Gå til innhold

Hvorfor er det så provoserende at man bruker feks wegovy for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Nå snakker jeg ikke om ozempic, diabetesmedisiner, men for eksempel wegovy.

Jeg har startet på det, og har et helt annet liv. Med PCOS, lavt stoffskifte og insulinresistens har jeg gitt opp vektnedgang uten hjelp. Men det er en brannfakkel og tør ikke si det til noen, folk blir så provoserte! Altså, jeg betaler for det selv, det går ikke utover noen andre, og jeg har en plan med legen om både opptrapping og nedtrapping. Snakket med søsteren min om det, nevnte ikke at jeg hadde startet, men ei i vennegjengen har, og det er tydeligvis veldig kontroversielt. Så jeg har en teori: hun er «misunnelig». Hun lever i et alt eller ingenting forhold med mat, og har et søtsug hun ikke får bukt med, og tenker altfor mye på dette, MEN hun er slank og har alltid vært det. Så jeg mistenker at hun (folk) kunne også tenkt seg en mirakelkur som fjerner sult og søtsug, men kan ikke, fordi hun er ikke overvektig. Så da er det litt sånn at hun er provosert  over oss som tar «den enkle veien ut».

så, hvorfor er det så provoserende at vi bruker sprøyter for å gå ned i vekt, det går jo ikke ut over dere 

Anonymkode: e4e0e...030

Fortsetter under...

Jeg er bare snurt for at jeg ikke får det selv 🤣🤣 Dvs jeg har ikke spurt, men jeg har snakket med legen om at jeg ikke går ned i vekt. Og jeg er slankeoperert (betalt selv), men har lagt på meg av medisiner. 

Jeg henger meg ikke opp i hvordan folk går ned i vekt, det jeg er bekymret for er at det blir en trend og at alle kan få. Har for eksempel ei venninne som er slank, som fikk det fordi hun snakket godt for seg og trengte å gå ned noen få kilo pga problemer i ett bein. Hun legger ut om hvor enkelt det er og at det bare er å spise mindre, det kun ett par stykker vet er jo at hun bruker sprøyta. 

det er jo endel influensere som bruker dette uten å si noe, og da får vi plutselig litt vanskelig kroppsbilde. Jeg syns det skal være siste utvei, og jeg syns det skulle vært ett større fokus på bivirkninger og hva som skjer når man slutter med de. Det er forsket for lite på det og jeg er redd vi får mange med enda flere problemer fremover 

Anonymkode: c059b...073

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke noe i mot at folk bruker wegowy, men hvorfor trekkes misunnelseskortet med en gang noen har noe i mot det?

Anonymkode: a7bc1...ad6

Hva ellers skal folk hisse seg opp for? Klart det er misunnelse! Hva folk putter i seg av medisiner eller livsstil har jo ikke noe med meg å gjøre! Kjenner også folk som går på den sprøyta, hva så? Påvirker jo ikke mitt liv på noen som helst måte. Om jeg løper i fjellet 4 ganger i uka og trener mye påvirker heller ikke andres liv? Hvorfor bry seg om hva andre gjør med sin helse og kropp? Har aldri skjønt interessen med å mene og synes noe om hvordan folk slanker seg 

Anonymkode: b22b0...a75

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er bare snurt for at jeg ikke får det selv 🤣🤣 Dvs jeg har ikke spurt, men jeg har snakket med legen om at jeg ikke går ned i vekt. Og jeg er slankeoperert (betalt selv), men har lagt på meg av medisiner. 

Jeg henger meg ikke opp i hvordan folk går ned i vekt, det jeg er bekymret for er at det blir en trend og at alle kan få. Har for eksempel ei venninne som er slank, som fikk det fordi hun snakket godt for seg og trengte å gå ned noen få kilo pga problemer i ett bein. Hun legger ut om hvor enkelt det er og at det bare er å spise mindre, det kun ett par stykker vet er jo at hun bruker sprøyta. 

det er jo endel influensere som bruker dette uten å si noe, og da får vi plutselig litt vanskelig kroppsbilde. Jeg syns det skal være siste utvei, og jeg syns det skulle vært ett større fokus på bivirkninger og hva som skjer når man slutter med de. Det er forsket for lite på det og jeg er redd vi får mange med enda flere problemer fremover 

