mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. september #26 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ja, han er nok litt annerledes på skolen enn ellers virker det som. Sliter med å sitte i ro, og må ofte ha en lærer ved siden av seg og kan fort komme i konflikter. Har observert gutten på fotballkampwe og da er han den som skrøyter over medspillerne sine og der virker som han er en av de som skaper god stemning på banen. Men sier ikke at han ikke skaper konflikter, men det er ofte to sider av en sak og er redd for at han har fått "urostempelet" på seg. Anonymkode: 36034...c83 Dette handler ofte om ressurser og når gutten tydelig trenger hjelp så er en utredning fin for å kunne avdekke hvilken hjelp han eventuelt har krav på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #27 Del Skrevet 10. september Sommerkroppen 2029 skrev (14 minutter siden): Men hvis vi skal snu litt på det. Man forventer jo at ungene skal oppføre seg greit, både i timene, overfor hverandre og overfor lærerne. Det er jo det negative som må tas tak i. Da er det jo naturlig for lærer å gi tilbakemelding på det. Jeg vil tro lærer vil få uendelig mye å gjøre dersom hun eller han må loggføre absolutt alt barnet gjør? I tilfeller hvor det loggføres mye negativt, og det er en dialog med hjemmet om barnet så er det helt på sin plass å også trekke frem det som fungerer, og de små seirene underveis. Klarer denne læreren å rise barnet for det som går bra? Eller er det kun negativt fokus i skolehverdagen også? HVs kan det i så fall gjøre med trivsel og motivasjon? Det skjer vel at lærere sliter med å tåle et og annet barn. Da kan resultatet bli at de kjører seg fast i et spor hvor de kun ser det negative - og det er virkelig ikke bra. Hvor profesjonelle lærerne klarer å være i slike tilfeller har alt å si. Tilbake til min historie som jeg delte, så var det tydeligvis ikke noe galt med barnet mitt, men av en eller annen grunn så gikk pedagogen særdeles dårlig overens med henne. Slik jeg ser det skapte det en utrygg situasjon for henne på barnehagen. Når hun var ute av det miljøet blomstret hun, og det har vært 10 supre år på grunnskolen uten så mye som en anmerkning. Anonymkode: 5fc44...13a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #28 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I tilfeller hvor det loggføres mye negativt, og det er en dialog med hjemmet om barnet så er det helt på sin plass å også trekke frem det som fungerer, og de små seirene underveis. Klarer denne læreren å rise barnet for det som går bra? Eller er det kun negativt fokus i skolehverdagen også? HVs kan det i så fall gjøre med trivsel og motivasjon? Det skjer vel at lærere sliter med å tåle et og annet barn. Da kan resultatet bli at de kjører seg fast i et spor hvor de kun ser det negative - og det er virkelig ikke bra. Hvor profesjonelle lærerne klarer å være i slike tilfeller har alt å si. Tilbake til min historie som jeg delte, så var det tydeligvis ikke noe galt med barnet mitt, men av en eller annen grunn så gikk pedagogen særdeles dårlig overens med henne. Slik jeg ser det skapte det en utrygg situasjon for henne på barnehagen. Når hun var ute av det miljøet blomstret hun, og det har vært 10 supre år på grunnskolen uten så mye som en anmerkning. Anonymkode: 5fc44...13a Læreren riser forhåpentligvis ikke barnet - det skulle selvfølgelig stå rOse Anonymkode: 5fc44...13a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 10. september #29 Del Skrevet 10. september Det er klart at det er viktig også med positiv feedback, og gjerne ekstra til dem som får mye negative meldinger. Ingen er bare ille, og man kan finne noe pent å si om alle barn i løpet av en dag. En kollega av meg grudde for hver eneste foreldresamtale om sin sønn som hadde kraftig adhd, det var 30 min med oppramsing om alt som var galt og hvor dårlig han var for klassemiljø og lærer. Så skiftet de lærer i fjerde klasse og fokus ble på hva han kunne og hva han bidro med i klassen. For det var faktisk ganske mye, og når han ble sett på det som også var bra så klarte han å legge inn ekstra innsats for å holde det fokuset. Det hjalp jo også at han ble eldre, selvsagt, men foreldre skal ikke gå fra samtaler med klump i magen og tårer i øynene. Da har lærer feilet hardt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. september #30 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (13 minutter siden): I tilfeller hvor det loggføres mye negativt, og det er en dialog med hjemmet om barnet så er det helt på sin plass å også trekke frem det som fungerer, og de små seirene underveis. Klarer denne læreren å rise barnet for det som går bra? Eller er det kun negativt fokus i skolehverdagen også? HVs kan det i så fall gjøre med trivsel og motivasjon? Det skjer vel at lærere sliter med å tåle et og annet barn. Da kan resultatet bli at de kjører seg fast i et spor hvor de kun ser det negative - og det er virkelig ikke bra. Hvor profesjonelle lærerne klarer å være i slike