Gå til innhold

Er voldsom med barnet mitt, vet ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Jeg har låst meg fast og aner ikke lenger hva jeg kan gjøre! Ene barnet mitt kan til tider være veldig trassig, er 8 år. Siste er at hun kan stå i veien for oss med vilje eller gå etter oss for å fortsette en krangel vi og søsken har gitt beskjed er ferdig. I det siste har jeg måtte løfte henne vekk men hun hyler at jeg slår, klyper, dytter ol. Og ja, i hennes øyne «dytter» jeg når jeg prøver å føre henne vekk fra situasjonen, jeg ser den. 

I dag måtte jeg dra henne i armen vekk fra døråpningen så storesøster kunne gå inn, ny runde hyling om barnevold. 

Vet ikke lenger hva jeg kan gjøre, har prøvd å snakke, lage avtaler, telle til 10 osv, men jeg er redd jeg er i ferd med å bli mine foreldre ( vokste opp i et voldelig hjem). 

Er redd jeg har feilet helt som mor og vet ikke mer hva jeg skal gjøre

Anonymkode: 51df9...91e

Fortsetter under...

Har du kontakt med helsesykepleier eller lege?

Absolutt alle barn har perioder med litt opprør, hvor de setter spørsmålstegn ved ting og prøver seg litt, ønsker å bestemme selv. Noen barn i mye større grad enn andre, og noen barn mye vanskeligere å oppdra enn andre.

Men dette høres ikke normalt ut. Av en eller annen grunn utagerer og protesterer hun mye mer enn vanlig på ting, reagerer sterkere.

Hun gjør jo ikke dette fordi hun er ond, hun er 8 år og har det vanskelig på en eller annen måte. Hun trenger hjelp til å komme ut av dette mønsteret og du trenger hjelp til hvordan du skal håndtere det.

Jeg ville startet med helsesykepleier i morgen, sjekk nettsiden til skolen din for der står gjerne kontaktinfo til helsesykepleieren som har ansvaret på deres skole. Så tar du det derfra.

Anonymkode: 9dfaf...5d5

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Har du kontakt med helsesykepleier eller lege?

Absolutt alle barn har perioder med litt opprør, hvor de setter spørsmålstegn ved ting og prøver seg litt, ønsker å bestemme selv. Noen barn i mye større grad enn andre, og noen barn mye vanskeligere å oppdra enn andre.

Men dette høres ikke normalt ut. Av en eller annen grunn utagerer og protesterer hun mye mer enn vanlig på ting, reagerer sterkere.

Hun gjør jo ikke dette fordi hun er ond, hun er 8 år og har det vanskelig på en eller annen måte. Hun trenger hjelp til å komme ut av dette mønsteret og du trenger hjelp til hvordan du skal håndtere det.

Jeg ville startet med helsesykepleier i morgen, sjekk nettsiden til skolen din for der står gjerne kontaktinfo til helsesykepleieren som har ansvaret på deres skole. Så tar du det derfra.

Så nå skal normale trassunger inn til lege og helse? I en annen tråd her kritiserer folk at nordmenn er for mye syk og har for mye diagnoser. Første rådet du gir en mor til et trassbarn er å oppsøke lege..

Det du kan gjøre her hi er å snakke med henne i fredstid. Ta opp igjen en situasjon som har vært når det bare er dere to til stede og dere begge er rolig og har god tid. Aldri diskuter i en kamp der hun er aktivert og sint. spør henne: i dag når vi skulle gå inn, hva skjedde da? Ikke pek finger eller kjefte, men vær nyskjerrig på hva hun opplevde og følte. Er det noe i hverdagen som hun føler er urettferdig, føler hun seg nok sett og hørt? Hvordan foregår diskusjoner? Legger du deg flat noen ganger når varna har rett? Eller vil du ikke diskutere mer når hun treffer en nerve hos deg? Vi voksne liker heller ikke at noen forlater rommet under en diskusjon, da blir vi bare enda sintere. 
Du er sliten av henne og oppgitt. Dette merker jenta, og hun vil mase enda mer på deg. Hun skriker etter din oppmerksomhet. 
Dette er svarene helsestasjon eller lege vil gi deg 

Anonymkode: 1b532...f09

Jeg er en sint mamma, ig jeg jobber mye med meg selv. Det jeg har lært mest siste årene, er at måten jeg møter dem på, speiler dem. Så i dårlige perioder hvor jeg er sintere og mister besinnelsen, så er også de det. Hvis jeg klarer å holde meg rolig, går det langt bedre. 