Anonymkode: c059b...073

Hvordan folk får hjelp til å gå med i velt eller endre livsstil er en privatsak mellom pasient og lege. Pasienten har godt fulgt opp, og folk skal ikke sitte å bekymre seg over om de vil gå opp i vekt igjen eller hvordan det blir. Folk har ikke peiling hva den enklere sliter med, og medisinsk tilstand. Folk er også i mot antidepressive medisiner. Ingen som tvinger deg til å spise de, men hva andre putter i munnen er en privatsak mellom pasient og lege. 
Foreslår at folk slutter å fortelle om medisiner de tar, operasjoner de tar om det er slik at halve bygda har noe å snakke om i månedsvis. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva ellers skal folk hisse seg opp for? Klart det er misunnelse! Hva folk putter i seg av medisiner eller livsstil har jo ikke noe med meg å gjøre! Kjenner også folk som går på den sprøyta, hva så? Påvirker jo ikke mitt liv på noen som helst måte. Om jeg løper i fjellet 4 ganger i uka og trener mye påvirker heller ikke andres liv? Hvorfor bry seg om hva andre gjør med sin helse og kropp? Har aldri skjønt interessen med å mene og synes noe om hvordan folk slanker seg 

Men det er mange normalvektige som har en negativ mening om slankemedisiner, de er jo ikke misunnelige.

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men det er mange normalvektige som har en negativ mening om slankemedisiner, de er jo ikke misunnelige.

Hva er problemet deres da?

Anonymkode: 4f71d...2d3

Det er nok fordi mange tenker at hvis man er overvektig er man lat. Bildet er jo ikke så enkelt. 
På generelt grunnlag mener jeg at hvis det er nedisinmangel trumfer sykdom overvekt. Ellers tenker jeg at overvekt er jo også sykdom. 
Selv har jeg gått opp 15 kg siste to år pga long covid som gjør at jeg ikke får nok aktivitet. Prøver å holde inntak under kontroll men jeg er en person med lav forbrenning så når jeg ikke klarer kardio så går det galt. 
Jeg begynner å få andre plager på toppen av long covid, kroppslige plager pga overvekt. Jeg har vurdert slankemedisin men jeg tror ikke helsa mi tåler bivirkningene som kan komme. 
Jeg kommer uansett til å kjøre på den dagen jeg vil. Om det er medisinmangel så må myndighetene legge føringer på legene der de dikterer hvem som kan få medisiner der flerbruk er mulig. 
Får jeg resept på noe så kjøper jeg den medisinen. 
Overvekt er et stort samfunnsproblem så jeg synes det er bra at det finnes muligheter å redusere dette problemet. 
Verden går i feil retning, stadig flere sliter med vekt, det er jo flaut. 
Og så har man jo de som faktisk er late da, de som kjøper seg ut av å jobbe for det, for de finnes også. Det er uansett ikke min jobb å peke og konkludere. Jeg kjenner ikke andres private helseopplysninger til å mene noe. 

Anonymkode: 6d5cf...f75

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har startet på det, og har et helt annet liv. Med PCOS, lavt stoffskifte og insulinresistens har jeg gitt opp vektnedgang uten hjelp. Men det er en brannfakkel og tør ikke si det til noen, folk blir så provoserte! Altså, jeg betaler for det selv, det går ikke utover noen andre, og jeg har en plan med legen om både opptrapping og nedtrapping. Snakket med søsteren min om det, nevnte ikke at jeg hadde startet, men ei i vennegjengen har, og det er tydeligvis veldig kontroversielt. Så jeg har en teori: hun er «misunnelig». Hun lever i et alt eller ingenting forhold med mat, og har et søtsug hun ikke får bukt med, og tenker altfor mye på dette, MEN hun er slank og har alltid vært det. Så jeg mistenker at hun (folk) kunne også tenkt seg en mirakelkur som fjerner sult og søtsug, men kan ikke, fordi hun er ikke overvektig. Så da er det litt sånn at hun er provosert  over oss som tar «den enkle veien ut».

så, hvorfor er det så provoserende at vi bruker sprøyter for å gå ned i vekt, det går jo ikke ut over dere 

Jeg tror ikke så mange egentlig bryr seg, men de som bruker det eller de som går veldig mye ned i vekt blir gjerne ganske anmassende, de skal frelse og reklamere for seg selv og sin egen fortreffelighet. Og vi vet jo alle at de aller fleste faktisk går opp igjen…

Anonymkode: ae4f0...cb7

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du mener jeg er misunnelig fordi jeg er naturlig slank, mens du er feit og ikke eier selvkontroll? Hæ?

