Gå til innhold

Hadde gledet meg til en fridag. En eneste fridag

Anbefalte innlegg

Og så kom søster dumpende med sine tre barn. De kjedet seg og lurte på om jeg hadde kake. Jeg har ikke hatt en neste dag uten noe på programmet på tre uker. Et helvetes kjør på jobben, masse å gjøre i velet, barn som skal på fritidsaktiviteter, foreldremøter, og you name it. Det var denne ene dagen jeg hadde uten noen ting på programmet, med unntak av det vanlige vaskegreiene, og så kom hun. Med bikkja og alt. Jeg høres sikkert ut som verdens verste søster og tante, men jeg hadde lyst til å grine da de svingte inn porten. Åh. Jeg er så sliten av andres mas og krav. Jeg orker snart ikke mer. Sorry. Måtte bare blåse ut litt.

Anonymkode: b3998...bad

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Uanmeldt? Da hadde jeg sagt «du skulle ha ringt for nå er jeg straks på vei ut» 

Anonymkode: b5a51...5c0

Jeg vurderte det, men sto i slaskebuksa, usminket med ustelt hår, så hun hadde skjønt jeg hadde løyet, da. Og så er hun alltid sånn: «Å? Hvor skal du?»

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vurderte det, men sto i slaskebuksa, usminket med ustelt hår, så hun hadde skjønt jeg hadde løyet, da. Og så er hun alltid sånn: «Å? Hvor skal du?»

Hi

Hvorfor trengte det å være en løgn? Hun kom idet du var på vei inn på badet, vel? Hvor du skulle? Ha et møte med noen hun ikke kjente. 

Du må stå opp for deg selv! 

Anonymkode: 786be...86c

hysterika skrev (13 minutter siden):

Hvis du ikke vil si det som det er, kan du bare si at du er syk. Sleng på at du har kasta opp hele natta, da forsvinner hun sikkert fort!

Jeg prøvde meg på noe lignende, at minste hadde lekt med nabogutten som nå lå rett ut med diaré og oppkast. Minste sto nå der og blomstret og så frisk og rask ut, så søster tok sjansen sa hun. Det var jo så mye som gikk nå allikevel, sa hun.
Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøvde meg på noe lignende, at minste hadde lekt med nabogutten som nå lå rett ut med diaré og oppkast. Minste sto nå der og blomstret og så frisk og rask ut, så søster tok sjansen sa hun. Det var jo så mye som gikk nå allikevel, sa hun.
Hi

Huff, dette var ikke lett. Har dere en god relasjon til vanlig, da? Kan du bare si at jeg er helt ferdig, orker ikke besøk, jeg må gå og legge meg?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi

Men du må jo si fra at det ikke passer, hun valser jo bare over deg. Sett grenser for deg selv. 

Annonse

Interessant at de aller fleste her syns det virker så enkelt å kaste ut en søster og tantebarn. Akkurat som ingenting. Jeg hadde blitt kjempelei meg hvis noen hadde oppført seg sånn mot meg, selv om jeg er dels enig i at det er frekt å komme på uanmeldt besøk. Men så er hun jo søsteren min og hvor høytidelig skal man være, liksom?

«Stå opp for deg selv. Få deg ryggrad.» Takk for råd.

Hi

Mye avhenger jo av relasjonen deres.

Min søster kommer aldri på uanmeldt besøk, men uansett er vi såpass uhøytidelige sammen at vi kan slenge oss på hver vår sofa og se på hver vår telefon uten å snakke sammen. Så for meg hadde det ikke vært noe problem å ta henne imot. Men ingen av oss har så små barn lenger at de må aktiviseres da, litt annerledes om hun kommer med tre barn i barnehage og barneskolealder liksom.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke klarte å avvise dem i døra, det hadde nok ikke jeg greit heller. En person som ikke ringer eller melder og spør om det passer først er nok heller ikke en person som tar lett på å bli avvist i døra, hun regner med å slippe inn 🙈

Men egentlig burde man kunne si at det ikke passer når folk kommer uanmeldt også, for det er ikke alltid det passer med besøk.

Anonymkode: b23ec...9a7

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Interessant at de aller fleste her syns det virker så enkelt å kaste ut en søster og tantebarn. Akkurat som ingenting. Jeg hadde blitt kjempelei meg hvis noen hadde oppført seg sånn mot meg, selv om jeg er dels enig i at det er frekt å komme på uanmeldt besøk. Men så er hun jo søsteren min og hvor høytidelig skal man være, liksom?

Hi

Det er vel få som mener at det er enkelt, men så er det nå slik at om man skal oppnå noe så må man yte. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å si noe når de først står der, men om du hadde sagt fra på en fin måte at du faktisk er helt utslitt og trenger denne dagen for å hente deg inn, så hadde vel søster sikkert hatt forståelse for det? 

Eventuelt kan du komme med en hvit løgn om hodepine eller oppkast, slikt er lov i krisesituasjoner :) 

Jeg hadde ikke blitt lei meg om du sa at du var sykt sliten og trengte denne fridagen til å hvile litt ut. Tror du ikke at søster vil deg vel hun også? 