tilfeller har alt å si. Tilbake til min historie som jeg delte, så var det tydeligvis ikke noe galt med barnet mitt, men av en eller annen grunn så gikk pedagogen særdeles dårlig overens med henne. Slik jeg ser det skapte det en utrygg situasjon for henne på barnehagen. Når hun var ute av det miljøet blomstret hun, og det har vært 10 supre år på grunnskolen uten så mye som en anmerkning. Anonymkode: 5fc44...13a Ja det er jo selvsagt vanlig å kommentere det som er positivt også. Men du skrev lenger opp her at du etterlyste at læreren sendte ros hver gang han gjorde noe bra. Det holdt i to uker. Lærer kan jo ikke loggføre enhver forventet oppførsel fra hver og enkelt elev. Det synes jeg er å forlange for mye. Det lærer bør gjøre, er å tilføye det som eventuelt har vært bra enten ved begynnelse eller slutt av disse "klagemeldingene". Men er det ikke noe å tilføye så er det ikke det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #31 Del Skrevet 10. september Eg skreiv ihvertfall ein chattemelding til læreren med denne beskjeden. Anonymkode: 36034...c83 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #32 Del Skrevet 10. september Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Ja det er jo selvsagt vanlig å kommentere det som er positivt også. Men du skrev lenger opp her at du etterlyste at læreren sendte ros hver gang han gjorde noe bra. Det holdt i to uker. Lærer kan jo ikke loggføre enhver forventet oppførsel fra hver og enkelt elev. Det synes jeg er å forlange for mye. Det lærer bør gjøre, er å tilføye det som eventuelt har vært bra enten ved begynnelse eller slutt av disse "klagemeldingene". Men er det ikke noe å tilføye så er det ikke det. Jeg tror ikke jeg skrev det - jeg er ikke HI. Jeg har bare sagt at det må balanseres, og når HI sier at hun kun får negative tilbakemeldinger så er ikke det godt nok av lærer. Jeg delte min personlige erfaring om liknende opplevelse i barnehagen, fordi det var et eksempel hvor det faktisk ikke var barnet som var utfordringen. Anonymkode: 5fc44...13a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #33 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Eg skreiv ihvertfall ein chattemelding til læreren med denne beskjeden. Anonymkode: 36034...c83 Bra! Anonymkode: 5fc44...13a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #34 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (20 timer siden): Får høre om de dagene han forstyrrer i klassen. At han er urolig. At han må ut på grupperom. Idag stod det kort at han fikk gjort litt i begynnelsen av timen, men at han ein elev hadde påpekt at enn annen ikke fikk bok og så hadde min gutt slått denne personen i armen. Han måtte ut på gangen og svare på hvorfor han gjorde det. Der hadde han ikke svar på, men min gutt sa nå at denne gutten hadde og slått min gutt i hode. Uvisst om det stemmer. Men blir så frustrert når svært lite er positivt. Anonymkode: 36034...c83 Det der er så typisk. Når de urolige barna som bruker armer og bein blir tatt, så sier de det omvendte- at det var de andre. Har sett fet mange ganger på skolen. Jeg skjønner det er vanskelig for deg. ❤️ Det burde være en voksen som er i nærheten av han hele tiden. Da får du mere positivt. Anonymkode: 4854f...057 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #35 Del Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Det der er så typisk. Når de urolige barna som bruker armer og bein blir tatt, så sier de det omvendte- at det var de andre. Har sett fet mange ganger på skolen. Jeg skjønner det er vanskelig for deg. ❤️ Det burde være en voksen som er i nærheten av han hele tiden. Da får du mere positivt. Anonymkode: 4854f...057 Ja, det er alltid de urolige barna. Et spørsmål verd å stille er også hvorfor de er urolige. Jeg så noe interessant en gang på en skoletur på barneskolen. En gjeng barn som skulle leke en lek. Alle sto i kø for tur. Så var det et av barna som ble sendt tilbake sist i køa flere ganger av et tilsynelatende velfungerende og veltilpasset barn. Til slutt fikk han som ble urettferdig behandla nok og rett og slett klikka i vinkel. Da snudde lærere og foreldre seg og hva så de? Den fryktelige bråkebøtta av et barn uten kontroll på følelsene sine. Ingen så prinsessa som gang på gang hadde tråkket på han ved å sende han bakerst uten at han fikk tatt sin tur. Jeg sa selvsagt ifra om hva jeg hadde sett. Om det hjalp i det videre, det aner jeg ikke. Slike historier fra virkeligheten om de urolige barna, de finnes også.. Anonymkode: 5fc44...13a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september #36 Del Skrevet 10. september Du tar jo barnet ditt sitt parti uten å vurdere om læreren faktisk kanskje har rett. Kanskje ungen din er en drittunge som plager andre barn, skal han roses for det også? Anonymkode: b0dd1...5aa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449649-f%C3%A5r-bare-h%C3%B8re-det-negative-om-v%C3%A5r-5-klassing/page/2/#findComment-150135480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå