Gå til innhold

Svar på blodprøver hos fürstpasient.no

Anbefalte innlegg

Jeg kan se svar på blodprøvene på denne siden. Ser at kolesterol ligger høyt og jern ligger lavt, i tillegg ser det ut til at b12 ligger lavt. Men jeg er ingen ekspert på området. Har ikke hørt noe fra legen etter at svarene kom for lenge siden. Har slitt med en del plager og sterk hodepine og legen ba meg regelrett om å skjerpe meg sist jeg var inne på legetime. Føler meg ikke trodd.

Nå lurer jeg på om jeg kan få en annen lege til å se på og vurdere blodprøvesvarene. Klarer ikke å stole på at fastlegen min følger meg opp skikkelig.

Anonymkode: 9dc46...751

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det ikke er veldig høyt eller lavt så har det ikke noe å si. Rett over/under grensa har ingen betydning 

Anonymkode: 5b669...2d6

Kolesterol var ikke veldig høyt over grensa, men jern lå på 6, noe som ser ut som er ganske lavt? 

Hi

Annonse

Har en kusine som jobber med analyse av blodprøver. Hun sier det ofte er frustrerende å analysere fordi rekvisisjonen ikke fylles ut godt nok. Kunnskapen hos fastlegen er svært variabel. Noen ting bør analyseres sammen for å kunne gi et helhetlig bilde. La oss si at du har verdier A - B - C - K. Lav verdi på A sier at pasient må ta tilskudd/endre kosthold. MEN, om pasient har høy verdi på K så vil ikke pasienten klare å nyttiggjøre seg tilskudd av A. Leger kan ikke nødvendigvis alltid hvordan dette med blod henger sammen. Det er jo et fag i seg selv. 
Jeg har kommet til legen og selv bedt om blodprøve og sagt du må rekvirere A og K, de påvirker hverandre, (K er kanskje ikke så vanlig å ta) Legen min er veldig ydmyk da og veldig villig til å ta til seg informasjon. 
Så jeg anbefaler deg å enten sette deg inn i hva du trenger og be om dette eller gå til eksperter. Jeg har min kusine da så hun har instruert meg, men ikke alle har det. 
Fürst skriver jo en analyse på avvik, de burde også skrive en utvidet analyse der de feks skriver. Anbefaler tilskudd av A, ny prøve om tre måneder med analyse av A og K. 

Anonymkode: 45338...9e2

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kolesterol var ikke veldig høyt over grensa, men jern lå på 6, noe som ser ut som er ganske lavt? 

Hi

Hvis S-ferritin var på 6 så må du melde inn legen din for uaktsomhet, også ringer du legekontoret i morgen tidlig og spør hvorfor i alle dager de ikke har opplyst deg om det. Det er altfor lavt! 

Anonymkode: 4d85d...9c0

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis S-ferritin var på 6 så må du melde inn legen din for uaktsomhet, også ringer du legekontoret i morgen tidlig og spør hvorfor i alle dager de ikke har opplyst deg om det. Det er altfor lavt! 

Anonymkode: 4d85d...9c0

Slik ser det ut.

Hi

IMG_6859.jpeg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Slik ser det ut.

Hi

IMG_6859.jpeg

Dette ser da ikke så verst ut? Det er ferritin som er viktigst og sier mest om jernlageret. Den er høy hos deg. Dette er grunnen til at man ikke skal tolke prøver selv og henge seg opp i røde tall. Alt må ses i sammenheng.

https://blodsjekk.no/jernmangel-dette-bor-du-vite-om-jern-og-lav-blodprosent/

Anonymkode: ab3d1...f89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...