Anonymkode: 86205...b1d

Høres nøyaktig ut som eldste. Hun var helt EKSTREM en periode. Terror på høyt nivå. Det var så ille at vi vurderte å flytte fra hverandre for å dele byrden mellom oss. Jeg gråt mye i skjul og gruet meg til å komme hjem. Gik kurs, leste bøker, ba om hjelp hos lege og helsestasjonen. Ingenting fungerte. 
Så fikk hun mensen da hun var 9 år, og på seks måneder så ble hun totalt forandret. Hun ble roligere, vi kunne snakke med henne igjen. Hun var rett og slett ekstremt prepubertal. I ettertid så innser jeg at jeg burde forstått det. Og når jeg tenker tilbake så får jeg vondt i magen. Stakkars, hun hadde alle disse hormonene og vi forsto ikke. 
Nå har jeg aldri gjort ting jeg ikke kan stå inne for, men jeg har løftet vekk, tatt i armen og satt meg foran døra på rommet hennes og pratet og pratet. 
Det er jo ingen gode råd annet enn, elsk meg høyest når jeg fortjener det minst. 
Har snakket med henne om den perioden og hun selv sier bare, jeg var litt hissig en periode. 
Nå er hun 15 og verdens greieste. Snill med småsøsken, pliktoppfyllende og lett å kommunisere med. 
Hold ut, det blir bedre. ❤️

Anonymkode: e2dc0...507

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har låst meg fast og aner ikke lenger hva jeg kan gjøre! Ene barnet mitt kan til tider være veldig trassig, er 8 år. Siste er at hun kan stå i veien for oss med vilje eller gå etter oss for å fortsette en krangel vi og søsken har gitt beskjed er ferdig. I det siste har jeg måtte løfte henne vekk men hun hyler at jeg slår, klyper, dytter ol. Og ja, i hennes øyne «dytter» jeg når jeg prøver å føre henne vekk fra situasjonen, jeg ser den. 

I dag måtte jeg dra henne i armen vekk fra døråpningen så storesøster kunne gå inn, ny runde hyling om barnevold. 

Vet ikke lenger hva jeg kan gjøre, har prøvd å snakke, lage avtaler, telle til 10 osv, men jeg er redd jeg er i ferd med å bli mine foreldre ( vokste opp i et voldelig hjem). 

Her er det kun én ting som gjelder, straff og klare regler. 

Anonymkode: 6da6b...d70

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For det gikk så strålende for deg?

Anonymkode: d062d...d8e

Tror mange her svarer basert på at alle andre unger enn egne er drittunger. 
Selvsagt er konsekvenser av handlinger noen ganger nødvendig. Straff derimot, det er rimelig gammeldags. Regler har jo sikkert hi alt. 
Hva som er årsaken vet jo ingen her inne. Men at det er beintøft å stå i slikt er det ingen tvil om. 
Faktum er jo at hun utagerer noe voldsomt, og basert på egne erfaringer så ER DET en årsak. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Her er det kun én ting som gjelder, straff og klare regler. 

Nei, nei og nei. Les innlegget mitt lengre oppe. Jeg jobber innen feltet. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Tror mange her svarer basert på at alle andre unger enn egne er drittunger. 
Selvsagt er konsekvenser av handlinger noen ganger nødvendig. Straff derimot, det er rimelig gammeldags. Regler har jo sikkert hi alt. 
Hva som er årsaken vet jo ingen her inne. Men at det er beintøft å stå i slikt er det ingen tvil om. 
Faktum er jo at hun utagerer noe voldsomt, og basert på egne erfaringer så ER DET en årsak. 

Mine barn prøvde seg. Det fikk konsekvenser. De skjønte raskt at det ikke nyttet i dette hjemmet. Straff funker alltid. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, nei og nei. Les innlegget mitt lengre oppe. Jeg jobber innen feltet. 

Jeg gjorde hva som var best for mine barn. Straff funker alltid. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde hva som var best for mine barn. Straff funker alltid. 

Det fungerer der og da og har kortvarig effekt, men skader på lang sikt

HI her.

Takk flotte damer for gode råd og ord. Jeg stålsatte meg for kommentarer om barnevernet neste men det var utrolig godt å få støttende råd. 

Jenta er vanligvis veldig god, men har en voldsom rettferdighetssans og låser seg helt om hun føler seg forskjellsbehandlet, spesielt ifht storesøster (som er eldre og dermed får lov til mer).  Når jenta var yngre løftet vi henne bort når hun trasset, men nå er jeg litt maktesløs når hun er eldre, tyngre og låser seg helt. Det blir da at jeg løfter/dytter eller drar i arm, men jeg vet jo så godt at det er feil og føler jeg snart får BV på døra.   Vi har snakket rolig sammen i kveld og funnet ut noen strategier vi skal prøve så tar vi dag for dag

