Gå til innhold

Får bare høre det negative om vår 5 klassing


Anbefalte innlegg

Får høre om de dagene han forstyrrer i klassen. At han er urolig. At han må ut på grupperom. Idag stod det kort at han fikk gjort litt i begynnelsen av timen, men at han ein elev hadde påpekt at enn annen ikke fikk bok og så hadde min gutt slått denne personen i armen. Han måtte ut på gangen og svare på hvorfor han gjorde det. Der hadde han ikke svar på, men min gutt sa nå at denne gutten hadde og slått min gutt i hode. Uvisst om det stemmer. Men blir så frustrert når svært lite er positivt. 

Anonymkode: 36034...c83

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Får høre om de dagene han forstyrrer i klassen. At han er urolig. At han må ut på grupperom. Idag stod det kort at han fikk gjort litt i begynnelsen av timen, men at han ein elev hadde påpekt at enn annen ikke fikk bok og så hadde min gutt slått denne personen i armen. Han måtte ut på gangen og svare på hvorfor han gjorde det. Der hadde han ikke svar på, men min gutt sa nå at denne gutten hadde og slått min gutt i hode. Uvisst om det stemmer. Men blir så frustrert når svært lite er positivt. 

Anonymkode: 36034...c83

Er dette en meldingsboka mellom dere og skolen fordi gutten har ekstra behov? Det er i så fall viktig å lese det som står der uten å ilegge det følelser. De skriver ned det som har vært utfordrende og selv om det helt sikkert er masse positivt også så er det nok ment å være helt kort. Prøvd å ta det opp med lærer? Det kan jo faktisk også hende at det nå ER en veldig vanskelig periode med lite positivt utover normalen å melde? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Er dette en meldingsboka mellom dere og skolen fordi gutten har ekstra behov? Det er i så fall viktig å lese det som står der uten å ilegge det følelser. De skriver ned det som har vært utfordrende og selv om det helt sikkert er masse positivt også så er det nok ment å være helt kort. Prøvd å ta det opp med lærer? Det kan jo faktisk også hende at det nå ER en veldig vanskelig periode med lite positivt utover normalen å melde? 

Transponder meldingsbok. Så ganske mange som kan lese det. Me kan med å skrive det som er positivt uansett, ikke bare negativt. Ka gjør det med gutten å alltid må snakke med han om det. Det står på slutten av meldingen, snakk med han om det. 

Anonymkode: 36034...c83

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Transponder meldingsbok. Så ganske mange som kan lese det. Me kan med å skrive det som er positivt uansett, ikke bare negativt. Ka gjør det med gutten å alltid må snakke med han om det. Det står på slutten av meldingen, snakk med han om det. 

Anonymkode: 36034...c83

Ok. Ikke kjent med det systemet. Er det noe alle får eller har dere en spesiell avtale med skolen om daglige meldinger? Jeg tenker at det er lurt å snakke om problemer i fredstid så det å snakke om skoledagen hjemme er ikke så dumt. Har gutten noe diagnose eller er under utredning ? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Ok. Ikke kjent med det systemet. Er det noe alle får eller har dere en spesiell avtale med skolen om daglige meldinger? Jeg tenker at det er lurt å snakke om problemer i fredstid så det å snakke om skoledagen hjemme er ikke så dumt. Har gutten noe diagnose eller er under utredning ? 

Han er ikke under utredning, men broren har ADHD. Usikker om det er det eller problem i forhold til at mannen og jeg flytta fra hverandre i januar og han bor litt her og litt der. 

Anonymkode: 36034...c83

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han er ikke under utredning, men broren har ADHD. Usikker om det er det eller problem i forhold til at mannen og jeg flytta fra hverandre i januar og han bor litt her og litt der. 

Anonymkode: 36034...c83

Da må du rett og slett forhøre deg med skolen. En slik meldingsbok skal ha en hensikt og du må sette deg inn i tanken bak og ikke minst sørge for god kommunikasjon med skolen. Problemene som beskrives er av en slik art at jeg ville sjekket det ut nærmere.

