Gå til innhold

Leo og de farlige på nrk

Anbefalte innlegg

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Men hvis man skal forholde seg til virkeligheten og den norske stats lovverk da?

De kan få samme fasiliteter som de på sykehjemtilbys - innesperret på et rom, dusj en gang hver fjortende dag, sørgelig mat, ingen aktivitet, ingen frisk luft og få ansatte- Det er vel ingen som tror at de kommer til på bli hverken friske eller rehabilitert noen gang uansett.

Anonymkode: 304c1...ce6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor uttaler du deg om dette når du ikke vet? Ingen utenlandske med i serien. Kun norske 

Anonymkode: c1b55...cbc

Men den jeg svarte skrev «Slike folk trenger vi ikke Norge. De ødelegger. Få dem ut».

Få dem ut hvor?

Anonymkode: 5178e...8bc

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men den jeg svarte skrev «Slike folk trenger vi ikke Norge. De ødelegger. Få dem ut».

Få dem ut hvor?

Anonymkode: 5178e...8bc

Vi trenger ikke slike folk i samfunnet. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Men hvis man skal forholde seg til virkeligheten og den norske stats lovverk da?

Ingen lovverk blir fulgt i Norge ang bemanning og riktig hjelp til syke og eldre. De lever på et minimum. Det skal også omsatte gjøre. Det er bedre ting å bruke penger på enn at ansatte skal ha det bra. Helt greit de som skal ut igjen, og som sitter på lavere sikkerhet, men de på forvaring og de farligste kan bli sittende. Jeg vil ikke ha en pedofil nabo, en drapsmann som er sadistisk og psykopat. Den som dreper en gang kan gjøre det igjen. Vi alle blir fortvilt, sint og nedbrutt Ila livet, men få tar livet av andre. Å skylde på en vanskelig barndom med mobbing holder ikke. Mange som opplever urett, uten at de dreper andre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De kriinelle taper? Innsatte lever under mye mer verdige forhold enn noen som helst sykehjemsbeboer i Norge, å påstå noe annet er en skam.

Jeg påstår noe annet. Jeg har hatt fire besteforeldre, far og svigerfar på sykehjem og alle har hatt det helt supert i livets sluttfase. 

Om du hadde hatt et snev av leseforståelse så hadde du også skjønt hva jeg mente med utsagnet om kriminelle kontra barn og syke. Men jeg holder ikke pusten, foråsidetsånn. 

Anonymkode: dbffd...4aa

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg påstår noe annet. Jeg har hatt fire besteforeldre, far og svigerfar på sykehjem og alle har hatt det helt supert i livets sluttfase. 

Om du hadde hatt et snev av leseforståelse så hadde du også skjønt hva jeg mente med utsagnet om kriminelle kontra barn og syke. Men jeg holder ikke pusten, foråsidetsånn. 

Det var et søtt og tannløst forsøk.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var et søtt og tannløst forsøk.

Forsøk på hva? Å få deg til å skjønne hva du leser? Mulig det, men jeg skal da ha for at jeg prøvde 🤷🏼‍♀️

Syns det er en vond serie å se. Så mye utenforskap og ensomhet, tristhet og sinne, så mange som ikke har fått hjelp til å kontrollere dette. Klart det er mange som har hatt det slik uten p bli drapsmenn, men mange av dem blir anorektikere eller suicidale eller selvskadere. Det er mange måter å slite på. 
Her i Norge er det heldigvis slik at alle skal tilbake til samfunnet, vi straffer ikke til evig tid. At det burde være bedre vern av etterlatte, helt klart. Bedre varsling om permisjoner, absolutt. Men også bedre hjelp og rehabilitering til de innsatte, de skal jo (som han ene sier) bli våre naboer. 

Sommerkroppen 2029 skrev (22 timer siden):

Har sett tre episoder av serien. Leo er veldig flink i jobben sin. Enig med flere her, ingen bør slippes ut. Men en dag skal de jo ut. Hvordan skal de best følges opp da? Det legges jo ikke skjul på at samtlige fanger har opptil flere diagnoser, og de får jo ikke den hjelpen som trengs i fengsel. Men hvor skal man sende dem når de er så farlige og har gjort alvorlige forbrytelser?

Det rettes stort fokus på mennene i serien, men jeg synes kvinnene fra Bredtvedt var interessante. Det lyser jo lang vei igjennom at det er snakk om psykisk utviklingshemming hos de kvinnene vi fikk møte. Hva gjør de i fengsel egentlig?? 

