Anonym bruker Skrevet 9. september #1 Del Skrevet 9. september Hun går i 3 klasse. Hun har alltid streve med matte. Ingenting er logisk for henne. Hun er der hun skal være, nesten, men det krever mye ekstra fra oss foreldre. Type ekstra undervisning hjemme slik at hun skal henge med. De har hun under oppsyn på skolen, men ikke mer enn det fordi hun ligger der hun skal på tester. Nå kom det ny mattelekse. Type 200-50 osv. Jeg forklarer som best jeg kan, viser visuelt . Setter opp 50-100-150-200-250 osv. Spør henne diverse stykker, å hun svarer korrekt. Fornøyd tenker jeg hun forstår men neida. Da vi starter på leksene er det som om hun aldri har hørt etter å klarer ikke gjennomføre leksene. Det blir grining, jeg forklarer, hun blir frustrert, jeg blir frustrert og til slutt sint. Hun griner , jeg beskylder henne for å ikke høre etter. Ond sirkel. Vanligvis gjør pappaen matte med henne nettopp pga dette. Men når han er borte er det meg, mattelærer fra helvette som forklarer. Jeg var helt lik henne som liten. Forsto jo ikke matte å det var tårer og snørr. Gruer meg til gange og deling. Vil jo helst forklare så hun ikke havner bakpå. Jeg mistenker at gir vi faen her hjemme uten ekstra undervisning vil hun henge etter på skolen.. Hilsen slem mor. Anonymkode: 01728...4de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september #2 Del Skrevet 9. september Har dere kuleramme? Vanskelig med så store tall, men for noen barn løsner det litt når de kan visualisere litt. Problemet blir at matte er mindre og mindre visuelt jo eldre du blir, men etterhvert må man bare pugge. Du kan komme deg gjennom hele grunnskolen uten å egentlig forstå matte, bare gjøre det. Jeg har en søster som er 1 år yngre enn meg, og jeg husker hvordan vi holdt på på grunnskolen. Hun sa hele tiden "jammen, jeg forstååååår det ikke", men jeg var typen som sa "du trenger ikke forstå, bare pugg formelen". Matte har endret seg litt siden jeg var barn, og de krever mer forståelse, man må kunne forklare formelen, det trengte ikke vi. Men matte faller lettere for noen enn for andre, ingen tvil om det. Så egentlig ingen gode råd, annet enn å prøve kuleramme, og øve, øve og atter øve. Har man gjort mange nok oppgaver gjør man riktig til slutt, selv om man egentlig ikke "forstååååååår" hva man gjør Anonymkode: 0d0aa...917 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/#findComment-150135069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september #3 Del Skrevet 9. september Klem til ei flink mamma som jobber godt med jenta si 🫶🏼 anbefaler deg å yrke med IPad. Vet skolen har matteoppgaver på pad, der det er enklere å trene og får det da forklart. Kommer ikke videre i programmet før de har mestret dette nivået godt nok. Har dere dette via skolen? Våre barn hadde det på barneskolen. At du blir sint er helt naturlig, man blir veldig irritert når de ikke skjønner helt enkle ting. Men prøv å ikke agere, og heller ta ei pause. Anonymkode: ef1af...3af Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/#findComment-150135088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september #4 Del Skrevet 9. september Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Klem til ei flink mamma som jobber godt med jenta si 🫶🏼 anbefaler deg å yrke med IPad. Vet skolen har matteoppgaver på pad, der det er enklere å trene og får det da forklart. Kommer ikke videre i programmet før de har mestret dette nivået godt nok. Har dere dette via skolen? Våre barn hadde det på barneskolen. At du blir sint er helt naturlig, man blir veldig irritert når de ikke skjønner helt enkle ting. Men prøv å ikke agere, og heller ta ei pause. Anonymkode: ef1af...3af Jobber godt?? Det er jo helt forferdelig! Anonymkode: d51ee...bd8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/#findComment-150135102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september #5 Del Skrevet 9. september Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jobber godt?? Det er jo helt forferdelig! Anonymkode: d51ee...bd8 Logg av hvis du ikke kan tilføre noe godt i trådene dine Anonymkode: ef1af...3af Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/#findComment-150135116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september #6 Del Skrevet 9. september Høres ut som hun må gjøre matte fysisk istede for bare å skrive det for å skjønne det. Som eksempelet med 100-50 osv hadde jeg tatt ut penger i ulike valærer, satt med ned og bedt henne regne. Da ser hun hva hun kan bruke denne matten til, hun har noe å ta i, det er tall på pengene og du kan kombinere det å skrive matte og regne matte fysisk sammen. Mine barn har blitt med morfar i snekkerbua når det er matte de ikke skjønner og jeg ikke kan lære de. Jeg og spessielt minsta er en veldig dårlig combo når det kommer til lekser. Vi snakket om det for litt siden for hun så en veninne og moren var kliss like oss, da måtte hun le for hun syns veninna var så dum. Akkurat like dum som hun selv var når hun da tenkte seg om. Nå er hun myndig, så begynt å se slike ting. Men til poenget. Morfar tok de med i garasjen for å lære de ulike ting de ikke skjlnt i matte. Utrolig hvor mye matte enkle snekkerprosjekter kan gi. Ofte laget de ikke noe engang, men de målte og prøvde seg på plankebiter. Slik som grader kan være veldig vanskelig å forstå, men super enkelt når en bare får se det fysisk. Det å prøve og feile med en plankebit kan spare deg for mange timer med frustrasjon og krangling. Om ikke du kan gjøre slike ting som barnet ditt kan lære matte fysisk med, så har du nok noen i din omkrets som syns det er greit. Baking har mye matte i seg, sying. Minsta forsto selv at hun måtte lære endel ting fysisk, så siden morfar ikke bor i samme by og hun trengte å lære noe med engang gikk hun til naboen og spurte om han hadde litt tid. Han som aldri hadde gjort lekser med sine egene barn syns det bare var gøy. Det finnes også ulike mattebøker å kjøpe. Hvordan fatte av Anne lene johansen og elin natås, har vi og ungene har brukt den overraskende mye. Minsta tok heller frem denne enn å spørre meg, siden vi er en så dårlig combo. Den viser ulike måter å regne på, så noen ganger har hun skjønt den ene men ikke den andre. Vi har også Bli god i matte av vibeke gwendoline fængsrud. Vi har 8-10kl men tror det skal være for mindre klasser også. Jeg trengte en oppfriskning på noen ting, for jeg var helt grønn når ungene spurte om hjelp og de lærte matte på en annen måte enn hva jeg hadde lært. Så disse har jeg måtte ty til noen ganger for å skjønne hvordan de lærer matta som jeg gjør på en annen måte. Så vil anbefale deg å kjøpe noen slike bøker. De kan være veldig praktiske og kan hjelpe dere å unngå noen konflikter. Du kan finne ting på nett også, men det er lettere for barnet å lære der når det kan ha boka ved siden av seg og ikke miste konsentrasjonen når det har en mobil i hånden. Anonymkode: b3196...9c5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449647-jeg-er-en-r%C3%A6va-%C2%ABmattel%C3%A6rer%C2%BB-for-datteren-min-jeg-blir-s%C3%A5-sint-og-frustrert%F0%9F%98%AD/#findComment-150135138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå