Gå til innhold

Er dette vanlig? Krangling

Anbefalte innlegg

Er det normalt at folk kaller partneren sin for rasshøl når de krangler? Når diskusjonen tom dreier seg om noe dumt de selv har gjort. Så er jeg da et rasshøl som reagerer og blir sint?

Jeg har etterhvert skjønt at jeg godtar for mye, jeg bare antar alle har det slik som jeg, men tror jo alldeles ikke dette er normal oppførsel av en "voksen" mann??

Anonymkode: 38e12...ad8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449676-er-dette-vanlig-krangling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Mannen min har aldri kalt meg noe stygt.

Men vi har vært sammen i over 25 år da, vi krangler jo ikke. Vi småkranglet litt første året vi var sammen og vi skulle "samkjøres" og lære hverandres vaner og uvaner. Men etter at vi falt til ro på en måte å leve sammen på så har vi ikke kranglet.

Uenig om ting kan vi være, men vi krangler ikke.

Anonymkode: dac63...9f5

the amazing spidermamma skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er ikke greit. Krangling er en ting, men å kalle hverandre stygge ting - da er man på vei ned i respektløshet og forakt. Da er det dårlige kår for kjærligheten... 

Først ba han meg gjentatte ganger om å roe meg ned med hånlig tone og sånn sleskt smil, selv om jeg var rolig, jeg var bare litt irritert/sint fordi han igjen ikke kunne ta ansvar for sine handlinger. Når jeg ikke bare brøt sammen slik jeg pleier når han svarer meg slik og så gir meg så var han helt oppe i ansiktet mitt med svarte øyne og skrek du er et rasshøl til meg. Og at jeg ikke er frisk, som syk i hodet. Han kommer alltid med den, at jeg ikke er normal og det er noe feil med meg. 

Han tok ikke noe ansvar for dette etterpå heller, det var jeg som var problemet som vanlig. Han hadde jo bare... og jeg overreagerte. Akkurat samme greia hver gang jeg tar opp noe med ham som han har sagt eller gjort. 

Løpe? Er det trygt å la et sånt menneske ha eneomsorg for barna på deltid?

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Først ba han meg gjentatte ganger om å roe meg ned med hånlig tone og sånn sleskt smil, selv om jeg var rolig, jeg var bare litt irritert/sint fordi han igjen ikke kunne ta ansvar for sine handlinger. Når jeg ikke bare brøt sammen slik jeg pleier når han svarer meg slik og så gir meg så var han helt oppe i ansiktet mitt med svarte øyne og skrek du er et rasshøl til meg. Og at jeg ikke er frisk, som syk i hodet. Han kommer alltid med den, at jeg ikke er normal og det er noe feil med meg. 

Han tok ikke noe ansvar for dette etterpå heller, det var jeg som var problemet som vanlig. Han hadde jo bare... og jeg overreagerte. Akkurat samme greia hver gang jeg tar opp noe med ham som han har sagt eller gjort. 

Jeg synes du skal rådføre deg med et krisesenter. Selv om han ikke er fysisk voldelig, er ikke dette en person du bør leve sammen med. 

Vi krangler aldri, men jeg har nok sagt dust ett par ganger og strena ut av rommet i løpet av 17 år.  Jo, én gang sa jeg drittsekk. Da ba jeg om unnskyldning.  Han har aldri sagt noe stygt til meg. 

Syns rasshøl er gange vulgært.  Man sier ikke sånn til kona/ mannen sin. 

Anonymkode: 12807...b9d

the amazing spidermamma skrev (29 minutter siden):

Jeg synes du skal rådføre deg med et krisesenter. Selv om han ikke er fysisk voldelig, er ikke dette en person du bør leve sammen med. 

Nei, den ene halvdelen min er enig med deg. Når jeg tenker etter kan jeg ikke huske at han noensinne har sagt unnskyld eller beklaget oppførselen sin til meg. Men han har jo alltid også ment det var min feil. 

Den andre halvdelen tenker at det nok var min skyld som stilte et anklagende spørsmål og at jeg deretter overreagerte, for det har jeg jo blitt fortalt om og om igjen at jeg gjør, så kanskje det er meg? Jeg har seriøst begynt å tvile på hvem jeg er og hva slags person jeg er. Kanskje jeg har dårlig selvinnsikt og er ei heks? Jeg blir helt utmattet av tvilen rundt dette; den andre halvdelen av meg prøver desperat å si at den har rett og at det er han som har dårlig selvinnsikt. Men jeg vet jo ikke hvem som har rett. 

