for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er aldri greit å mobbe. Noen sinne.

Men er det ikke også ganske unyansert å sette likhetstegn mellom overvekt og spiseforstyrrelse…?

Anonymkode: 8e7f7...55b

Mange overvektige, snakker da om veldig overvektig har jo en spiseforstyrrelse, de overspiser. Det er også en lidelse og det må man forstå. 
Men selvsagt gjelder ikke det alle, ta meg, jeg kan ikke pga sykdom trene like mye og jeg må trene for å holde kontroll på vekt. Jeg har ikke spiseforstyrrelse jeg er uheldig med forbrenning og helse. 
Selvsagt kan jeg spise mindre men jeg klarer ikke leve på 1000 kalorier om dagen. Jeg har et overskudd på ca 600 kalorier om dagen og vekta kryper sakte oppover. 
Men…. man kan sette likehetstegn, overvekt kan skyldes spiseforstyrrelse. Når det er sagt, man kan ikke peke på en random overvektig og si de har en spiseforstyrrelse på lik linje som at man ikke kan si alle tynne har det. 
Årsak til at en kropp ser ut som den gjør skyldes mye, og ingen kan vite noe om hvorfor. 
Å mene noe om andres kropp er ufint, der er vi enig. 

Anonymkode: 6d5cf...f75

Fortsetter under...

Det er ikke provoserende, men jeg synes synd på dem.

For det første betaler de 3000(?) i mnd for det. For det andre er det litt som å tisse i buksa for å holde seg varm. Fordi når de slutter så blir de sultne og vekta går opp igjen.

Jeg føler meg heldig tross alt. Jeg ønsket meg wegovy selv, slet med vekta og klarte ikke gå ned uansett hva jeg prøvde! Men jeg veide ikke nok, så fikk ikke resept på det.

Ble en stund etter satt på ketogen (ekstrem lavkarbo, under 20 gram om dagen) diett av epilepsilegen min, og selv om jeg tidligere har prøvd moderat lavkarbo og ikke har hatt suksess med det har jeg med keto RAST ned i vekt.

Alt i alt er det billigere enn Wegovy selv om mer animalske produkter (mer kjøtt, egg og meieriprodukter) koster. Og det føles veldig bra for kroppen. Ser bedre ut nå enn jeg gjorde for tjue år siden.

Så jeg skulle ønske flere fikk hjelp til å finne en diett de klarte å gjøre og som ga god effekt.

Nå spiser jeg jo keto av helt andre årsaker (det ble opprinnelig utviklet nettopp som en behandling for epilepsi! Mange tiår før folk begynte å bruke det til vektnedgang), men det er en kjempefin «bivirkning» at jeg har gått ned i vekt, fått stabilt blodsukker (får ikke cravings eller humørsvingninger lenger) og har det bra.

Anonymkode: 6ffe9...7d9

Anonym bruker skrev (På 16.9.2024 den 18.45):

Nå snakker jeg ikke om ozempic, diabetesmedisiner, men for eksempel wegovy.

Jeg har startet på det, og har et helt annet liv. Med PCOS, lavt stoffskifte og insulinresistens har jeg gitt opp vektnedgang uten hjelp. Men det er en brannfakkel og tør ikke si det til noen, folk blir så provoserte! Altså, jeg betaler for det selv, det går ikke utover noen andre, og jeg har en plan med legen om både opptrapping og nedtrapping. Snakket med søsteren min om det, nevnte ikke at jeg hadde startet, men ei i vennegjengen har, og det er tydeligvis veldig kontroversielt. Så jeg har en teori: hun er «misunnelig». Hun lever i et alt eller ingenting forhold med mat, og har et søtsug hun ikke får bukt med, og tenker altfor mye på dette, MEN hun er slank og har alltid vært det. Så jeg mistenker at hun (folk) kunne også tenkt seg en mirakelkur som fjerner sult og søtsug, men kan ikke, fordi hun er ikke overvektig. Så da er det litt sånn at hun er provosert  over oss som tar «den enkle veien ut».

så, hvorfor er det så provoserende at vi bruker sprøyter for å gå ned i vekt, det går jo ikke ut over dere 

Anonymkode: e4e0e...030

Blir ikke provosert og har tenkt til å begynne selv. Har samme problemer som deg. Kan jeg spørre hvordan det virker på deg? 😊

Anonymkode: 38c78...e50

Jeg tror det er en del slanke (ikke alle, altså), som har dette som en viktig del av sitt selvbilde. De tenker at de har god selvkontroll og er stolte og glade for dette, og antar at overvektige har dårligere viljestyrke. Men så, når hvem som helst kan få "selvkontroll" via en sprøyte, så sprekker dette bildet. Kanskje var det bare deres sterke viljestyrke likevel, men noe fysisk, siden det kan fikses med medisin?

Anonymkode: 29be5...c22

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror det er en del slanke (ikke alle, altså), som har dette som en viktig del av sitt selvbilde. De tenker at de har god selvkontroll og er stolte og glade for dette, og antar at overvektige har dårligere viljestyrke. Men så, når hvem som helst kan få "selvkontroll" via en sprøyte, så sprekker dette bildet. Kanskje var det bare deres sterke viljestyrke likevel, men noe fysisk, siden det kan fikses med medisin?