Annonse

Når lærer kjører på med mye negativitet til foreldre må de passe på å fylle opp med det positive også, hvis ikke blir det bare negativt og stressende. 
Mitt barn hadde en lærer i 6 klasse, bare klaging og sutring fra skolen. Vi var inneforstått med at han kunne være urolig og ikke jobbet nok i timene, men at han var snill og grei med andre. Ble så lei til slutt at jeg ba lærer skrive ned alt det positive i løpet av uka og gi tilbakemelding på det. Dette gjorde hun i kanskje 2 uker, og da orket hun ikke mer, men det ble slutt på det negative også. Mange foreldre i foreldregruppen var misfornøyd med læreren de fikk det året. Hun kunne ringe for en snøball i feil retning, men orket ikke snakke med elev om det, bare ringte hjem. Ikke orket hun å være ut med elevene heller. Dette var et misse år for hele klassen. De blomstret både før og etter de hadde henne som lærer det året. 
Greit å gi beskjed om det er noe ekstra, men slike ting du beskriver kan lærer ordne opp i der og da

Anonymkode: 2564c...610

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når lærer kjører på med mye negativitet til foreldre må de passe på å fylle opp med det positive også, hvis ikke blir det bare negativt og stressende. 
Mitt barn hadde en lærer i 6 klasse, bare klaging og sutring fra skolen. Vi var inneforstått med at han kunne være urolig og ikke jobbet nok i timene, men at han var snill og grei med andre. Ble så lei til slutt at jeg ba lærer skrive ned alt det positive i løpet av uka og gi tilbakemelding på det. Dette gjorde hun i kanskje 2 uker, og da orket hun ikke mer, men det ble slutt på det negative også. Mange foreldre i foreldregruppen var misfornøyd med læreren de fikk det året. Hun kunne ringe for en snøball i feil retning, men orket ikke snakke med elev om det, bare ringte hjem. Ikke orket hun å være ut med elevene heller. Dette var et misse år for hele klassen. De blomstret både før og etter de hadde henne som lærer det året. 
Greit å gi beskjed om det er noe ekstra, men slike ting du beskriver kan lærer ordne opp i der og da

Anonymkode: 2564c...610

Ja, var egentlig det jeg og tenkte Frustrerende både for oss og han. For kvar negative ting skal/bør de høre tre positive ting. 

Anonymkode: 36034...c83

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, var egentlig det jeg og tenkte Frustrerende både for oss og han. For kvar negative ting skal/bør de høre tre positive ting. 

Anonymkode: 36034...c83

Aller først bør du vite årsaken til meldingene. Hva det konkret jobbes med og hva du og skolen skal få ut av dialogen. Det må jo være en grunn til den ekstra oppfølgingen fra skolens side. Dessuten bør du jo finne ut hvordan gutten kan hjelpes med utfordringene med spesielt uro i timene. 

Du fremstiller barnet som om skolen ser feil på han og han ellers er helt annerledes. Her vi bor er det to 12-åringer som jeg kunne skrevet kun negative meldinger som naboen siden de var født, dessverre. Ikke noe positivt på fritiden, og heller ikke på skolen, så vidt jeg vet... Greit nok skolen kunne balansere litt i meldingsboka til deg, men noen foreldre trenger oppvåkning om atferden til egne barn - på generelt grunnlag.  

Anonymkode: ef47e...a96

Jeg husker at vi gjennom alle år i barnehagen fikk bare negative betraktninger fra pedagog. Saken var jo at datteren vår virkelig ikke fikk komme inn i miljøet, og de ansatte la skylden på henne. Så jeg begynte også å se så mange bekymringer ved barnet mitt. Det var tungt å aldri høre noe positivt.

PPT var inne i overgangen til skole, og konkluderte at det ikke var noen bekymringer mht. Henne, men at det hadde blitt sementert noen uheldige oppfatninger rundt henne gjennom årene. 

Etter skolestart har foreldremøter vært en eneste parade av positivitet. Vi har fått så mange gode tilbakemeldinger hele veien, og hun er nå ferdig med grunnskolen. Hva skjedde på veien? Forandret hun seg radikalt over sommerferien? Eller fikk hun en ny sjanse? 

Jeg sier ikke at det ikke er ting som må tas tak i med din sønn. Men når det bare er negative tilbakemeldinger blir jeg skeptisk. Har de kjørt seg fast i et negativt spor? Klarer lærerne å se sønnen din som den har er med både mangler og styrker? 

