Gå til innhold

Noen krle-lærere her inne? Jeg trenger så sårt råd fra dere!


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg fikk et nytt fag dette skoleåret, krle på ungdomstrinnet. Og jeg er overrasket over hvor mye tekst elevene skal gjennom, jeg hadde aldri trodd det var så mye😅 frem til nå har jeg lest høyt for dem og de har lest litt i par. Men det sier seg selv at dette blir for kjedelig i lengden.. jeg håper det finnes noen krle-lærere her inne som kan gi meg tips og råd til hvordan elevene og jeg, kan jobbe med tekstene♥️ 

Anonymkode: 3efa8...6ff

Fortsetter under...

Du kan sammenfatte stoffet for dem på en powerpoint for så å gjennomgå det i klasssen. De kan forberede (i grupper) ulike deler av stoffet, og så kan gruppene presentere stoffet for deg og/eller klassen, de kan lage tegneserier som presenterer deler av stoffet, dere kan besøke en kirke, en moske, human-etisk forbund for å lære om de ulike religionene av mennesker som jobber på disse stedene, dere kan ha klassediskusjoner om etiske problemstillinger hvor elevne på forhånd får beskjed om de skal være "for" eller "imot". Kanskje finnes det en erfaren lærer på skolen som kan gi deg noen råd?

 

Tusen takk for gode tips🥰 jeg tenker at det er fint å begynne med pp/videoklipp, for deretter å sette dem i gang og arbeide selv. De blir ekstremt fort lei av å høre på meg😂 derfor er det best at de får jobbe med det selv. Jeg liker rådene du kom med, jeg kommer til å benytte meg av dem!☺️ Det har vært mye sykdom og veldig travelt på skolen i tiden etter skolestart, så jeg har ikke fått snakket skikkelig med de andre krle-lærerne på trinnet enda. Men det skal jeg absolutt gjøre!🙏🏻

 

 

HI

Anonymkode: 3efa8...6ff

Slutt å lese i alle fall - for de fleste er det utrolig kjedelig og vanskelig å følge med på.  Lett å forsvinne inn i drømmeland da - og det landet er bra det, men ikke når man skal lære et fag.

Powerpoint er bra det, i mange tilfeller, men ikke om man bruker det som en "opplesings plattform" sånn som alt for mange gjør i dag.  Og la det for alle del ikke bli en oppramsing av fakta, eller pugging av navnet på alle gudene i Hinduismen, eller noe sånn. Det gjelder forresten alle fag.  Snakk med noen som tilhører religionen det skal snakkes om, om man vet om noen - vær entusiastisk uansett hva du selv tenker om den religionen eller religion generelt.  Få elevene med muntlig . Lærere som gjør fagene spennende og "virkelige" er fantastisk! 

Synes også at "hysterika" har mange gode forslag. Personlig er jeg ikke så glad i Powerpoint.  Synd at mange skoler har kvittet seg med de "gamle" kritt-tavlene / Whiteboardene. Det er mer aktiviserende enn skjerm og i alle fall enn skjerm med ferdigskrevet tekst. 

 

Anonymkode: 32911...bd7

Men du har vel lært ulike presentasjonsteknikker og læringsstrategier på studiet? På udir ligger der jo også masse støtteverktøy og eksempler. Dere har vel også tilgang på digitale læremidler?

Anonymkode: 28f04...d57

Annonse

De må strengt tatt ikke lese noe som helst, husk at de skal nå kompetansemål, de har faktisk ikke pensum selv om de har en lærebok. Legg fra deg boken og se på hva de skal lære i stedet, og be gjerne elevene om å komme med innspill, ofte har de gode idéer som du kan bygge videre på.

Jeg underviser i religion på vgs, og elevene har fått årsplan med forslag til leseliste, men om de leser eller ei får være opp til dem. Timene brukes til å jobbe med fagstoff på mange ulike måter, litt avhengig av tema. I dag tok vi utgangspunkt i ulike musikkvideoer og tekster, samt tv-serier og noen filmer (bare klipp) i forbindelse med religion og populærkultur. Sist gang jobbet de i grupper med å finne eksempler på ekkokammer og hvordan dette kan utvikle seg videre til konspirasjonsteorier, gjennomgikk litt begreper de må ha på plass og så en kort dokumentar om emnet. Læreboken bruker jeg nesten aldri i timene mine, det ville blitt utrolig kjedelig for både elevene og meg.

Anonymkode: 1d688...747

Min 9. klasse leser veldig lite. De er ganske lesesvake, og det er ikke effektiv innlæring for dem. I stedet bruker vi mye tid på fortellinger fra de religiøse tradisjonene, og knytter fagkunnskap til dem. De har laget modeller av gudshus i papp. Jeg har nesten alltid med meg konkreter, som er utgangspunkt for læring. Vi drar på ekskursjon i nærområdet. Vi lager brettspill som repeterer fagkunnskap. Vi har mye samtaler, i klasse og gruppe, særlig om etikk. Vi bruker filosofisk samtale som arbeidsmåte. 
 

Lykke til, krle er et gøy fag! 

Anonymkode: 8e47a...a43

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

De må strengt tatt ikke lese noe som helst, husk at de skal nå kompetansemål, de har faktisk ikke pensum selv om de har en lærebok. Legg fra deg boken og se på hva de skal lære i stedet, og be gjerne elevene om å komme med innspill, ofte har de gode idéer som du kan bygge videre på.

Jeg underviser i religion på vgs, og elevene har fått årsplan med forslag til leseliste, men om de leser eller ei får være opp til dem. Timene brukes til å jobbe med fagstoff på mange ulike måter, litt avhengig av tema. I dag tok vi utgangspunkt i ulike musikkvideoer og tekster, samt tv-serier og noen filmer (bare klipp) i forbindelse med religion og populærkultur. Sist gang jobbet de i grupper med å finne eksempler på ekkokammer og hvordan dette kan utvikle seg videre til konspirasjonsteorier, gjennomgikk litt begreper de må ha på plass og så en kort dokumentar om emnet. Læreboken bruker jeg nesten aldri i timene mine, det ville blitt utrolig kjedelig for både elevene og meg.

Anonymkode: 1d688...747

Lærebøker har generelt for mye sammenhengende, kompleks og ofte kjedelig tekst. 

Jeg gjør alltid oppmerksom på hvor elevene finner "dagens tema" i læreboka, men det er sjelden jeg slik sett bruker den aktivt i undervisningen. Jeg underviser også i religion og etikk på vgs, og vi jobber mye prosjektbasert.  Dette fører til at elevene i stor grad selv må ta ansvar for å tilegne seg lærestoffet. Synes det fungerer godt. 

Ellers er tipset å bruke "interaktive" oppgaver og læringsstier på lærebokas nettside, ev. andre lærebøker nettsider. 

Anonymkode: 61b16...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...