Anonymkode: 29be5...c22

Jeg er veldig stolt av innsatsen har har gjort og gjør for å holde meg slank. Det ligger veldig, veldig mange timer med trening bak, og mange tilfeller der jeg har måttet stå imot fristelser. Det er jeg stolt over helt uavhengig av andres vekt og innsats. Og det må jeg vel få lov til å være stolt over?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er veldig stolt av innsatsen har har gjort og gjør for å holde meg slank. Det ligger veldig, veldig mange timer med trening bak, og mange tilfeller der jeg har måttet stå imot fristelser. Det er jeg stolt over helt uavhengig av andres vekt og innsats. Og det må jeg vel få lov til å være stolt over?

Poenget er vel mer at ja, det kan du være stolt av men ditt genetiske utgangspunkt gjør antagelig at du får resultatene du får. Når en får en klar belønning for innsatsen blir en også motivert til å fortsette. Slik er det ikke for alle, og for noen blir det nok sånn at å akseptere det ikke henger på greip med den stoltheten de føler av å «ikke være en sånn en».

Anonymkode: 37f69...111

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Poenget er vel mer at ja, det kan du være stolt av men ditt genetiske utgangspunkt gjør antagelig at du får resultatene du får. Når en får en klar belønning for innsatsen blir en også motivert til å fortsette. Slik er det ikke for alle, og for noen blir det nok sånn at å akseptere det ikke henger på greip med den stoltheten de føler av å «ikke være en sånn en».

Alle skal være stolt av innsatsen sin når de trener mye og står på! Det er ikke gitt at alle kommer inn i samme str bare de trener nok. Målet med trening må være å ha en frisk og sunn kropp som er motstandsdyktig og bærer deg gjennom dagen. 

Anonymkode: b22b0...a75

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er aldri greit å mobbe. Noen sinne.

Men er det ikke også ganske unyansert å sette likhetstegn mellom overvekt og spiseforstyrrelse…?

Det er ikke snakk om 10-15 kg for mye, da handler det ofte om at man bare spiser litt for mye eller litt feil.

Men når det er snakk om sykelig overvekt, altså fedme kategori 1 og oppover, da er det snakk om en spiseforstyrrelse jo.

Ros er en organisasjon for div spiseforstyrrelser, og overspisingslidelse er en av dem.

https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/?mtm_campaign=GoogleAds&mtm_kwd=overspising&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIjo_Lst_KiAMVOwWiAx3loDeMEAAYASAAEgIX_fD_BwE

Anonymkode: 1c70b...f0c

Ingenting kunne glede meg mer enn at snurpene  ergrer seg. Jeg får mysimba på blå resept og slipper i tillegg å betale en krone for å få hjelp til å gå ned. 

Anonymkode: 47891...468

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Alle skal være stolt av innsatsen sin når de trener mye og står på! Det er ikke gitt at alle kommer inn i samme str bare de trener nok. Målet med trening må være å ha en frisk og sunn kropp som er motstandsdyktig og bærer deg gjennom dagen. 

Anonymkode: b22b0...a75

Helt enig med deg i det, men min erfaring er at mange slanke kvinner legger mye av sin identitet og verdi i det at de er slanke (og at mange andre ikke er det). 

Anonym bruker skrev (På 16.9.2024 den 22.21):

Samme for meg om noen bruker slankemedisiner, så lenge det ikke skrives ut diabetesmedisiner til slanking. 

Jeg har diabetes og trenger medisinen. En bivirkning er at jeg går ned i vekt, enten jeg vil eller ikke. 

Anonymkode: ffa97...35b

....og for mange vil denne medisinen gi vektnedgang som forhindrer at de får diabetes! Hvorfor er det viktigere at DU får medisin enn at en annen får forebyggende medisin?

Anonymkode: cd7f4...3ed

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Sympati med folk som ikke gidder å gjøre en innsats selv??

Anonymkode: f5344...c93

Du har svært liten kunnskap om nyere forskning som gjelder overvekt og fedme. Jeg anbefaler deg å lese litt om hva nyere forskning, og hva spesialister innen medisin, i dag vet om temaet. Jeg tror det blir et sjokk for deg å finne ut at vektnedgang faktisk ikke kan styres av pasienten selv, men at svært komplekse fysiske tilstander er avgjørende for fedme. Du har såpass liten innsikt at du kommer til å få sjokk, sannsynligvis, når du leser at f eks trening ikke spiller en rolle for vektnedgang i hele tatt. 

Men det spørs om du evner å sette deg inn i temaet. Det skal svært god kunnskap om anatomi, fysiologi og spesielt metabolisme, hormoner og signalstoffer, til for å forstå dette.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du har svært liten kunnskap om nyere forskning som gjelder overvekt og fedme. Jeg anbefaler deg å lese litt om hva nyere forskning, og hva spesialister innen medisin, i dag vet om temaet. Jeg tror det blir et sjokk for deg å finne ut at vektnedgang faktisk ikke kan styres av pasienten selv, men at svært komplekse fysiske tilstander er avgjørende for fedme. Du har såpass liten innsikt at du kommer til å få sjokk, sannsynligvis, når du leser at f eks trening ikke spiller en rolle for vektnedgang i hele tatt. 

Men det spørs om du evner å sette deg inn i temaet. Det skal svært god kunnskap om anatomi, fysiologi og spesielt metabolisme, hormoner og signalstoffer, til for å forstå dette.

Kan du ikke heller legge ut noen lenker til denne «nyere forskningen», i stedet for å bare kritisere folk for manglende kunnskap? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke heller legge ut noen lenker til denne «nyere forskningen», i stedet for å bare kritisere folk for manglende kunnskap? 

Les ulike legetidsskrifter og også forskningsartikler. Du finner flere interessante selv om du gidder å google!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...