Anonymkode: 5fc44...13a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Transponder meldingsbok. Så ganske mange som kan lese det. Me kan med å skrive det som er positivt uansett, ikke bare negativt. Ka gjør det med gutten å alltid må snakke med han om det. Det står på slutten av meldingen, snakk med han om det. 

Anonymkode: 36034...c83

Du kan jo fortelle lærer at det finnes noe som heter taushetsplikt. Man kan ikke bruke en felles plattform til å sende tilbakemelding på enkeltelever. Positivt eller negativt.  Så kan du fortelle lærer at det må finnes noe positivt. Og at det som skjer på skolen er det skolen som må gjøre tiltak for å hindre. 

Anonymkode: b328d...1bb

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo fortelle lærer at det finnes noe som heter taushetsplikt. Man kan ikke bruke en felles plattform til å sende tilbakemelding på enkeltelever. Positivt eller negativt.  Så kan du fortelle lærer at det må finnes noe positivt. Og at det som skjer på skolen er det skolen som må gjøre tiltak for å hindre. 

Anonymkode: b328d...1bb

Ja, sant nok. Dette kan skoleledelsen og de som jobber i skolesektoren i kommunen og lese i tillegg til de som har lesetilgang i hans klasse (rektor, lærere og oss foreldre). Føler og at de muligens har gått seg inn i eit spor. Han kan være ein håndfull av og til, men bare være i forkant. I dag har vi hatt mange fine prater, spilt kort og han har vært hos kamerat. Jeg forstår han hvis det er slik at han har fått det stempel (problembarn), og at han uansett setting får skylden. 

Anonymkode: 36034...c83

Skal læreren bare finne på noe positivt å si om det ikke finnes? Du har jo helt feil fokus her. I stedet for å bare klage på negative tilbakemeldinger så må du prøve å finne ut hvorfor sønnen din ikke klarer å oppføre seg.

Anonymkode: 5a8e7...9e2

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du fremstiller barnet som om skolen ser feil på han og han ellers er helt annerledes. Her vi bor er det to 12-åringer som jeg kunne skrevet kun negative meldinger som naboen siden de var født, dessverre. Ikke noe positivt på fritiden, og heller ikke på skolen, så vidt jeg vet... Greit nok skolen kunne balansere litt i meldingsboka til deg, men noen foreldre trenger oppvåkning om atferden til egne barn - på generelt grunnlag.  

Anonymkode: ef47e...a96

Å skrive om noe posititvt,  er ikke noe skolen skal kunne gjøre, det er noe skolen skal gjøre. Det er noe som læres i utdanningen.

Anonymkode: 1ae03...415

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo fortelle lærer at det finnes noe som heter taushetsplikt. Man kan ikke bruke en felles plattform til å sende tilbakemelding på enkeltelever. Positivt eller negativt.  Så kan du fortelle lærer at det må finnes noe positivt. Og at det som skjer på skolen er det skolen som må gjøre tiltak for å hindre. 

Anonymkode: b328d...1bb

 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sant nok. Dette kan skoleledelsen og de som jobber i skolesektoren i kommunen og lese i tillegg til de som har lesetilgang i hans klasse (rektor, lærere og oss foreldre). Føler og at de muligens har gått seg inn i eit spor. Han kan være ein håndfull av og til, men bare være i forkant. I dag har vi hatt mange fine prater, spilt kort og han har vært hos kamerat. Jeg forstår han hvis det er slik at han har fått det stempel (problembarn), og at han uansett setting får skylden. 

Anonymkode: 36034...c83

Transponder er mellom lærer og elev, og selv om flere har lesetilgang kan jeg love at vi har annet å gjøre enn å lese disse meldingene som ikke handler om våre elever. 
Transponder skal derimot ikke bruke til ens negative ting. Korte rapporter er ok, men det bør veies opp av positivt. Ta en samtale med læreren, men også en med barnet. Hva gjør at han ikke følger reglene og forventningene på skolen? Hvordan kan skolen legge til rette på en bedre låte? Her er din og sønnens stemme viktig!! 

