Gå til innhold

Gjærbakst på kakebordet til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Kan jeg det? Det blir 7 ulike kaker, frukt/melon og har lyst å ha noe gjærbakst som kanelsnurrer/skolebrød. De rekker jeg ikke bake på konfirmasjonsdagen, men et par dager før og fryse ned. Men blir det godt?

Anonymkode: f2894...dda

Fortsetter under...

the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Gjærbakst er supert, men varm den litt i ovnen før du serverer, slik at den føles fersk. 

Ja, det skal jeg. Mindre stressende enn å bake før seremoni etc

Annonse

Helt supert, i min familie er det nesten flere som liker gjærbakst enn som liker kake.

Men om dere har en stor middag først så ikke lag de så store, særlig eldre mennesker kvier seg for å ta en diger kanelbolle når de allerede føler seg litt mett...

Frys de uten glasur, ta de opp på morgenen, varm de noen minutter og ha glasur på, så blir de helt supre.

Anonymkode: 834e1...d9d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men greit at de blir tatt ut av fryser samme morgen eller bør jeg stå opp før sola å bake de da? 

Nedfryst går helt fint! Ingen forventer at du skal bake på selve konfirmasjonsdagen! Jeg lagde skoleboller selv til dåpen vi nylig hadde. Tok de opp av frysen samme dag og lagde glasuren rett før servering.

Anonymkode: 08ff3...003

Vi hadde det i min eldstes konfirmasjon og skal ha det i neste også. Hadde masse kaker, men også mine hjemmebakte kanelsnurrer, skolebrød og boller. Bakte de et par dager før, stekte de forsiktig, fryste ned og tok de siste minutter i ovnen før kakebordet. Ble helt ferske og nyyydelig.

Vi har hatt kanelboller til alle våre- i tillegg til kakene. Alltid suksess- og heldigvis har snille venninner bakt og levert rykende ferske, duftene kanelboller til alle selskapene. Heldig der! Det sagt- det går helt fint å fryse, tine og varme opp. Lykke til med konfirmasjon. 

Anonymkode: 30d18...d88

Det går helt fint, men jeg hadde ikke styrt med å varme i ovnen. De blir uansett liggende slik at de ikke bli varme ved servering uansett. Ta opp om morgenen og ta på ev melis når de er helt tint. 

Anonymkode: 66f1e...9ad

Annonse

Absolutt helt topp! Hvorfor tenkte jeg ikke på det da Mike konfirmerte seg? Det blir ofte altfor mye kaker. Er dere 40 gjester hadde jeg bakt 15 boller, husk at ikke alle spiser og det er kake i tillegg. Det blir altfor mye til overs

Anonymkode: b218f...15a

Anbefaling: bare bak de og frys på stekebrett før heving og etterheving. Ta de opp kvelden før, så sent som mulig og la det heve over natten i ca 18 grader. Stek de på konfdagen. Da blir de knallbra!

hilsen baker

Anonymkode: d874a...322

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Absolutt helt topp! Hvorfor tenkte jeg ikke på det da Mike konfirmerte seg? Det blir ofte altfor mye kaker. Er dere 40 gjester hadde jeg bakt 15 boller, husk at ikke alle spiser og det er kake i tillegg. Det blir altfor mye til overs

Anonymkode: b218f...15a

Linni?

Anonymkode: 33eb1...635

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Anbefaling: bare bak de og frys på stekebrett før heving og etterheving. Ta de opp kvelden før, så sent som mulig og la det heve over natten i ca 18 grader. Stek de på konfdagen. Da blir de knallbra!

hilsen baker

Inne plass til stekebrett i fryseren, men kan putte de i to ildfaste former. Mener du rulle ut kanelbollene og rett i fryser?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Inne plass til stekebrett i fryseren, men kan putte de i to ildfaste former. Mener du rulle ut kanelbollene og rett i fryser?

Jepp. Bare pass på at de ikke ligger oppå hverandre når de legges i fryseren, så de ikke er stor klumper når du tar de ut. Men de blir størst og finest om du bare lager deigen, baker ut og legger i fryser. Skal du ha smør i deigen, bruk flytende og ha det i etter at deigen er «ferdig». Da blir deigen lettere å jobbe med

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jepp. Bare pass på at de ikke ligger oppå hverandre når de legges i fryseren, så de ikke er stor klumper når du tar de ut. Men de blir størst og finest om du bare lager deigen, baker ut og legger i fryser. Skal du ha smør i deigen, bruk flytende og ha det i etter at deigen er «ferdig». Da blir deigen lettere å jobbe med

Hvor lenge holder de i fryseren?

Anonymkode: 10e88...108

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...