Gå til innhold

Hvorfor er det greirmt at bensi stasjoner, kiosker, restauranter isv har søndagsåpent, mens matbutikker ikke har lov?

Anbefalte innlegg

Det henger jo ikke på greip. Hvorfor skal akkurat matbutikker over en viss størrelse være beskytta mot søndagsåpent, samtidig som massa annet er åpent. 

Anonymkode: 486cc...4e9

Fortsetter under...

Kanskje de ansatte har lyst på fri på søndager 11 måneder i året… trenger mer ansatte på vakt for å drifte vanlig matbutikk enn en bensinstasjon og liten søndagsåpent matbutikk/post. OG SÅ KAN EN HANDLE MAT MANDAG-LØRDAG kl 7-23, sååååååå hvor mye trengs en søndagsåpent matbutikk????

Anonymkode: da53c...daa

Det er mange grunner, men den viktigste for oss forbrukere er matvareprisene.

Her i Norge tjener de som jobber i butikk helt ok. I mange andre land er det sånn at de som jobber i butikk er 100% avhengig av å ha en partner for de tjener ikke nok til å leve av alene...

Skal butikkene lønne full stab hver søndag, men tillegg for ubekvem arbeidstid, så vil matvarene bli ganske dyre.

Man kan si at matvarehandelen her i Norge er utrolig teit bygget opp, for vi har vel nesten en butikk til hver innbygger, det er så mange matbutikker i dette landet. Men det er nå sånn det har blitt da, og det kan ikke gjøres om som på et trylleslag.

Hadde vi hatt halvparten av butikkene, så ville alle måttet kjøre til de butikkene som er, og omløpshastigheten på varene i disse blitt høyere, fortjenesten høyere og man kunne brukt de pengene til høyere bemanning. Men sånn er det ikke.

Anonymkode: a6377...9be

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det ikke være greit?

Anonymkode: 80982...7d9

Fordi det er ikke lov i dag? Det er lov for en rekke bedrifter å ha søndagsåpent, men ikke for matbutikkene. 

Annonse

Det er mange grunner, men den viktigste for oss forbrukere er matvareprisene.

Her i Norge tjener de som jobber i butikk helt ok. I mange andre land er det sånn at de som jobber i butikk er 100% avhengig av å ha en partner for de tjener ikke nok til å leve av alene...

Skal butikkene lønne full stab hver søndag, men tillegg for ubekvem arbeidstid, så vil matvarene bli ganske dyre.

Man kan si at matvarehandelen her i Norge er utrolig teit bygget opp, for vi har vel nesten en butikk til hver innbygger, det er så mange matbutikker i dette landet. Men det er nå sånn det har blitt da, og det kan ikke gjøres om som på et trylleslag.

Hadde vi hatt halvparten av butikkene, så ville alle måttet kjøre til de butikkene som er, og omløpshastigheten på varene i disse blitt høyere, fortjenesten høyere og man kunne brukt de pengene til høyere bemanning. Men sånn er det ikke.

Det fungerer helt uproblematisk i sverige. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det fungerer helt uproblematisk i sverige. 

Matvarebransjen i Sverige har en helt annen oppbygning enn i Norge. Vi skiller oss ut når det kommer til dette altså.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det er ikke lov i dag? Det er lov for en rekke bedrifter å ha søndagsåpent, men ikke for matbutikkene. 

Men hva er problemet med at det ikke er lov?

Flere kjeder har søndagsåpne butikker,såkalte "Brustadbuer". Andre har åpne søndager fordi de er turistplasser med mange hytter.

Jeg jobber selv i matvarebutikk, og synes at det er helt greit å jobbe søndager. Veldig mange andre yrker jobber søndager, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det?Det var jeg jo klar over når jeg søkte jobben. Bedre betalt er det også på søndager...

Anonymkode: 9f041...7c2

Den viktigste grunnen til at dette er en ikke-sak er at næringen selv ikke har koe som helst slags ønsle om å betale ut mer lønn for samme mengde salg.

