Gå til innhold

Jeg er så klaustrofobisk, hvordan bli bedre?

Anbefalte innlegg

Jeg blir verre for hvert år og nå begynner det for alvor å styre for mange ting i livet mitt, og sånn vil jeg ikke ha de lenger. Men hvordan få god hjelp til det, hvordan behandles det?

Noen her som har fått hjelp mot klaustrofobi eller andre fobier som kan fortelle litt?

Anonymkode: 896d0...346

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ingen gode råd, men føler med deg. Jeg blir også bare verre og verre. Begynner å få problemer med å låse dører på offentlige toaletter, og heis er helt utelukket. 

Anonymkode: 2e8d9...c41

Å låse dører på offentlige toaletter har jeg og begynt å få skikkelige problemer med, det er forferdelig. Jeg tvinger meg selv til å ta heisen, men hvis den stopper en dag, så blir det fort skikkelig krise, jeg puster nensten ikke mens heisen går. Jeg har begynt å få problemer med bil, noe som er helt tragisk, er livredd for at jeg en dag ikke klarer det.

Hi

Annonse

Gå noen runder med deg selv og tenk hva er det verdte som kan skje? 
Hva om døra går i vranglås? Du har mob tlf og kan tilkalle hjelp. Det en ofte er redd for er følelsen av angst og panikk. Det er den vi ofte vil unngå, og dermed utsetter man seg ikke for situasjoner der det kan være 1% sjans at skjer. 
Jeg ble selv innelåst i et kjølerom en gang. Jeg satt en stol i døråpningen og skulle være kjapp. Da jeg skulle ut var døren igjen. Ikke mulig å låse opp fra innsiden. Ingen visste jeg var der, og uten tlf. Jeg fikk full panikk og dødsangst. Hylte og skreik og slo på døra. Tilfeldig kom det en fyr og spurte om det var folk der. Han hentet hjelp og jeg kom meg ut. Etter dette låste jeg aldri toalett på ferger eller offentlige steder. Jeg måtte dobbeltsjekke låsen flere ganger, og da jeg var tøff og låste fikk jeg panikk og måtte låse opp igjen. Holdt på slik i flere år. Jeg låser ikke gamle dører f eks. Og lever fint med det. Liker ikke heis, men tar den likevel. 
start i det små. Lås en dør du vet ikke går i vranglås og sitt i rommet litt. Kjenn etter hva du føler og tenker. Bytt ut tankene dine med at du er trygg og kjenn på den. Dette sitter i hodet, mer enn at alle dører går i vranglås. 

Anonymkode: 8e6c8...517

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gå noen runder med deg selv og tenk hva er det verdte som kan skje? 
Hva om døra går i vranglås? Du har mob tlf og kan tilkalle hjelp. Det en ofte er redd for er følelsen av angst og panikk. Det er den vi ofte vil unngå, og dermed utsetter man seg ikke for situasjoner der det kan være 1% sjans at skjer. 
Jeg ble selv innelåst i et kjølerom en gang. Jeg satt en stol i døråpningen og skulle være kjapp. Da jeg skulle ut var døren igjen. Ikke mulig å låse opp fra innsiden. Ingen visste jeg var der, og uten tlf. Jeg fikk full panikk og dødsangst. Hylte og skreik og slo på døra. Tilfeldig kom det en fyr og spurte om det var folk der. Han hentet hjelp og jeg kom meg ut. Etter dette låste jeg aldri toalett på ferger eller offentlige steder. Jeg måtte dobbeltsjekke låsen flere ganger, og da jeg var tøff og låste fikk jeg panikk og måtte låse opp igjen. Holdt på slik i flere år. Jeg låser ikke gamle dører f eks. Og lever fint med det. Liker ikke heis, men tar den likevel. 
start i det små. Lås en dør du vet ikke går i vranglås og sitt i rommet litt. Kjenn etter hva du føler og tenker. Bytt ut tankene dine med at du er trygg og kjenn på den. Dette sitter i hodet, mer enn at alle dører går i vranglås. 

Takk for gode tips 😊

Jeg eksponerer meg mye, har gjort det i alle år,  jeg tar heis, jeg låser døren på do osv, men det blir verre alikevel, så jeg tror jeg trenger litt hjelp med mestringsteknikker eller noe sånt, før det tar over livet mitt fullstendig. Jeg er veldig klar over at det sitter i hodet mitt, men panikken tar meg uansett.

Hi

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for gode tips 😊

Jeg eksponerer meg mye, har gjort det i alle år,  jeg tar heis, jeg låser døren på do osv, men det blir verre alikevel, så jeg tror jeg trenger litt hjelp med mestringsteknikker eller noe sånt, før det tar over livet mitt fullstendig. Jeg er veldig klar over at det sitter i hodet mitt, men panikken tar meg uansett.

Hi

Last ned en gratis app som heter Tankevirus. Her vil du kjenne deg igjen i mye og få litt tips på hvordan håndtere dette. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Last ned en gratis app som heter Tankevirus. Her vil du kjenne deg igjen i mye og få litt tips på hvordan håndtere dette. 

Det skal jeg gjøre, tusen takk 😊

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...