Anonymkode: f5344...c93

Det er så morsomt å lese slike kommentarer som viser hvor lite kunnskap noen folk innehar. Jeg er slank, men jeg evner å forstå at overvekt og fedme er kompleks og det finnes mange årsaker til fedme. Men i ditt enkle hode er det visst bare selvkontroll som er problemet, og du har nok ikke hørt om medisinske tilstander som f.eks pcos.

Anonymkode: e4d5d...cd0

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mange folk generelt sett som har en negativ mening om folk som tar andre valg enn de selv, annen livsstil, eller får behandling for plager en selv ikke har. Hva folk ønsker å bruke penger på eller gjøre med sin helse har ingenting med andre å gjøre. Det er fullstendig irrelevant og uinteressant hva jeg personlig mener om andre. Jeg er selv slank og normalvektig, og ikke anlegg for å bli stor. Likevel forstår jeg at det er et stort problem for de som sliter med overvekt. Det handler ikke om latskap under hele tatt. Å være stor kan handle om spiseforstyrrelser, hva folk strever med bak vekta vet vi ingenting om. Mens andre slutter å spise når de har det vanskelig. Det er ikke bare å jogge seg en tur om man er 150 kg. det er både tungt og mange har problemer med knær. Det er også vanskelig å regulere matinntaket om man sliter på innsiden. Disse sprøytene kan for mange være en kick start som gir motivasjon. Jeg vet lite om det, men heldigvis har vi leger og helsepersonell som har såpass god kunnskap at de klarer å gi pasientene sine den hjelpen de trenger. De som har så fryktelig i mot dette kan jo bli med sin bekjente til legen og ta diskusjonen med legen om de vet best. Folk må slutte å bry seg om alle andre! Ha respekt for andre mennesker

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er mange folk generelt sett som har en negativ mening om folk som tar andre valg enn de selv, annen livsstil, eller får behandling for plager en selv ikke har. Hva folk ønsker å bruke penger på eller gjøre med sin helse har ingenting med andre å gjøre. Det er fullstendig irrelevant og uinteressant hva jeg personlig mener om andre. Jeg er selv slank og normalvektig, og ikke anlegg for å bli stor. Likevel forstår jeg at det er et stort problem for de som sliter med overvekt. Det handler ikke om latskap under hele tatt. Å være stor kan handle om spiseforstyrrelser, hva folk strever med bak vekta vet vi ingenting om. Mens andre slutter å spise når de har det vanskelig. Det er ikke bare å jogge seg en tur om man er 150 kg. det er både tungt og mange har problemer med knær. Det er også vanskelig å regulere matinntaket om man sliter på innsiden. Disse sprøytene kan for mange være en kick start som gir motivasjon. Jeg vet lite om det, men heldigvis har vi leger og helsepersonell som har såpass god kunnskap at de klarer å gi pasientene sine den hjelpen de trenger. De som har så fryktelig i mot dette kan jo bli med sin bekjente til legen og ta diskusjonen med legen om de vet best. Folk må slutte å bry seg om alle andre! Ha respekt for andre mennesker

Ehhmm okey....Vet ikke hvorfor du siterer alt dette til meg . Jeg har ingen problemer med hvordan folk slanker seg, jeg er overvektig selv så vet hvor vanskelig det er. jeg bare reagerte på at i hi mente at negativitet måtte handle om misunnelse.

Samme for meg om noen bruker slankemedisiner, så lenge det ikke skrives ut diabetesmedisiner til slanking. 

Jeg har diabetes og trenger medisinen. En bivirkning er at jeg går ned i vekt, enten jeg vil eller ikke. 