Noen par har en annen måte å snakke til hverandre på, og en annen sjargong der begge forstår hva som ligger bak ordene. Men det er uheldig å ha kommet dit at dette er normalen. Vi pleier ikke kalle hverandre. 

Anonymkode: 99e90...8f9

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Noen par har en annen måte å snakke til hverandre på, og en annen sjargong der begge forstår hva som ligger bak ordene. Men det er uheldig å ha kommet dit at dette er normalen. Vi pleier ikke kalle hverandre. 

Hva annet som ligger bak? Han mente jo jeg var et rasshøl, er ganske tydelig hva som legges i det. Han pleier ikke bruke det ordet, mer ord som hentyder at jeg er gal.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hva annet som ligger bak? Han mente jo jeg var et rasshøl, er ganske tydelig hva som legges i det. Han pleier ikke bruke det ordet, mer ord som hentyder at jeg er gal.

Da må du nesten snakke med mannen din om hva som skjer, gjerne da i fredstid. Om det er du som opprettet tråden om psykisk vold, og du opplever at han psyker deg ned ved å kalle deg og være kjip så er dette en form for psykisk vold ja. Gi han et ultimatum, enten må dere  begge jobbe med forholdet eller så går du. Hva trigger han til å si noe sånt? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er det normalt at folk kaller partneren sin for rasshøl når de krangler? Når diskusjonen tom dreier seg om noe dumt de selv har gjort. Så er jeg da et rasshøl som reagerer og blir sint?

Jeg har etterhvert skjønt at jeg godtar for mye, jeg bare antar alle har det slik som jeg, men tror jo alldeles ikke dette er normal oppførsel av en "voksen" mann??

Det er et ikke unormalt midt i en opphetet krangel. 

Anonymkode: 36208...2aa

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det der er derimot ikke stygge ord sagt i affekt i en gjensidig krangel, det der er verken normalt eller greit. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi krangler aldri, men jeg har nok sagt dust ett par ganger og strena ut av rommet i løpet av 17 år.  Jo, én gang sa jeg drittsekk. Da ba jeg om unnskyldning.  Han har aldri sagt noe stygt til meg. 

Syns rasshøl er gange vulgært.  Man sier ikke sånn til kona/ mannen sin. 

Anonymkode: 12807...b9d

Rasshøl er dialekt for drittsekk eller bitch.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dette er veldig unormalt! Sånn skal ikke partnere behandle hverandre.

Når det kommer til brudd og samvær så må du evt ta det når det kommer.

Jeg tror det er mer skadelig for et barn å bo i et hus hvor den ene forelderen psykisk midhandler den andre, enn å dra på samvær til en dårlig forelder.

Om foreldrene er skilt vil barna vokse opp med to hjem, og i det ene hjemmet se en fornuftig voksen som tar vare på seg selv og barna mens i det andre hjemmet se en egoist og dårlig forelder som de selv ikke ønsker å ta etter.

Mange holder ut i et dårlig forhold og lever med mishandling og terror fordi de føler det er sånn de best kan beskytte barna sine, men jeg er ikke så sikker på at det er riktig. Barna vokser opp i en familie og lærer bare hvordan et veldig dysfunksjonelt hjem er.

Jeg har sett flere tilfeller med brudd hvor den "dårlige" forelderen har krevt 50/50, men ikke klart å følge opp, så det har blitt endret etter forholdsvis kort tid. Den forelderen som virker vil ha best innflytelse på barna om de får være sammen med den forelderen alene.

Anonymkode: dac63...9f5

I vårt hus behandler vi hverandre med respekt og snakker ikke stygt om/til hverandre, det gjelder både voksne og barn. Selv ikke når vi er sure/sinte eller krangler er det akseptabelt. Det å snakke dritt, psyke hverandre ned og oppføre seg truende (det gjør man når man kommer helt oppi trynet på den andre og brøler), er ikke greit. Det slår vi hardt ned på når det gjelder ungene, og det gjelder da naturligvis oss voksne også- det er oss de lærer av!

Vi har vært sammen i over 20 år, og selv om det går en kule varmt og jeg innimellom kan synes mannen min er verdens største dust- og han det samme om meg-, så har vi aldri kalt hverandre stygge ting, eller gått oppi fjeset på den andre under en krangel. Sånn hadde jeg ikke villet hatt det. 

Hva hadde du tenkt om din datter kom hjem og fortalte at hennes kjæreste behandlet henne slik? Hadde du tenkt at det var ok?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...