Gå til innhold

Skal i 50 års dag - hva er riktig beløp å gi?

Anbefalte innlegg

Jubilanten har ønsket at vi vippser til en organisasjon som hn er opptatt av. Hn har røpet at det blir 4 retters middag med vin, dans med band og stor stas. Hva gir dere andre og gir dere mer til slik fest enn dersom gjestene må spleise på et selskap til jubilanten. 

Vi ble også invitert i 60 års dag nylig, og der skal gjesten ha med både mat til koldtbord og egen drikke. Synes jo personlig at man må gi mer når det er så stor forskjell på kostnadene til festen, der den ene er meget dyr å avholde og den andre koster jubilanten kr. 0,- alt dekket av gjestene. 

Hva ville dere andre gitt i disse to ulike jubileumene?

Anonymkode: e2d1a...a28

Fortsetter under...

MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde gitt samme sum til begge jubilantene, formen på deres fest er deres valg.

Jeg hadde nok lagt meg på 500 kr til en fest jeg var invitert til. 

Er det ikke litt lite å gi gave kr 500,- når man får 4 retter og drikke så mye man vil en hel kveld? Jeg tenker litt slik: Man kan ikke spise for kr 3000,- og gi gave på kr 500,-?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke litt lite å gi gave kr 500,- når man får 4 retter og drikke så mye man vil en hel kveld? Jeg tenker litt slik: Man kan ikke spise for kr 3000,- og gi gave på kr 500,-?

Jeg spør da ikke hvor mye verten legger ut på festen før jeg bestemmer størrelsen på gaven. Den velger jeg ut fra min relasjon til jubilanten. Vet du alltid hva som blir servert og påspandert på fester?

Mellom 500 og 1.000 kr til begge to.

Det er stort sett det gavene ligger på til runde dager i vår omgangskrets.

Hva slags fest de velger å holde påvirker ikke gavestørrrelsen. Det er jo jubilanten og hans/hennes økonomi og lyster som styrer valget av fest, mens størrelsen på gaven avgjøres av gjestens økonomi og relasjon til jubilanten.

Anonymkode: ab395...8bd

Annonse

En gave skal ikke være betaling for maten.  

Hva du gir kommer an på 

• hva ønsker jubilanten seg
  • hva har du råd til
  • hva ønsker du å gi

Jeg pleier gi gave for 500-1000 kroner i 50-årsdager o.l. Jeg er selv 50 og enslig.  

Jeg har en variert omgangskrets der noen har svært god økonomi, er gift og godt opp i årene.  Andre er ung, singel og fattig.  Dermed varierer det også hva jeg får i gave.  Det er helt naturlig.  

Om noen har råd og lyst til å invitere til dyre fester med fancy mat og god drikke er det helt fantastisk.  Om noen inviterer til kurvfest er det også fantastisk.    

Anonymkode: 429ef...ffa

Jeg synes ikke så mye om normen om at pris pr kuvert skal stå i samsvar med pris på gave. Hvis jubilanten har råd til å slå på stortromma og prioriterer en eksklusiv fest, så er det fordi det er riktig for vedkommende. 

Jeg ville gitt 750 til det veldedige formålet, men mener ikke at det er en norm. Jeg har råd til det, det er det ikke alle som har. Når jeg kjøper en gave varierer beløpet, prøver å finne noe som passer den enkelte. 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Jeg spør da ikke hvor mye verten legger ut på festen før jeg bestemmer størrelsen på gaven. Den velger jeg ut fra min relasjon til jubilanten. Vet du alltid hva som blir servert og påspandert på fester?

For de tilfellene hvor det er FB grupper og jubilanten selv skriver opplegget, så vet jeg jo hva som kommer. Det er åpent for alle de inviterte å lese hva man skal ha med i selskapet eller hvordan selskapet blir. 

Jeg synes det er litt sært å invitere til 60 års dag og så skal gjestene ha med seg både mat og drikke.

Hadde litt lyst å gi mer til den personen som feirer med pomp og prakt enn til den som egentlig bare vil feire og komme i "pluss". 