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei

Slutt nå. At du har noe som funka på dine barn betyr ikke at det er ok. Det funka å kjøre bil uten å bli sikra for meg. Nå vet vi bedre. 
Selvsagt fungerer det å straffe barn, de blir jo redde. 
Selv i hundetrening slutta de med straff for 30 år siden. 
Du oppdrar ungene dine verre enn hunder blir oppdratt. De har nok varme tanker om egen oppvekst. Om ikke annet så har de blitt vist hva de ikke må gjøre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Den yngste min var også sånn en periode, helt forferdelig slitsomt. Hun kunne være helt utrolig intens, kranglete, kverulere, terge søsken, ga seg aldri. Det var en periode hos oss også hvor jeg ofte måtte ta fysisk tak i henne og lempe henne f.eks vekk fra et søsken, ut av søsteren sitt rom, inn i bilen når vi skulle dra eller bort fra noe farlig. Ingenting nyttet av ord, avtaler og tålmodighet, hun var så sta, sint og høylydt og tvert i mot. Vi søkte råd og hjelp, for hun var virkelig vanskelig å håndtere en god stund. Fikk vel egentlig ikke noen veldig gode råd, men det gikk over etterhvert og hun er stort sett veldig grei å snakke med, gjøre avtaler med og irrettesette nå. Hun er fortsatt en veldig viljesterk jente, og denne oppførselen var nok en fase i det å vokse opp som en viljesterk jente, men heldigvis så modnes de og de lærer å jenke seg litt. Prøv å behold tålmodigheten så godt du kan, og gå evt heller ut en tur eller tap en kamp hvis det blir for intenst. Gi henne mye kontakt og positiv oppmerksomhet utenom og snakk med henne om at når hun ikke klarer å slutte med å gjøre sånn og slik så må voksne noen ganger hjelpe henne å slutte og fjerne henne fra situasjonen og at det er ikke vold/barnemishandling. Men det kan dessverre gjøre vondt noen ganger når de setter seg i mot og bruker armer og bein og vi må holde i dem.

Anonymkode: cfd82...cff

Mine er 11 og 12, jeg løfter dem fremdeles bort om de fysisk hindrer hverandre eller prøver å stille seg i veien for meg for å fortsette en avsluttet diskusjon. Det gir mye mindre problemer og såre følelser enn om de skyves eller dyttes bort.

Anonymkode: 5b31a...ae3

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Slutt nå. At du har noe som funka på dine barn betyr ikke at det er ok. Det funka å kjøre bil uten å bli sikra for meg. Nå vet vi bedre. 
Selvsagt fungerer det å straffe barn, de blir jo redde. 
Selv i hundetrening slutta de med straff for 30 år siden. 
Du oppdrar ungene dine verre enn hunder blir oppdratt. De har nok varme tanker om egen oppvekst. Om ikke annet så har de blitt vist hva de ikke må gjøre. 

Her spør Hi om råd. Jeg kommer med det beste rådet her inne. Det er ingen barn som blir redde av å ha husarrest og mobil/nettbrett/tv nekt. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Mine barn prøvde seg. Det fikk konsekvenser. De skjønte raskt at det ikke nyttet i dette hjemmet. Straff funker alltid. 

Er du helt seriøs? 

Anonymkode: 54164...3a0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her spør Hi om råd. Jeg kommer med det beste rådet her inne. Det er ingen barn som blir redde av å ha husarrest og mobil/nettbrett/tv nekt. 

Beste rådet?? I følge deg ja. Som du ser er jo ikke alle enig. 
Selvsagt skal du få mene det du vil. 
Og jeg må få mene det jeg vil. 
Trener du unga dine med strøm også? Det er nok supereffektivt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Greia er at du skal lære barnet ditt å ta hensyn, være empatiske og hyggelige, av sin egen frie vilje.

De skal ikke gjøre som mamma sier av frykt for straff eller å miste goder, da kommer det en dag de ikke er redd for det lenger og oppfører seg som apekatter.

De skal velge å oppføre seg skikkelig av andre grunner en frykten for straff. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Beste rådet?? I følge deg ja. Som du ser er jo ikke alle enig. 
Selvsagt skal du få mene det du vil. 
Og jeg må få mene det jeg vil. 
Trener du unga dine med strøm også? Det er nok supereffektivt. 

«Trener du unga dine med strøm også?…🤣 Den var moden. Jeg tror du må akseptere at andre lykkes med metoder du ikke liker. Her begynte sønnen min plutselig å være idiot på skolen. Konsekvensen/straffen/kall det hva du vil av det ble at han mistet muligheten til å spille på PCen her hjemme. Det tok nøyaktig én dag, så begynte han å oppføre seg igjen. Og nei, han var selvfølgelig ikke «redd», han innså at oppførselen hans fikk konsekvenser.

Han er i dag en høyst fungerende 18-åring, så nei, han er ikke blitt traumatisert, så du kan droppe å komme med hjelpesløse påstander om at han sikkert tok skade av denne straffen, selv om jeg vet at du har veldig lyst.

Anonymkode: 4b3a5...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...