Anonymkode: ffa97...35b

Det er provoserende fordi det er i menneskedyrets natur å lete etter ting som gjør dem bedre enn andre. Om man er slank er det noe en hele tiden opplever at en er, for i vårt samfunn det å være tjukk det mest stigmatiserende en kan oppleve å være. Når de tjukke plutselig blir mindre tjukke ødelegger det verdensbildet til dem som har hevet seg over andre på grunn av overvekt. Da må nesten metoden angripes i stedet, de har valgt en for enkel metode og det fortjener de ikke tilgang på, men hovedproblemet er at de ikke er tjukke lenger.

Og jada, alle slankemetoder så langt, kanskje med unntak av gastric bypass, har lav suksessrate. Semaglutid er så langt mer lovende, men en vet enda ikke om det fungerer i det lange løp, selv om resultatene så langt er relativt lovende (men slutter en cold turkey går en opp igjen ja). Problemet er at vi i for stor grad skylder på det tykke individet når det er et samfunnsproblem. Derfor mener vi at de burde slanke seg for egen maskin og holde seg slanke, selv om forskningen viser at det er tilnærmet umulig,

Veldig mye tyder på at de fleste slanke mennesker ikke hadde klart å holde seg slanke i dagens samfunn om de fikk utlevert en tykk persons genetiske og fysiologiske utgangspunkt. At vi er nærmere en løsning på fedme som samfunnsproblem burde applauderes, og  en burde unne naboen et enklere og friskere liv. Det er mer sannsynlig at hen har jobbet mer for å kjempe mot egen økende vekt enn de fleste normalvektige har gjort for å holde vektenp

Anonymkode: 37f69...111

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Bra du har fått det fint, er viktig både psykisk og fysisk, da det blir lettere å trene!

Det som er, er at mange så bruker denne, fyker opp i vekt når de slutter, da kroppen krever mer.

Så superviktig å spise rett og trene mer.

Er absolutt ikke missunt på de som bruker dette, kunne nok brukt selv og, men orker ikke tulle med kroppen å risikere å gå opp igjen etterpå.., er slik jeg ser på det, dessverre

Anonymkode: d2189...799

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bra du har fått det fint, er viktig både psykisk og fysisk, da det blir lettere å trene!

Det som er, er at mange så bruker denne, fyker opp i vekt når de slutter, da kroppen krever mer.

Så superviktig å spise rett og trene mer.

Er absolutt ikke missunt på de som bruker dette, kunne nok brukt selv og, men orker ikke tulle med kroppen å risikere å gå opp igjen etterpå.., er slik jeg ser på det, dessverre

Anonymkode: d2189...799

Det er ikke på grunn av medisinen, det er på grunn av vektnedgangen. Det er litt for mange som lager en tilfeldig suppe av click bait og gamle «sannheter». Disse mekanismene slår inn etter vektnedgang okke som. Forskjellen med medisinene er at de også kan hjelpe med å holde dem i sjakk. Altså er nok sjansene dine for varig vektnedgang bedre med medisin enn uten.

Har 0 problem med at folk bruker det som et virkemiddel for vektnedgang. :) Har rett og slett ikke noe med det.

Blir litt irritert på et familiemedlem som har gått på både ozempic og wgovy i snart 2 år og maks går ned 10 kg. Skjønner ikke at når man samtidig må gjennomføre livsstilsendring. Kommer ikke til å gå ned 50-60 kg baaare ved å bruke det og ikke endre noe som helst annet. Går på hva enn som er reseptfritt nå, men ingen planer om å endre noe annet. Blir irritert da jeg er bekymret da det er et nært familiemedlem. 

Men det går ikke på selve medisinen egentlig. Men heller personen 😅Så hen irriterer meg, men at folk bruker sånne medisiner som virkemiddel til vektnedgang er jeg positiv til 😜

Anonymkode: 3593f...e29

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har 0 problem med at folk bruker det som et virkemiddel for vektnedgang. :) Har rett og slett ikke noe med det.

Blir litt irritert på et familiemedlem som har gått på både ozempic og wgovy i snart 2 år og maks går ned 10 kg. Skjønner ikke at når man samtidig må gjennomføre livsstilsendring. Kommer ikke til å gå ned 50-60 kg baaare ved å bruke det og ikke endre noe som helst annet. Går på hva enn som er reseptfritt nå, men ingen planer om å endre noe annet. Blir irritert da jeg er bekymret da det er et nært familiemedlem. 