Hvis man går ut og spiser middag med 4 retter og drikke til, kommer dette på minst kr 2500,- så derfor mener jeg at om man da gir gave på kr 500,- så har man jo ikke gitt noen gave, mens jubilanten som har gratis selskap, får en reell gave. Det blir skjevt.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For de tilfellene hvor det er FB grupper og jubilanten selv skriver opplegget, så vet jeg jo hva som kommer. Det er åpent for alle de inviterte å lese hva man skal ha med i selskapet eller hvordan selskapet blir. 

Jeg synes det er litt sært å invitere til 60 års dag og så skal gjestene ha med seg både mat og drikke.

Hadde litt lyst å gi mer til den personen som feirer med pomp og prakt enn til den som egentlig bare vil feire og komme i "pluss". 

Hvis man går ut og spiser middag med 4 retter og drikke til, kommer dette på minst kr 2500,- så derfor mener jeg at om man da gir gave på kr 500,- så har man jo ikke gitt noen gave, mens jubilanten som har gratis selskap, får en reell gave. Det blir skjevt.

Jubilanten tilpasser budsjett etter egen evne og lyst, du gir selvfølgelig gave helt uanhengig av kostnaden på selskapet. Det er fødselsdagsgave, ikke cover charge.

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Dersom verten ber om at gjestene hadde med seg mat og drikke, hadde jeg nok muligens gått litt ned på gaven og regnet mitt bidrag til maten som en del av gaven. Men om verten inviterer til pølser og lomper eller 5 retters vil gaven min være den samme.  

Anonymkode: b0f62...e3a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en merkelig logikk. 

Det er en bursdag, du gir gave til jubilanten ut i fra hva han/hun ønsker seg eller du vet liker. Ikke ut i fra type fest.
Når det gjelder beløp så kommer det litt an på relasjonen til jubilanten. Fra 500 og oppover hadde vært mitt budsjett. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Så for deg er det ikke det å samles og feire en venn eller slektning som er hovedfokus, men hvor mye verten legger ut fra egen lomme. 

Mener du at man skal gi, for eksempel, 2500 kr i gave når man har regnet seg ut til at det et det verten betaler pr gjest? Hva om de har fått en god deal på kjøtt, kjøpt alkohol i Sverige og gode venner til å lage og servere maten? Da har de kanskje bare brukt 1500 pr pers og vil altså gå 1000 kr i pluss. 

Dette var svært merkelig og jeg har aldri verken hørt om eller deltatt selv i fester hvor man beregner gaven ut fra kost pris. Veldig rart, og ganske tacky. 

Anonymkode: b0627...ac0

Hvis jeg må betale for mat ol selv tar jeg det som en selvfølge at det er en del av gaven. Hvis det blir for dyrt takker jeg nei.

Når det gjelder gave til en organisasjon kommer det litt an på hvilken organisasjon. For å sette det på spissen ville jeg ikke gitt noe om det var til Hamas men kanskje 800 om det var til en god klimaorganisasjon. Her vil mine preferanser ha litt å si.

Anonymkode: ae21d...f50

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg må betale for mat ol selv tar jeg det som en selvfølge at det er en del av gaven. Hvis det blir for dyrt takker jeg nei.

Når det gjelder gave til en organisasjon kommer det litt an på hvilken organisasjon. For å sette det på spissen ville jeg ikke gitt noe om det var til Hamas men kanskje 800 om det var til en god klimaorganisasjon. Her vil mine preferanser ha litt å si.

Anonymkode: ae21d...f50

Ja, det går til en god sak, så dermed vil jeg jo gi mer enn om det var til Hamas selvfølgelig. 

Jeg mener også at når man tar mat og drikke med selv, så må gaven reduseres utifra det. Det koster raskt kr 700,- å ha med en flaske vin samt en kurv med varm mat.

Jeg stiller meg ulogisk til alle de som svarer at gaven må være den samme i beløp når det er to vidt forskjellige selskap.

Skal det bli sånn at man takker nei til å komme fordi man ikke har råd til å komme? For man skal betale både for mat, drikke og gi gave. Mellom 500-1000 har jeg gitt. Spør litt hvor nært. 

Anonymkode: d6b72...1b4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så for deg er det ikke det å samles og feire en venn eller slektning som er hovedfokus, men hvor mye verten legger ut fra egen lomme. 