Skjønner godt at det er vanskelig å sette grenser, spesielt når man er så sliten. Men neste gang så er du mer forberedt og kan si det som det er. Tror at besøkende ikke har lyst å være til byrde. I samme slengen kan du foreslå en ny tid sånn at gjesten ikke føler seg avvist. 

Anonymkode: 75747...d6f

Det er en uting at folk kommer på besøk uten å sjekke om det passer.  

Min bror og jeg er gode venner, vi respekterer også at den andre er opptatt av og til. Vi spør.  Og svarer ærlig.  Og godtar svaret vi får.  Foreslår han noe for meg kan jeg svare "ja", "nei" eller foreslå en annen dag, annen aktivitet osv.  

Det er normalt å av og til være sliten.  Øv deg på å gi beskjed.  Jeg forstår at det er vanskelig å si "gå igjen" når noen står på døren.  Hadde søsteren din ringt kunne du ha sagt "kake, så godt, jeg er skikkelig sliten og orker ikke bake i dag, men kommer gjerne innom i kveld og hilser på".  Når hun sto på døren kunne du ha sagt "beklager, jeg har en skikkelig dunkende hodepine, jeg må tilbake til sengen".  

Anonymkode: 82948...d58

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Enig i at det er kjempevanskelig. Du skriver at du ville blitt kjempelei deg om du ble vist bort i døra, men da er nok også du typen som ville tatt et hint.

For her prøvde du å hinte, og din søster er enten så trygg på at du gir klar beskjed at hinting går henne hus forbi, eller såpass selvsentrert at hun velger å «ikke skjønne» hint. 

Alle forstår at man må ha et visst overskudd for å ta imot tre ekstra barn i «kjede seg og kreve kake»-alderen, tante eller ei. Så om dere er uhøytidelige nok til å dra innom uanmeldt, bør dere kunne være uhøytidelige nok til å si at i dag er det ikke overskudd til å ta imot besøk.

Blir hun veldig lei seg eller sinna av det, er relasjonen deres mer enveis enn du tror. En søster som vil deg vel, vil ikke ta det personlig om du er for sliten til besøk av hennes søte små. 

Er ikke barna hennes i barnehage? Det går fint å si det passer dårlig i dag, fordi du har en fridag og du trenger å slappe av og ha alenetid. Det er bedre å være ærlig enn å dikte opp noe. Jeg har også fult kjør med jobb og barn hele uka, men har fri hver onsdag. Disse dagene er jeg helt alene, og orker ikke legge planer med folk som går hjemme. Dette er en dag jeg ikke har kapasitet til å lytte på andres problem, stille opp og være barnevakt. Jobber i barnehage, og det er nok kjør

Anonymkode: f31de...960

Noe av de lureste jeg har gjort i mitt liv (jaja, kanskje litt overdrevet, men...) var å ta meg i jobb i et svært mannsdominert miljø.  Jeg var faktisk den eneste "jenta" i en flokk på 25 ansatte. 

Jeg lærte mye av det, og det jeg lærte mest av var å ikke hinte, men være direkte. Det er noen år siden, så mulig det har forandret seg, men jeg tror egentlig ikke det.  Ser det fremdeles med de mennene (som nå er i mindretall) der jeg jobber nå. Det går fint an å være direkte uten å være ufin.  

Men det finnes jo en mellomting også om du ikke vil avvise helt: "Hei, er det dere! Jeg har det travelt / er sliten / skal .... i dag, men jeg har en halvtime / 20 minutter om dere har lyst til å komme inn en liten tur."  Og sier du fra når tiden har gått at nå har du andre ting å gjøre. "Takk for besøket og avtal gjerne på forhånd neste gang."

Anonymkode: 14f84...fbf

Beklager, men du må jo klare å si det som det er « veldig koselig at dere hadde lyst å være med meg, men jeg beklager! Er så sykt sliten etter mye greier og trenger dagen helt for meg selv! Kan vi ikke avtale en annen dag når jeg har fått henter leg inn?»

Og til deg som hadde blitt så lei deg. Du må jobbe med deg selv.

Jeg unngår å fortelle folk hvilke dag jeg har fridagen min på. For den er min og bare min. Den skal ikke brukes til å underholde andre, eller gjære ærende for andre eller ha besøk. Små barn kan glemme å besøke meg på min fridag. Da kunne jeg like gjerne vært på jobb i barnehagen 

Anonymkode: f31de...960

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi

Jeg sa ikke at det er enkelt, men det er nødvendig for din egen del. Og jeg tror faktisk at en person som kommer på uanmeldt besøk skjønner om det ikke passer. Så lenge dere ikke hadde en avtale er det jo innafor at du har andre planer. Om planen din er å dusje, gå en tur, sove, gå til tannlegen eller være på jobb spiller ingen rolle. Du hadde lagt planer og var opptatt. Det er jo en risk  man må godta når man dukker opp hos folk uanmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...