Gå til innhold

Begrepsforvirring... ;)

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg går fra hverandre og jeg har i den forbindelse noen spørsmål om samvær og stønader som jeg ikke helt klarer å finne utav selv.

Vi har bestemt at ungene bor hos meg mest, på papiret vil de bo hos meg 100% med samvær hos far. Vi lager en egen avtale rundt det fysiske samværet da vi ser for oss at ungene kan gå nesten fritt mellom bosted. Dette er kun for å få inn litt mer penger til mor. (kjipt ,men samt)

Vi ønsker at far skal ha like mye å si i forhold til avgjørelser som blir tatt osv og mitt spørsmål er egentlig: Om barna bor hos meg 100% på papiret så vil jeg få ekstra barnetrygd, ikke sant? Og om vi da i tillegg har delt foreldreansvar vil den ekstra barnetrygden da falle bort? Bør  jeg ha 100% foreldreansvar også for å få inn den ekstra baretrygden?

Og hva med det som heter delt bosted? Hva er greia med det? Har det noen betydning for den ekstra barnetrygden om barnet har delt bosted eller ei?

Anonymkode: 7324a...585

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449737-begrepsforvirring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Mannen min og jeg går fra hverandre og jeg har i den forbindelse noen spørsmål om samvær og stønader som jeg ikke helt klarer å finne utav selv.

Vi har bestemt at ungene bor hos meg mest, på papiret vil de bo hos meg 100% med samvær hos far. Vi lager en egen avtale rundt det fysiske samværet da vi ser for oss at ungene kan gå nesten fritt mellom bosted. Dette er kun for å få inn litt mer penger til mor. (kjipt ,men samt)

Vi ønsker at far skal ha like mye å si i forhold til avgjørelser som blir tatt osv og mitt spørsmål er egentlig: Om barna bor hos meg 100% på papiret så vil jeg få ekstra barnetrygd, ikke sant? Og om vi da i tillegg har delt foreldreansvar vil den ekstra barnetrygden da falle bort? Bør  jeg ha 100% foreldreansvar også for å få inn den ekstra baretrygden?

Og hva med det som heter delt bosted? Hva er greia med det? Har det noen betydning for den ekstra barnetrygden om barnet har delt bosted eller ei?

Anonymkode: 7324a...585

Delt bosted er 50/50.

Hos dere skal dere ha felles foreldreansvar, du skal ha hovedomsorgen/ være fast bosted, og far ha samvær

Dere har delt foreldreansvar, det har alle med mindre den ene er så uskikket at retten bestemmer noe annet.

Barna har folkeregistrert adresse hos deg, da vil du få barnetrygdene pluss en ekstra 

Far har samvær, hvor mye samvær bestemmer dere.

Anonymkode: b5a83...79a

Foreldreansvar handler kun om hvem som juridisk kan bestemme og ta store avgjørelser på vegne av barna. Dette er forhold som ikke har innvirkning verken på bosted, samvær eller stønader. 

Når far skal ha samvær så bor ikke barna 100% hos deg. Det er du som har hovedomsorgen og far skal ha samvær. Dere må skrive på papiret, under mekling, hvilken prosentandel dere skal ha. Dvs. hvor mye samvær far skal ha og resten er hos deg. 

For å søke på stønader må du legge ved maklingsattest og samværsavtale. 

Anonymkode: c07c1...9c9

Om far skal ha samvær har ikke du 100%. På familievernkontoret skriver dere f.eks 70/30, barna skal være på samvær 30% av tiden.

Da får du hovedomsorgen og barna får sin folkeregistrerte adresse hos deg.

Da vil du automatisk få barnetrygdene, for de følger folkeregisteret om ikke annet er søkt om.

Så kan du søke om stønader som barnetillegg og evt bostøtte, litt avhengig av hvor høy trygden din er. For det var du som var ufør var det ikke?

Anonymkode: b5a83...79a

Annonse

Winterlady skrev (4 timer siden):

Delt bosted er 50/50.

Hos dere skal dere ha felles foreldreansvar, du skal ha hovedomsorgen/ være fast bosted, og far ha samvær

Det er feil.

Delt bosted er et juridisk begrep. Om man avtaler det, må foreldrene i fellesskap bli enige om beslutninger barneloven ellers gir til den som har fast bosted (som i motsetning til den som bare har samvær). Man kan i teorien ha nullsamvær og likevel delt bosted.

Den viktigste av disse beslutningene er flytting, ellers gjelder det også ting som valg av skolefritidsordning eller barnehage og fritidsaktiviteter.

Foreldreansvar har ingen betydning for utvidet (ekstra) barnetrygd. Det gis en ekstra barnetrygd og den utbetales i utgangspunktet til mor. I familier med to mødre til den eldste moren. Dersom far har mest tid med barnet kan han søke det endret. Dersom begge foreldrene ønsker det, kan de få barnetrygden overført til den andre forelderen eller be om at den deles mellom dem.

Anonymkode: 8daac...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...