Jeg har bare sett første episode og ble sjokkert da hun fra Bergen overhodet ikke forstod sin egen situasjon og hva som skulle til for å komme ut. Hun sa hun hadde en personlighetsforstyrrelse, men jeg opplevde at hun ikke hadde noe eierforhold til det (ikke overraskende kanskje), men tenkte også at hun mulig var psykisk utviklingshemmet. Men kanskje hun allikevel ikke anses om syk nok til innleggelse på psykriatisk? Hun er åpenbart ikke klar for å komme ut om 20 måneder. Men om hun blir bedre av å stange der inne? Neppe

Anonymkode: 5c09c...9ac

Optatium skrev (12 timer siden):

Syns det er en vond serie å se. Så mye utenforskap og ensomhet, tristhet og sinne, så mange som ikke har fått hjelp til å kontrollere dette. Klart det er mange som har hatt det slik uten p bli drapsmenn, men mange av dem blir anorektikere eller suicidale eller selvskadere. Det er mange måter å slite på. 
Her i Norge er det heldigvis slik at alle skal tilbake til samfunnet, vi straffer ikke til evig tid. At det burde være bedre vern av etterlatte, helt klart. Bedre varsling om permisjoner, absolutt. Men også bedre hjelp og rehabilitering til de innsatte, de skal jo (som han ene sier) bli våre naboer. 

Jeg er veldig enig med deg. Synes det kom tydelig frem at forvaringsdømte er forventet å vise til endring og at denne endringen er vanskelig å få til uten hjelp og uten konkrete tiltak .

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bare sett første episode og ble sjokkert da hun fra Bergen overhodet ikke forstod sin egen situasjon og hva som skulle til for å komme ut. Hun sa hun hadde en personlighetsforstyrrelse, men jeg opplevde at hun ikke hadde noe eierforhold til det (ikke overraskende kanskje), men tenkte også at hun mulig var psykisk utviklingshemmet. Men kanskje hun allikevel ikke anses om syk nok til innleggelse på psykriatisk? Hun er åpenbart ikke klar for å komme ut om 20 måneder. Men om hun blir bedre av å stange der inne? Neppe

Hun er ikke psykisk utviklingshemmede. Hun er resultatet av en ungdom med vansker vokst opp i institusjoner. 

Mange skal ut i samfunnet igjen, men ikke alle. Noen bør aldri slippes ut. Vi har nok gærninger i samfunnet. Å planlegge å ta livet av flest mulig og slå sin far nesten ihjel med hammer i hodet, ja da fortjener man ikke frihet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange skal ut i samfunnet igjen, men ikke alle. Noen bør aldri slippes ut. Vi har nok gærninger i samfunnet. Å planlegge å ta livet av flest mulig og slå sin far nesten ihjel med hammer i hodet, ja da fortjener man ikke frihet. 

Det vil jeg jo argumentere for at man kan fortjene. Han har jo utviklet seg voldsomt, angrer, og vet hvorfor det skjedde (og hva han må passe på). Skal vi ha livstid for det du gjorde da du var 19?

Optatium skrev (18 timer siden):

Det vil jeg jo argumentere for at man kan fortjene. Han har jo utviklet seg voldsomt, angrer, og vet hvorfor det skjedde (og hva han må passe på). Skal vi ha livstid for det du gjorde da du var 19?

Å utvikle seg i fengselet er en ting, der har de rammer og andre bestemmer over de. Å takle livet og motgang i frihet der man bestemmer over seg selv er noe helt annet. Pedofile kan gjerne si de har utviklet og forandret seg i fengsel, men de har ingen barn rundt seg i der inne til å kunne vite det. Når de kommer ut i frihet er det ikke sjelden de forgriper seg ganske raskt igjen. 

Anonym bruker skrev (På 12.9.2024 den 8.48):

Man blir ikke innlagt i psykiatrien fordi man er psykisk utv hemmet. Jenta har en dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse som er et finere ord på psykopati. Hun har ikke empati. Derfor forstår hun heller ikke at hun skader andre mennesker. 

Å utvikle seg i fengselet er en ting, der har de rammer og andre bestemmer over de. Å takle livet og motgang i frihet der man bestemmer over seg selv er noe helt annet. Pedofile kan gjerne si de har utviklet og forandret seg i fengsel, men de har ingen barn rundt seg i der inne til å kunne vite det. Når de kommer ut i frihet er det ikke sjelden de forgriper seg ganske raskt igjen. 

