Gå til innhold

Kan jeg låne barnebarn og dra til Dyreparken mens foreldre drar til syden, uten at det er "synd i" barnet?

Anbefalte innlegg

En sjalu kollega, og idiotiske svar her inne som er på krangle stien. 
Tenker hi kjenner sin datter best og vet hva de hadde satt pris på og ønsket. 
dere får det nok kjempefint i Dyreparken og foreldrene får en avslappende og fik tur og pleie forholdet. 
Jeg og mannen reiste ei uke da barna var 3 og 5 år. De hadde det kjempefint hos besteforeldrene, og vi fikk verdifull tid sammen der vi fikk opplevd mye og pleid forholdet. Ingen forskjell for barnet om dere har hun 1 uke mens foreldre er hjemme eller på ferie. 

Anonymkode: 2da74...489

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor må foreldrene reise bort?

Anonymkode: 94929...8cb

Forstår du ikke det hun skriver? Hun ønsker å gi de muligheten til å reise på en ferie uten barn bare de to. Og tilbyr seg da å ta med barnebarnet på opplevelser. 

Anonymkode: 2da74...489

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Neeeei, jeg nekter å reise til syden uten 4 årimgen min, herregud så sære mange av dere er.

Anonymkode: 82178...c38

De som tenker annerledes enn deg er sære? 

Anonymkode: 4529b...ade

Jeg ville aldri reist til Syden en uke uten barna mine. Ville heller ikke brukt 1 av 5 ferieuker uten barna mine. Men at besteforeldre vil ta med barnet til dyreparken en uke som vi jobber, det hadde jeg vært positiv til. 

Anonymkode: 31d98...aa9

Ser ikke problemet? Så lenge barnet koser seg og har det fint :)  (noen barn har det bedre hjemme en i syden)

selv er jeg alenemor som er ufør med en snart 6 åring med besteforeldre som elsker å tilbringe tid med henne :) men her reiser jeg og min kjæreste i syden når barnet er hos sin far. Så har ingen hoved ferie her da. Synes mange kan virke litt dømmende å sjalu fordi ikke har samme mulighet. Jeg sier ikke noe i mot til de som liker å reise med barna sine, topp det! Her velger jeg å ta med minsta mi når hun er litt eldre og litt mer selvstendig, lettere for oss også

Anonymkode: d8879...7d4

Jeg synes det er en super ide!! Hadde blitt skikkelig glad for en slik gave når jeg hadde små barn. Men, om foreldrene ikke ønsker å dra bort samme uken, men heller vil kose seg hjemme med jobb og rolige dager/kvelder og så reise sammen med ungen til syden senere så er vel det også like koselig for dere besteforeldre. Hadde som flere her sier gitt det som en gave, men snakket med dem om hvordan dere løser det rent praktisk. 

Så fantastiske besteforeldre dere er 🥰

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser ikke problemet? Så lenge barnet koser seg og har det fint :)  (noen barn har det bedre hjemme en i syden)

selv er jeg alenemor som er ufør med en snart 6 åring med besteforeldre som elsker å tilbringe tid med henne :) men her reiser jeg og min kjæreste i syden når barnet er hos sin far. Så har ingen hoved ferie her da. Synes mange kan virke litt dømmende å sjalu fordi ikke har samme mulighet. Jeg sier ikke noe i mot til de som liker å reise med barna sine, topp det! Her velger jeg å ta med minsta mi når hun er litt eldre og litt mer selvstendig, lettere for oss også

Tror du noen er misunnelig på de som ikke får være sammen med barna hele tiden? De fleste hadde nok valgt å slippe å styre med samvær og organisering av hvem som skal ha barnet når  

Det er jo bra at barnet ditt slipper å være med deg når du ikke liker å reise med henne. Men årets mor blir du ikke. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Dette må du ta opp med foreldrene. Jeg hadde aldri reist til utlandet en hel uke uten barnet mitt, ferien skal vi ha sammen. Men at barnet får reise med dere i 3-4 dager høres bare hyggelig ut. 

Dette er deg om det. Andre kan gjøre som de vil så lenge barnet har det fint

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er deg om det. Andre kan gjøre som de vil så lenge barnet har det fint

Det er vel ingen som sier noe annet?

Men flere sier at de ikke bør gi dette som en overraskelse uten å snakke med foreldrene først om hvordan de ønsker løse det.

De aller fleste synes en tur til dyreparken med besteforeldrene høres helt supert ut og vil være takknemlig for det. Det samme med en sydentur i gave, de fleste ville blitt veldig glad for det.

Men, ikke alle ønsker at det skal skje samtidig. Derfor må de høre hva akkurat disse foreldrene ønsker.

Noen synes det er greit å reise til syden uten barnet og la det reise på norgesferie samtidig, det er helt greit. Andre ville løst det på andre måter, og det er også helt greit.

Konklusjonen er likevel den samme, foreldrene har stemmerett her og må få avgjøre hvordan de vil løse det.

