Gå til innhold

Norges store svakhet, en svakhet i demokratiet

Anbefalte innlegg

Dette er den største feilen i Norge:

image.png.09c6b91aaa1ead0d7183aa0451e4d5c2.png

Tallene for Staten er så stygge at de nevnes kun indirekte i sitatet over, som en rest i forhold til kommuner og fylkeskommuner (helt bevisst sannsynligvis). Jeg kan skrive det for dere: Staten tar inn 86% av alle skattene i Norge. Dette er et kjempeproblem for demokratiet i Norge. Vi får tiggerkommuner, og et tiggersamfunn, og vi får arrogante rikspolitikere som søker internasjonal oppmerksomhet på vår bekostning, med våre penger.

Dette får de mest absurde konsekvenser: Kommuner ser ut som fattige ghettoer samtidig som landet svømmer i penger. Men hvem er det som svømmer i penger? Jo, det er rikspolitikerne, globalistene som har nesa vendt utover, mot jordkloden og globale bekymringer, mens kommunene må finne på alt mulig av uønskede tiltak for å utløse overføringer fra den allmektige staten. Som vindmøller feks, klimatiltak utløser store pengesummer. Vindmøller som ingen vil ha i sin kommune. Skolene faller fra hverandre, og lærerne har elendige arbeidsvilkår, på mange måter:

https://www.nettavisen.no/nyheter/rektor-slutter-i-protest-jeg-er-bekymret-for-fremtiden-til-skolen/s/5-95-2007638

Vil vi ha det slik?

Dette er noe å skravle om!!

Anonymkode: 64156...798

Fortsetter under...

Om kommunene hadde fått en større del av skatteinntektene fra sitt område hadde fordelingen blitt enda skjevere, for vi har kommuner i Norge med veldig få innbyggere og andre med veldig mange innbyggere. Pengene ville blitt veldig skjevt fordelt.

Mye bedre staten tar inn mesteparten og deretter fordeler ut til kommunene.

Anonymkode: 3c1d5...d6a

Problemet er jo sløsingen våres folkevalgte driver med. Her er et eksempel: https://www.document.no/2024/09/12/40-milliarder-fra-eos-til-eu-norge-star-for-98-prosent/

Joda jeg vet at document.no er et utskjelt media her inne, men denne skal kunne være enkel å faktasjekket. 

Anonymkode: 1e581...d5d

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Problemet er jo sløsingen våres folkevalgte driver med. Her er et eksempel: https://www.document.no/2024/09/12/40-milliarder-fra-eos-til-eu-norge-star-for-98-prosent/

Joda jeg vet at document.no er et utskjelt media her inne, men denne skal kunne være enkel å faktasjekket. 

Tror du noen med vettet i behold gidder gi klikk til det søplenettstedet?

Anonymkode: e5ea6...fe5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså ... Document.no er et utskjelt medie her inne? Enhver med en ørliten smule vett i skallen vet jo hva slags propaganda dette nettstedet sprer. 

Det kunne ikke skje at jeg klikker på en slik søppellenke. 

Anonymkode: 5c1ad...179

Viste du at stillinger i staten jevnt over er dårligere betalt (for samme type jobb) enn i kommunene?

Hvilke utgifter synes du staten bør droppe hvis de skal få mindre av inntektene?  Pensjoner, sykepenger ol? Helsevesen? Riksveier? Høyere utdanning? 

Anonymkode: 496a1...cea

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Viste du at stillinger i staten jevnt over er dårligere betalt (for samme type jobb) enn i kommunene?

Hvilke utgifter synes du staten bør droppe hvis de skal få mindre av inntektene?  Pensjoner, sykepenger ol? Helsevesen? Riksveier? Høyere utdanning? 

De kan kutte i bistand ut av landet, vi kaster penger etter mange prosjekt som ikke fungerer. 

Kutte i EØS-avtalen som nordmenn ikke har bedt om. Her sender vi 40 milliarder ut av landet for at folk i EU-land skal få det bedre. 

Kutte i støtte til syke prosjekt som batterifabrikker.....som fikk milloner uten å ha tjent ei krone i Norge. 

"Globalisme" er kapitalisme. Og ikke ta den amerikanske, "hvis staten gjør noe er det sosialisme, hvis staten gjør mye er det kommunisme".

Vil du vekk fra dette er sosialisme den eneste løsningen. Ikke sosialisme i form av at "staten eier aksjene og driver beinhard kapitalistisk uttømming av ressurser og arbeidskraft", men i form av at arbeiderne eier arbeidsplassene sine (arbeider-eide og med det -styrte kooperativer).

Skatt er en viktig del av samfunnskontraktet vårt. Fra vi er født, ja til og med fra før vi er født, påtar stat og kommune seg sitt ansvar i form av dette samfunnskontraktet. Fra en kommer i arbeid er ens plikt til å betale tilbake gjennom skatt tilstede. Ønsker en ikke å ta del i samfunnskontraktet mer er det bare til å flytte til et annet samfunn, fortrinnsvis et der skatt ikke er en del av samfunnskontraktet. Merkelig nok er det omtrent ingen som ønsker å flytte til slike samfunn, lurer på hva det kommer av?

Ja, kapitalisme ("globalisme") er rådriving av både ressurser og arbeidere. Og jo mer de på toppen grafser til seg, jo mindre blir det igjen til oss andre. Nei, de på toppen jobber ikke 100 millioner ganger så hardt som vi andre og fortjener følgelig heller ikke 100 millioner ganger en vanlig arbeiders lønn.

Globalisme er et fryktelig uheldig ord for øvrig. Jeg trodde i lang tid det dreide seg om flatjordere som foraktet folk som forholdt seg til fakta, at jorden er en globe. "Globalisme", slik det brukes av høyreekstreme i dag, er bare en beskrivelse av det mest naturlige for kapitalismen, å flytte kapital mellom landegrenser. Å utnytte ressurser ett sted for å kunne sitte med berikelsen et annet sted.

Anonymkode: 27f44...18e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De kan kutte i bistand ut av landet, vi kaster penger etter mange prosjekt som ikke fungerer. 

Kutte i EØS-avtalen som nordmenn ikke har bedt om. Her sender vi 40 milliarder ut av landet for at folk i EU-land skal få det bedre. 

Kutte i støtte til syke prosjekt som batterifabrikker.....som fikk milloner uten å ha tjent ei krone i Norge. 

Jeg er på ingen måte enig med deg I at det ville være god politikk, men om det er det du mener er viktigst må du stemme på et parti som står for den politikken.

Anonym bruker skrev (På 13.9.2024 den 0.25):

Altså ... Document.no er et utskjelt medie her inne? Enhver med en ørliten smule vett i skallen vet jo hva slags propaganda dette nettstedet sprer. 

Det kunne ikke skje at jeg klikker på en slik søppellenke. 

Anonymkode: 5c1ad...179

Problemet er at MSM dessverre har sluttet å være nyhetsformidler i jakten på klikk. 

Selv NRK 'glemmer' å ta med vinklinger som ikke passer helt deres side. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...