Gå til innhold

Hvordan lære små barn at dem ikke kan ha andres oppmerksomhet 100% hele tiden?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 år gammel jente som ELSKER oppmerksomhet! Kanskje nokså normalt hos fleste små barn. Men kan være en smule for mye når min venninne feks er rundt. Jeg synes det er koselig at hun liker og trives rundt min venninne og hennes 7 måneders gammel baby :) men av og til skal jo hun prøver hun litt for hardt å få andres oppmerksomhet, vis baby hennes sitter i hennes fang så vil plutselig hun også, og vil klarte opp i deres fang.

Da må jeg ta tak i og si at det ikke er greit. Eller at hun liker å være midtpunkt rundt andre. Hvordan kan vi øve oss på at vi ikke kan få alt oppmerksomhet og hele tiden være midtpunkt? Jeg vil liksom ikke at hun skal bli en sånn barn som andre synes er irriterende og masete å være rundt.

Anonymkode: fc7e2...be6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare å si "nå må du vente. Nå snakker vi."

Anonymkode: ed2d4...06e

Det gjelder også når venninna er (litt opptatt med eget barn og duller) da må jeg  nesten gripe henne litt fordi jeg vet hun har lyst på andres oppmerksomhet

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det gjelder også når venninna er (litt opptatt med eget barn og duller) da må jeg  nesten gripe henne litt fordi jeg vet hun har lyst på andres oppmerksomhet

Dette må du kvele i fødselen.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dette er helt naturlig for små barn, og noe du som mor må følge opp. Si med hyggelig stemme at hun må vente litt så skal hun få xxx eller yyy. Sosial kompetanse må læres, og deres viktigeste læremestre er foreldrene. 

Du må bare korrigere henne i situasjonen. «Nå skal babyen spise, det går ikke om du er på fanget samtidig»

Det er nemlig ikke farlig, det er faktisk bra selv om veldig mange foreldre i dag opplever at de går for langt om de korrigerer barnet sitt. De fleste får jo problemer når barnet blir større og det ikke kan ha én serviceinnstilt voksen som har fullt fokus på dem hele tiden.

Anonymkode: 624f5...c21

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du må bare korrigere henne i situasjonen. «Nå skal babyen spise, det går ikke om du er på fanget samtidig»

Det er nemlig ikke farlig, det er faktisk bra selv om veldig mange foreldre i dag opplever at de går for langt om de korrigerer barnet sitt. De fleste får jo problemer når barnet blir større og det ikke kan ha én serviceinnstilt voksen som har fullt fokus på dem hele tiden.

Ja ser den, jeg pleier og si også «nå må vi roe oss litt ned» eller prøver å ta hennes oppmerksomhet bort til meg. Det er ikke alle som synes det er så gøy å få andres barn på seg som er forståelig. Hun kan mase seg til av og til, «kom her!» , «kan du hjelpe?», «se på meg!» 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja ser den, jeg pleier og si også «nå må vi roe oss litt ned» eller prøver å ta hennes oppmerksomhet bort til meg. Det er ikke alle som synes det er så gøy å få andres barn på seg som er forståelig. Hun kan mase seg til av og til, «kom her!» , «kan du hjelpe?», «se på meg!» 

Det er bedre å være konkret på hva konsekvensene er, både for henne og kanskje spesielt for andre. Du må vente så babyen får spise». Det høres ut som du gir henne veldig diffuse tilbakemeldinger for å være snill.  Barn som aldri blir bevisstgjort at de påvirker andre  ser selvsagt kun sine egne ønsker og behov. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Vær i det minste tydelig i kommunikasjonen din. 

Ikke si nå må "vi" roe oss ned når du mener "du". Gjetter også på at det er lettere for en femåring å forholde seg til "nå må du vente" eller "nå må du sitte stille" enn "roe seg ned". 

Enkle, konkrete beskjeder om hva man skal gjøre er lettere å forholde seg til for små barn. 

Anonymkode: bb463...ed8

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og du hjelper henne å bygge et positivt selvbilde ved å bekrefte at «se, nå er babyen mett og bli fordi du tok hensyn og lot henne få spise i fred»

Så ungen skal ha æren for at babyen er mett og blid? Nei. Men man kan si takk for at du tok hensyn, nå kan vi … 

Anonymkode: cde9d...a94

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så ungen skal ha æren for at babyen er mett og blid? Nei. Men man kan si takk for at du tok hensyn, nå kan vi … 

Anonymkode: cde9d...a94

Det blir igjen diffust og hjelper ikke barnet  å se andre enn seg selv. Poenget er at hun skal forstå hvorfor hun skal ta hensyn. 

Enig med de andre her, bare vær tydelig, og korriger.

En 5 åring skjønner ikke av seg selv at verden ikke snurrer rundt deres ønsker og behov. Det finnes ikke noe mer egositisk enn et barn ;)

Så sosial kompetanse må læres.

Det har vel alltid blitt sagt at barn må lære å vente på sin tur, det er så enkelt som det altså.

Jeg har fire barn selv, og erfaringsmessig kan jeg si at noen barn trenger mer korrigering enn andre. To av mine måtte få beskjed støtt og stadig om at det går an å tenke inni hodet sitt uten å si tankene høyt, for de pratet på inn og utpust, om alt. Alle tanker i hodet kom ut av munnen som skravling og lyd.

Andre barn er litt mer innesluttet fra naturens side, men de må også veiledes litt ettersom de vokser til.

Barn må lære at andre også har behov. Enkle ting som at de må være stille litt for mamma skal lese avisen. Mamma kan ikke høre på dem hele tiden, nå må de leke litt for seg selv, mens hun leser avisen, så kan de vise hva de har tegnet e.l. etterpå.

Barn som har voksnes oppmerksomhet hele tiden blir ikke enkle barn å være sammen med altså...

Anonymkode: 636f8...381

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Enig med de andre her, bare vær tydelig, og korriger.

En 5 åring skjønner ikke av seg selv at verden ikke snurrer rundt deres ønsker og behov. Det finnes ikke noe mer egositisk enn et barn ;)

Så sosial kompetanse må læres.

Det har vel alltid blitt sagt at barn må lære å vente på sin tur, det er så enkelt som det altså.

Jeg har fire barn selv, og erfaringsmessig kan jeg si at noen barn trenger mer korrigering enn andre. To av mine måtte få beskjed støtt og stadig om at det går an å tenke inni hodet sitt uten å si tankene høyt, for de pratet på inn og utpust, om alt. Alle tanker i hodet kom ut av munnen som skravling og lyd.

Andre barn er litt mer innesluttet fra naturens side, men de må også veiledes litt ettersom de vokser til.

Barn må lære at andre også har behov. Enkle ting som at de må være stille litt for mamma skal lese avisen. Mamma kan ikke høre på dem hele tiden, nå må de leke litt for seg selv, mens hun leser avisen, så kan de vise hva de har tegnet e.l. etterpå.

Barn som har voksnes oppmerksomhet hele tiden blir ikke enkle barn å være sammen med altså...

Anonymkode: 636f8...381

Sånne barn er motbydelige.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke en oppmerksomhetsyk 5-åring nei, men noen er det altså.

Anonymkode: dcdb0...24d

Selvsagt ikke. De er barn. De kan ha utfordringer og problemer, men de er selvsagt ikke motbydelige. 

Mennesker som kaller småbarn for motbydelige derimot...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...