Jeg personlig hadde med glede sendt ungene til dyreparken med besteforeldrene, for en lykke for både liten og stor. Men jeg ville ikke reist til syden samtidig, jeg ville vært hjemme, jobbet, hatt rolige kvelder uten barna og kost meg hjemme.

Anonymkode: 982c3...fbe

Syns ikke man skal være så misunnelig, jeg. Uansett hva man gjør er det feil for noen. Vi for eksempel har vært nødt å bruke barnevakt i ferien til barna for å få vår ferie til å gå opp. Jeg har barn med en annen fra før, og når barnehagen/SFO er stengt samtidig med at den andre forelder ønsker ferie da, og jobbene våre ikke matcher med ferie, så har vi trengt at besteforeldre har hatt barna en uke mens vi har jobbet. Det var også feil for noen, fordi da var vi bare hjemme å digga oss sjæl. Nei, vi jobba, og for at barna skulle få tilsyn måtte vi gjøre det sånn. 
Så var vi ett år i syden en uke mens eldste var hos faren og minste var hjemme med besteforeldre. Da var det gæernt for noen, fordi de hadde aaaaaldri barnevakt. 

I løpet av mine 20 år som mor har jeg vært i syden to ganger uten barn. En gang med mannen, en annen gang med mamma. Utover det har vi vært i syden med barn bortimot hvert år, alltid en weekendtur på våren og høsten, samt "ting og tang" som telttur og hytteturer i nærområdet. Det er liksom ikke noe krise de to gangene jeg har vært borte og ikke hatt med barna.

Anonymkode: c5a33...d93

Grunnen til at det tar av i denne tråden er at de aller fleste vil dele ferien sin med og oppleve ting sammen med barna sine. Har man kun mulighet til EN ferie så velger de fleste å ta ferien sammen med barna. De aller fleste synes at det er flott at besteforeldre også ønsker ferie med barnet , men de ønsker det i tillegg til egen ferie med barnet. Ingen blir misunnelig på de som velger å ikke ta med barnet på ferie. Voksenferie er deilig, men ikke isteden for familieferie.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at det tar av i denne tråden er at de aller fleste vil dele ferien sin med og oppleve ting sammen med barna sine. Har man kun mulighet til EN ferie så velger de fleste å ta ferien sammen med barna. De aller fleste synes at det er flott at besteforeldre også ønsker ferie med barnet , men de ønsker det i tillegg til egen ferie med barnet. Ingen blir misunnelig på de som velger å ikke ta med barnet på ferie. Voksenferie er deilig, men ikke isteden for familieferie.

Men det vet man ikke noe om er tingen, feks noen kan gjerne ta voksen ferie å dra til feks en tur i danmark, dyrepark med barna uten noe prob. Og voksen ferie er utrolig deilig når man faktisk muligheten.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her inne er det vedtatt at man sitter hjemme og ser i veggen når barna er på ferie med far eller besteforeldre. 

Anonymkode: 7a3b8...325

nettopp! Noen får jo det til å høres ut at dette er den riktige ting å gjøre eller koble helt av som en robot til barna kommer tilbake. Skjønnern ikke

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men det vet man ikke noe om er tingen, feks noen kan gjerne ta voksen ferie å dra til feks en tur i danmark, dyrepark med barna uten noe prob. Og voksen ferie er utrolig deilig når man faktisk muligheten.

nettopp! Noen får jo det til å høres ut at dette er den riktige ting å gjøre eller koble helt av som en robot til barna kommer tilbake. Skjønnern ikke

Selvsagt KAN man gjøre begge deler. Saken her er at de fleste ville valgt ferie MED barn hvis det kun var mulighet for EN ferie.

Jeg regner med at dette bare er for å provosere for jeg håper at ingen er så dumme (idiotiske) at de gir bort en Sydentur uten barn uten å spørre foreldrene først om det er noe de kunne tenke seg.  Jeg hadde blitt både fortvilet og rasende.  Hva jeg hadde blitt mest hadde kommet an på "dagsformen".  Der i mot hadde jeg blitt glad om besteforeldrene hadde spurt om å ha barnet en uke (eller noen dager) .  Hadde de lyst til å ta barnet med i Dyreparken hadde det bare vært kjempekjekt.  Jeg (vi) er ikke så opptatt at det er VI som skal være de første til å gjøre ting med dem.  Det finnes dessuten nok av "første ting" å gjøre, så om besteforeldre tar noen av dem, er det helt ok.

Men ferietur som andre bestemmer, har jeg absolutt ikke lyst på.  Hadde de sagt at de hadde lyst til å gi oss et bidrag til en ferietur vi ønsket oss, hadde det vært noe annet.  Ingen andre skal bestemme hvor VI skal dra på ferie. 

Så skal du gi foreldrene noe sånn som du foreslår, må du vite helt sikkert at det er noe de kan tenke seg. 