Det skrev jeg litt over her. Jeg mener fortsatt at man har rett på tilbakeføring. Det er ikke sånn vi skal ha det at vi bare hiver noen bak en låst dør og kastet nøkkelen. Rehabilitering er viktig. Vi burde heller snakke om hvordan man skal gjøre det. 

Optatium skrev (29 minutter siden):

Det skrev jeg litt over her. Jeg mener fortsatt at man har rett på tilbakeføring. Det er ikke sånn vi skal ha det at vi bare hiver noen bak en låst dør og kastet nøkkelen. Rehabilitering er viktig. Vi burde heller snakke om hvordan man skal gjøre det. 

Det er ikke bevilget penger nok til å rehabilitere folk i fengsel. Vi er gjerne naive og tenker at alle fortjener en sjans. Men jeg er ikke enig. Det finnes farlige mennesker som har gjort grusomme handlinger. Mange kan ikke rehabiliteres uansett hvor mye hjelp de får. 

Man har faktisk ikke økonomiske midler til å holde på folk til evig tid, ei heller gi de den hjelpen de trenger. Rehabilitering i norske fengsler er en vits, og ettervernet like så. I psykiatrien brukes det hinsides mye penger på mennesker som ikke kan hjelpes, men man kan jo ikke gi opp heller. Helsevesenet og skole/barnehage bør rustes til å ta fatt i disse menneskene som kommer på skråplanet, ikke vente til de koster samfunnet så mye som de gjør nå

Anonymkode: 7a896...bee

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man har faktisk ikke økonomiske midler til å holde på folk til evig tid, ei heller gi de den hjelpen de trenger. Rehabilitering i norske fengsler er en vits, og ettervernet like så. I psykiatrien brukes det hinsides mye penger på mennesker som ikke kan hjelpes, men man kan jo ikke gi opp heller. Helsevesenet og skole/barnehage bør rustes til å ta fatt i disse menneskene som kommer på skråplanet, ikke vente til de koster samfunnet så mye som de gjør nå

Anonymkode: 7a896...bee

Det er jeg enig i. Man venter og ser an, og reparerer heller syke enn å forebygge når de er barn. Ikke alle kan hjelpes i psykiatrien, da bør de overflyttes til kommune hjelp, så det blir ledige plasser til de som kan ha nytte av det 

Vi har ikke fengsel på livstid i Norge, heldigvis. Derfor må selvsagt disse psyke menneskene få behandling og oppfølging under forvaring. Jeg tror dessverre at vi vil se mer av så psyke mennesker fremover. Psykisk helse og forebygging blir nedprioritert - det fungerer ikke i praksis og ungdommen blir stadig psykere. Har man en fot inne i helsevesenet (fra systemsiden) vet man at psykologer er mangelvare i spesialisthelsetenesten og i kommunene. De setter diagnoser etter lang ventetid og så får man klare seg selv etter kanskje 5-8 behandlinger med en behandler. De sykeste ungdommene havner på institusjon i regi av barnevernet. Og der vil gjerne ikke BUP ta i saken med henvisning til at situasjonen først må bli stabil. Det kan ta månedsvis for ikke å snakke om år, å få «riktig» hjelp. Millionene for samfunnet ruller og går allerede her.  Det koster nesten 2 mill å ha en ungdom i institusjon i et år… uten at det hjelper de aller psykeste. 

De du ser i fengselet har mest trolig blitt sveket av både mennesker og system i åresvis. De fleste har sannsynligvis også opplevd store traumer som bidrar til at de til slutt tipper over. Og om et menneske som har IQen til en 6-åring dreper så er det og bør være systemet sitt ansvar ene og alene.  Istedenfor å tenke at man skal sperre folk inne resten av livet å kaste nøkkelen bør man bruke mer penger og ressurser på forebygging og behandling som faktisk fungerer. Hjelper ikke å stemple diagnoser i panna på folk og sende de alene ut svingdøra på psyk. Jeg tror faktisk at det er nødvendig med nye lovhjemler som kan holde de psykeste på tvang i helsevesenet lenger og raskere. Jeg vet at det er vanskelig å hjelpe de som ikke vil ha hjelp men det hindrer kanskje store tragedier senere. 