Men det går ikke på selve medisinen egentlig. Men heller personen 😅Så hen irriterer meg, men at folk bruker sånne medisiner som virkemiddel til vektnedgang er jeg positiv til 😜

Tenker du heller bør uttrykke sympati, må jo være frustrerende å ikke få hjelp av medisinen og vedkommende har kanskje prøvd mye tidligere. Man må på ingen måte gjennomføre en livsstilsendring utover at medisinen demper apetitten og øker ubehaget ved inntak av mat slik at en kan klare å spise mindre enn en forbrenner. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Tenker du heller bør uttrykke sympati, må jo være frustrerende å ikke få hjelp av medisinen og vedkommende har kanskje prøvd mye tidligere. Man må på ingen måte gjennomføre en livsstilsendring utover at medisinen demper apetitten og øker ubehaget ved inntak av mat slik at en kan klare å spise mindre enn en forbrenner. 

Sympati med folk som ikke gidder å gjøre en innsats selv??

Anonymkode: f5344...c93

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man kan da ikke irritere seg over noen som lider av spiseforstyrrelser?

Ingen ønsker å være sykelig overvektig fordi det er så lekkert altså....

Når noen overspiser i den grad av man blir sykelig overvektig så er det en spiseforstyrrelse, på lik linje med de som har anoreksia og bulimi. Ville du blitt irritert om noen i din omgangskrets var i ferd med å sulte seg selv ihjel også? "For de måtte da skjønne at de må gjøre en innsats selv, det er bare å spise!"

Anonymkode: 1c70b...f0c

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man kan da ikke irritere seg over noen som lider av spiseforstyrrelser?

Ingen ønsker å være sykelig overvektig fordi det er så lekkert altså....

Når noen overspiser i den grad av man blir sykelig overvektig så er det en spiseforstyrrelse, på lik linje med de som har anoreksia og bulimi. Ville du blitt irritert om noen i din omgangskrets var i ferd med å sulte seg selv ihjel også? "For de måtte da skjønne at de må gjøre en innsats selv, det er bare å spise!"

Anonymkode: 1c70b...f0c

Dette er et lang lerret å bleke. Overvekt blir av mange bare sett på som latskap og dårlig kosthold. Overvektige er for mange fortsatt lov å mobbe og diskriminere. 
Selvsagt finnes det masse nyanser i problematikken, noen ER late og tar bare dumme valg, men det er ikke så enkelt for det. 
Trøsten får være at de som ikke forstår nyansene sliter jo selv med et handikapp. De er jo mennesker uten kunnskap eller de sliter psykisk og føler seg underlegen andre, da er det godt for dem å kunne si, «men jeg er ikke en feit taper». De er jo tapere men i deres hode så står de i det minste over de feite. 
Jeg unngår mennesker som har slike holdninger, og det tror jeg mange gjør. At de selv gjør seg til sosiale tapere ser de jo ikke. De tror at et menneskes verdi måles i utseende, for det er der deres verdi ligger. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et lang lerret å bleke. Overvekt blir av mange bare sett på som latskap og dårlig kosthold. Overvektige er for mange fortsatt lov å mobbe og diskriminere. 
Selvsagt finnes det masse nyanser i problematikken, noen ER late og tar bare dumme valg, men det er ikke så enkelt for det. 
Trøsten får være at de som ikke forstår nyansene sliter jo selv med et handikapp. De er jo mennesker uten kunnskap eller de sliter psykisk og føler seg underlegen andre, da er det godt for dem å kunne si, «men jeg er ikke en feit taper». De er jo tapere men i deres hode så står de i det minste over de feite. 
Jeg unngår mennesker som har slike holdninger, og det tror jeg mange gjør. At de selv gjør seg til sosiale tapere ser de jo ikke. De tror at et menneskes verdi måles i utseende, for det er der deres verdi ligger. 

Det er aldri greit å mobbe. Noen sinne.

Men er det ikke også ganske unyansert å sette likhetstegn mellom overvekt og spiseforstyrrelse…?

Anonymkode: 8e7f7...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...