Anonymkode: dff07...532

• Rhodiola låste denne emne
  • Rhodiola gjenåpnet denne emne
Rhodiola skrev (1 minutt siden):

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporing, nedsettende ytringer og tilhørende svar.

Rhodiola, vikar.

👍

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg antar jo at når far er på sjøen er mor hjemme og omvendt? Da er jo en av foreldrene hjemme. Tommelfingerregel er 1 dag per år. Så 4 dager. En uke er kjempelenge for en 4 åring. 

Anonymkode: a9aea...3a1

Akkurat- og hvor har du fått denne tommelfingerregelen fra? Jeg har ikke sett den i en eneste utviklingspsykologi fagbok eller pedagogikk bok. Jeg har derimot lest mye om primær omsorgspersoner og tilknyttning. I situasjoner der barna ser besteforeldre i så stor grad som dette, finnes det ingen grunn til at de ikke skulle kunne være sammen med 4åringen i en uke.

Mener du utifra denne regelen at min 8åring bare kan være 8dager borte? Min 12-åring 12 dager borte? Og skjer det noe magisk når 17åringen fyller 18 og er myndig? Sånn siden han bare kan være 17 dager borte fra mamma og pappa nå, men kan flytte ut om noen måneder om han finner det for godt?

Hadde ikke drømt om at et så enkelt spørsmål skulle lage så mye styr... Vi skal selvsagt snakke med foreldrene, de skal f eks selvfølgelig selv få bestemme hvor og når turen går. Men vi vet at dette er noe de kunne tenke seg, og også har behov for da de har et par tøffe år bak seg. De skal uansett til Legoland på ferie, så barnet får ferie med foreldrene også. I tillegg er faren lærer, og mor har vært deltidsstudent de siste par år, så de har mye tid sammen.

Men jeg skal diskutere dette med foreldrene, kanskje er det ikke så lurt som jeg i utgangspunktet tenkte? Kanskje har kollegaen min rett?

Anonymkode: 0d2a5...655

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hadde ikke drømt om at et så enkelt spørsmål skulle lage så mye styr... Vi skal selvsagt snakke med foreldrene, de skal f eks selvfølgelig selv få bestemme hvor og når turen går. Men vi vet at dette er noe de kunne tenke seg, og også har behov for da de har et par tøffe år bak seg. De skal uansett til Legoland på ferie, så barnet får ferie med foreldrene også. I tillegg er faren lærer, og mor har vært deltidsstudent de siste par år, så de har mye tid sammen.

Men jeg skal diskutere dette med foreldrene, kanskje er det ikke så lurt som jeg i utgangspunktet tenkte? Kanskje har kollegaen min rett?

Selvfølgelig er det lurt og ikke minst veldig hyggelig. Så lenge det diskuteres med foreldrene først så er det ingen problemer.

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg er bestemor til (selvsagt) verdens fineste 4 åring. Jeg har gledet meg veldig til han ble stor nok til å ta med til Dyreparken  f eks. Jeg og mannen min ønsker å ha han med alene, bo i Kardemommeby eller kaptein Sabeltann, og skikkelig kose oss. Vi tenker at foreldrene kan dra til syden en uke, mens vi får ha gutten. Nå mener en kollega at dette er helt feil. At gutten heller bør få være med foreldrene og heller dra til syden. Men jeg tenker at gutten faktisk har like stor glede av Dyreparken. Og han er veldig vant til å være hos oss, han er hos oss ca annenhver helg +  at vi henter han i barnehagen fast hver onsdag. Så det blir ikke skummelt eler at han blir å savne foreldrene så mye at vi ikke greier å roe han. Hva tenker dere? Vi har ikke spurt foreldrene enda, da sydenturen bar tenkt som felles bursdagsgave til dem fra oss.

Det er MYE kulere med bestemor i Dyreparken enn på stranda med mor og far!

Anonymkode: 42e87...21c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lave tanker har jeg ikke om meg selv som mor, altså. Mine barn har hatt det helt konge med meg på sydentur🥳

Anonymkode: cd27b...f2d

Høres kjempeflott ut!

vi har to barn på 9 og 6 og har aldri hatt en hel natt for oss selv en gang.

Skulle ønske barna mine hadde besteforeldre som brydde seg om dem og ville finne på ting med dem, og at vi hadde avlastning eller fikk gjort noe sammen som par innimellom.

Så enig med de som sier at du er en god bestemor 🥰

Anonymkode: 2ddaf...937

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For en trist holdning til egne foreldreferdigheter!

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Tror du noen er misunnelig på de som ikke får være sammen med barna hele tiden? De fleste hadde nok valgt å slippe å styre med samvær og organisering av hvem som skal ha barnet når  

Det er jo bra at barnet ditt slipper å være med deg når du ikke liker å reise med henne. Men årets mor blir du ikke. 

Sier du? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kommer helt Ann på hva foreldrene ønsker og planlegger. Jeg digga da å være med bestemor til hytta husker jeg :D tror en tenåring ville synes er utrolig kjekt med syden feri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...