Anonymkode: e2e20...0de

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ikke fengsel på livstid i Norge, heldigvis. Derfor må selvsagt disse psyke menneskene få behandling og oppfølging under forvaring. Jeg tror dessverre at vi vil se mer av så psyke mennesker fremover. Psykisk helse og forebygging blir nedprioritert - det fungerer ikke i praksis og ungdommen blir stadig psykere. Har man en fot inne i helsevesenet (fra systemsiden) vet man at psykologer er mangelvare i spesialisthelsetenesten og i kommunene. De setter diagnoser etter lang ventetid og så får man klare seg selv etter kanskje 5-8 behandlinger med en behandler. De sykeste ungdommene havner på institusjon i regi av barnevernet. Og der vil gjerne ikke BUP ta i saken med henvisning til at situasjonen først må bli stabil. Det kan ta månedsvis for ikke å snakke om år, å få «riktig» hjelp. Millionene for samfunnet ruller og går allerede her.  Det koster nesten 2 mill å ha en ungdom i institusjon i et år… uten at det hjelper de aller psykeste. 

De du ser i fengselet har mest trolig blitt sveket av både mennesker og system i åresvis. De fleste har sannsynligvis også opplevd store traumer som bidrar til at de til slutt tipper over. Og om et menneske som har IQen til en 6-åring dreper så er det og bør være systemet sitt ansvar ene og alene.  Istedenfor å tenke at man skal sperre folk inne resten av livet å kaste nøkkelen bør man bruke mer penger og ressurser på forebygging og behandling som faktisk fungerer. Hjelper ikke å stemple diagnoser i panna på folk og sende de alene ut svingdøra på psyk. Jeg tror faktisk at det er nødvendig med nye lovhjemler som kan holde de psykeste på tvang i helsevesenet lenger og raskere. Jeg vet at det er vanskelig å hjelpe de som ikke vil ha hjelp men det hindrer kanskje store tragedier senere. 

Så kan man heller ikke vite hvem som klikker. Du kan ha 10 mennesker med samme skjebne, men en av de tipper over. Man kan ikke sperre inne folk som ikke har brutt loven heller. Det er ikke alle en ser det på. Det er også de med god barndom og normal oppvekst som klikker. De kan få akutt psykose, eller de kan være psykopat. 

Så kan man heller ikke vite hvem som klikker. Du kan ha 10 mennesker med samme skjebne, men en av de tipper over. Man kan ikke sperre inne folk som ikke har brutt loven heller. Det er ikke alle en ser det på. Det er også de med god barndom og normal oppvekst som klikker. De kan få akutt psykose, eller de kan være psykopat. 

De som plutselig klikker som har en god barndom og/eller normal oppvekst og/eller er uten diagnoser med symptom før de klikker er de aller, aller færreste av de som sitter i fengsel for vold og drap. Om de i det hele tatt finnes… jeg tviler. 

De uten diagnoser som forteller om en «normal» barndom har mest trolig opplevd traumer som de ikke husker (ennå) fordi de ble så traumatiserte at de dissosierte. Eller de vokste opp så «fjernt» fra samfunnet at de ikke skjønner hva som er normalt. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jeg enig i. Man venter og ser an, og reparerer heller syke enn å forebygge når de er barn. Ikke alle kan hjelpes i psykiatrien, da bør de overflyttes til kommune hjelp, så det blir ledige plasser til de som kan ha nytte av det 

Visst folk stemmer FRP så kanskje litt ferre milliarder blir sendte ut av landet så kan de brukes her til skole, fengsler,omsorg ol

Anonym bruker skrev (På 11.9.2024 den 13.29):

Det han sier virker greit, men blikket hans er skremmende. Han voldtektsmannen som tok med en prostituert hjem da han var på perm har jo ikke tatt innover seg hva han har gjort. Han virker ikke god. Veldig merkelig at hun dama fikk sone i et eget hus med hage og ha vakter rundt seg. Flere av kvinnene virker til å være psyk utviklingshemmet. 

Blikket hans er skremmende ja! Han virker ikke frisk. Bra hans far fortsatt er redd han fordi det tror jeg er det mest fornuftige å være.

Voldtektsmannen liker fortsatt å ha overtaket og kan garantert falle tilbake i samme mønster. Og heldigvis innser rettsvesenet det.

Han som blir flyttet til psyket har rett i at han trenger psykiatrisk hjelp. Men det gjør de vel allesammen egentlig ? Kvinnene virker nesten tilbakestående og trenger ihvertfall psykiatrisk hjelp. 
Håper ærlig talt at ingen av de blir naboen min, eller noen andres nabo. Dette er virkelig syke, syke og farlige mennesker!

Anonymkode: c057b...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...