Mener du at man skal gi, for eksempel, 2500 kr i gave når man har regnet seg ut til at det et det verten betaler pr gjest? Hva om de har fått en god deal på kjøtt, kjøpt alkohol i Sverige og gode venner til å lage og servere maten? Da har de kanskje bare brukt 1500 pr pers og vil altså gå 1000 kr i pluss. 

Dette var svært merkelig og jeg har aldri verken hørt om eller deltatt selv i fester hvor man beregner gaven ut fra kost pris. Veldig rart, og ganske tacky. 

Vi har fått vite menyen: De skal ha hummersuppe, indrefilet av hjort og plommer i madeira med is til dessert. Etterpå kaker, kaffe og cognac og på kjøkkenet, vil det være 2 kjendiskokker og dekket opp med Roayal Copenhagen servise, så nei, de har ikke vært i Sverige, på harry handel. D´Det blir også underholdning og eget band, i leide lokaler.

Fest nummer 2 blir avholdt hjemme og som nevnt er det ingen utgifter til vertskapet. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Skal det bli sånn at man takker nei til å komme fordi man ikke har råd til å komme? For man skal betale både for mat, drikke og gi gave. Mellom 500-1000 har jeg gitt. Spør litt hvor nært. 

Anonymkode: d6b72...1b4

Det er ikke slik at jeg ikke har råd til å gå men jeg synes at når jeg er ute og spiser og betaler kr 2500,- minst, for å spise og drikke, så virker det jo som om jeg utnyttet denne jubilanten ved å få en dyr fest til en billig penge og da må jo gaven stå i forhold vel?

Fest nummer 2, der kommer jeg til å gi en flaske og mat og ingen gave utenom det. Det er vel grei gave det? Det er den andre gaven jeg er usikker på. Der kan jeg ikke gi en kurv med mat, ei heller en flaske, så hvor mye gir man da? Jeg synes at kr 2 500,- er innafor. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke slik at jeg ikke har råd til å gå men jeg synes at når jeg er ute og spiser og betaler kr 2500,- minst, for å spise og drikke, så virker det jo som om jeg utnyttet denne jubilanten ved å få en dyr fest til en billig penge og da må jo gaven stå i forhold vel?

Fest nummer 2, der kommer jeg til å gi en flaske og mat og ingen gave utenom det. Det er vel grei gave det? Det er den andre gaven jeg er usikker på. Der kan jeg ikke gi en kurv med mat, ei heller en flaske, så hvor mye gir man da? Jeg synes at kr 2 500,- er innafor. 

Da gir du jo 2500 kr. Som vert hadde jeg blitt svært ubekvem med en så stor gave til en femtiårsdag, men det er jo ikke din bekymring. 

Hvorfor spurte du her inne, egentlig? Du har jo fasit selv. Er det slik du graderer vennene dine i alle situasjoner? De med mye penger får bedre behandling/bedre gaver enn dine mindre bemidlede venner. Jeg kjenner ingen som tenker slik. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da gir du jo 2500 kr. Som vert hadde jeg blitt svært ubekvem med en så stor gave til en femtiårsdag, men det er jo ikke din bekymring. 

Hvorfor spurte du her inne, egentlig? Du har jo fasit selv. Er det slik du graderer vennene dine i alle situasjoner? De med mye penger får bedre behandling/bedre gaver enn dine mindre bemidlede venner. Jeg kjenner ingen som tenker slik. 

Nå var det vel en donasjon til et veldedig formål så hvorfor skal man da bli ubekvem når noen ønsker å donere et høyere beløp til det? 

Anonymkode: 00bf4...623

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nå var det vel en donasjon til et veldedig formål så hvorfor skal man da bli ubekvem når noen ønsker å donere et høyere beløp til det? 

Anonymkode: 00bf4...623

Men det er ikke derfor hi velger å gi den summen, det er for å betale for maten, på en måte. For om det hadde vært spleisefest hjemme hos jubilanten så hadde gaven/donasjonen vært betydelig mindre. Så her er det å vise seg frem som er saken, ikke å donere av sitt gode hjerte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...