Den viktigste grunnen til å være glad for dette er at søndagsarbeid er en vederstyggelighet om det ikke er nødvendig. Jeg skal straks på jobb, jeg har jobbet hver tredje helg som sykepleier i 25 år og vil måtte gjøre det i 25 til. Men jeg unner butikkansatte fri.

Anonymkode: ac540...b97

Flere kjeder har søndagsåpne butikker,såkalte "Brustadbuer". Andre har åpne søndager fordi de er turistplasser med mange hytter.

Jeg jobber selv i matvarebutikk, og synes at det er helt greit å jobbe søndager. Veldig mange andre yrker jobber søndager, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det?Det var jeg jo klar over når jeg søkte jobben. Bedre betalt er det også på søndager...

Anonymkode: 9f041...7c2

Godt betalt ja, men nesten alt går i skatt, hvertfall hos meg! Så jeg går ikke lenger etter desse vaktene som er søndager, jul, nyttår, påske og pinse. Er det nok som vil, får de vaktene uten problem( ofte ungdommer som trenger ekstra penger og betaler mindre skatt)

Annonse

Innen 10 år er ikke dette er problem lenger. Butikker kan være selvbetjente, evt. med en vakt ved døra.

Fagforeningen Handel og Kontor er mot søndagsåpne butikker, men det er å gå et skritt bakover i tid.

Anonymkode: 70ff0...7d7

Jeg synes at det er kjempebra at det er sånn, selv om det muligens er sånn at det er noe som henger igjen fra gammelt av, da helligdagen (søndag) skulle være hellig.  Vi har bodd utenlands med søndagsåpne butikker og hvor den eneste dagen i året butikkene var stengt var 1.juledag.  Jeg savner det ikke et sekund.  

Anonymkode: 75cdb...ff1

Klarer man ikke å kjøpe mat fra mandag til lørdag 07-23, så har man det antakelig for travelt til å spise også. 

Anonymkode: 5ea44...4b0

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kanskje de ansatte har lyst på fri på søndager 11 måneder i året… trenger mer ansatte på vakt for å drifte vanlig matbutikk enn en bensinstasjon og liten søndagsåpent matbutikk/post. OG SÅ KAN EN HANDLE MAT MANDAG-LØRDAG kl 7-23, sååååååå hvor mye trengs en søndagsåpent matbutikk????

ALLE andre land har søndagsåpne butikker! Tror du at samme folk som jobber hele uken skal jobbe søndagen også? Nei, her blir det fler jobbmuligheter isteden. De som jobber på sykehus, bensinstasjoner, brannstasjoner, spisesteder +++ jobber søndager. På søndager tjener man ekstra penger vettu. Jeg jobbet i butikk i hele min ungdom. Helt supert med søndagsåpent.

Nå skal vi handle i en liten drittbutikk til blodpris hvis vi vil handle mat på søndager. Hvorfor er det greit å handle kl 23 på torsdager og ikke på søndager? Hvem i hele verden vil forresten handle kl 23? Helt idiotisk.

Det overformynderiet dette landet driver med er latterlig. La meg gå i butikken når jeg vil. La meg gå på tur eller i kirken når jeg vil, ikke nødvendigvis det jeg vil på en søndag.

Anonymkode: f0842...ccb

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

ALLE andre land har søndagsåpne butikker! Tror du at samme folk som jobber hele uken skal jobbe søndagen også? Nei, her blir det fler jobbmuligheter isteden. De som jobber på sykehus, bensinstasjoner, brannstasjoner, spisesteder +++ jobber søndager. På søndager tjener man ekstra penger vettu. Jeg jobbet i butikk i hele min ungdom. Helt supert med søndagsåpent.

Nå skal vi handle i en liten drittbutikk til blodpris hvis vi vil handle mat på søndager. Hvorfor er det greit å handle kl 23 på torsdager og ikke på søndager? Hvem i hele verden vil forresten handle kl 23? Helt idiotisk.

Det overformynderiet dette landet driver med er latterlig. La meg gå i butikken når jeg vil. La meg gå på tur eller i kirken når jeg vil, ikke nødvendigvis det jeg vil på en søndag.

