Gå til innhold

Sammen med skiftarbeider

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har prøvd å ikke vaske klærne hans, da bare bruker han de mye lengre, og skifter sjeldnere. Han vasket dem sjelden før og altså, men nå er det skikkelig ekkelt. Han lukter. Så det blir bare mer problemer for meg av det, nå må jeg tåle lukta i tillegg. 

Anonymkode: 78542...783

Hvorfor lever du egentlig sammen med en sånn egoist?

Anonymkode: 36ce7...a35

Fortsetter under...

Jeg tenker dere må sette dere ned og snakke med hverandre. Dette forholdet kommer aldri til å vare, eller bør i alle fall ikke det, om han forsetter som en slik freerider.

Du må begynne å utfordre han på oppgavene i huset. Det at han er sliten etter jobb er helt vanlig og gjør ikke at husarbeidet ordner seg selv. Foreslår at du setter opp en liste over ukens oppgave og så fordeler dere dem på søndag. Få med alle oppgaver, så får han kanskje et inntrykk av hvor mye arbeid det er. Om han aldri har bidratt vet han kanskje ikke hvor mange oppgaver det egentlig er som faller på deg når han ikke bidrar. For han har dere magiske bord og magiske gulv som bare fikser seg selv. Jobber dere begge 100% bør oppgavene fordeles ganske likt. Tredelt skift er mer slitsom enn 8 - 16 så noen justeringer bør det være - f.eks. uker der han jobber mye natt.  Innfører dere hjelp som f.eks. vaskehjelp så betyr ikke det at han får dekket sine oppgaver. Da skal de resterende oppgavene selvsagt fordeles. 

Når dere setter dere ned med en liste slik så blir det forhåpentligvis vanskeligere for han overfor seg selv og si at han ikke vil bidra. Og nekter han fortsatt å bidra, ja da er ikke dette samlivet liv laga. Det kan jo også være interessant å vite hvordan han rettferdiggjør denne skjevfordelingen og noe dere også kan ta opp når dere er på familievernkontoret.  

Anonymkode: 28806...b6f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg godtar det jo ikke, men er ikke så lett å tvinge noen til å gjøre ting, spesielt når jeg ikke er der engang. Hvordan tenker du jeg skal håndtere det? Kaste ham ut?

Ja, kanskje det er det du må.

Anonymkode: 9ad13...57f

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Har prøvd å ikke vaske klærne hans, da bare bruker han de mye lengre, og skifter sjeldnere. Han vasket dem sjelden før og altså, men nå er det skikkelig ekkelt. Han lukter. Så det blir bare mer problemer for meg av det, nå må jeg tåle lukta i tillegg. 

Så han kan ikke styre hygienen sin engang, usj.

Anonymkode: 9ad13...57f

Skiftarbeid er jo deres minste problem. 

Annonse

*Miss Marple* skrev (4 minutter siden):

Skiftarbeid er jo deres minste problem. 

Begynner å virkelig se det nå. Han har alltid skyldt på skiftene, at det er derfor han er så sliten og bla bla bla.

Fvk neste🥺

Begynner å virkelig se det nå. Han har alltid skyldt på skiftene, at det er derfor han er så sliten og bla bla bla.

Fvk neste🥺

Det er veldig mange skiftarbeidere i dette landet, men få blir så sliten av det at de slipper alt ansvar hjemme altså 

Tror du f.eks en kvinne som er sykepleier lar mannen som er rørlegger ta alt av husarbeid og oppfølging av barn fordi hun blir så sliten av å jobbe skift?

Naboen her er sykehuslege, og mannen hennes brannmann. De jobber altså begge skift, og gjør det til en fordel for familien. Ingen av dem ligger på sofaen når de har fri for de er så slitne 😉

Anonymkode: edd3e...574

Vi er mange i turnusarbeid som bidrar minst 50% med både husarbeid, barn, matinnkjøp mm. Uansett arbeidstid så jobber man 37,5 timer pr uke, eller 35,5 i turnus, sover 6-8 timer i døgnet, og har resten av døgnet disponibelt til både forefallende arbeid og hyggelige aktiviteter. 

Anonymkode: 31b73...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...