Gå til innhold

Å ignorere en kollega

Anbefalte innlegg

Jeg har i et par år nå slitt med en kollega. Hun er ekstremt negativ. Alt er galt, med både arbeidsplassen, kollegene, systemene, kontorlandskapet - ALT. Jeg har prøvd å forklare henne utallige ganger  at jeg ikke kan gjøre noe med det, at hun må stile frustrasjonen sin til lederne, uten hell. Vi hadde en skikkelig oppvask, etter at noe hun hadde sagt lekket ut. Det var jeg som lekket det ut. Vi ble alle kalt inn til sjefen for å rydde opp, og det ble klein stemning etter det. Men vi fikk rensket lufta.

Jeg trodde hun nå hadde skjønt at hun skulle kutte ut klaginga si, men nå har hun begynt igjen. Det er på samme viset. Jeg hadde en liten diskusjon med henne på dette, og hun stiller seg som vanlig helt uforstående til alt. Hun ser ikke hva hun gjør, eller at vi andre er trøtte av dette. Det er alltid synd på henne av en eller annen grunn, hun bruker helt merkelige forsvarsmekanismer for å forsvare seg. Og hun skjønner ikke at hun har klagd noe, det er kun jeg som oppfatter henne feil. 

Nå har jeg tenkt å ignorere damen helt. Det er en annen som også gjør det, siden hun anses som litt giftig. Jeg har tenkt at det er så feil, for det blir så dårlig arbeidsmiljø av det, men jeg ser ingen annen utvei enn å gjøre det samme. Hun lever for negativitet og drama. 

Har dere noen gang jobbet sammen med mennesker som sliter dere ut, og som dere bare har måtte distansere dere fra? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 83005...b50

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449661-%C3%A5-ignorere-en-kollega/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Styr unna. Ikke prat tilbake. 

Anonymkode: 75dd0...16c

Jeg har forsøkt å unngå negativ prat, men hun klarer ikke å snakke om noe annet. Så jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal gjøre det bortsett fra å ikke snakke noe mer med henne. 

Et råttent eple kan ødelegge hele kurven, eller noe sånt. Men det er helt sant at et menneske kan forsure et helt miljø.

Jeg tror jeg ville laget meg et standard svar og sagt det samme hver gang hun klagde. Å ignorere et menneske og ikke svare når det prater til deg blir litt for barnehage for meg, vi er voksne mennesker og sånn behandler man ikke hverandre, da blir jo du like ille som henne egentlig.

Jeg har som regel at alle fortjener å bli smilt til, at noen møter blikket ditt og sier hei. Det hadde jeg fortsatt med, men jeg hadde ikke latt meg jatte med i noe negativt, det er så ødeleggende for både en selv og det totale miljøet.

Så lag deg en frase som passer din måte å snakke på, og gjenta den, hver eneste gang det kommer negative ting ut av henne.

"Nå prater du ned ting igjen, jeg har sagt til deg at den måten å snakke på forsurer hele miljøet her. Jeg går nå, så kan vi prate sammen en gang du har noe positivt å komme med."

Ikke noe jammen, eller la seg overtale til å snakke videre, bare gå. "Vi tar det en annen gang, kan ikke snakke mer med deg når du er i det lunet".

Anonymkode: 89768...8b8

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har forsøkt å unngå negativ prat, men hun klarer ikke å snakke om noe annet. Så jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal gjøre det bortsett fra å ikke snakke noe mer med henne. 

Har dere en jobb der dere sitter mye sammen? Eller har dere oppgaver der du kan forflytte deg bort fra henne. Det er veldig lett å bli revet med om noen klager også. Når hun klager så gå bort fra henne og ikke svar. Snakk om noe annet. Da må hun kanskje ta hintet 

Anonymkode: 6d167...0e6

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har dere en jobb der dere sitter mye sammen? Eller har dere oppgaver der du kan forflytte deg bort fra henne. Det er veldig lett å bli revet med om noen klager også. Når hun klager så gå bort fra henne og ikke svar. Snakk om noe annet. Da må hun kanskje ta hintet 

Anonymkode: 6d167...0e6

Nei hun tar ikke hintet. Hun tar det faktisk ikke heller om jeg sier at jeg ikke kan gjøre noe med det, at hun må snakke med leder. Det er helt nyttesløst. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nei hun tar ikke hintet. Hun tar det faktisk ikke heller om jeg sier at jeg ikke kan gjøre noe med det, at hun må snakke med leder. Det er helt nyttesløst. 

Men hvordan tenker du at dette skal foregå i praksis, hvis hun kommer til deg for å snake/klage? Skal du bare se forbi henne og ikke svare? 

MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Men hvordan tenker du at dette skal foregå i praksis, hvis hun kommer til deg for å snake/klage? Skal du bare se forbi henne og ikke svare? 

Jeg tenker at jeg svarer helt konkret at sånn er det bare, du må si ifra til ****** om det. Og så viser jeg bare at jeg ikke er interessert i å prate rett og slett. Det går ikke an å snakke vanlig med henne, hun lander alltid ut på noe negativt å si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...