Anbefaler deg sterkt å flytte til et bedre land siden det er så grusomt her i Norge. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Anbefaler deg sterkt å flytte til et bedre land siden det er så grusomt her i Norge. 

😂😂😂

Er det ditt svar til samfunnskritikk. Hvor gammel er du?

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nå har vel regelen i Norge vært at på søndag skal bare de som har samfunnskritiske yrker jobbe, så selvfølgelig helse, politi, brann osv, også har det blitt utvidet litt, men ikke helt.

Men det er jo ikke sånn at vi kan plukke det beste fra flere land og lage et perfekt land, det finnes ikke, det er positive og negative ting i absolutt alle land. Norge er tross alt et godt land å bo i, selv om det er noen ting som ikke er bra her også.

Om alt skal få være åpent på søndager vil det følge en del ting med, da må jo barnehagene også være åpne på søndagene f.eks. I USA er barnehagene åpne fra 7 om morgenen til 18-19 om kvelden, 7 dager i uken.

Om alle yrker skal utvide arbeidstiden sin vil hele oppbyggingen av arbeidslivet og lønnssystemene våre endres. Det er ikke bare bare å gjøre det. Søndagstilleggene vil forsvinne om søndagene skal være en dag som alle andre dager.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo helt frivillig å handle på den lille drittbutikken til blodpriser på søndager da. Skal du ha unger i batnehagen  når du vil og?

Jeg vil bade i svømmehallen klokka 24.00, jeg vil ha time hos faslegen søndag klokka 13.00, faders overformynderi som ikke lar meg gjøre det det jeg vil akkurat når jeg vil....

Det er da virkelig en myte at alle andre land har søndagsåpne butikker. Har opplevd Europa på kryss og tvers over flere tiår og de fleste steder er det kortere åpningstider enn i norske dagligvarebutikker og er ofte stengt på søndager. Hold store turiststeder utenfor, så vil du oppleve åpningstider er helt annerledes enn i Norge. Turiststedene i Norge har ofte søndagsåpent. Det har vel muligens også de overbefolkede turiststedene langs middelhavet. Overformynderi? Hvis det er slik du vil ha det, ser jeg ingen grunn til at andre yrkesgrupper skal slippe unna. For egen del kunne jeg eksempelvis tenke meg et besøk hos legen på lørdager og kontakte teknisk etat på søndager, for ikke å snakke om en tur i svømmehallen fredag kveld klokken 22, men merkelig nok får jeg det til selv om åpningstidene er fullstendig annerledes enn i dagligvarebutikkene.

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Godt betalt ja, men nesten alt går i skatt, hvertfall hos meg! Så jeg går ikke lenger etter desse vaktene som er søndager, jul, nyttår, påske og pinse. Er det nok som vil, får de vaktene uten problem( ofte ungdommer som trenger ekstra penger og betaler mindre skatt)

Har ikke helt forstått hvordan skatt i Norge fungerer? Du betaler ikke mer skatt pr kr på en søndag vs mandag altså. 

Anonymkode: a9a47...06f

Akkurat restaurant ser jeg nødvendigheten, du må tilby tjenestene når folk har tid til å benytte de. 

Ellers virker det hele litt halvveis prinsippfast. De fleste må holde stengt, så har man sånne tullete unntak som brustadbu. Plutselig skal man regne på kvadratmeter og sesong. Invandrerbutikkene har åpnet her, selv om det hverken er sesong eller riktig antall kvadratmeter. Enten kjører man prinsipp om søndag som hviledag, eller ikke, er nå min mening. 

Hvis en ønsker å åpne for søndager, hva med å regulere antall butikker totalt i stedet? Her er det butikker overalt og jammen meg ikke mer en noen hundre meter fra en Kiwi til en annen. De konkurrerer jo med seg selv 😅

Anonymkode: a9a47...06f

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

😂😂😂

Er det ditt svar til samfunnskritikk. Hvor gammel er du?

Eldre enn deg. Ja, sånn svarer jeg faktisk på håpløst latterlig og lite gjennomtenkt "samfunnskritikk". Overformynderi? Virkelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...