Anonymkode: 7fc26...2f1

Gjør en konkret avtale om hva gutten skal øve på i en gitt periode, f.eks finne frem det han trenger til timen, og ikke slå noen. Avtal med skolen at de gir tilbakemeldinger både når han klarer det og når han ikke klarer det. Unngå for all del å gjøre det samme med skolen som du tenker at de gjør med sønnen din - å lete etter feil. Det blir det et veldig dårlig samarbeid av, og det gagner ikke sønnen din. Om de rapporterer i transponder er vel ikke så viktig, det er samarbeidet mellom de voksne som er det sentrale, sånn at dere sammen kan snu noe som høres ut som en negativ utvikling. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Er det noe positivt å si, da?

Anonymkode: 739e1...582

Tenk at du får deg til å skrive dette til ei fortvilt mor. Hadde vært kult å satt deg ansikt til ansikt med hi og sett om du hadde svart det samme da. Noen burde ha polvotter på 

Anonymkode: 2564c...610

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å skrive om noe posititvt,  er ikke noe skolen skal kunne gjøre, det er noe skolen skal gjøre. Det er noe som læres i utdanningen.

Anonymkode: 1ae03...415

Lærer skal selvfølgelig ikke bruke tid hver eneste uke på å skrive positive tilbakemeldinger på hver enkelt elev til alle foreldre i klassen. Hvor mye adm-tid tror du den enkelte lærer har? 
 

Når lærer her bruker tid på å gi til masse tilbakemeldinger på et enkelt barn er det stor sannsynlighet for at dette barnet ikke fungerer i klassen. At barnet feks slår, uroer de andre, ikke klarer å fungere i læringssituasjon osv er absolutt bra at det meldes fra om. Her bør HI gå i dialog med skolen og avtale hvordan ting skal følges opp, hva der skal jobbes med, om andre instanser skal kobles på osv. 

Anonymkode: cf63f...8f1

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du fremstiller barnet som om skolen ser feil på han og han ellers er helt annerledes. Her vi bor er det to 12-åringer som jeg kunne skrevet kun negative meldinger som naboen siden de var født, dessverre. Ikke noe positivt på fritiden, og heller ikke på skolen, så vidt jeg vet... Greit nok skolen kunne balansere litt i meldingsboka til deg, men noen foreldre trenger oppvåkning om atferden til egne barn - på generelt grunnlag.  

Anonymkode: ef47e...a96

Ja, han er nok litt annerledes på skolen enn ellers virker det som. Sliter med å sitte i ro, og må ofte ha en lærer ved siden av seg og kan fort komme i konflikter. Har observert gutten på fotballkampwe og da er han den som skrøyter over medspillerne sine og der virker som han er en av de som skaper god stemning på banen. Men sier ikke at han ikke skaper konflikter, men det er ofte to sider av en sak og er redd for at han har fått "urostempelet" på seg. 

Anonymkode: 36034...c83

Spurte læreren om det på fredag, om det var urolig kvar dag og om de anbefalte utredning av ADHD. Det var ikke det, men han sleit med å sitte for seg sjølv å jobbe og dersom han ikke fekk til oppgaven blei han urolig og kunne forstyrre de andre. Utredning kan de ikke sei at me skal gjøre, det må me bestemme selv. 

Anonymkode: 36034...c83

Men hvis vi skal snu litt på det. Man forventer jo at ungene skal oppføre seg greit, både i timene, overfor hverandre og overfor lærerne. Det er jo det negative som må tas tak i. Da er det jo naturlig for lærer å gi tilbakemelding på det. Jeg vil tro lærer vil få uendelig mye å gjøre dersom hun eller han må loggføre absolutt alt barnet gjør? 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Spurte læreren om det på fredag, om det var urolig kvar dag og om de anbefalte utredning av ADHD. Det var ikke det, men han sleit med å sitte for seg sjølv å jobbe og dersom han ikke fekk til oppgaven blei han urolig og kunne forstyrre de andre. Utredning kan de ikke sei at me skal gjøre, det må me bestemme selv. 

Anonymkode: 36034...c83

hvis han forstyrrer de andre så er det jo et problem. Det går ut over både medelever og lærer. Da må det tas tak i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...